יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2024 09 03 132400

"אסור לנו לשכוח את 11 התלמידים ואנשי הצוות שלנו שנרצחו באכזריות בשבת הקשה״

6 דק' קריאה

שיתוף:

בצל החדשות הקשות נפתחה שנת הלימודים ברחבי הארץ. במועצות האזוריות שער הנגב ואשכול פתחו בתי הספר את שעריהם לתלמידים. בצפון ובדרום נפתחו בתי ספר עורפיים. מי בכל זאת נשאר ללמוד בבית?  

בצל החדשות הקשות על החזרת שש גופות חטופים, נפתחה ברחבי הארץ שנת הלימודים.
בתי הספר בצפון נפתחו על אף החשש הביטחוני וגם בתי הספר של המועצה האזורית אשכול והמועצה האזורית שער הנגב פתחו שעריהם בהתרגשות.
במועצה האזורית אשכול נפתחו שלושה בתי ספר עבור למעלה מ-2,500 תלמידים ותלמידות. מלבד הלימודים בקריית החינוך נפתחו שני בתי ספר יסודיים עורפיים: 788 תלמידי ותלמידות התיכון יפתחו את השנה ב"נופי הבשור" ו-43 ב"אשל הנשיא". 86 תלמידים ותלמידות מיישובי הביניים יגיעו ללמוד ב"נופי הבשור". 308 תלמידים ותלמידות בתי הספר היסודיים ממלכתיים ילמדו ב"שחר אשכול" בקריית החינוך, כ-185 ילמדו ב"מרחבי אשכול" בצוחר, וכ-175 ילמדו ב"שדות אשכול" בגבולות.
590 תלמידים מהיישובים צמודי הגדר, שטרם שבו ליישוביהם, החלו את שנת הלימודים בבתי הספר במגורים הזמניים ברחבי הארץ.
גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול: "פתיחת מערכת החינוך באשכול היא רגע מכונן ועוד עוגן משמעותי בתהליך השיקום שלנו, אבל לצד זאת, אנו מתחילים את השנה בבשורות קשות מנשוא עם הירצחם של שישה חטופים, ובתוכם כרמל גת, בת קיבוץ בארי. עוד הוכחה כואבת לכך שכל יום שעובר הוא סכנה ממשית לחייהם של החטופים. אסור לנו לשכוח את 11 התלמידים ואנשי הצוות שלנו שנרצחו באכזריות בשבת הקשה, ואת 101 החטופים בעזה, מתוכם 40 אחינו ואחיותינו. הקריאה לעסקה עכשיו – חזקה מתמיד. לא נהיה שלמים בלעדיהם״.
״שנת הלימודים שנפתחה אינה שלמה עד שכולם שבים לביתם״
במועצה האזורית שער הנגב נפתחה שנת הלימודים לאחר חודשים ארוכים של עבודה מאומצת של אגף החינוך יחד עם הנהלות בתי הספר וגורמי המקצוע, בכדי לאפשר לתלמידים מעטפת חינוכית ורגשית בשנה הקרובה. כמו כן, הותאמו תוכניות הלימודים למציאות המורכבת בה תושבי שער הנגב נמצאים מאז פרוץ המלחמה.
משפחות חטופים ליוו את הילדים עם כניסתם לבית הספר וחילקו סיכות וצמידים צהובים. הילדים נכנסו לבתי הספר עם חולצות צהובות המסמלות את הדרישה להשבת החטופים.
יוסי קרן, מ״מ ראש המועצה האזורית שער הנגב: "אני גאה בכל אחד ואחת מכם וזוהי תמונת הניצחון שלנו. כולכם גיבורים שמוכיחים שהחיים ממשיכים למרות הקושי. אנחנו השקענו רבות לקראת השנה הזו ובדרך הזו גם נמשיך, זה הזמן לתמוך האחד בשני, בואו נהיה יחד. שנת הלימודים שנפתחה אינה
שלמה עד שכולם שבים לביתם ולכן, הנוכחות של משפחות החטופים איתנו נותנת לנו כוח ועוצמה״.

בארי בחצרים: הקרווילות הפכו לגני ילדים מזמינים

מתנדבים עסקו בהערכות אינטנסיביות על מנת לאפשר את פתיחת גני הילדים בשכונת בארי הזמנית בקיבוץ חצרים  

457184600 2807196949433129 1478796704175214002 n
קרווילה בחצרים הופכת לגן. צילום: גלי דויטש, החמ"ל האזרחי

רגע לפני פתיחת שנת הלימודים הגיעו מתנדבים לסדר ולהכין את גני הילדים לחברי בארי שעוברים בימים אלו להתגורר בקיבוץ הזמני שהוקם לצד קיבוץ חצרים, אחרי קרוב לשנה בה התגוררו רוב חברי בארי במלון בים המלח.
היערכות אינטנסיבית נעשתה לפרויקט ״קהילות שכנות״ כדי לאפשר לילדי בארי להתחיל שגרה ברוכה במוסדות הלימודים, במקביל למעבר ההדרגתי של החברים שמתקיים בימים אלה.
קיבוץ בארי מפעיל את מערכת החינוך לגיל הרך בגילי לידה עד שש באופן עצמאי, במקביל למערכת הגיל הרך של חצרים. תלמידי בתי הספר היסודי של בארי ילמדו יחד עם תלמידי חצרים בבית הספר היסודי ״נווה במדבר״ ותלמידי התיכון בבית הספר האזורי ״מבואות הנגב״.
"התקדמנו שלב נוסף במסע שלנו לשיקום, הקמת גני הילדים של בארי בקיבוץ הזמני בחצרים״ אמרו אליס שחר ואלעד פלג, רכזי הגיל הרך בבארי. ״לאחר קרוב לשנה נפגשנו שוב עם הצד היפה של מדינתנו, נפגשנו עם אנשים מיוחדים שפשוט התייצבו לצידנו. אנו רוצים להודות ל׳אחים לטף׳ על היצירתיות והכוונה, לקהילת חצרים המדהימה על המסירות והשותפות הבלתי נדלית, ולעשרות מתנדבי החמ״ל האזרחי שעבדו איתנו במשך התקופה הזאת והיום בפרט״.
מקהילת חצרים נמסר: ״ברוכים הבאים ילדיי וילדות בארי. חיכינו כל כך לבואכם בביתכם החדש. לראות את המשפחות החדשות מגיעות הנה, לאחר חודשים ארוכים של היערכות והתרגשות זה רגע שמשלב בתוכו שליחות ציונית, ערבות הדדית, תקומה ותקווה״.
״אחיות לטף״, צוות התכנון הפדגוגי של החמ״ל האזרחי, הקים חמש כיתות גן לילדי בארי שעוברים לחצרים. ״אחרי תהליך תכנון פרטני וקשוב עם כל צוותי החינוך, מרחבי פנים סטנדרטיים של קרווילות הפכו לגני ילדים מזמינים ומגוונים שמעודדים סקרנות משחק ולימוד ומחזירים את הילדות לילדים״.

חולית ברביבים: ילקוט לנקלטים

Screenshot 2024 09 03 133006
צילום: דליה ממן

ילדי קיבוץ חולית מתחילים את שנת הלימודים בביתם הזמני ברביבים ונקלטים במסגרות החינוך.
בטקס שהתקיים בארכיון גולדה מאיר ברביבים קיבלו התלמידים תיקי בית ספר שנתרמו על ידי נדבנים אמריקאים מעמותת "מלב אל לב" מדימונה, בתרומה שארגן יגאל צחור. 44 תיקים חולקו לילדי חולית יחד עם קלמרים מאובזרים ותווי קנייה. חברי חולית סיפרו לתורמים את שעבר עליהם ב-7 באוקטובר וההתרגשות הייתה גדולה.
אורית שלו, מנהלת החינוך, סיפרה כי בגיל הרך נקלטו שמונה ילדים מחולית ותשעה ילדים נקלטו בחינוך הבלתי פורמלי וייתכן שעוד יצטרפו. 12 ילדים ילמדו בבית הספר "משאבים" (כיתות א'-ח') ובתיכון "רמת הנגב" נקלטו שלושה בני נוער מחולית.
״בשנה החולפת" הוסיפה אורית, "קלטנו 24 ילדים מפונים מהעוטף. כמעט כולם נרשמו להמשיך אצלינו גם השנה, כך שממש הגדלנו את המערכות שלנו לאחר 7 באוקטובר״.

גונן: ״אנחנו לא מוכנים לשלוח את הילדים שלנו באוטובוסים״

בקיבוץ גונן שבעמק החולה החליטו הורי התלמידים לא לשלוח אותם לבית הספר האזורי 

תמונה 1 גונן
גילי סלע מגונן קופצת לכיתה א' בעזרת הוריה רוני ובן. צילום: באדיבות קיבוץ גונן

מי שפתחו את שנת הלימודים אך לא חזרו לבית הספר הם תלמידי כיתות א' עד ו' בקיבוץ גונן. ההורים, שילדיהם לומדים בבית הספר ״הגומא״ שבכפר בלום, החליטו על ״למידה יישובית״ בעיקר בשל החשש שהכבישים בדרך לבית הספר מטווחים.
״אנחנו לא מוכנים לשלוח את הילדים שלנו באוטובוסים״ אומרת חופית ספקטור מגונן. ״החלטנו כהורים שתהיה למידה יישובית, כפי שהיה לאחר אירועי 7 באוקטובר ולפני שבית הספר נפתח מחדש״.
ההחלטה לא עברה כמובן באופן חלק. בית הספר והמועצה שכבר הכינו תוכניות עבודה מסודרות התנגדו לרעיון. ״שבועיים לפני פתיחת שנת הלימודים הודענו שאנחנו לא שולחים את הילדים לבית הספר ודורשים שיהיה מענה לילדים שלנו בתוך הקיבוץ. שבוע וחצי משכו אותנו כשכל צד מטיל את האחריות על האחר. לפני כמה ימים קיבלנו את ההודעה שיש אישור ללמוד בגונן״.
מערכת שעות מסודרת
הכיתות בגונן נפתחו כשלוחה של בית ספר ״הגומא״ בליווי מלא של קהילת הקיבוץ, המועצה האזורית ומנהלת בית הספר.
התלמידים חולקו לשתי קבוצות למידה: 12 תלמידי כיתות א' עד ג' לומדים יחד, ו-20 תלמידי ד' עד ו'. לתלמידים מהקיבוץ הצטרפו גם תלמידים ממשפחות שפונו לגונן מבית הלל ומדפנה. ״בית הספר הקצה שתי מחנכות לכל כיתה וגם שלח לנו כסאות, שולחנות, לוחות. יש מערכת שעות והמורים המקצועיים מגיעים אלינו על פי המערכת״. בנוסף גייסו בגונן שתי מורות חיילות ומורות מהקיבוץ שיצאו לפנסיה.
הלמידה עצמה מתקיימת במרחבים של החינוך שאינם ממוגנים, ״יש שם תקרת בטון ואם יש צורך נכנסים למרחב מוגן בתוך המרחב ועל פי ההנחיות ניתן להגיע למקלט קרוב".
וכל ההורים רצו שכך תראה הלמידה?
״90 אחוז מההורים הלכו עם הקו של למידה יישובית, וגם אלו שלא, רצו להבין מה קורה לפחות עד אחרי החגים״.
ואיך קיבלו את זה הילדים? הם לא מתגעגעים לחברים בבית הספר?
״הילדים קיבלו את זה בשמחה. יש לנו חבורה נחמדה שנהנית מהביחד. כעשרה ילדים לא למדו בשנה שעברה בבית הספר בגלל המצב ועבורם זה אושר גדול ללמוד יחד עם החברים. יש היענות יפה של ההורים ונראה שנוכל לצלוח את זה״.
״הגומא״ הוא בית ספר יסודי בו לומדים גונן, שדה נחמיה וכפר בלום, שבית הספר נמצא בתחומו. מעבר ילדי גונן ללמידה יישובית השפיע על בית הספר בו אוחדו כיתות והמורים נחלקים בין שעות לימוד בכפר בלום לשעות לימוד בגונן.
אין קיבוץ שלא צריך להיערך לזה
לחופית שלושה ילדים: בת 4 ובת 9 שמתחנכות בקיבוץ, ותלמיד חטיבה שנוסע לבית הספר בכפר בלום, נסיעה שאורכת כעשר דקות. ״אני מסיעה אותו ברכב שלי, למרות שזה לא עושה את הנסיעה בכבישים לבטוחה יותר. הלמידה היישובית לא צלחה בחטיבות הביניים ובתיכונים. אין מענה למגמות ונוצרים פערים גדולים. ללמידה בזום הייתה התנגדות״.
״אין קיבוץ שלא צריך להיערך למצב הזה״ מוסיפה חופית. ״בשנה האחרונה למדנו שזה יכול לקרות וצריך להיות ערוכים״.

עמיר: שלום כיתה א’ בזמן מלחמה

גם ילדי כיתות א'-ב' מקיבוץ עמיר שבצפון התחילו בהתרגשות את שנת הלימודים. תלמידי קיבוץ עמיר לומדים בבית הספר "לב העמק" שבנאות מרדכי, אך בשל המצב הביטחוני פתחו תלמידי הכיתות הצעירות את שנת הלימודים בקיבוצם. 

עמיר ילדי אב
צילום: ליאת שדמון-מזומן 

מעגל נפתח בכל שנה 

בית הספר האזורי ברנקו וייס ע"ש אנה פרנק בסאסא, פתח השנה את שעריו בבית הספר העורפי בקיבוץ רביד בניהולה של דפנה גרשוני, ששבה לצפון לאחר 12 שנים וסוגרת מעגל כמנהלת בית הספר במקום בו התחנכה כנערה. 

ביס אנה פרנק ברביד
צילום: באדיבות המנהל לחינוך התיישבותי 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דקלה אריה בדלר, ממושב אשתאול שבהרי יהודה, היא בן אדם מעורר השתאות וסקרנות, בעלת תפישה חינוכית ייחודית לגיל הרך * ביום יום עורכת דקלה סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות ופעוטות, שמיועדות לתינוקות מגיל 3 חודשים
6 דק' קריאה
הם עזבו הכל, את העסק הפרטי שכל כך קשה עבדו עליו ויצאו להילחם ולשרת במילואים למען המדינה * רבים מהם שירתו שלושה חודשים ואף נקראו לסבב שני ובינתיים מצב העסק שהושאר מאחור הידרדר *
10 דק' קריאה
אסף ולדן הותיר אחרי לכתו שני ספרים – את ספר הפרוזה: "אורות הפנסים האחרונים" ואת ספר השירה: "לב אבוד בין מילים", שני יהלומי ספרות שפוערים צוהר קטן לנפשו המרתקת של ולדן. ספר "אורות הפנסים האחרונים"
5 דק' קריאה
בדי אוהלים המסמלים את הנדודים והטלטלות של אלו שפונו מביתם שמשו השראה למערכת לבוש שיצרה שיר כץ מצבעון. הפריפריה מגיעה לאופנה *תמונה ראשית: שיר כץ, מרגישה תלושה. "קהילת צבעון מפוזרת בכל המדינה. המשפחה שלי
5 דק' קריאה
13 דירות בבית ההולך ונבנה בנהריה, רכשו חברי קיבוץ רות. כשתסתיים הבנייה בעוד כשנתיים, יעברו אליו חברי הקיבוץ וילדיהם. "אנחנו בנהריה כדי להישאר, כי העיר והצפון חשובים לנו"  הקיבוץ העירוני "רות" של בוגרי השומר
6 דק' קריאה
בית המשפט מלמד הורים פרודים מהי אחריות הורית ״בית המשפט לא אמור להמשיך ללוות הורים עד שילדיהם יגיעו לבגרות, הדבר אינו מתיישב עם טובת הקטינים", אמרה השופטת הילה גורביץ עובדיה, מבית משפט לענייני משפחה
2 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן