יבול שיא
הרפת והחלב
ירון בלחסן בהפגנת החקלאים

ועדת הכלכלה אישרה את תקנות מכסות הביצים

4 דק' קריאה

שיתוף:

ההנהגה החקלאית: "לא ניתן לשר החקלאות להפוך את החקלאות לבית הקברות"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, אישרה את תקנות מכסות הביצים לשנת 2022, לפיהן נקבע כי המכסה הכוללת לייצור ביצי מאכל בישראל בשנה הבאה תעמוד על 3.055 מיליארד ביצים.

בעקבות זאת נקבע עוד כי תהייה תוספת של 785 מכסות חדשות בהיקף של חצי מיליון ביצים כל אחת. עוד אושר כי תוספת למכסות למגדלים ותיקים תינתן בהתאם לעמידה בשורה של תנאים, בהם עמידה בדרישות חוק צער בעלי חיים ובכך ששטח המחייה של כל מטילה יהיה לפחות 750 סמ"ר.

"השר ביזה את חקלאי ישראל" 

מההנהגה החקלאית נמסר כי: "שר החקלאות, עודד פורר, ביזה את חקלאי ישראל. עם זאת, שר החקלאות, עודד פורר זמם לבטל את התכנון בענף ההטלה ולא הצליח! ענף ההטלה חייב תקנות כדי שהתכנון בו ישמר."

"אילו התקנות לא היו עוברות היום, אז התכנון היה מבוטל. אנחנו נמשיך להילחם על עתיד הענף ועל שמירת התכנון מפני משרד ׳עוכר-החקלאות׳. החקלאות הישראלית היא חגורת הביטחון והמגן של מדינת ישראל. לא ניתן לשר החקלאות להפוך להיות בית הקברות של החקלאות!"

היו"ר ביטון אמר לפני ההצבעה, כי יש נכונות עתידית של שר החקלאות וצוותו לגלות בעתיד גמישות, כחלק מהמו"מ. השר פורר אמר כי "ההסכמה היא שאין הסכמה ונמשיך לדבר על התקנות במסגרת הרפורמה הכוללת בענף ההטלה." ח"כ אורי מקלב העיר כי זו לא הסכמה זו הכנעה. התקנות אושרו לבסוף בתמיכת היו"ר ביטון והח"כיות נירה שפק, יסמין סאקס פריסמן ולימור מגן תלם, כאשר ח"כ מקלב הצביע נגד.

ח"כ מקלב אמר כי "יש פה נציגים של מפלגות שהחקלאים סמכו עליהם, יש פה כניעה של הקואליציה. כשאנחנו היינו בקואליציה מנענו רפורמות כאלה שהולכות לפגוע בהם. הם יודעים שהייתה להם אוזן קשבת."

מזכ"ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח: "התנהלות השר ביזתה את כל חקלאי ישראל. אני רוצה להודות ליו"ר הוועדה על השעות והימים שהשקיע וניסה למצוא פתרונות מתוך, הבנה  שלא קיימת במקומות אחרים, על חשיבות החקלאות."

נציג המגדלים שמעון ביטון אמר בתגובה לדברי השר פורר: "ההסכמה היחידה שהיום אתה קברת את החקלאות ואת כל מגדלי המטילות במדינת ישראל."

תקנות מכסות הביצים

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, אמר: "פנינו קדימה ונמשיך להיאבק. החברה האלה יושבים 60 שנה על גבול לבנון, מול החיזבאללה ושומרים על הגבול. אם כל הכבוד לאבירי המשק החופשי, הליברטריאנים ופורום קהלת, החקלאות והחקלאים הם חלק מחגורת הביטחון והמגן גם של המזון וגם של החיים בישראל. לא נקבל התבטאויות כאילו שפעת העופות יש לה קשר לטיב הלולים." הוא הוסיף כי הוא מקווה שהצדדים יגיעו לפשרות.

השר פורר אמר: "אני יודע שהאווירה קשה והתחושות קשות ויש כעס. לי חשוב להבהיר שאף אחד לא יחשוב שיש כאן מגמה או רצון לפגוע בחקלאים, אלא בדיוק הפוך. לייצר שינוי שדורש דיונים. רציתי להגיע עם תוצרת כללית גדולה ומשמעותית בהסכמה, שתיתן לענף אופק."

"ההגעה מדי שנה לוועדה עם אותם מריבות היא מבזה, לא נכונה והפוך ממה שאנחנו רוצים. חשבתי שמגיעים להסכמה, לכן אני אומר לחברים אין פה מנצחים ומפסידים. התקנות עוברות כי יו"ר הוועדה התחייב שיעברו לפני סוף השנה ומבחינתי המו"מ הזה כדי להגיע לרפורמה נמשך, ואם ידרשו שינויים נדע לעשות אותם גם כאן."

היו"ר ביטון סיכם את הדיון בלב כבד ואמר: "צר לי שהולכים לשבת אחרי שבוע סוער כזה, בניסיון להביא הסכמות קיוויתי שנצא באווירה טובה, יוצאים עם תקנות מאושרות אבל עם משבר. תקנות שלא עולות בקנה אחד ע היכלות של כל הצדדים לחיות איתם בשלום. זה שהתקנות מאושרות זה לא מחייב לבצע כל מספר שמופיע בהם. זה מחייב לפעול בשום שכל והדרגתיות."

"קיבלתם סמכויות ואתם אומרים שאתם פתוחים לשנות זה אומר שתפעלו בהיגיון. אנחנו עם המגדלים באש ובמים ולא הייתי מצביע אם הם לא היו מאשרים זאת כדי לא להשאיר את הענף באי ודאות."

"אני קורא לשר, המצב לא טוב והכל על כתפך וגם אם זה התחיל רע זה יכול להיגמר טוב. תעמיקו כבר בראשון ותביאו תוצאה טובה יותר. תם ולא נשלם, הולכים הביתה עם חמיצות. אבל עם יכולת לתקן בשבועות הקרובים".

הפגנת הלולנים 

כ-350 מאות לולנים הפגינו שבוע שעבר בגן הוורדים מול משכן הכנסת, במחאה על כוונת שרי החקלאות והאוצר, לבטל את התכנון בענף הלול וההטלה. כחלק מהחרפת המאבק, השביתה המועצה האזורית מרום גליל את המועצה וסגרה את המשרדים לקבלת קהל. אוטובוסים צהובים של המועצה הסיעו את הלולנים ותושבי האזור להפגנה בירושלים.

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח אמר בהפגנת החקלאים: "אנחנו מפגינים כאן היום, מול הכנסת בכדי להעביר מסר לממשלת ישראל: רפורמה בחקלאות רק בהסכמה! אנו לא ניתן יד למצב בו שממשלת ישראל תפקיר את הפרנסה של 3500 מגדלי הביצים שיושבים ברובם בגבול לבנון ותגרום במו ידה לסגירה של אלפי משקים חקלאיים בענף ההטלה. אנחנו לא נחליף מקצוע ולא נעלה על המריצות!

"אנו מאמינים שרפורמה בחקלאות צריכה לאזן בין הצורך לטפל ביוקר המחיה עבור הצרכנים לבין שימור וחיזוק החקלאות הישראלית. אנו מאמינים כי יש להמשיך את התכנון בענף ההטלה לצד שדרוג הענף תוך התייעלות וטיפול ברווחת העוף והורדת מחיר מדורגת. אנחנו כאן ונמשיך להיות כאן ולגדל ביצים, פירות וירקות איכותיים וטריים עבור אזרחי המדינה, בכל זמן ומזג אויר, בעיתות לחימה ומגפה עולמית. אנו, החקלאים, כיפת הברזל האנושית של ההתיישבות בגבולות המדינה." 

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אמר בהפגנת החקלאים: "המהלך החד-צדדי של השרים פורר וליברמן לא יביא להורדת מחירים לצרכנים ולא יוריד את יוקר המחיה לאזרחים. ניסיון העבר מוכיח כי זה רק יעשיר את הטייקונים, בעלי רשתות השיווק והיבואנים."

"הרפורמה גם תפגע בביטחון התזונתי של אזרחי ישראל, תגרום לתלות באספקת מזון ממדינות עוינות כמו טורקיה ואחרות, מצב בעייתי במיוחד על רקע משבר אקלים עולמי עתידי שיביא למחסור במזון."

"הצענו דרך חלופית של הורדת מכסים מבוקרת שתוריד את המחיר לצרכן, תשמור על הגידולים בארץ ותאפשר את הישרדותם של החקלאים ששומרים על הגבולות, אך לצערנו השרים לא הקשיבו. חבל שהלקח יילמד רק לאחר שהנזקים החמורים כבר ייגרמו."

תודה לח"כים

"אנחנו מברכים את חה"כ מהקואליציה על מכתבם לשרי האוצר והחקלאות, שבו הם מתנגדים לצעדים חד צדדים וכי הם עומדים  בהתחייבותם הערכית למען  רפורמה מוסכמת שתטיב עם החקלאים והצרכנים ולא עם היבואנים והטייקונים."

"אמירתכם זו  מראה עד כמה חשובה השמירה על החקלאות הישראלית, מעל לכל פוליטיקה כזאת או אחרת. אנחנו מודים לכם על השותפות איתנו החקלאים ונעשה מצידנו הכל בכדי להגיע להסכמות הן בנושא הצומח והן בהטלה ויחד נצעיד את החקלאות הישראלית לעתיד טוב יותר."

תקנות מכסות הביצים | צילום: יח"צ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן