יבול שיא
הרפת והחלב
חינוך

10 תלמידים זכו בפרס "גור אריה" לעבודות גמר מצטיינות

3 דק' קריאה

שיתוף:

מטעם המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי עליית הנוער במשרד החינוך * כ-40% מכלל עבודות הגמר במערכת החינוך נכתבות על ידי תלמידי החינוך ההתיישבותי והפנימייתי * שיאני בתי הספר בכתיבת עבודות גמר: תיכון אזורי "ברנר" והכפר הירוק

המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך העניק השבוע בטקס חגיגי את פרס "גור אריה" לעבודות גמר מצטיינות לשנת תשפ"ב. הפרס ניתן על שם המחנך ישראל גור-אריה ז"ל, ממושב תל עדשים ובמשך מקבוצת גבע, שראה את פסגת ההוראה והלימוד בחקירה והתנסות עצמית של תלמידים. בטקס הענקת הפרס נכחו רעייתו, יעל ובני משפחתו. כל אחד מהתלמידים קיבל תעודת הוקרה ופרס כספי ע"ס 1,500 ₪. 

הפרס הוענק לעשרה תלמידים מכל הארץ שכתבו את עבודות הגמר המצטיינות ביותר מבין מאות. בעבודותיהם התלמידים חקרו נושאים במגוון תחומים: חקלאות מתקדמת, אנרגיה חלופית, ננו-טכנולוגיה, כלכלה ומשטר, סוגיות מעולם הרוח והספרות וסוגיות חברתיות ועוד. עבודת גמר הינה עבודה מחקרית ברמה אקדמית שתלמידי תיכון בוחרים לכתוב בנושאים שונים לפי תחומי העניין האישיים שלהם. העבודה מזכה אותם ב-5 יחידות לימוד נוספות בתעודת הבגרות. במסגרת כתיבת העבודה התלמידים נדרשים להשתמש בכלי מחקר אקדמיים ומדעיים, תוך ליווי והנחיה של מומחים מהתעשייה ומהאקדמיה. העבודות נבדקות על ידי בוחנים חיצוניים המומחים בתחום הדעת בו עוסקת העבודה, ומהן נבחרות עשר העבודות המצטיינות ביותר. 

אילנה נולמן, מנהלת המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך: "התלמידים התמודדו בהצטיינות עם אתגר אינטלקטואלי של כתיבת עבודת גמר והם חלק מחוד החנית של הנוער החוקר בישראל. זו דוגמא כיצד בית הספר תומך בהתפתחות אישית ומאפשר לכל תלמיד ותלמידה להעמיק בתחום שמעניין ומסקרן אותם". לדבריה, "כ-40% מכלל עבודות הגמר במערכת החינוך הן של תלמידי החינוך ההתיישבותי והפנימייתי, נתון מרשים זה הוא כתוצאה מתפישה חינוכית הרואה בכתיבת עבודות גמר את הלמידה המשמעותית ביותר ומעודדת פיתוח לומד עצמאי." 

יעל הורוביץ, המפקחת על עבודות הגמר במינהל וד"ר אתי סתיו, מרכזת התחום, מדגישות כי "עבודות גמר הן צורך הכרחי ומשמעותי במציאות משתנה ומאתגרת. התלמידים חוקרים נושאים אקטואליים ומציעים פתרונות יצירתיים וחדשניים בסוגיות מקומיות ועולמיות. זהו תהליך המשלב ידע, התנסות, חשיבה והסקת מסקנות, שמכין את התלמידים לעתיד ומצעיד אותם לאקדמיה עם מיומנויות וכלים שמקנים להם יתרון." 

במסגרת הטקס הוענקו גם תעודות הוקרה לבתי הספר שתלמידיהם הגישו את מספר עבודות הגמר הגבוה ביותר. את שיאני בתי הספר מובילים תיכון אזורי "ברנר", בניהולו של איציק חולדאי, ובית הספר בכפר הירוק, בניהולה של נעמי אלישיב, שתלמידיהם כתבו 40 עבודות גמר, כל אחד. ולצידם קריית חינוך דרור עם 25 עבודות ותיכון חקלאי ימה עם 24 עבודות. 

התלמידים הזוכים 

אלה הם התלמידים הזוכים ועבודות הגמר שכתבו: 

  • * לב קדם מקריית חינוך בן גוריון בעמק חפר, וממושב כפר חיים, כתב עבודת גמר במדעי החברה שעסקה בהשלכות הפוליטיות של הפיתוח הכלכלי בסין בשנים 1998-2018. את כתיבת העבודה הנחה דורון פלדמן מבית הספר למדעי המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים באוניברסיטת תל אביב.  
  • * ענבר קדם מתיכון אזורי נופי הבשור, מקיבוץ בארי, כתב עבודת גמר במדעי המחשב ובמסגרתה בנה מערכת הנדסית עם בינה מלאכותית שמסייעת לחקלאים לייעל את תהליך הגידול של סרטנים. הפיתוח של ענבר עבר את שלב הניסוי ונמצא כעת בשימוש חברה מסחרית לקראת אפשרות להפצה רחבה יותר. את כתיבת העבודה הנחו פרופ' אמיר שגיא ופרופ' יצחק יצחקי מאוניברסיטת בן גוריון. 
  • * נטע קירט מתיכון אזורי "ברנר" וממושב בית אלעזרי, כתבה עבודת גמר בתנ"ך בנושא: "שלום ומלחמה – אוטופיה מול מציאות", בהנחייתו של עדי אפריימי-כהן, מורה לתנ"ך בברנר. 
  • * אבישג דביר מתיכון אזורי גליל מערבי ומהיישוב הקהילתי נווה זיו, כתבה עבודה באזרחות בנושא "התמודדות המדינה עם תופעת האלימות נגד נשים במגזר הערבי", בהנחייתו של תמיר לוי סבג, מורה ומדריך ראשי באזרחות.  
  • * רועי גרשון מתיכון אזורי מבואות עירון ותושב פרדס חנה-כרכור, כתב עבודה בביולוגיה שבחנה את הקשר בין המערכת החיסונית למצב הרוח ואת השפעת הבידוד על מצב הרוח, נושא אקטואלי במיוחד עקב הקורונה. המחקר נעשה באמצעות עכברי מעבדה ובהנחייתה של ד"ר דורית פרפרה-כהן מהפקולטה לרפואה בטכניון.  
  • * עידו קפלן מהכפר הירוק, תושב תל אביב, כתב עבודה בהנדסת אלקטרוניקה ומחשבים, בהנחייתו של עזרא נקר, מהנדס חשמל ממייקרוסופט. במסגרת העבודה עידו תכנן ובנה בהדפסת תלת מימד רחפן מקרין לייזר עם מערכות אלקטרוניקה ובקרה מתקדמות שיכול להקרין תכניות ושרטוטים על הקרקע. פיתוח זה נותן מענה לאנשי מקצוע בתחום האדריכלות והבניה וכן לכוחות החילוץ וההצלה.  עידו לומד במסלול כטב"מ (כלי טיס בלתי מאוייש) מסלול ייחודי בו התלמידים הם המורים והמנהלים של המגמה. 
  • * אלמוג אסולין מכפר הנוער "כדורי" תושבת כפר תבור, כתבה עבודה בחקלאות ימית ובחנה את חסת הים כמקור מזון חלופי לדגים הגדלים בבריכות. את העבודה ערכה בהנחייתם של ד"ר הללי עותבנס, מורה לחקלאות בכדורי, ורועי ברקן, מהמכון לחקר ימים ואגמים אילת.    
  • * אבישג ג'ירד מאולפנת הללי לאומנויות בגבעת ושינגטון ומהיישוב טלמון, כתבה עבודה בכימיה ובחנה את השימוש בננו חלקיקי כסף כזרזים לאנרגיה חלופית. את העבודה עשתה בהנחייתה של אלינה סרמיאגין, דוקטורנטית מהמחלקה למדעי הכימיה באוניברסיטת אריאל.  
  • * בת חן ספרא מתיכון אזורי מעלה שחרות בחבל אילות, ומקיבוץ נאות סמדר, כתבה עבודת גמר בספרות "בעקבות חד-הקרן בספרות המערבית ובמדיה" בהנחייתה של ד"ר יהודית אוריין. בת חן חקרה את השינויים שעברה דמותו של חד הקרן מימי הביניים ועד ימינו ואת המשמעויות שלו ביצירות ספרותיות, בסרטים ובמחזות שניתחה.  
  • * ראיה דרובי מתיכון חקלאי "ימה" במועצה מקומית זמר, כתבה עבודת גמר בפיזיקה וחקרה את התכונות המגנטיות של הזהב, בהנחייתו של ד"ר אחמד אדלבי מהמחלקה לפיסיקה מגנטית באוניברסיטת בן גוריון.  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן