יבול שיא
הרפת והחלב
הדס מלכא קווים לדמותה של לוחמת

הדס מלכא הי"ד – קווים לדמותה של לוחמת

3 דק' קריאה

שיתוף:

'לוחמת'  – תערוכת מורשת חדשה במוזיאון ידידי ישראל, לזכרה של חיילת מג"ב הדס מלכא הי"ד, שנרצחה בגיל 23 בפיגוע בשער שכם לפני כ-4 שנים. בתערוכה תמצאו טקסטים שכתבה, חלקם מדף הפייסבוק שלה, זיכרונות החיילים עליהם פיקדה והאנשים בהם נגעה – הן במהלך שירותה הצבאי והן בחייה הפרטיים

מוזיאון ידידי ישראל יארח בשבועות הקרובים את התערוכה הנודדת לזכרה של חיילת מג"ב הדס מלכא הי"ד, שנרצחה בפיגוע בשער שכם בעיר העתיקה לפני כ-6 שנים בהיותה בת 23 בלבד.

ביוני 2017, שלושה מחבלים ערבים חמושים ברובים וסכינים תקפו כוחות משמר הגבול שאבטחו את אזור שער דמשק בירושלים. הכוחות נטרלו שניים מהמחבלים כאשר השלישי הצליח להימלט  לכיוון שער דמשק ותקף את הדס בסכין. הדס פונתה במצב אנוש לבית החולים הדסה הר הצופים, שם נקבע מותה. בפיגוע הירי והדקירה נהרגה גם הדר כהן בת ה-19.

לוחמת הדס מלכה מוזיאון ידידי ארץ ישראל בירושלים
לוחמת הדס מלכה מוזיאון ידידי ארץ ישראל בירושלים

הפיגוע הטרגי שקטף חיים כל כך צעירים ומבטיחים הוליד תערוכה חשובה המנציחה את דמותה של הדס ומורשתה, תוך דגש על מסירותה לירושלים ולמדינתה. כעת, התערוכה שהוקמה ביוזמת הוריה, דוד וגאולה מלכא, מאירה קווים לדמותה של הדס והנחלת המורשת שלה.

 

הדס מלכא מודל לחיקוי 

הדס מלכא הי"ד התאפיינה בחריצות ובעשייה והיוותה מודל לחיקוי והשראה לסובבים אותה. העוצמה, הפעלתנות, הרגישות, הנחישות והתעוזה היו חלק בלתי נפרד ממנה כמו גם החיוך הרחב שלא מש משפתיה.

בתערוכה מוצגים שני צירי זמן: הראשון הוא הדרך שעברה הדס החל מגיוסה לצבא ועד למותה, ציר זמן מבוסס על טקסטים שכתבה שחלקם נלקחו מדף הפייסבוק שלה, וציר הזמן השני מבוסס על זיכרונות החיילים, עליהם פיקדה והאנשים בהם נגעה במהלך חייה, הן במהלך שירותה הצבאי והן בחייה הפרטיים. בתערוכה אסופות הספדים המחולקות לפי חודשים מיום נפילתה ועד עתה ולצד הטקסטים תמונות של הדס ברגעים שונים בחייה הקצרים שנגדעו באחת. 

הדס כתבה המון בעמוד הפייסבוק שלה, למשל: "מה שהביא אותי לחיל היא תחושת השליחות, המסירות והרצון לתרום ולעשות מעבר", "אנשים, תחיו את החיים, תעריכו כל שניה שעוברת ואת האנשים שלצדכם". "אם לא נצחק – נשתגע", ושאר ציטוטים בוגרים ומלאי תובנה עבור נערה צעירה שהתגייסה ברצון כדי לשרת את המדינה.

תמיד רציתי להיות לוחמת
תמיד רציתי להיות לוחמת

הוריה של הדס, דוד וגאולה מלכא, המתגוררים בישוב גבעת עזר, ישוב כפרי קהילתי באזור הדרום בין אשדוד ואשקלון, מספרים: "גם בלוויה וגם בשבעה הגיעו אלינו עשרות אנשים לישוב, ביניהם חתנו של הנשיא טראמפ, שהביע תנחומים. במשך השבעה נחשפנו לחומרים שהדס כתבה וחברים כתבו לה במהלך חייה. התערוכה מכילה את הקול של הדס ואת הכול על הדס, וכל מי שמבקר בה יכול לקחת עמו את אהבת הארץ, ערך החברות ואמונה בצדקת הדרך של הדס."

על הרעיון לתערוכה, הם מרחיבים: "הרעיון לתערוכה התגבש אצלנו לאחר שנחשפנו לדברים שכתבה, ביטאה וצילמה במהלך תקופת שירותה כלוחמת ומפקדת במג"ב. הדס הייתה בת מיוחדת, בחורה מדהימה, עוצמתית, פטריוטית וערכית בצורה יוצאת דופן. לאחר מותה מצאנו צילומים רבים וטקסטים שכתבה שאפשרו לנו להביא את הסיפור המיוחד של הדס בצורה אמינה ובלתי אמצעית לקהל הרחב." 

מלבד התערוכה הקימו הוריה של הדס את מרכז מורשת לוחמת מג"ב הדס מלכא הי"ד. על הקמת המרכז מרחיב אביה דוד: "עברו 4.5 שנים מאז נפילתה של הדס כאשר עמדה על משמר ירושלים. בזמן זה נפגשתי עם קרוב ל-50.000 צעירים וצעירות, לוחמים לוחמות, ומפקדים ומפקדות, שלושה פעמים בשבוע הרציתי עם מצגת על הדס ואהבתה לארץ. במפגשים אני מספר להם על הדס ועל אהבתה לארץ הזו.

"בתערוכה המוצגת כעת במוזיאון ידידי ישראל ביקרו עד עתה מעל ל-150.000 מבקרים. כל מי שמבקר בתערוכה יכול לקחת איתו כצידה לדרך, את ערך החברות, אהבת הארץ והאדם, האמונה בצדקת הדרך, מנהיגות רגישה קשובה ותומכת. כאמור, הקמנו את מרכז מורשת לוחמת מג"ב הדס מלכא הי"ד, שהיו"ר שלו זה ד"ר מייקל אורן, שגריר ישראל בארה"ב לשעבר – ואנו בתהליך לבניית מוזיאון 'לוחמת' – הדס מלכא', בירושלים."

אוצרות התערוכה, ענבל מרילי ושרון ישראלי, הן בוגרות המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר. ענבל ושרון מספרות על התערוכה: "לאורך העבודה על התערוכה גילינו עד כמה, גם במהלך חייה הקצרים, נגעה הדס בכל כך הרבה אנשים. כולנו תקווה שבאמצעות התערוכה נמשיך להפיץ את האור ושמורשתה של הדס תמשיך לגעת באלו שלא זכו להכיר אותה על מנת שאורה לא יחדל מלהאיר."

אירוע פתיחת התערוכה התקיים במוזיאון ידידי ישראל  במעמד ראש העיר משה ליאון, מפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי, מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן, מפקד מג"ב ניצב אמיר כהן, בני משפחה וחברים.

הכניסה לתערוכה חינם בתיאום מראש בלבד, התערוכה תתקיים עד התאריך 15.3.22. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן