יבול שיא
הרפת והחלב
דנמרק טובה

סרט וסדרה: דנמרק וכת הסקס של ניו יורק

4 דק' קריאה

שיתוף:

סרט: "דנמרק" – הדשא של השכן לא תמיד ירוק יותר, גם אם הוא בסקוטלנד

שיעור האבטלה בישראל בעקבות משבר הקורונה עלה משפל היסטורי של 3.8% אל 24.3 אחוזים בשנת 2020. כך מצאו עצמם רבים מהישראלים במשבר עמוק מבחינת דיור, קניות, הוצאות וחופשות. בווילס שבדרום בריטניה המצב תמיד היה רע. למרות שביקור בווילס או במרחבים הירוקים הכפריים של בריטניה נראה לנו נפלא. בבריטניה, שיעור האבטלה גבוה יחסית לשאר מדינות אירופיות, ושכר הדירה ועלויות המחייה גבוהות במיוחד: מה שגורם לכך שרבים מהצעירים בממלכה מוצאים את עצמם במצב בעייתי מבחינת איכות חיים.

אז איך כל הנתונים היבשים האלה שייכים למדור שלי? הסרט "דנמרק" ילמד אתכם שהדשא של השכן לא תמיד ירוק יותר, גם הוא נמצא במרחבים המהממים והירקרקים של ווילס.

"דנמרק" הוא סרט אינדי (עצמאי) שמתאר את מסעו של הרברט, צעיר בן 34, גרוש ואומלל, שגר בדירה נוראית הממוקמת בעליות המייגעות של וולס. בקומה מעל גר שכן לא מתחשב שמנגן כל היום מוזיקת טראנס. הרברט הוא מובטל המקבל דמי אבטלה דלים. הוא קונה נעליים מחנות יד שנייה, שגם אותן גונבת לו חבורת נערים, ששודדת אותו ומותירה אותו פצוע על המדרכה.

להרברט, כמו רבים בגיל 30 פלוס – בקשה אחת קטנה מהיקום: מיטה חמה, ארוחה טובה ועבודה. לאחר שהבין שאת כל אלה לא יקבל במצבו הנוכחי, ולאחר שצפה באייטם חדשותי על התנאים המעולים של אסירים בכלא בדנמרק – הוא יוצא אל דנמרק השכנה, כדי לבצע פשע שינתב אותו אל בתי הכלא המפנקים והפרטיים של הממלכה הדנית. בתי הכלא של דנמרק מספקים לאסירים חדר פרטי עם מיטה נוחה, שירותי ניקיון, טלוויזיה עם מסך שטוח, שלוש ארוחות ביום, עבודה ולימודים. הרברט מאמין שחיי המותרות של הממלכה הסקנדינבית ישפרו את איכות חייו הירודה.

אז מה יקרה להרברט במסע? את מי יפגוש? והאם יהיה לו אומץ לשדוד בנק? את הסרט החביב והקולע מבחינה אקטואלית ביים אדריאן שרגולר. את התסריט כתב ג'ף מרפי. בסרט מככבים רייף ספאל, ג`ואי פריי, סטיב ספירס, תומאס וו. גבריאלסון, טים וודוורד, בנדיקט הנסן וסימון ליקה. "דנמרק" מומלץ למי שזקוק לזריקת מציאות והבנה שאיפה שלא נהיה: הדרך שבה נחיה או נקבל את המציאות, תלויה בנו. לכן בדיוק עכשיו: "דנמרק" הוא סרט מעולה שיאיר את פנינו לגבי מצבם של אחרים בעולם.

("דנמרק", סלקום TV, שעה ו-31 דקות).

כת הסקס של ניו יורק

"תפסתי גנב, אני עוזב אותו אבל הוא לא עוזב אותי." כך נהג סבי לתאר סיטואציות, בהן מישהו רוצה או מחפש משהו ספציפי, אך ברגע שהוא רוצה להתנתק מהסיטואציה – הסיטואציה או האדם שסיפקו את הצורך, לא עוזבים אותו. כך גם עם כתות. אתה מחפש איזושהי תשובה או מילוי צורך קיומי כלשהו, אבל ברגע שאתה מסופק, לא מסופק או רוצה לעזוב – מי שסיפק את הצורך  או את התשובה לא עוזב אותך…

בתכנית הבוקר של טל ואביעד (משודרת ב-99FM) דיברו השניים על סדרה דוקומנטרית בשם "כת הסקס של ניו יורק". בשיחה תמהו השדרנים על שמה של הסדרה שתורגם מאנגלית לעברים באופן הזוי, כך שמשמה המקורי the vow ("הנדר") היא הפכה ל"כת הסקס של ניו יורק": תרגום אינפנטילי משהו וכזה שמאמין שסקס מוכר. ובכול זאת, מדובר בסדרה מרתקת שמוכיחה שלהיות חלק מכת זה לא 'קול', גם אם מדובר בפתרון לבעיה זמנית שמסתבר שאינו פתרון אלא פיתיון.

"כת הסקס של ניו יורק" היא סדרת דוקו שעוסקת בכת הלכה למעשה, שמסתתרת אחרי תכנית הצלחה ניהולית בשם "נקסיום", עליה פורט ומנצח מנהיג נערץ בשם קית' רנייר, שלטענתו פיתח שיטה מדעית להצלחה. קית' ונאמנו טוענים, שבאמצעות 'שלבים' שיעברו המצטרפים החדשים והוותיקים – הם יוכלו לשפר את העולם ולחוות אושר והצלחה. כמובן שכל זה קורה דרך גיוס מאות אלפי דולרים מהמצטרפים והמתמודדים שעוברים תהליך של שעבוד מוחלט לכת, החפצת נשים עד להפיכתן לשפחות או את הגברים לעבדים, תוך שליטה מניפולטיבית בחייהם.

כמו כתות אחרות, גם  "נקסיום" מוגשת במסווה של תכנית הצלחה ניהולית, עם שיטה מדעית שמוכיחה את עצמה. לא במודע הצטרפו אל הכת אנשים מבריקים, כמו שחקנים ואנשי מפתח בתחום ההפקה, המדיה וכולי. מטרת המצטרפים הייתה לחוות הצלחה ואושר, תוך שמנהיג הכת קית' רנייר 'עוזר' לחברים להשיל אלמנטים מעכבים בחייהם, ולדעת לשלוט או להעלים רגשות שליליים. מה שלא באמת אפשר לעשות, משום שרגשות כמו פחד, אהבה, רתיעה, תשוקה וכו' הם אלה שמניעים ושולטים בנו לכאן או לכאן.

"התכנית להצלת האנושות" של קית' סובבת סביב שיחות ושיעורים, אך התפתחה, במכוון או לא במכוון, לכת שבה נשים שולטות בנשים אחרות ומתייגות אותן כשפחות, מסמנות אחת את השנייה כבקר, פוצחות בדיאטות מסוכנות ומנהלות יחסים מיניים עם המנהיג, הלוא הוא קית' "החביב".  בקיצור, בסדרה תראו כיצד אנשים אינטליגנטיים ופיקחים מצאו עצמם לפתע בכת, שהוציאה מהם כסף והפכה אותם לעבדים ושפחות מין.

כשצפיתי בתכנית, צקצקתי בלשוני כמכונית שעושה פנייה שמאלה, משום שלי אישית כבר נמאס. בשנת 2020 כתות היו אמורות להיות 'פאסה' כי אנחנו כבר חכמים יותר. למדנו כאנושות לרפא מחלות, לשבט כבשים ולהמריא לירח ובקרוב למאדים.

אז מה קורה לנו בכל זאת? מדוע רבים נופלים בפחים של מנהיגים מפוקפקים? "נקסיום", כמו כל הכתות, טוענת שהיא עושה הכול בשביל עולם טוב יותר, אבל מה שקורה בפועל הם דברים מוזרים וקשים, שנעשים בעיקר לנשים בכת, כמו ניצול מיני והחזקה בתנאי עבדות. ב'נקסיום', אין שום דבר טוב, והכל מושתת על דיבורים, כמו "חול, חול ואין מה לאכול'. מנהיג הכת לא מגשים שום דבר ממה שהוא טוען שהוא רוצה לעשות. לא מתרחשת בתכנית שלו הצלת בני אדם, לא שיפור החיים בעולם, לא הצלת בעלי חיים, לא ניסיון לטהר את העולם מזיהום, אלא רק שיטה שבה אפשר לחרפן אנשים שפויים, שדרכם האומללה הצטלבה עם ראש הכת ומאמינו.

אז בואו נתעורר ובאמת נעשה טוב! נלך לטיפול פסיכולוגי אמיתי, נבין את עצמנו, נשתמש במומחים שבאמת למדו וסיימו לפחות שני תארים כדי להוביל אותנו לפתרונות אמיתיים – ולא אל פתרונות בזק הזויים. עזבו אתכם מכתות האקונומיקה, מסגידה לאלת השמש, מהתנגדות לחיסונים, מקיום מאנרגיית אור בלבד, או משירת מעגלים פגנית שתהפוך אתכם לזומבים. היו אתם. קבלו את עצמכם ואת הרגשות שלכם ולמדו מה עושה לכם טוב ומה מזיק לכם. רק כך תוכלו להתרפא ואולי גם לרפא את העולם.

('כת הסקס של ניו יורק' – the vow, עונה ראשונה, סלקום TV)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן