יבול שיא
הרפת והחלב
הרס בכול המבנה 1

"אנחנו חייבים לשקם את המרכז" 

4 דק' קריאה

שיתוף:

אומר בני בן מובחר, ראש המועצה האזורית מבואות חרמון, לאחר שמפעל חייו, מבנה הקריה השיקומית-טיפולית בגליל המזרחי נפגע קשות בניסיון יירוט 

בשבוע שעבר ספג מבנה הקריה השיקומית-טיפולית בגליל המזרחי פגיעה ישירה בעקבות מאמצים ליירט את מתקפת הכטב"מים ששיגר חיזבאללה מוקדם יותר לצפון. בני בן מובחר, מסביר לקו למושב על חשיבות המרכז, על יום הפגיעה המפחיד ועל הדרך לשקם את המקום הכל כך חשוב הזה הנותן מענה לאוכלוסיות מיוחדות. 

בני בן-מובחר גדל במושב שדה אליעזר, ומשנת 2002 מכהן במשך ארבע קדנציות כראש המועצה האזורית מבואות החרמון. במהלך כהונתו יזם בן-מובחר והוציא לפועל את הקמתו של המרכז הטיפולי לאוכלוסיות מיוחדות בגליל המזרחי.   

הקריה הטיפולית-שיקומית מבואות החרמון ממוקמת בלב הגליל, בצומת כ"ח, בסמיכות לכביש 90 וכעת נמצאת במצב בלתי שמיש עד שיקום יסודי של המרכז.   

בראיון עם בני הוא מספר על מפעל חייו שנפגע פגיעה קשה, ועל הרגעים שטיל מיירט פגע באמצע הבריכה של המרכז ובכך נוצר נזק גדול למקום שהיה בית מרפא לרבים. 

הנזק הגדול שהשבית את הבריכה השיקומית 1
הנזק הגדול שהשבית את הקריה השיקומית 

"פרצתי בבכי" 

"בזמן האזעקות," מספר בני, "שהיתי במתחם המועצה עם הבן שלי. בני שהה במרכז השיקומי זמן קצר לפני הפגיעה. היו פה התרעות, אבל חשבנו שזה מאחורינו, יצאנו לרכב ואז היה פיצוץ אדיר ופגיעה ככל הנראה של טיל מיירט שפגע באמצע הבריכה. התקשרתי לאלוף פיקוד הצפון ופרצתי בבכי. אני ניצלתי, אבל כל המקום הזה הלך, החלונות התנפצו. 

"הייתי נסער מאד כשזה קרה ואני חושב שכל אחד היה נסער אם היה במקום באירוע כזה, בעיקר כשמדובר במפעל חיים. אני מצפה מהשרים במדינת ישראל ובמשרד ראש הממשלה לזמן ישיבה שנמצאים בה כל השרים – ולקבל החלטת ממשלה משותפת לשיפוץ ושדרוג והרחבת מרכז החינוך הטיפולי והשיקומי הגדול ביותר במדינת ישראל." 

ספר לי על החשיבות של המרכז עבור התושבים. 

"המרכז הזה היה מפעל החיים שלי. במשך שנים עבדתי כדי להקים ולהביא את השירותים החשובים כל כך האלו לאזור. מדובר על מרכז יחיד מסוגו בגליל, המעניק מענה טיפול מקצועי מיטבי לכלל האוכלוסיות המיוחדות בפריפריה הצפונית של מדינת ישראל. 

"האוכלוסיות שמגיעות לקריה השיקומית מגוונות עד מאוד, הן בשל סיבות הטיפול והשיקום והן מבחינת סביבת המגורים של המטופלים אשר מגיעים מרחבי הגליל והגולן. הקריה הטיפולית-שיקומית תוכננה בראייה על -אזורית והיא מתעצמת בעשורים האחרונים על-פי פרוגרמה רעיונית סדורה ומנומקת. 

"יש המון מתקנים קיימים – הקריה הטיפולית-שיקומית כוללת מרכז שיקום רב-תחומי, שתי בריכות טיפוליות, חדר כושר שיקומי ומכון פיזיותרפיה שיקומי. יש לציין שהמרכז הרב תחומי בצומת כ"ח הוא השלוחה היחידה בישראל של מרכז השיקום בית לוינשטיין. 

"השיקום מותאם אישית לצרכי המטופל וניתן על ידי צוות רב תחומי, הכולל רופא מומחה ברפואת שיקום, אחות, פיזיותרפיסטיות, מרפאות בעיסוק, קלינאיות תקשורת, דיאטנית, עובדת סוציאלית רפואית ופסיכולוגית שיקומית."  

בני בן מובחר
בני בן מובחר, ראש המועצה האזורית מבואות חרמון. צילום: אנצ'ו 

איזו סוג אוכלוסיה נעזרת במרכז? 

"יש המון אנשים שצריכים את המקום, כמו נכי צה"ל הזקוקים לשיקום, נפגעי טראומה או פוסט טראומה, ילדים ונוער שזקוקים לטיפול שיקומי או רגשי, מבוגרים עם בעיות פיזיות, אנשים שעברו תאונות ועוד.  

חשוב לי לציין שבשנת 2021 בוצעו במרכז כ-20,053 טיפולים. בשנת 2022 מספר הטיפולים גדל בכ-11% לכדי 22,281 טיפולים – ממוצע חודשי של כ-1,850 טיפולים, בזמן שאחת הסיבות המרכזיות לזינוק במספר הטיפולים הייתה הקורונה והשפעותיה הרגשיות והנפשיות על האוכלוסייה. המרכז במבואות חרמון היה ערוך לתת מענה, ובשנים האחרונות מספר אנשי הצוות אף גדל בהתאם – ואנחנו חייבים לשקם אותו!"  

למה חשוב לשקם את המקום בעיקר בזמן מלחמת "חרבות ברזל" 

"מציאות החירום בה אנו נמצאים מדגישה את הצורך המיידי בפיתוח והרחבת השירותים שניתנים במרכז השיקומי. למתן מענה דחוף לפצועי מלחמה תושבי האזור, שכמותם גדלה משמעותית, וכן הצפי של חזרה של תושבי האזור, שבעת פינוייהם לא קיבלו טיפול הנדרש והביא להידרדרות במצבם, יחייב את המרכז לתת מענה מהיר בקבלת טיפול שיקומי. 

"מלחמת 'חרבות ברזל' מובילה לאתגרים אשר יידרשו לתת מענה טיפולי-שיקומי, הן בהיבט פיזי והן בהיבט הנפשי, עבור פצועי הגפיים ונכי צה"ל החדשים תושבי הצפון. נכון להיום, בין 1,500 ל-2,000 נכים הוכרו כנכים רק באזור צפון והערכות אנשי מקצוע הן כי עד סוף 2024 יתווספו כ-20,000 נכים חדשים ברמה הארצית. 

"המרכז פעל גם עבור ילדים ונוער, אשר יחזרו לביתם לאחר תקופה ממושכת של פינוי, נכון לרגע זה – שבעה חודשים מחוץ לבית. ילדים שהוצאו מהמסגרות להן היו רגילים (גנים/בתי ספר), וכרגע שוהים במרכזי פינוי ולעתים ללא מסגרת מותאמת. 

"בנוסף לכך ישנה אוכלוסייה מבוגרת שחווה טלטלה נפשית בעקבות המלחמה, הריחוק מהבית והריחוק מהמסגרות המפונות. גם אנשים אלה נעזרו במרכז."  

איזה תגובות אתה מקבל וקיבלת מאנשים שעבדו במרכז או כאלה שנעזרו בו? והאם יש פתרון זמני? 

"האנשים של המרכז ואלה שעבדו בו, עדיין בהלם, הם מסתכלים על המקום ולא יודעים איך 'לאכול את זה'. יש תגובות של כאב. ישנן כרגע הצעות ממקומות שעושים פעילות דומה, אליהם יכולים אנשים להגיע, אבל הם הרבה יותר רחוקים, מה שמקשה מאד על מי שנהג להיעזר במרכז שלנו."  

איך אפשר לעזור לשקם את המקום?  

"בעקבות הפגיעה במבנה המרכזי (הכולל את הבריכות הטיפוליות וחדר הכושר השיקומי), כבר בתאריך 10.08.24 יידרשו תקציבים משמעותיים לשיקום המבנה, ובשלב השני להרחבתו והכשרתו לקליטת אלפי מטופלים חדשים. חייבים לגייס ולהעמיד את הסמל השיקומי במחוז הצפון של מדינת ישראל, כך שהוא יהיה יותר טוב ויותר מתקדם וגם יותר מפותח עם פעילויות משלימות, ואפילו טוב יותר ממה שהוא היה עד עכשיו. כל מי שיכול לעזור ולהיכנס ולסייע להקמת המקום הזה כמה שיותר מהר יתקבל בחיבוק וברכה ויכול לפנות למועצה."  

ומה בנוגע לשנת הלימודים שבפתח? האם רק שליש מההורים במבואות חרמון רשמו את ילדיהם לשנה"ל הבאה? האם הלימודים יהיו חלקיים. איך אתה מתכוון לפתור את נושא הלימודים?  

"בכול הנוגע אל בתי הספר של מבואות החרמון הנתונים לא נכונים," אומר בני. "מרבית הילדים של מבואות החרמון תהיה להם את האפשרות ללמוד ואת הכיתה ללמוד בה ולקיים מערכת לימודים הרבה יותר טובה מהשנה החולפת. בכל מה שקשור בחינוך, כל תקלה שתהיה תבוא על פתרונה אנחנו לא נשאיר אף ילד מאחור," מסכם בני.  

* לכל פנייה בנושא סיוע לשיקום הקריה השיקומית טיפולית בגליל אפשר לפנות אל מועצה אזורית מבואות החרמון. הצילומים באדיבות מועצה אזורית מבואות החרמון  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דקלה אריה בדלר, ממושב אשתאול שבהרי יהודה, היא בן אדם מעורר השתאות וסקרנות, בעלת תפישה חינוכית ייחודית לגיל הרך * ביום יום עורכת דקלה סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות ופעוטות, שמיועדות לתינוקות מגיל 3 חודשים
6 דק' קריאה
הם עזבו הכל, את העסק הפרטי שכל כך קשה עבדו עליו ויצאו להילחם ולשרת במילואים למען המדינה * רבים מהם שירתו שלושה חודשים ואף נקראו לסבב שני ובינתיים מצב העסק שהושאר מאחור הידרדר *
10 דק' קריאה
אסף ולדן הותיר אחרי לכתו שני ספרים – את ספר הפרוזה: "אורות הפנסים האחרונים" ואת ספר השירה: "לב אבוד בין מילים", שני יהלומי ספרות שפוערים צוהר קטן לנפשו המרתקת של ולדן. ספר "אורות הפנסים האחרונים"
5 דק' קריאה
בדי אוהלים המסמלים את הנדודים והטלטלות של אלו שפונו מביתם שמשו השראה למערכת לבוש שיצרה שיר כץ מצבעון. הפריפריה מגיעה לאופנה *תמונה ראשית: שיר כץ, מרגישה תלושה. "קהילת צבעון מפוזרת בכל המדינה. המשפחה שלי
5 דק' קריאה
13 דירות בבית ההולך ונבנה בנהריה, רכשו חברי קיבוץ רות. כשתסתיים הבנייה בעוד כשנתיים, יעברו אליו חברי הקיבוץ וילדיהם. "אנחנו בנהריה כדי להישאר, כי העיר והצפון חשובים לנו"  הקיבוץ העירוני "רות" של בוגרי השומר
6 דק' קריאה
בית המשפט מלמד הורים פרודים מהי אחריות הורית ״בית המשפט לא אמור להמשיך ללוות הורים עד שילדיהם יגיעו לבגרות, הדבר אינו מתיישב עם טובת הקטינים", אמרה השופטת הילה גורביץ עובדיה, מבית משפט לענייני משפחה
2 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן