יבול שיא
הרפת והחלב
בריכת המטווח צילום המועצה המקומית פרדס חנה כרכור

שביל פרכו"ר – חלק שני

4 דק' קריאה

שיתוף:

שביל הליכה מצוין לימי האביב, המקיף את פרדס-חנה-כרכור ועובר בין נקודות טבע, נוף וגם היסטוריה ומוסיקה * והפעם צידו המזרחי של השביל, בין האלון הבודד לאקליפטוס של מאיר אריאל 

האלון הבודד 

ממשיכים עד קצהו המזרחי של רחוב אחוזה ובקצה המזרחי של כרכור יש שטח חקלאי מישורי למדי, פרט לגבעה קטנטנה בולטת תודות לאלון תבור גדול ובודד הנמצא בפסגתה. שביל כורכר נוח ורחב מקיף את השדה החקלאי ומוביל מהרחוב אל הגבעה בנוחות. בגבעה נמצא מחילות רבות של גיריות מצויות ועקבות של תנים, שועלים וכלבים.  

הגבעה של האלון הבודד מיוחדת גם הודות לצמחייה העשבונית בהרכב יחיד מסוגו באזור! איך מגיעים? השביל אל הגבעה מתחיל מקצה מפגש הרחובות אחוזה וערבה. שמים ב-Waze האלון הבודד. 

האלון הבודד בשביל פרדס חנה כרכור צילום דני בר
האלון הבודד בשביל פרדס חנה כרכור. צילום: דני בר

איש הפסיפלורה ופלורה 

נמשיך צפונה מהאלון הבודד עד שנגיע לכביש הגישה למושב עין עירון, שם יהיה יעדנו הבא, שם תמצאו את איש הפסיפלורה: שי פישביין – איש אשכולות, טייס, מהנדס אלקטרוניקה ואיש חינוך בעברו, שהקים לתפארת משק ייחודי, הכולל מטעים ומרכז מבקרים, כאשר הכול נועד להציג בדרך המקורית ביותר את הליקר הייחודי שהוא רוקח מפרי הפסיפלורה (שעוונית נאכלת). 

לאחר ביקור מקיף במטעי הפסיפלורה, עם נוף הנפרש למרחוק ומכניס את המבקר מיד לאווירה ייחודית, איש הפסיפלורה מציג את הפרי ומעניק מידע נרחב על הפרי וסגולותיו. אנחנו נכנסים לתוך מרכז המבקרים האפוף כולו בניחוחות פסיפלורה משכרים, שכמו יוצאים למרחוק ומכניסים את האורח היישר אל אווירה קסומה ואחרת וכל מה שהאורח רוצה בעצם באותו הרגע הוא לחוות את טעמו של הליקר הייחודי, שארוז בבקבוקים מפנקים ומעוצבים, לא פחות. 

שי פישביין הצליח לפתח ליקר ייחודי, שהוא מאוד גאה בדרך שעבר ואת שחווה, ולכן טווה הרצאה ייחודית המספרת את סיפורו האישי והמיוחד, על הגורמים שהביאו אותו עד הלום. כיצד תחביב הפך לעסק משגשג והכול שזור במערכת של פרטים על יצירתיות, יזמות, קבלת החלטות, קשיים כאשר מעל מרחפת לה עננה של אופטימיות ומקוריות המחשבה באופן אבסולוטי. 

המשק הוקם בשנת 1973 ולמעלה מ-20 שנה מגדלים בו עצי פסיפלורה. הפרי משווק בחלקו לרחבי הארץ ובחלקו משמש להכנת הליקר. הליקר הינו משקה קינוח עדין ורענן גם יחד, בעל ריח וטעם עשירים של פסיפלורה טרייה ו-12% אלכוהול. 

תהליך הייצור שפותח כאמור ע"י שי פישביין כולל שלבי מיצוי וסינון אשר משמרים את הסגולות הבריאותיות של פרי הפסיפלורה, ריחה המשכר וטעמה העשיר והדומיננטי. השיכר מתאים בהיותו צונן, לקינוח או כמשקה פתיחה, אפריטיף באירוע או בארוחה. ליקר פלורה מוצג לראווה בבתי מלון יוקרתיים ומובילים בארץ, כולל מלון המלך דוד בירושלים ובשלל מסעדות יוקרתיות ובחנויות היין. 

ההרצאה ניתנת בחינם, במרכז המבקרים לקבוצות של 30 איש מבקרים ויותר (קבוצות קטנות יותר הביקור כרוך בתשלום של 25 שקלים לאדם). פרטים והזמנות באתר passionfruit.co.il או בטל': 052-7543000. 

בריכת המטווח 

נחזור לפרדס-חנה-כרכור ולשביל פרכו"ר, ונמשיך לבריכת המטווח, שהיא בריכת חורף עונתית המתמלאת מהגשמים והיא בית גידול לח בסכנת הכחדה, בה חיים מגוון עשיר של יצורים. גם כשהבריכה יבשה נמצאות באדמה ביצי קיימא זעירות של בעלי חיים, המטילים ביצים עמידות לחום וליובש הקיץ הישראלי, שמחכות עד לרדת הגשמים. אז הבריכה תתמלא שוב במים ותתעורר לחיים, כל טיפה של מים מכילה מגוון רב של יצורים מיקרוסקופיים. בבריכה נמצא סרטנים ירודים – שטרגל גדול וזימרגל וכן, מינים ייחודיים המתקיימים בבריכות חורף בלבד, למשל צדפונית, הנראית כמעין זרע קטן אך בפנים מסתתר סרטן אמיתי או קרפדה ירוקה שהיא מין ייחודי למקווי מים זמניים (בסכנת הכחדה) ואילנית מצויה, שאת רוב זמנה מבלה על העצים בסביבה ואל בריכת החורף יורדת לצרכי רבייה.  

במרחב שלושה מינים של סחלבים: סחלב קדוש, שפתן מצוי ודבורנית דינסמור. מומלץ להגיע בחודשי החורף והאביב, דצמבר-מרץ, אז הבריכה גם משמשת תחנת תדלוק לציפורים נודדות. מתחת לאקליפטוס הגדול ואלוני התבור צל נוח לפיקניק, ספורט, חקר או ליקוט. איך מגיעים? יש גישה נוחה מרחוב החץ, צמוד לגינה הקהילתית בפרדס חנה. 

אפיק נחל משמרות 

נמשיך מבריכת המטווח צפונה ונפגוש שוב את השביל המסומן, על הגבול בין כרכור לכפר פינס, נמצאת רצועת נחל אכזב צרה על גבול שטחים חקלאיים. בימי חורף שטופי שמש מתגלה נחל קסום וזורם – נחל משמרות המזרחי, וההליכה לאורכו על תווי השביל תזמן לנו צפייה במגוון גדול של פרפרים, ציפורים ונברני שדות. בגדה המערבית של הנחל שטח התחדשות אלוני תבור וניתן למצוא בה גם צמחייה חד שנתית וצמחיית גדות. 

בין הצמחים המרהיבים שיש בנחל, אחד הצמחים המיוחדים שניתן למצוא הוא ארכובית מחודדת. הארכובית פורחת בין החודשים מאי עד ספטמבר ופריחתה מאופיינת בצבעי וורוד לבן. מין זה הוא מין נדיר באזור השרון והוא גדל בבתי גידול לחים לא מופרעים כמוהו. לבתי גידול לחים ישנה חשיבות אקולוגית רבה וחיונית לאדם. למרות זאת, הם ממשיכים להיפגע אנושות בשל הפיתוח האנושי. איך מגיעים? ממשיכים על רחוב המייסדים לכיוון השטחים החקלאיים, חונים בסופו, ושם מתחילה דרך עפר, בפיצול פונים ימינה לאורך הנחל. אפשר גם להמשיך ישר עד לאקליפטוס עוג. 

אקליפטוס עוג של מאיר אריאל 

השביל עוקף את קיבוץ משמרות ממזרח וצפונית מזרחית לקיבוץ מגיעים לאקליפטוס המיתולוגי משירו של בן קיבוץ משמרות, מאיר אריאל (יחד עם שלום חנוך וחנן יובל) – ארול. 

ארול מאיר אריאל 

כל פעם שבחצר היו שומעים מכה 
ידעו שארול שוב נפל מעץ התות 
ענפיו נתנו לו את בתם דממה רכה 
והוא היה תופס איתה מין שוטטות. 
 

את אותו דבר נתן לו עץ אשכוליות 
כמעט אותו דבר גם אקליפטוס עוג 
זה מה שחשבנו שהכל יכול להיות 
כל פעם שהאיש פרח לו ונמוג. 
 

כל מיני חשבו שזה העשב המתוק 
אמרו הוא לא טיפס על עץ אם לא ינק 
כמה גם חשבו שאי אפשר על כך לשתוק 
הרחק הרחק עומד לו אקליפט ענק. 

אקליפטוס העוג של מאיר אריאל על שביל פרכור צילום דני בר
אקליפטוס העוג של מאיר אריאל על שביל פרכור. צילום: דני בר

הקטע הצפוני  

ממשיכים מהאקליפטוס של מאיר אריאל לכיוון מערב ועוברים את האגם הנעלם, ודרך אזור התעשייה הצפוני של פרדס חנה חוצים את דרך הנדיב ומשם לכיוון אנדרטת הנח"ל וחזרה לתחנת הרכבת. סה"כ 24 ק"מ של שביל עם הרבה טבע, היסטוריה וגם קצת פינוק של לבנדר ופסיפלורה. 

דני בר טיולים וסגנון חיים www.danybar.co.il מדריך, יועץ ומתכנן טיולים בארץ ובחו"ל. פרטים באתר https://www.danybar.co.il/trip_planning/ או בפייסבוק https://www.facebook.com/DanysBarTravelWineAndDine 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בעונה זו של השנה מגדלים רבים נתקלים במחלת הפרצית בעדרים. על מנת לעשות קצת סדר בנושא, אכתוב הסבר פשוט שישפוך קצת אור על המחלה יוסי לאפר – יועץ מקצועי בין-לאומי. josephlepar@gmail.com הפרצית היא מחלת
3 דק' קריאה
עברה שנה וחצי מאז האדומות הגיעו מטקסס *תמונה ראשית: פרה שנרצעה פסולה מלכתחילה – תמונות מאתר כיפה לא להאמין, אבל בהודעת החמאס על הסיבות לפתיחת המלחמה עלה הטיעון, שבמיקום סודי ביהודה ושומרון, נמצאת קבוצה
7 דק' קריאה
חדשות מן העבר, חלק א גזע בקר לייצור חלב בחוברת של יוסף קריגר, אחד ממייסדי רמתיים, בשם "מזכרונותיו של ציוני", מופיעים פרטים מעניינים על יבוא בקר מהולנד, בראשית שנות ה-20 של המאה שעברה. יוסף
5 דק' קריאה
מדוע מחירי הבשר בעלייה ומחיר פרה ועגלה עלה מאוד? איך משפיעה המלחמה על הקורה בענף הבשר ועוד נושאים, שצוות בני בקר במפעלי העמק, מתמודד איתם בכל יום ביקור במכרז הבקר השבועי… מה תפקיד הארגון
5 דק' קריאה
עם קמינסקי בהובלת חלב בגולן מחלבת הגולן התחילה לעבוד מחדש בחודש מאי 23 תחת חברת זן לכול.  תחילה קיבלה חלב מתנובה ובתחילת השנה, יצאה לדרך עצמאית וקיימה מכרז לקליטת חלב ישירה והובלה למחלבה. במכרז
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן