יבול שיא
הרפת והחלב
ירון בהיר בהורו אלבום פרטי

על בודהיזם וחיות אחרות

5 דק' קריאה

שיתוף:

ירון בהיר, מגבעת יערים, הוא מושבניק גאה וגם בודהיסט * ירון בילה זמן רב בהודו, למד טיבטית, תרגל אינספור מדיטציות, וגם הרצה על בודהיזם מול קהל * ל"קו למושב" הוא מספר קצת על החשיפה שלו לבודהיזם, על החיים במושב ועל הדרך להשיג שלווה

כשאנו בוחנים מושבים בארץ ישראל, אנו מגלים כי יש מגוון צורות חיים ואמונות המלוות תושבים ותיקים, או חדשים. יש מושבים דתיים, חש מושבים מעורבים, יש התנחלויות, יש כאלה המאוכלסים על ידי ישועים ויש גם מושבים חילוניים לגמרי.  

ירון בהיר הוא בודהיסט שחי במושב גבעת יערים שבהרי ירושלים. ירון בילה זמן רב בהודו, למד טיבטית (וכיום אף מלמד את השפה), תרגל אינספור מדיטציות, וגם הרצה על בודהיזם מול קהל. ל"קו למושב" הוא מספר קצת על החשיפה שלו לבודהיזם, על החיים במושב ועל הדרך להשיג שלווה באמצעות אימוץ עקרונות הבודהה, אשר קוראים לאהבה, חמלה וסבלנות.  

ירון זאב בהיר נולד בירושלים בשנת 1981 וגדל בקריית יובל, שם חווה ילדות עירונית. לפני 3 שנים, הגיע ירון עם בת זוגו, אורלי, וטרינרית במקצועה, אל מושב גבעת יערים והחליט כי זה המקום השקט והנעים בו הוא רוצה לגור.  

ירון ואורלי הגיעו אל המושב מהעיר רחובות, שם למדה אורלי וטרינריה: "החלטנו לגור במושב כדי שהמאפייה לא תתפוס אותנו," ירון צוחק ומדבר על הסיבה האמיתית לחיים במושב: "תמיד נמשכנו להרי ירושלים, ותמיד חלמנו לגור במקום שקט עם אוויר טוב וקריר. דירה במושב בה התגוררה אחות של אורלי התפנתה, אז לקחנו אותה." 

חשיפה לבודהיזם 

לפני שאמשיך הנה כמה מושגים חשובים: המושג בּוּדְהָה מקורו בסנסקריט ופירושו "מי שהתעורר", למעשה, מי שנחשבים "בודהה" הם אנשים שהגיעו להארה או לסוג של נירוואנה, בעוד שבודהיזם ידוע כדת או כדרך חיים. "דאלי לאמה", הוא תואר אותו מקבל המנהיג הרוחני של הבודהיזם הטיבטי.  

ירון מספר על החשיפה הראשונה שלו אל הדת המיוחדת הזאת: "כבר בתיכון התחלתי להתעניין בבודהיזם. למדתי אומנויות בפנימייה ומנהל הפנימייה תרגל איתנו מדיטציות – מה שהיה מגניב. אבל החשיפה האמיתית שלי הייתה כשקראתי את עיתון 'עכבר העיר' הירושלמי, שם היה פרסום על סדנת מדיטציה אותה מעבירה נזירה בשם ריטה. הייתי בן 19 כשנחשפתי לזה  והתחלתי לתרגל מדיטציה. משם גם נחשפתי לבודהיזם – אורח חיים שממש הדהים אותי! החוויה של המדיטציה, הפילוסופיה וההשקפה על החיים: עשתה לי מעין 'וואו', הבנתי איך דת יכולה לקחת את ההשפעה שלה למקום טוב עם ערכים ליברליים המגיעים לידי ביטוי בפעולות ומחשבות הקשורות לבודהיזם."   

בודהיזם בשלוש דקות 

"בודהיזם זאת דרך חיים שפיתח בודהה," מסביר לנו ירון. "'בודהה' הוא מצב בו אפשר להשתחרר מהמצב הקיומי של סבל וחוסר סיפוק. השחרור קורה דרך תרגולים של מדיטציה, תרגול שינוי השקפה על המציאות ותרגול אורך חיים מוסרי.  

"הבודהיזם אומר שהגורם לסבל שלנו הוא התפיסות שלנו על המציאות ההופכות לרגשות שליליים, להרגלים ודפוסים שקשה להשתחרר מהם. בודהיזם קורא לשינוי התודעה. יש הרבה פרשנויות לבודהיזם, אבל בעקרון זה אומר שכאשר אנחנו משנים את הפרשנות שלנו של הדברים, אנחנו משנים את דרך התגובה שלנו.  

"לדוגמא: אם יש לנו שכן מעצבן, ההבנה היא שלא הבן אדם מעצבן באופן אובייקטיבי, אלא שאני מתעצבן ממנו. אומנם זה קשה, כי יש הרבה אנשים מעצבנים, אבל כן אפשר להרגיש טוב יותר כשהפרשנות שלי אחרת. כאשר אנחנו מבינים שהאדם לא נגדנו, אלא שהוא פשוט פועל ככה כי כזה הוא, אז אפשר להירגע, לקחת את הדברים אחרת ולכעוס פחות.  

"הדבר הבסיסי זה להבין את הפרשנות והדבר השני הוא לנסות לא להגיב בצורה שלילית, כמו אבדן שליטה, זעם וכולי. זה קשה כי אנחנו חיים בחברה אשר מקדשת את הזעם, הנקמה, הכעס והמריבה. אבל בודהיזם רואה את הכעס כמשהו שלילי שגורם סבל, לכן כדאי לדעת כיצד לנהל אותו ולהתנהל מולו."  

זה נשמע יפה על הנייר, אבל איך אפשר לשנות את התפיסה בתא הלחץ בו אנו חיים שנקרא "מדינת ישראל"?

"נורא קשה לשחרר כעס, אבל צריך שיהיה רצון לשחרר את הכעס. צריך להגיע להבנה שלא מדובר במשהו קבוע, וכי הפרשנות של המציאות יכולה להשתנות. יש מחשבות בבודהיזם שעוזרות להתמודד עם כעס, כמו להיות אמפתי לאדם עם גישה שלילית. במקרה כזה צריך יותר לחמול עליו מאשר לכעוס, וגם להיות פחות שיפוטי כלפי עצמך כשאתה מרגיש כעס.  

"אתה צריך להבין שאתה בן אדם וזה דבר מאד חשוב במקרים של שיפוטיות עצמית. בודהיזם הוא עבודה על שינוי רגשות שליליים. האמונה הבודהיסטית גורסת שאפשר על ידי הבנה של טבע המציאות להשתחרר משליטה של רגשות שליליים, עד למצב של מעבר מרגשות שליליים אל רגשות יותר חיובים."

טקס הפרידה מירון בבית הספר לטיבטית צילום LRZTP
טקס הפרידה מירון בבית הספר לטיבטית בהודו. צילום: LRZTP

בודהיזם של אהבה 

מה הופך בודהיזם לדת ולא לאורח חיים?

"זאת דת כי יש בה אמונות, טקסים, מיתולוגיות, יש תפילות לבודהה, בקשות לבודהה, סגידה. בודהה  הוא לא אל, הוא לא יכול להכות בך ברק או להביא לך כסף. אבל כן יש מנהג של מתן מנחות לבודהה, כמו מתן מנחות לנזירים, משום שהדת קוראת לפתח נדיבות כלפי אחרים.  

"במקדשים יש אנשים אשר מניחים כסף לנזירים, משום שחשוב לצבור במהלך החיים כמה שיותר מעשים חיוביים ולעשות כמה שפחות מעשים שליליים. מעשים טובים על פי הבודהה מובילים ללידה טובה בגלגול הבא (בודהיסטים מאמינים בגלגול נשמות). ככול שאנו תורמים לאחר ומפזרים חמלה – כך אנחנו יותר מאושרים.  

"חוסר אנוכיות הוא הוא חלק מרכזי באמונה. ובאמת, בלי קשר לדת, מחקרים מגלים שאנשים מאושרים יותר הם כאלה שמתנדבים וכאלה שיש להם מערכות יחסים טובות עם אחרים. 

"בבודהיזם מדברים על פיתוח אהבה וחמלה, גם כלפי אנשים וגם כלפי בעלי חיים. בודהיזם של אהבה אינו מרוכז רק באנשים כמוני, משמע: השווים לי, האהבה היא אוניברסלית כשהיא חובקת כל יצור חי בעל תודעה. בעלי חיים, רוחות, אלים. תרגול של מנהגים בבודהיזם מפתח את האהבה והחמלה, החל מהאנשים הקרובים אלינו עד לאנשים ניטרליים ואפילו כאלה שפוגעים בנו, ואפילו אנשים שאנחנו שונאים."  

מורה לטיבטית ומרצה  

ירון למד עבודה סוציאלית מפני שרצה לחבר בין בודהיזם לסיוע לאחר. הוא הוציא תואר שני במדעי הדתות, והמשיך לחקור את הבודהיזם כמה שנים בהן חי בהודו: "בשלב מסוים, בתחילת שנות ה2000, טסתי להודו, למסע התחזקות. אומנם גדלתי בבית חילוני, אבל לא היה לי חיבור עם היהדות. כשהייתי בהודו 'במסע שורשים' – כך אני קורא בבדיחות הדעת למסע שלי בהודו, נכחתי בריטריטים, ותרגלתי המון מדיטציות. חזרתי לארץ בשנת 2006 והבנתי שאני רוצה לעבוד במשהו שמכיל ערכים בודהיסטים. לכן בחרתי בעבודה סוציאלית.  

"באיזשהו שלב למדתי טיבטית ונסעתי להודו, הפכתי למנהל בית הספר בו למדתי וניהלתי את בית הספר לטיבטית בהודו. למדתי באוניברסיטה העברית מדעי הדתות ויש לי תואר שני. עם הזמן התחלתי להרצות מול קהל. חבר שיש לו קורס להכשרת מורי מדיטציה, הציע לי לבוא לתת הרצאות בקורס שלו, שם הרצתי, ערכתי ותרגמתי ספר ונכנסתי יותר ויותר לעולם ההרצאות גם, מול קהל וגם בזום. מה שאני עושה עד היום."

ירון בהיר אלבום פרטי
ירון בהיר. "בעיקר עבור השלווה הפנימית שלנו". אלבום פרטי

מה אפשר ללמוד מההרצאות שלך?

"פילוסופיה בודהיסטית, בעיקר. אני מביא את נקודת המבט של אדם דתי בודהיסטי וגם את נקודת המבט האקדמית, שהיא יותר ביקורתית. האקדמיה מנסה לא 'למכור את הבודהיזם' אלא לחקור אותו ולבחון את היתרונות והחסרונות שבאמונה. יש לדעתי סכנות בבודהיזם – לפעמים התרגול הבודהיסטי הופך להיות דתי יותר מאשר פנימי, והוא לוקח אותנו רחוק מהדברים האמיתיים בתוכנו שאנחנו צריכים להתמודד איתם." 

איך אתה פועל כדי להנחיל ולחיות את דרך החיים הזאת?

"אני מנסה להיות אדם טוב לאנשים אחרים, מנסה לתרגל וללמוד עוד על בודהיזם ופועל לפי עקרונות בודהיסטיים של לא לפגוע באחרים ולעשות טוב בגבולות היכולת שלי. כמובן שאני כמו כל אדם: מתעצבן, שונא, מקנא והכול, אחרי הכל אני לא הדלאי לאמה," הוא מסביר.  

כדי לקחת כמה עצות ולתרגל עקרונות של בודהיזם, לא צריך להמיר את הדת או להיות דתי. מספיק להיחשף אל מדיטציות כמו מיינדפולנס, לחמול על יצורים חיים ולנסות לשנות מעט את התפיסות השליליות, בעיקר עבור השלווה הפנימית שלנו, ואין כמו השקט של המושבים ברחבי הארץ, כמקום מתאים לעשות זאת," הוא מסכם. 

כדי להכיר את ירון, לתאם הרצאות וללמוד קצת יותר על בודהיזם: אפשר להכנס לאתר של ירון Yaronbahir.com וליצור עמו קשר בכתובת המייל: yaronbahir@gmail.com 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן