יבול שיא
הרפת והחלב
86f6c06c fa9f 490e ab44 56e61586bc79

החיים הם התפתחות

2 דק' קריאה

שיתוף:

שבתאי אבני מגעש חוגג מאה. את ערך המתנות ביקש לתרום ל"אחים לנשק"

בשבת חגג שבתאי אבני מגעש, שנמצא בבריאות טובה ובראש צלול, יום הולדת 100 במסיבה גדולה בהשתתפות מאה מוזמנים, בני משפחה, חברים ואף חניכים שלו מתקופת שליחותו באורוגוואי. 

הוא נולד ב-1924 בעיר קורדובה בארגנטינה למשפחה שהיגרה ממולדובה. כנער היה בעל מודעות יהודית וציונית והיה בין מקימי קן השומר הצעיר הראשון בעיר "בפסח 1943 עת מרד גטו ורשה" ובהמשך ראש הקן. באפריל 47 בעת שיצא להכשרה בבואנוס איירס שמע ברדיו את הכרזת כ"ט בנובמבר ובמאי 48 עלה על אוניית משא בדרכו לארץ. שבתאי עלה עם גרעין לטינו אמריקאי א' של השומר הצעיר ולאחר תקופה בנגבה והכשרה במעברות הקים עם הגרעין את געש. 

לאורך השנים מילא שבתאי תפקידים שונים בקיבוץ במפ"ם ובתנועת הקיבוץ הארצי: בתחילת שנות ה-50 ריכז את סניף מפ"ם בנתניה, באמצע שנות ה-60 היה בשליחות של מפ"ם והקיבוץ הארצי לחטיבה צעירה מרדכי אנילביץ באורוגואי ובשנות ה-70 כיהן כמזכיר הקיבוץ. 

מרבית שנותיו עבד ברפת ואליה שב בסיום התפקידים השונים שמילא ועסק גם בהדרכה לגידול פרות בארצות אמריקה הלטינית. 

"איש ספר, אוהב היסטוריה, פילוסופיה ומוזיקה" מספרת בתו ומוסיפה: "איש רחב אופקים שכל הזמן שואף להרחיב אותם עוד ועוד גם בגילו המופלג". 

לשבתאי שלושה ילדים, תשעה נכדים, 10 נינים וכולם גרים בגעש. 

שבר לראות מה מתרחש במדינה 

לחגיגת יום ההולדת ביקש שבתאי מהמוזמנים לא להביא מתנות ואת ערך המתנה לתרום ל"אחים לנשק". "אני לא צריך מתנות" הוא אומר, "ביקשתי במקום זה לתרום לדבר שהוא חיוני ומרכזי למאבק לדמוקרטיה, לאור מה שעברנו. 'אחים לנשק' לוחמים לא רק בחזית הצבאית, אלא גם בחזית החברתית ואני רואה בהם כתובת נכונה לתרומה". 

ממרום שנותייך, איך אתה רואה את מה שקורה לנו במדינה? 

"הייתי בימי הקמת מדינה, עליתי לארץ והייתי בנגבה עם הלוחמים שהיו שם. זה שבר לראות מה שמתרחש היום במדינה. אני רואה את השסע, לא האמנתי שאנחנו יכולים להגיע לזה. כואב לי הלב על הנופלים ועל החטופים. כבר הגעתי לשלב שראיתי את המדינה משגשגת ופורחת, אני מקווה שבעתיד נוכל לחזור לשגשג ובדורות הבאים לשמור ולהיות נאמנים למסורת של אבותינו". 

מה אתה אומר על השינויים שהקיבוץ עובר? 

"השינויים חשובים. אנחנו חיים היום בקהילה פתוחה, ואלו החיים הרצויים, גם לפרט, גם למשפחה וגם לקהילה ולציבור. אני מקווה שנדע לשמר את צורת החיים שלנו ולשמש דוגמה לחיי קהילה בעולם של ניכור. כל השנים תמכתי בשינוי, החיים הם התפתחות ואי אפשר לעצור". 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ביום שני בשבוע הבא ה-9.9.2024 יתקיים הכנס השנתי של חברת "החקלאית". במעמד הכנס יהיה נוכח מר אורן לביא – מנכ"ל משרד החקלאות וביטחון המזון. אתם מוזמנים להגיע ולפגוש את הלקוחות, עובדי הענף, הרופאים המובילים
< 1 דק' קריאה
אתמול (יום ד') נערך כנס רפתנים של חברת "הרמן פרוג'קט" בקיבוץ סעד עם מעל ל-80 משתתפים. הקיבוץ אירח את הכנס, ולנו היה חשוב לערוך את האירוע, דווקא בעוטף, דווקא עכשיו. הכנס היה מוצלח מאוד
< 1 דק' קריאה
שלוש בוגרות בית הספר לעיצוב בחיפה הקדישו את פרויקט הגמר שלהן לקיבוץ. מיחסי אהבה שנאה לחינוך המשותף, דרך מבט מורכב של הטוב עם הרע ועד תכנון מחוץ לקופסא לקיבוצים שנפגעו בשבת השחורה  *תמונה ראשית:
3 דק' קריאה
הקו המפריד בין תהליכי העברה בין־דורית  האינטראקציה המיוחדת שאני מקיימת עם משפחות במושבים בענייני העברה בין־דורית, זיקקה אצלי כמה עקרונות שאני משוכנעת בכוח שלהם להשפיע על התהליכים המאתגרים. העקרונות האלה כל כך משמעותיים, שכשהם
4 דק' קריאה
דני גבאי, חבר מושב מרחביה, דור שלישי למייסדים, מספר על ההתיישבות בעמק יזרעאל, על תולדות המושב ועל משפחתו * הוא מציין בדבריו, שבמושב מרחביה היה רצף של התיישבות מאז 1911 ועד היום * רעייתו
8 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן