יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2024 08 14 112414

אחת מחרידה, אחת מטומטמת, אחת יהירה 

3 דק' קריאה

שיתוף:

ציטוטים נבחרים מאת יהודה שליזנגר, עופר לוי, בצלאל סמוטריץ'* ברק חירם עם אבחון מלומד של התרבות החילונית 

המחרידה 

בתואר משמיע האמירה המחרידה של השבוע, בפער עצום מכל המתחרים, זוכה הפרשן הפוליטי של ישראל היום ופאנליסט נפוץ בערוץ 12, יהודה שליזנגר. בהתייחס לטענה שחיילים ביצעו אונס באסיר חמאס בשדה תימן, אמר שלזינגר בערוץ 12: "מעניין לי את העכוז מה עשו לאיש חמאס הזה. מבחינתי הבעיה פה שזו לא איזו מדיניות מוסדרת של המדינה להתעלל באסירים. קודם כל – מגיע להם. אולי זה ישמש אותם כהרתעה. האנשים האלה קשרו 30 בנותינו על העצים ועשו להם מעשים חמורים בצורה קיצונית. זו נקמה ראויה, חבל שלא עושים את זה בצורה ממוסדת". 

כששלזינגר מבקש שתיקבע מדיניות מוסדרת של המדינה להתעללות באסירים, הוא מתכוון למשל למשהו כזה: לוחמי כליאה יוכלו בנסיבות ראויות, לבצע אונס קבוצתי באסיר פלסטיני, ובלבד שקוטר המקל שיוחדר לרקטומו של האסיר לא יעלה על שני אינץ'? 

"לזכותו" של שלזינגר אפשר לומר שהוא עקבי בעניין הזה. במאי השנה, גם בערוץ 12, התייחס הפרשן לפעילות צה"ל בעזה, ואמר: "היינו צריכים לראות שם הרבה יותר נקמה. הרבה יותר נהרות של דם של עזתים. עד שהם יבואו למנהיגים שלהם ויגידו: תשחררו, כי אנחנו לא יכולים יותר". הוא לא פירט כמה דם זה "נהרות של דם".  

אחרי האמירה שלו השבוע, שלזינגר התנצל: "זו הייתה טעות לומר את הדברים בשידור. טעיתי." כן, זו הבעיה. שהדברים נאמרו בשידור. מותר לחשוב שאונס של עציר חמאס "זו נקמה ראויה", אבל  טעות להגיד את זה בשידור חי לאומה.  

המטומטמת 

בתואר משמיע האמירה המטומטמת של השבוע, זוכה הזמר עפר לוי, שפנה לנתניהו והציע לו איך לסיים את הסכסוך האזורי: "אם הייתי יועץ שלך, או רמטכ"ל לרגע, או חבר שלך לרגע – אני עופר לוי אומר לך, יש לך אטום. תתחיל בתימן, באיראן, כל שונאי ישראל – טורקיה. תשמיד אותם. זו מצווה מהתורה. 'מחה תמחה את זכר עמלק מתחת השמיים'. זו היא מצווה. הצבא הקדוש עושה עבודת קודש. לא לפחד מאף אחד, לא מערב רב, לא משונאי ישראל, לא ממי שמנסים להתנכל לנו… אוהב אותך, מעריך אותך, תפתח במלחמה, מלחמת העולם האחרונה. אנחנו לפני משיח, הגאולה בפתח. 'מחה תמחה את זכר עמלק מתחת השמים' – אטום על כל שונאי ישראל. ואל תדאג לאטום – הוא לא יבוא עד אלינו. הוא ייחסם עם המלאכים. כי מלאכיו יצווה לך, ישמורך בכל דרכיך. ה' ישמור צאתך ובואך מעתה ועד עולם, ביבי היקר, ממני עופר לוי".  

הכל פתוח, עוד לא מאוחר. מצב הרוח ישתפר מחר. זה יתכן, זה לא חלום. אם רק נזרוק פצצות אטום.  

היהירה 

בתואר משמיע האמירה היהירה של השבוע, זוכה שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. בריאיון לפודקאסט הפוליטי של ynet אמר סמוטריץ': "אם זה היה תלוי בי, להערכתי כבר היינו עם החטופים בבית ואחרי המלחמה, כולל בלבנון. מלחמה בלבנון צריכה להיות קצרה, עצימה מאוד, קשה מאוד, כזאת שמנחיתה מכה אנושה מאוד מהר, גם על חיזבאללה וגם על מדינת לבנון". 

ברקטום התחלנו וברקטום נסיים. האיש הזה, סמוטריץ', בטוח שהשמש זורחת לו מהתחת. שהוא יודע יותר טוב מכל אחד אחר, מה צריך לעשות בכל תחום שמדינת ישראל עוסקת בו. רק תנו לו לנהל את העניינים והכל יסתדר. נתנו לו. את משרד האוצר. קטסטרופה. (יהיה תקציב ל-2025?)  אבל הכישלון המוכח בתחום עליו הוא מופקד, לא הנמיך כהוא זה את רמת היהירות שלו. 

מלחמה עצימה בלבנון, משמעותה תגובה עצימה של חיזבאללה ואיראן. תגובה עצימה של חיזבאללה ואיראן, פירושה הרבה מאוד הרוגים אצלנו, המוני פצועים, הרס רב. קטן על סמוטריץ'.     

ביום שני שעבר, בכנס קטיף, אמר סמוטריץ': "אף אחד לא ייתן לנו להמית ברעב שני מיליון אזרחים (עזתים), למרות שזה אולי צודק ומוסרי, עד שלא מחזירים את החטופים שלנו". אם זה היה תלוי בו… 

דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי, תקף בשישי בחריפות יוצאת דופן את סמוטריץ': "הדעות שלו מסכנות את חייהם של החטופים ואת ביטחון ישראל, בשלב קריטי של המלחמה".  

יש מצב שנשמע מתישהו אמירה דומה גם מבנימין נתניהו? לא. לא נשמע.  

אם הוא ימשיך לקשקש 

עוד אחד שבטוח שהשמש זורחת לו מלמטה, הוא אל"מ ברק חירם. אם היה ספק כלשהו בכך, הוא התפוגג בעקבות הדברים שנשא חירם בטקס חילופי מפקד עוצבת "הבזק". מסתבר שאנחנו, החילונים, בוודאי רוב מוחלט של קוראי העיתון הזה, שייכים לתרבות הישראלית הקלוקלת שהתפתחה כאן, "המבקשת הכל עכשיו, לעשות אקזיט, לממש רווחים רגעיים, חברה המבקשת להיות קלילה ונמרצת, מנותקת ממחויבות עברה ומעול עתידה ובעיקר מתמסרת אל הרגע, אל ההווה". זאת כמובן בניגוד לתרבות השורשית המוצקה שלו ושל המגזר אליו הוא משתייך.     

אם היהירות של האיש הזה הייתה מסתכמת רק במילים ריקות שהוא משמיע, ניחא. אבל כידוע זה עלה גם בחיי אדם – חייהם של חטופים בבית של פסי בבארי. חירם אישר שהוא נתן הוראה לסיים את האירוע בבארי "גם במחיר של נפגעים אזרחים" וכך הוא הסתיים. זמן לא רב לאחר מכן נרשמה לו הערה פיקודית אחרי שהורה לפוצץ אוניברסיטה בעזה מבלי שקיבל את האישור הנדרש מאלוף פיקוד הדרום. אלוף הפיקוד אמור לאשר פיצוץ מבנים שמשמשים סמלי שלטון, מרפאות ומוסדות אחרים, אבל מבחינת חירם זה כנראה הליך מיותר. 

בעקבות האבחון המלומד שעשה חירם לתרבות החילונית, אמר עליו אלוף (מיל') נועם תיבון: "אם הוא ימשיך לקשקש הוא לא יגיע רחוק". טעות. הוא כבר הגיע רחוק.   

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דקלה אריה בדלר, ממושב אשתאול שבהרי יהודה, היא בן אדם מעורר השתאות וסקרנות, בעלת תפישה חינוכית ייחודית לגיל הרך * ביום יום עורכת דקלה סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות ופעוטות, שמיועדות לתינוקות מגיל 3 חודשים
6 דק' קריאה
הם עזבו הכל, את העסק הפרטי שכל כך קשה עבדו עליו ויצאו להילחם ולשרת במילואים למען המדינה * רבים מהם שירתו שלושה חודשים ואף נקראו לסבב שני ובינתיים מצב העסק שהושאר מאחור הידרדר *
10 דק' קריאה
אסף ולדן הותיר אחרי לכתו שני ספרים – את ספר הפרוזה: "אורות הפנסים האחרונים" ואת ספר השירה: "לב אבוד בין מילים", שני יהלומי ספרות שפוערים צוהר קטן לנפשו המרתקת של ולדן. ספר "אורות הפנסים האחרונים"
5 דק' קריאה
בדי אוהלים המסמלים את הנדודים והטלטלות של אלו שפונו מביתם שמשו השראה למערכת לבוש שיצרה שיר כץ מצבעון. הפריפריה מגיעה לאופנה *תמונה ראשית: שיר כץ, מרגישה תלושה. "קהילת צבעון מפוזרת בכל המדינה. המשפחה שלי
5 דק' קריאה
13 דירות בבית ההולך ונבנה בנהריה, רכשו חברי קיבוץ רות. כשתסתיים הבנייה בעוד כשנתיים, יעברו אליו חברי הקיבוץ וילדיהם. "אנחנו בנהריה כדי להישאר, כי העיר והצפון חשובים לנו"  הקיבוץ העירוני "רות" של בוגרי השומר
6 דק' קריאה
בית המשפט מלמד הורים פרודים מהי אחריות הורית ״בית המשפט לא אמור להמשיך ללוות הורים עד שילדיהם יגיעו לבגרות, הדבר אינו מתיישב עם טובת הקטינים", אמרה השופטת הילה גורביץ עובדיה, מבית משפט לענייני משפחה
2 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן