יבול שיא
הרפת והחלב
מיכל שחף העבודה

קולולם בארץ ובעולם

7 דק' קריאה

שיתוף:

כמו בכל הרעיונות הגאוניים גם הרעיון הזה די פשוט: לתת לקבוצה גדולה של אנשים לשיר ביחד שיר שמדבר אליהם ולהפוך אותו לקליפ, להפקה * ראיון עם מיכל שחף, ממושב רמות, אחת מהמייסדים ומנהלת מיזם קולולם, שזכה להצלחה ארצית ובינלאומית מסחררת

מהו קולולם? על פי הויקיפדיה:  "קולולם הוא מיזם חברתי מוזיקאלי לשירת המונים. שם המיזם הגיע מהמילים קולולו וכולם. מיזם זה הוקם בשנת 2017  על ידי שלושת היזמים: אור טייכר, מיכל שחף ובן יפת.  

מטרת המיזם לחזק את החברה באמצעות חיזוק הקשרים בין האנשים המרכיבים אותה, ולעשות זאת באמצעות שירה בציבור. צוות המיזם מארגן אירועי שירה המוניים – רובם של אלף איש ויותר – אירועים שבהם קבוצות גדולות של אנשים ,ללא כל רקע מוזיקלי מתאספים יחד כדי ליצור יצירה מוזיקאלית משותפת.  

עבור אירועי קולולם נבחרים שירים מוכרים שעוברים עיבוד קולי ואינסטרומנטלי חדש. במהלך האירוע נחלק הקהל לקבוצות על פי הקולות השונים. המנצחים מלמדים את קבוצות הקול את חלקיהם  בשיר, בתוך פרק זמן קצר – ולאחר מכן מתכנסים כולם יחד ללימוד וביצוע משותף של השיר. אירועי קולולם מוקלטים ומצולמים על ידי צוות מוזיקאלי וקולנועי. לאחר האירוע יוצא לאור וידיאו קליפ המופץ ברשתות חברתיות.  

הבחירה לראיין את מיכל שחף, אחת משלושת השותפים של מיזם מופלא זה, היה כי מיכל שחף הפכה למושבניקית מן המניין לפניי זמן קצר. מיכל ובת זוגה עדי החליטו לבנות את ביתם במושב רמות שברמת הגולן.  

כמו המיזם קולולם והדרך בה נולד, כך מיכל בבחירות חייה מעוררת פליאה והתפעלות. אישה צעירה הקשובה לעצמה, רצונה ולליבה. מיכל נולדה וגדלה בבת ים, בת  זקונים לאחר שני בנים. מסתבר  שבדי אן איי המשפחתי  יזמות היא תכונה מובילה. אחיה הבכור של מיכל ,יניב שניידרמן, הוא יזם ובעל חברה שנקראת בלייזהוד, חברת סטארטאפ בתחום הספורט – ואסף, הבן השני במשפחה, הינו בעל חברת וידיאו שנקראת קליפר.  

מערכות היחסים במשפחתה של מיכל מאד תומכים ומפרגנים.  מיכל  למדה ניהול ופסיכולוגיה ובשנות ה-20 שלה הקימה סוכנות דיגיטל שסיפקה שירותי פרסום לעסקים. במקביל, מיכל נשאה הרצאות ועסקה ביזמיות שונות בארץ ובעולם.  

כיצד התחיל מיזם הקולולם?

מיכל: "תמיד חיפשתי ביזמיות שעשיתי לעשות משהו משמעותי, שיהיו בו אדוות ושיסחף אותי. עברתי יזמויות רבות ואף קיבלתי פניות עם רעיונות. באותה תקופה היה שיח אלים ברשתות. זה היה בשנת 2016. באותם ימים פנה אליי אור טייכנר ואמר לי שבעקבות השיח האלים המתקיים בימים אלו ברשתות, הוא רוצה וחושב לעשות אירוע המוני, שבו כל הנוכחים ישירו יחד , ובכך האנשים שישירו ייזכרו בדברים המקרבים בינינו בניי האדם. 

"כשאור דיבר וסיפר על כוונתו, לא הבנתי כלל איך זה יכול להיות. הייתי סקפטית. אור ציין שהוא מכיר את בן יפת, שהינו גאון מוזיקאלי ושהוא יצליח לפצח את הרעיון המוזיקאלי. יחד שלושתנו נוכל להרים את המיזם  הזה. הייתי אז בתחילת הריון, הייתה לי המון עבודה, לא ממש הבנתי את הרעיון, אבל ראיתי ונוכחתי בבעייתיות ובאלימות שברשתות.   

"החלטנו לצאת לדרך. גייסנו קרובים, אנשים שהכרנו, חברים ועשינו את הפיילוט הראשון. האירוע הראשון היה בשנת 2017. בפיילוט הראשון הייתי כבר בחודש השמיני להריון. לא מכרנו כרטיסים – רק הזמנו לאירוע תשעים אנשים והגיעו ארבע מאות אנשים…  

"הייתי בלחץ גדול. השיר שבחרנו היה של אמיר דדון: 'אור גדול'. אני עצמי הייתי בסקרנות גדולה  ובאי ודאות איך יהיה. לאחר שהקהל למד את השיר והחל לשיר אני עמדתי מאחורה והרגשתי כאילו העולם עצר מלכת. כולי הייתי מוצפת. באותם רגעים הבנתי שזה הדבר אותו אני הולכת לעשות ולממש, וברמה הכי גבוהה ואנו ניקח זאת למיזם ברמה הארצית וברמה בינלאומית, בכל העולם.  

"סגרתי את סוכנות הדיגיטל שלי ויצאנו לדרך חדשה אור טייכנר, בן יפת ואני. בחלוקת התפקידים בינינו אני מנכ"ל המיזם. אותו אירוע היה הראשון והתהודה שהוא יצר עוררה עימו רצון של גופים רבים, מועצות שונות, קבוצות רבות לקיים אירוע של קולולם. כל אירוע שירה של קולולם הינו אירוע המכוון בעבור האוכלוסייה המשתתפת במיזם זה."

שלושת יזמי קולולם
שלושת יזמי קולולם: בן יפת, מיכל שחף ואור טייכר. צילום: טלי רז

כולנו אחד 

החוויה הרגשית היא תמיד חוויה רגשית בעלת עוצמה, כולנו אחד. המוסיקה והיחד מייצרים שפה אנושית המגשרת ומקשרת בין כל הנוכחים.  מאז אותו אירוע, הקולולם הפך למיזם ברמה הבין לאומית .  

מיכל: "אנו מבוקשים בהרבה מדינות בעולם ותמיד מתקיימת אותה התרגשות ויחד עצום. שרנו כבר בהמון שפות: צרפתית, אנגלית, בשפת הזולו ועוד. מכון מחקר בארצות הברית שמע על הקולולם והחליט לחקור את ההשפעה של פעילויות המוניות, חברתיות או דתיות על האושר של האנשים. מדובר על אנרגיה שעוברת בסוג כזה של פעילות, אנרגיה שבאה מהתכוונות, עם אותה מטרה והיא פותחת את הלב. כל מי שמגיע לאירוע כזה, יוצא מאזור הנוחות ואז קורה הקסם. במחקר, לא מעניין הרקע של האנשים אלא ההשפעה ומה שקורה." 

כאמור, שלושה שותפים יש לקולולם. מיכל מתעסקת בניהול, באסטרטגיה השיווקית  דיגיטלית ובפיתוח העסקי, בחזון.  

מיכל: "בכל אירוע יש התכוונות מדויקת אל המסר שרוצים שיהיה – ומכאן, בחירת השיר וההתאמה לקהל היעד… חרטנו על דגלנו, שלעולם איננו משאירים אדם מחוץ לאירוע, שמי שמגיע מתכוון לכך ושתמיד יהיה מקום לכולם.  

"קולולם בראייה שלנו הינה פלטפורמה ציבורית. קולולם הוא של כולם ושל אף אחד. קולולם נותנת לכולנו את התחושה שאנו חלק מקבוצה, תחושת שייכות וחיבור אנושי. יש בשירה הזו, המשותפת, כוח למוסס חומות והיא מעוררת השראה לכל האנשים. השראה זו יוצרת תנועה חיובית בעולם. בכל אירוע שלנו נוצרת התנועה הזו של פתיחת הלב ושל יחד עצום. המסה האנושית מרחיבה ומגדילה את החוויה ואת התנועה. התחושה שהולכת עימי כל הזמן שזוהי בשורה גדולה, שזוהי זכות גדולה להפיץ זאת בעולם. השירה המשותפת, המוסיקה מביאה אנשים, לשים את האגו בצד, להניח את המריבות והוויכוחים ולהיות במקום שונה." 

העצמה נשית 

"כל אירוע כזה," מסבירה לי מיכל, "הינו אירוע חברתי. יש הרבה נושאים חברתיים בהם אנו נוגעים. נושא העצמה הנשית הוא אחד הנושאים בהם אנו  מתעסקים. הבחירה הכי קשה היא בחירת  השיר. זו חייבת להיות בחירה מדוייקת ושיר עם מסר עוצמתי. המילים והכוונה חייבים לדבר את המסר שרוצים להעביר.  

השיר הוא התסריט של האירוע. העיבוד של השיר הוא מכריע. אחד האירועים אותם עשינו, היה אירוע להעלאת המודעות לגילוי מוקדם של סרטן השד. היה לנו קושי בבחירת השיר.  בסופו של דבר בחרנו בשיר של גניפר לופז, LETS GET LOVED, בחירה שנבעה ממילות השיר. המסר הוא: אם את רוצה לחיות את חייך – תחיי עד הסוף ואל תבזבזי. כל הרגשה יכולה להיות מתוקה, את חייבת לעשות זאת בדרכך. החיים הם מסיבה, תרקדי ואל תפסיקי. 

"השיר הזה מדבר על משמעות החיים. האירוע הזה היה עוצמתי! נכחו בו  כאלפיים נשים. את האירוע הזה הקדשתי לשתי חברות שלי שאותן איבדתי והן נפטרו ממחלת הסרטן. באותו אירוע, עם סיומו ניגשה אליי בחורה שנכחה במקום. היא סיפרה לי שחלתה בסרטן וקשה היה לה לספר לבניי משפחתה. אז היא הזמינה את משפחתה לאירוע ובסיומו נתן לה את הכח והאומץ לספר ולשתף את משפחתה בגילוי של סרטן השד.  

"שבועיים לאחר אותו אירוע, העלינו את הסרטון של האירוע, והתקשרה אלינו המפיקה של גניפר לופז, וביקשה אישור מאיתנו לבצע את העיבוד שלנו במופע המחצית של הסופרבול.  היה זה בינואר 2020, המופע הכי נצפה בעולם. ג'ניפר הופיעה עם שקירה ועם הבת שלה. אנחנו צפינו במופע המחצית בבר בתל אביב.  

"נוכחנו כיצד העבודה שלנו גדלה, צומחת ומקבלת הדים בעולם. נוצרת השראה. החיבור בין המוסיקה לאנשים הוא כוח מוביל. אנו מקבלים פניות מהרבה מקומות בעולם. את השירים שרו עד היום בהרבה שפות. אנשים הם אנשים הם אנשים. כח המוסיקה תמיד עובד ומאחד. עבורי ועבור כולנו זוהי שליחות. אנו משתדלים לתת מענה לכל מי שמבקש מענה סביב העולם.  

"כשאני מסתכלת ממבט גבוה עלינו, כולנו, כולנו זקוקים ורוצים את היחד, את הקהילתיות. כולנו רוצים להיות חלק מיצירה משותפת ולהיות במסע משותף. אין הבדל בין האומות והשפות. כל בניי האדם, היכן שהם לא יהיו, זקוקים ורוצים את אותו יחד. המוסיקה היא שפה אנושית רגשית שמאפשרת לנו בני האדם להתחבר ולהיות רקמה אנושית חיה. יש כאן משהו מאד סימבולי, כל אחד מהמשתתפים תורם את קולו במשימה משותפת." 

משפחת שחף ברמות 

מיכל ועדי, בת זוגתה, הקימו משפחה ולהן שתי בנות: שי בת חמש ורוני בת שנה וחצי. עד תקופת הקורונה חיה משפחת שחף במרכז הארץ. במושב רמות ביקרו השתיים מספר פעמים חברים קרובים. מיכל היא בת למשפחת שניידרמן, עדי בת למשפחת שריקי. מיכל ועדי בחרו את השם שחף להיות לשם משפחתם.  

מיכל: "במשך חודשים חיפשנו שם משפחה שיהיה נכון עבורנו. בחרנו בשם שחף. השחף היא ציפור המגביהה עוף ועפה בלהקות. אחד המאפיינים של השחף הוא החופש והמרחבים האינסופיים. אנו היום משפחה שהיא להקה וכל אחת מאיתנו מגביהה עוף במעופה – ולכל אחת מאיתנו יש את הכיוון שלה. בחרנו בשם שחף כי הוא משקף את רצוננו ותפיסת עולמנו, בעבורנו ובעבור בנותנו." 

מיכל גדלה בבית פמיניסטי ממש, ללא הכרזות וסיסמאות. הוריה של מיכל גידלו את ילדיהם על האמונה שהכל פתוח, שילדיהם יכולים ומסוגלים לעשות הכל. היתה ויש תמיכה אינסופית – כך בעשיות המקצועיות וכך בנטיות הלב, קבלה מוחלטת.  

ההחלטה לעשות שינוי ולעבור ממרכז הארץ לצפון, ההחלטה להקים משפחה עם בת זוג וכל ההחלטות מקבלות את ברכת ההורים. לפני מספר שנים החליטו מיכל ועדי לעשות שינוי ענק, בחרו לעזוב את המרכז ולגור במושב רמות. הן התקבלו בזרועות פתוחות  על ידי אנשי קהילת רמות וכמובן רכשו חברים חדשים.  

מיכל: "היום אני נוכחת שזו הפעם הראשונה בה אנו חיות בקהילה. השינוי הזה יצר שינוי בכל צורת החשיבה שלנו. יצרנו שינוי בכל אורחות חיינו. עדי, שעבדה כמהנדסת מכונות ועשתה קריירה יפה, החליטה לשנות כיוון. היא התפטרה מעבודתה והיום מנהלת מתחם צימרים במושב. 

"החיים בקהילת רמות טובים ומתאימים לנו. יש קרבה אנושית בין האנשים, חיי הקהילה מאד מתאימים לנו. אני נכנסתי לצוות התרבות ברמות, מובילה לאירועי תרבות, חגים וטכסים. זוהי עשייה שונה, שבבסיסה מתקיים אותו צורך שבמיזם, הובלה, תרבות ואחווה.  

"ככה במקרה נכנסתי לצוות התרבות, בקבוצת הווטסאפ של הישוב פנו וביקשו מתנדבים. החיים ברמות חושפים אותי לגילויים חדשים עליי, עלינו. אני מגלה שאני אוהבת להיות מעורבת, שחיי קהילה נפלאים בעבורי, שהחיים האלו מיטיבים עימי, עם כל משפחת שחף, המשפחה שהקמנו."

מיכל שחף מרמות באירוע קולולם יצרנו שינוי בכל אורחות חיינו
מיכל שחף מרמות: "יצרנו שינוי בכל אורחות חיינו". צילום: טלי רז

דילמות והחלטות 

"ארבעה  דברים רציתי לעשות בכל חיי," אומרת מיכל, "1. להקים משפחה, בית, ילדים וזוגיות. 2. לעשות משהו משמעותי. 3. להיות משמעותית במה שאני עושה. 4. לחיות בשלום עם עצמי." 

ארבעת האלמנטים האלו מתקיימים כיום אצל מיכל. כדי לקיים ולהמשיך לתחזק ולהעצים אלמנטים אלו, הדבר מחייב תשומת לב יומיומית עם  הצרכים השונים, פחדים, חרדות וכמובן הצורך בקבלת החלטות. 

מיכל העלתה את המוטיבים המנחים אותה ובכך נוצר דיון נוסף, על הקושי בקבלת החלטות, על הדילמות בחיינו, על המרחב הזוגי בין מיכל ועדי ועל היצירה האישית שהיא חיים שלמים ומלאים.   

כיצד את מקבלת החלטות?

"לכל אורך הדרך יש דילמות בחיי וצורך בקבלת החלטות. אני קשובה לראש, לשכל, מה  ההיגיון ומה יש לו לומר – וקורה שהלב אומר דברים שונים. אני מקשיבה לראש וללב. אני עושה עצירה של קשב פנימי ומשלבת בין הראש ללב. אין לי בעיה עם טעויות שאני עושה, זה ברור – כולנו עושים טעויות, בכך אני משקיעה הרבה מחשבה, לומדת מטעויות העבר.

מיכל שחף באירוע קולולם להעלאת המודעות למחלת סרטן השד
מיכל שחף באירוע קולולם להעלאת המודעות למחלת סרטן השד. צילום: טלי רז

בזוגיות?  

"עדי בת הזוג שלי בפירגון שלה, באמונה שלה בי, היא כוח מניע עצום בשבילי. יצרנו זוגיות בה לכל אחת דרך שלה ומעוף, כמו השחפים – היחד שלנו ובזכותה יש לי את האומץ להמריא, להמשיך לפתח וליזום. עדי היא השותפה הגדולה שלי בהתייעצות משותפת, בחוכמתה  ובידיעה שבי שהיא תמיד רוצה את הטוב ביותר בעבורי. עדי היא זו שפתחה לי את הראש וחידדה בשיח בינינו את הצורך במשמעות, את הדיון המעמיק והיא משקפת בדרכה את הנכון וטוב לי ולנו. הבסיס הזוגי שלנו, המשפחה שלנו – זהו המנוע הכי חזק שלי היום, בכל עשייתי ודרכי."  

מיכל שחף, ממשיכה להמריא עם הקולולם בארץ ובכל העולם, ועם זה חיה את חייה ברמות, עם עדי שי ורוני – חיי משפחה שקטים, משמחים ומהנים. בכל מתקיימת משמעות, בכל יש להיות בתשומת לב – ובכל אלה מתקיימת אהבה המזינה אהבה, המזינה נתינה וקבלה, המזינות אהבה. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן