יבול שיא
הרפת והחלב
k

"שנה מאוד מאתגרת"

5 דק' קריאה

שיתוף:

איציק שניידר מסכם את השנה שחלפה – שנה שכללה את הסגר הרביעי בקורונה, מבצע בעוטף עזה והתאפיינה בעליות חדות של מחירי הגרעינים, שנה שהסתיימה בהסכם חלב שני למחלבות ולרפתנים 

לקראת השנה החדשה הבאה עלינו לטובה, החלטנו לראיין את איציק שניידר (52), מנכ"ל מועצת החלב וחבר מושב בית אלעזרי שבמועצה האזורית ברנר, ראיון שמתפרסם בגיליון ראש השנה. 

איציק שניידר, איך אתה מסכם את השנה שחלפה בענף החלב? 

"השנה שחלפה הייתה שנה מאוד מאתגרת. כולנו שכחנו שבתחילת השנה עדיין היה לנו הגל הרביעי של מגיפת הקורונה, עם הסגרים והעליה בביקושים, הענף התמודד בצורה טובה מאוד עם האתגר שהיה לא פשוט. אחר כך נדרשנו  לעסוק בנושא המחירים המפוקחים, כאשר מחירי חומרי הגלם עלו בהתמדה  והיה צורך לעדכן  את המחירים של מוצרי החלב המפוקחים, זאת לצד הסירוב של השרים הממונים לחתום על העדכון.  

"מבחינת המחלבות זה היה משבר גדול שבסופו של דבר הסתיים בהסכם נוסף עם המדינה, משא ומתן ארוך שנמשך כמעט שנה תמימה, לשמחתי בסופו של דבר זה באמת נסגר בהסכמות ובהבנות. הצלחנו להביא הסכם שיש בו גם בשורה למגדלים, בדרך של הארכת הוודאות בשנתיים נוספות וגם כמובן בשורה חשובה מאוד למחלבות, בכך שמעכשיו המחירים למוצרים המפוקחים יקבעו על ידי מנגנון אוטומטי שיתעדכן אחת לרבעון, ללא מעורבות של שרים, ללא צורך בחתימות ובלי פוליטיקה. המחירים יקבעו על ידי וועדה מקצועית שזה חשוב מאוד בהיבט של יצירת קשר ישיר בין מחיר חומרי הגלם שמשלמות המחלבות למחיר שהרפתנים מקבלים על החלב , זה מבחינתנו הישג מאוד מאוד משמעותי. בהסכם ישנה בשורה לצרכנים, גם את זה צריך להגיד בפה מלא ולא להתבייש, מבחינת צמצום משמעותי של עליית המחירים והקפאה נוספת ל-8 חודשים וכן גם הגדלת החשיפה ליבוא." 

לי לא זכור שהייתה הוזלת מחירים במוצרי החלב. 

"הוזלת המחירים התבטאה בכך שהמחלבות הסכימו – דווקא בשנה הכי סוערת מבחינת הכלכלה במדינת ישראל להסתפק בעליה מתונה של המחירים ב-4.9% במקום 14%. כמו כן, המחלבות הסכימו להקפאת המחיר עד לחודש מאי 2023. בעצם מי שהרוויח מכך זה הציבור שדווקא בשנה הכי מאתגרת מבחינת עליות המחירים והאינפלציה קיבל גם צמצום ניכר בעליית המחירים וגם הקפאה של המחיר – זו בשורה גדולה לצרכן. יש כאן צמצום משמעותי ביותר של עליית המחירים, דבר שלא נעשה בענפים רבים אחרים במשק." 

האם הייתה בשנה האחרונה עלייה בצריכת מוצרי החלב? 

"לא, השנה לא נרשמה עליה בצריכה. כתוצאה מהמצב הכלכלי וכל הבעיות הכלכליות במשק – השנה הצריכה נשארה באותה רמה, כפי שהיא הייתה בשנה שעברה." 

מה לגבי היבוא, האם נפתחו קטגוריות נוספות ליבוא מוצרי חלב? 

"במסגרת ההסכם אנחנו הסכמנו לפתוח לייבוא ללא מכס של מספר גבינות, ביניהן: גבינת מוצרלה, גבינת חלומי, גבינת גורגונזולה וג'מיד. זהו מחיר כואב שלקחנו על עצמנו." 

תוספות היבוא ללא מכס יפגעו במחלבות הבוטיק הישראליות? 

"בוודאי שזה יביא לפגיעה. זה יפגע במחלבות, בעצם ייאלץ אותם להתמודד עם תחרות שלא תמיד הוגנת, כי יש הבדל ברמת התמיכה ובעלויות המים ועבודה – וזו לא ממש תחרות הוגנת." 

ההוזלה שלא הגיעה 

בזמנו פתחו את החמאה ליבוא ללא מכס ואנשים ציפו להוזלה במחיר החמאה, מה שלא קרה. 

"נכון מאוד, ההוזלה לא התרחשה, להיפך. אם ניקח את החמאה כמקרה בוחן – אז זה לא קרה. בעצם עשו שני דברים: מצד אחד פתחו את החמאה ליבוא חופשי ומצד שני הסירו את הפיקוח על מחיר החמאה – ובעצם הייתה ציפיה לראות שהמחירים יורדים. אז זהו שהמחירים לא ירדו, מחיר החמאה המקומית לא השתנה. מה שכן השתנה זה שהיבואנים העלו את המחיר היכן שיכלו, והיום הפער בין מחיר החמאה המקומית לבין מחיר החמאה המיובאת הוא פער שהולך וגדל. בעצם מבחינת הצרכן לא קרה שום דבר ובממוצע הצרכן משלם היום עוד יותר על החמאה. הרשתות שמרוויחות יותר על החמאה המיובאת נותנים לה יותר מקום על המדף והצרכן בעצם משלם יותר " 

האם המלחמה בין רוסיה לאוקראינה פגעה בענף החלב? 

"בוודאי שהיא פגעה בענף. לא רק שהיא פגעה בענף החלב – המלחמה בין רוסיה לאוקראינה השפיעה מאוד על מחירי הגרעינים המשמשים להאבסת הפרות, שהגיעו לשיא שלא היה כמוהו ב-20 שנה האחרונות. כתוצאה מכך מחיר החלב הגולמי התייקר בסדר גודל של 40 אגורות – זו עליה מאוד מאוד משמעותית בענף החלב וכמובן זה משפיע על הענף – על הרפתנים, על המחלבות, על כולם. בגלל אותה עלייה במחירי הגרעינים היה את הצורך לעדכן את מחירי המוצרים המפוקחים, מה שעוד יותר הגביר והקצין את הבעיה." 

והעובדה שהמחלבות לא קיבלו את המחיר המתבקש ואף הקפיאו את המחיר, זה אומר שהם ספגו את ההפסד הזה? 

"נכון, זה בדיוק מה שזה אומר. הקפאת המחירים תישמר על ידי המחלבות עד מאי 2023 ואז זה יעבור למנגנון אוטומטי בינתיים המחלבות סופגות את העליות במחירים ואת המחיר שלא עודכן." 

למעשה חתמתם בשנתיים האחרונות על שני הסכמים לענף החלב. 

"בשנת 2021 חתמנו על הסכם לענף החלב לשלוש שנים עם אופציה והשנה הארכנו את ההסכם הזה לשנתיים נוספות. אנחנו מבינים שעל מנת לשמור על התכנון בענף אנחנו צריכים בכל פעם לגדר את עצמנו בהסכמים ולהגיע להבנות עם המדינה.  

"תודות לשיתוף פעולה מלא שיש לנו, הן מצד הרפתנים והן מצד המחלבות, כאשר כולם מבינים האירוע וחשיבותו – אז אנחנו מצליחים בכל פעם להגיע להסכמים ולהבטיח את המשך התכנון והיציבות בענף."  

במועצת החלב וגם במחלבות תמיד מדברים על המלאי של אבקות החלב. למה אבקת חלב כל כך קריטית? 

"כשיש הרבה חלב, בגלל סוף שבוע, בגלל חגים, בגלל החורף – לא משנה מה הסיבה – אנחנו לא שופכים את החלב – אנחנו עושים ממנו אבקת חלב. אפשר להגיד שמלאי אבקת החלב זה כמו הבנק שלנו. אם יש לנו הרבה בבנק זה לא טוב, כי זה אומר שהיו לנו הרבה עודפים ושבגלל הפרשים מחיר בין השוק המקומי לשוק העולמי, אנחנו בעצם נדרשים לממן את ההפרש. 

"אבקת חלב היא בעצם כמו חלב. אבקת החלב זה קומודיטי, זה מוצר שניתן לסחור בו והוא נשמר לתקופה ארוכה. אבל כל הליך כזה, של ייבוש חלב ושחזור חלב ומכירת חלב כעודפים זה אומר להפסיד כסף. 

"המצב השנה הוא שעלינו במלאי, המלאי שלנו הוא יחסית גבוה. הסיבה העיקרית לכך היא שלקוח גדול שלנו בשוק הממתקים היה השנה בבעיה, כתוצאה מהסיפור של סלמונלה בתעשיית  הממתקים." 

ראינו שבתחילת המלחמה בין אוקראינה ורוסיה מחיר הגרעינים עלה בצורה מטורפת, גם בגלל העליה במחירי התובלה הימית. מתחילים לראות איזושהי ירידה במחירים? 

"כן בהחלט אנחנו מתחילים לראות איזושהי ירידה של המחירים וחזרה למחיר שהיה לפני המשבר. כתוצאה מהמלחמה באוקראינה היה מחסור בגרעינים, לא ידעו לאן זה הולך וכתוצאה מזה מחיר הגרעינים בעולם עלה. עכשיו הנושא מתחיל להתייצב ומבינים שלא יהיה מחסור , מתחילים לראות סימנים שהמחיר חוזר לרמה הקודמת שלו." 

האם במציאות הקשה הזאת עדיין נפתחות רפתות חדשות? 

"לשמחתנו חקלאים, גם במושבים וגם בקיבוצים, רואים בענף הרפת ענף מצליח וחשוב. עדיין יש ביקוש לרפתות חדשות ואנחנו שמחים על כך. אנחנו מאוד רוצים להגדיל את מספר היצרנים ולמלא את התפקיד החשוב של ענף הרפת בפריסת ההתיישבות. לשמחתנו שר החקלאות קידם תקנות למתן מכסות לרפתנים חדשים, גם בעוטף עזה וגם בפריפריה. התקנות האלו נמצאות עכשיו על שולחן הכנסת בוועדת הסכמות. אנחנו מקווים שממש בתקופה הקרובה נצליח לייצר את ההבנות בהקשר הזה ונקדם את התקנות ואז נוכל לתת מכסות גם לרפתנים וגם למגדלי כבשים ועיזים חדשים. מדובר בשתי רפתות חדשות במגזר השיתופי (קיבוצים), כאשר אחת מהן מיועדת למבקש רפת בעוטף עזה ועוד תשע רפתות חדשות במגזר המשפחתי (מושבים)." 

זה מעודד את הדור הצעיר להיכנס לענף? 

"כמו בכל ענפי החקלאות גם בענף החלב אנחנו מעודדים את כניסת הדור הצעיר. אנחנו משקיעים בנושא הזה הרבה מאוד, גם בפעילות מול בתי הספר החקלאיים וגם מול הרפתנים שהם דור ההמשך. לשמחתנו הענף שלנו הוא ענף שמתקדם בטכנולוגיה ומהבחינה הזאת יותר קל למשוך את הדור הצעיר אבל כמו בכל ענפי החקלאות זה אתגר לא פשוט שאנחנו מתמודדים איתו." 

בשנים האחרונות יש עליה בצריכת מה שנקרא החלב האלטרנטיבי. הקטגוריה הזאת עדיין ממשיכה לנגוס בנתח מכירת החלב הרגיל? 

"כן, יש עליה בביקוש לתחליפי חלב, אם זה משקאות מסויה, שקדים, חיטה – מסוגים שונים ומשונים. יש בהחלט עליה בביקוש לקטגוריה הזאת. זו עדיין קטגוריה קטנה יחסית אבל אנחנו עוקבים אחריה ואנחנו מקווים זו מגמה שתיעלם, כמו שבזמנו הייתה מגמה של צריכת חלב אורגני וכל מיני אופנות שבאות והולכות. זה משהו שאנחנו בהחלט עוקבים אחריו. 

"לא משנה איך יקראו לתחליפי חלב, עדיין צריך לזכור שכוס חלב אמיתי מכיל את כל הרכיבים התזונתיים ושום משקה שמהונדס או ממקורות אחרים לא מסוגל להתמודד ולנצח את ההרכב התזונתי המיוחד והשלם שיש בחלב. אנחנו נוהגים לומר שכוס חלב זו נבחרת שמנצחת של רכיבים התזונתיים." 

מה תאמר לרפתנים לקראת השנה החדשה? 

"השנה חווינו מבצע בעוטף עזה שהיה מבחינתנו מורכב מאוד, כיוון שהפעם המבצע התאפיין בכך שלא ניתן היה לנוע בדרכים והיינו צריכים למצוא פתרון למשאיות החלב – היה חשש שהן יהוו מטרה לטילי נ"ט ולפעילות עויינת. לשמחתנו, בשיתוף פעולה מלא, גם עם ראשי המועצות, גם  עם הצבא וגם עם האגף לשעת חירום של משרד החקלאות, הצלחנו להביא לכך שכל החלב נאסף, למרות כל ההגבלות. שוב ענף החלב הוכיח שיש על מי לסמוך וגם תחת אש הרפתנים המשיכו לחלוב.  

"אמנם היה פינוי של אזרחים מהיישובים בעוטף אבל דבר אחד בטוח – את הרפתנים אף אחד לא מפנה והם ממשיכים לחלוב ולייצר חלב גם תחת אש. הצלחנו גם הפעם להוכיח שענף החלב זה עוגן שאפשר לסמוך עליו! ייצור החלב נמשך, אף ליטר חלב לא נשפך. זה ממחיש לנו עד כמה הענף הזה הוא חשוב ומרכזי וממלא את תפקידו בביטחון המזון של מדינת ישראל. 

"לשנה החדשה אני באמת רוצה לאחל שתהיה השנה הכי שקטה והכי משעממת שיכולה להיות – שנמשיך לשתות ולאכול מוצרי חלב בריאים – מוצרים שהציבור בישראל כל כך אוהב ותמיד מעדיף את הייצור המקומי שלנו מתוצרת כחול-לבן. שנה טובה לכולם."  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן