יבול שיא
הרפת והחלב
IMG 3478

אין להדיר יְלָדוֹת ממשחקי כדורסל  

3 דק' קריאה

שיתוף:

*תמונה ראשית: אילה ימין. נאלצה לרדת לספסל. צילום: אילן אסייג, ״הארץ״ 

אילה ימין, כדורסלנית צעירה מקיבוץ צרעה, ותנועת "ישראל חופשית" בהישג חברתי ומשפטי בספורט הכדורסל בישראל 

לאחר מאבק משפטי על זכותן לשוויון של ילדות בספורט הישראלי זכו בבית הדין העליון של איגוד הכדורסל בישראל שקבע כי יש לשנות את התקנון הקיים המאפשר להדיר מהמשחק ילדות, באופן שרירותי ומונע מהן לקחת חלק שווה במשחקים. לפי תקנון זה יכלו קבוצות לדרוש משחקניות לשבת על הספסל, בזמן שקבוצתן משחקת על המגרש, אך ורק בשל המגדר שלהן.  

סרבו לשחק מול קבוצה "מעורבת" 

תחילתו של הסיפור בשנת 2022, כאשר קבוצת אליצור אפרת סרבה לשחק מול הפועל מטה יהודה שביקשה לשתף את איילה ימין, אז תלמידת כיתה ה', בת 10 וחצי מקיבוץ צרעה, שנטלה חלק במשחקי הליגה בקבוצה מעורבת של ילדים וילדות. באחד המשחקים, הילדה נאלצה, ללא התראה מוקדמת, לרדת לספסל ולהימנע מלשחק עם קבוצתה, בעקבות סירוב של אותה קבוצה לשחק מולה. רק בעקבות אולטימטום שהציב מנהל קבוצת מטה יהודה, התקיים המשחק כאשר הילדה משתתפת בו. משמדובר במשחק עם קבוצה "מעורבת", בה משתתפים ילדים וילדות, יכלה כאמור קבוצה, לפי תקנון האיגוד, להודיע שאינה מסכימה לשחק נגד קבוצה שמשתתפות בה ילדות.  

בעקבות כך, עתרה תנועת "ישראל חופשית" יחד עם משפחת הילדה, באמצעות עורכי הדין חגי קלעי ועדיה שיינוולד (קלעי, רוזן ושות'), לשינוי התקנון. תחילה דחה בית הדין את הבקשה, והתיר למעשה לקבוצה בליגות הילדים לסרב לשחק, משיקולים שישנם שחקנים דתיים בין שורותיה או שהיא "קבוצה דתית" שמסרבת לשחק מול קבוצות ששילבו שחקניות בקבוצה. בהמשך, כתוצאה מערעור שהוגש לבית המשפט המחוזי, חזר הדיון לבית הדין העליון של איגוד הכדורסל שנדרש לעניין גם בהיבטיו החוקתיים, ולעקרונות של איסור הפליה, שוויון ואי הדרת ילדות.  

הדרת ילדות באופן שרירותי 

בהרכב בית הדין העליון של ההתאחדות לכדורסל ישב אב בית הדין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, פרופ' עודד מודריק, ולצידו שני חברי בית הדין: עו"ד שרון ינוביץ סתיו וד"ר אסף הראל

חוק הספורט מקנה לבית הדין את "הסמכות הבלעדית לדון ולהחליט בעניינים הקשורים לפעילות במסגרת ההתאחדות או האיגוד". בית הדין הסביר כי אומנם "איגוד הכדורסל מאוגד כתאגיד פרטי, אך קיימים בפעילותו סממנים של פעילויות בעלות אופי ציבורי". יש לו "פעילות ייצוגית" בשם המדינה, וטורניר גביע המדינה או קבלת תקציבים מהמדינה הם חלק מההיבט הממלכתי הכרוך בפעילותו. זהו "גוף דו-מהותי", גוף פרטי שכפוף בהקשרים שונים "לחובות מוגברות מהמשפט הציבורי, ובפרט החובה לכבד את זכות השוויון", אמר בית הדין.  

תנועת "ישראל חופשית" היא עמותה שנושאת דגל של מאבק למניעת הפלית נשים ולקידום שוויון מגדרי. הצעירה מקיבוץ צרעה ו"ישראל חופשית" טענו שאין "הצדקה להפרדה בין המינים בקבוצות כדורסל בגילאי יַלְדוּת, והדבר הוא הפליה פסולה. במיוחד הדבר בולט ביישוב שבו אין קבוצה של בנות. מניעת שילוב שחקניות בקבוצה מעורבת פוגעת בזכותן החוקתית להשתתף במשחקי הליגה".  

באמצעות עו"ד יודן קוריצקי, טען האיגוד ש"הוא היחיד בעולם שמאפשר קבוצות מעורבות בענף ספורט קבוצתי". התקנון, הוסיף האיגוד, משקף איזון ראוי בין מתן אפשרות לילדות להשתלב בקבוצות מעורבות ולהשתתף במשחקי הליגה, לצד הצורך להביא בחשבון אורח חיים דתי שמכוחו עשויים ילדים לסרב להשתתף במשחק שבו כרוך מגע גופני לפעמים בין ילד לילדה. 

בתקנון הקיים, מצא בית הדין, הקבוצה אינה חייבת לנמק מדוע היא "בוחרת להדיר ילדות" מהשתתפות במשחק. התקנון מבקש "הצהרה סתמית, בלתי מנומקת". זהו מצב אבסורדי שמתיר לקבוצה "באופן שרירותי להדיר ילדות, בלי כל טעם אמוני מצדיק". 

אין הצדקה להפרדה 

ב"חוק לאיסור הפליה", הסביר בית הדין, קיים חריג לפי אין מתקיימת הפליה, במתן שירות או אספקת מוצר "במסגרות נפרדות לגברים או לנשים" אם "ההפרדה מוצדקת". חריג זה צריך להיבחן מול שורת גורמים: הצדקת ההפרדה, חיוניות השירות, קיומה של חלופה סבירה, צורכי הציבור הנפגע מההפרדה.  

לעניין "הצדקת ההפרדה", אמר בית הדין ש"כפיית ילד להשתתף בקבוצה מעורבת או במשחק נגד קבוצה מעורבת יכולה לפגוע באורח החיים המקובל בקהילתו ובאמונתו. זו פגיעה שיסודה בהשקפתו ובחינוכו הדתי של הילד, שמתחנך להפרדה. עם זאת קיים אינטרס ציבורי בפעילות ענף הכדורסל. בהיעדר "איגוד כדורסל מתחרה, כל שחקנית הרוצה להשתתף במשחקי ליגה בענף הכדורסל, חייבת להצטרף לשורותיו". בהיעדר ברירה בין חלופות, אין הצדקה להפרדה.  

בית הדין פסק ש"בהיעדר שוני רלוונטי פיזיולוגי בין ילדים לילדות, אין למנוע משחקניות שמתגוררות באותו ישוב, בשל מגדרן, את הזכות להשתתף בקבוצת ילדים או קט סל בנים. אין למנוע מהן לשחק עם קבוצתן מול קבוצה אחרת אך ורק בשל מגדרן".  

כדי למנוע אפליה, הורה בית הדין לאיגוד לתקן את התקנון בתוך 90 ימים ולייצר הסדר שיבטיח, בצד הזכות לשוויון, התחשבות ברגשות של הקבוצה הדתית. "קבוצה דתית" תוגדר ככזאת, אמר בית הדין, "אם יותר ממחצית ילדי הקבוצה הרשומים בה, אינם מוכנים, בשל השקפה דתית או אורח חיים דתי, לשחק בקבוצה מעורבת או מולה". בא כוח הקבוצה יידרש לתת הצהרה לעניין זה. 

אסור לתת יד להדרה של ילדות 

"לא יהיו יותר בישראל שחקניות כדורסל שנשלחות לשבת על הספסל כי הנוכחות שלהן בעולם אינה מקובלת על מישהו"  

אורי קידר (גבעת ברנר) מנכ"ל ישראל חופשית: "בסוף שלוש שנים של מאבק, לא יהיו יותר בישראל שחקניות כדורסל שנשלחות לשבת על הספסל כי הנוכחות שלהן בעולם אינה מקובלת על מישהו. זהו ניצחון אדיר, ומהיום, במדינה שחגגה זה עתה הצלחות אדירות באולימפיאדה, אסור לאיגוד הכדורסל לתת יד להדרה של ילדות ממגרשי ספורט ומכל מקום אחר. העולם הספורטיבי הוא קרקע פורייה להתפתחות אישית אדירה לילדות ולילדים כאחד, וגם איגוד הכדורסל יצטרך מעתה להתחיל להתייחס אליהן כשוות בין שווים ולא כמי שנוכחותן מפריעה לו. מצב דברים בו ילדה יושבת על הספסל כשהמשחק מתקיים לא יתקיים עוד. זה לֶקַח לכלל הציבור בישראל: מי שבוחר בדרך שבחרה איילה ימין ומשפחתה ונאבק על זכויותיו, ינצח". 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דקלה אריה בדלר, ממושב אשתאול שבהרי יהודה, היא בן אדם מעורר השתאות וסקרנות, בעלת תפישה חינוכית ייחודית לגיל הרך * ביום יום עורכת דקלה סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות ופעוטות, שמיועדות לתינוקות מגיל 3 חודשים
6 דק' קריאה
הם עזבו הכל, את העסק הפרטי שכל כך קשה עבדו עליו ויצאו להילחם ולשרת במילואים למען המדינה * רבים מהם שירתו שלושה חודשים ואף נקראו לסבב שני ובינתיים מצב העסק שהושאר מאחור הידרדר *
10 דק' קריאה
אסף ולדן הותיר אחרי לכתו שני ספרים – את ספר הפרוזה: "אורות הפנסים האחרונים" ואת ספר השירה: "לב אבוד בין מילים", שני יהלומי ספרות שפוערים צוהר קטן לנפשו המרתקת של ולדן. ספר "אורות הפנסים האחרונים"
5 דק' קריאה
בדי אוהלים המסמלים את הנדודים והטלטלות של אלו שפונו מביתם שמשו השראה למערכת לבוש שיצרה שיר כץ מצבעון. הפריפריה מגיעה לאופנה *תמונה ראשית: שיר כץ, מרגישה תלושה. "קהילת צבעון מפוזרת בכל המדינה. המשפחה שלי
5 דק' קריאה
13 דירות בבית ההולך ונבנה בנהריה, רכשו חברי קיבוץ רות. כשתסתיים הבנייה בעוד כשנתיים, יעברו אליו חברי הקיבוץ וילדיהם. "אנחנו בנהריה כדי להישאר, כי העיר והצפון חשובים לנו"  הקיבוץ העירוני "רות" של בוגרי השומר
6 דק' קריאה
בית המשפט מלמד הורים פרודים מהי אחריות הורית ״בית המשפט לא אמור להמשיך ללוות הורים עד שילדיהם יגיעו לבגרות, הדבר אינו מתיישב עם טובת הקטינים", אמרה השופטת הילה גורביץ עובדיה, מבית משפט לענייני משפחה
2 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן