יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2024 07 16 105935

התחקיר הצה"לי על 7 באוקטובר בבארי

3 דק' קריאה

שיתוף:

קצת על התחקיר כולו, ויותר על המסקנות שיש בו לגבי תא"ל ברק חירם * כש"אזור מלחמה" של רביב דרוקר תרד מהמסך 

החלטה מקצועית וערכית 

את התחקיר על הקרב בבארי אפשר לסכם במשפט אחד קצר – צה"ל כשל בהגנה על תושבי בארי, וכדרכם של כישלונות, גם הכישלון הזה נשאר יתום. או כפי שהתבטא גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול (חבר נירים): "התחקיר שהוצג ממשיך את הקו השולט בישראל – אף אחד לא אחראי. אף אחד לא אשם. מדובר באסון הגדול בתולדות המדינה, וכל המנהיגות המדינית והצבאית ללא תזוזה". 

לגבי מסקנות התחקיר בנוגע להתנהלותו של תא"ל ברק חירם, באירוע הטראגי בבית של פסי. הקביעה שברק חירם פעל באירוע הזה מתוך שיקול דעת "מקצועי וערכי", הייתה צפויה. זה הכיוון שסומן מראש. מה בדיוק "ערכי" בהחלטה לירות פגז טנק לגג של בית בו מוחזקים בני ערובה שמצבם לא ידוע, על כך אין תשובה בתחקיר וכנראה גם לא נזכה לקבל. האירוע הסתיים כידוע, במותם של 12 מבני הערובה ששהו בבית. שתיים ניצלו.  

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי, הציג את התחקיר לפני תושבי בארי ביום חמישי במלון בים המלח בו הם שוהים מאז 7 באוקטובר. בין היתר הוא אמר שם, שהוא מקבל אחריות על הריאיון שנתן ברק חירם אחרי האירוע. הפרשנות שלי לאמירה הזו: אני, סא"ל דניאל הגרי, דובר צה"ל, אישרתי לתא"ל ברק חירם להתראיין. אילו ידעתי מראש מה הוא עתיד לומר בריאיון, לא הייתי מאשר, ועל כך אני לוקח אחריות.  

כי מה שאמר ברק חירם בריאיון ל"ניו יורק טיימס", על אירועי 7 באוקטובר בבארי ונמסר בכתבה שפורסמה באפריל, לא מסתדר כל כך עם מה שנקבע בתחקיר הצה"לי. בתחקיר נאמר, שבאירוע כגון זה, שבו מוחזקים בני ערובה, "על המפקד בשטח לקבל החלטות קשות שמטרתן להציל כמה שיותר אזרחים. מהתחקיר עולה, כי ערך זה הנחה את קבלת ההחלטות של המפקדים בשטח". בריאיון ל"ניו יורק טיימס", אמר ברק חירם, שלקראת רדת החשיכה הוא החליט לסיים את האירוע והורה למפקד הטנק: "המשא ומתן הסתיים. פרוץ פנימה, אפילו במחיר של נפגעים אזרחיים". איך ירי פגז לגג הבית ופריצה פנימה של כוח ימ"מ, מתיישבים עם להציל כמה שיותר בני ערובה?  

עוד נקבע בתחקיר, כי מהמידע שנבחן ולמיטב הבנת מבצעי התחקיר, בתוך המבנה לא נפגעו אזרחים מירי הטנק, ומסתמן ש"מרבית בני הערובה נרצחו על ידי המחבלים". אולי. אבל על סמך מה נעשתה הקביעה הזו? מתוך כתבה של לי נעים בערוץ 12: "מיד אחרי ירי הפגז, כוחות הימ"מ מנסים לפרוץ לתוכו, עוד שומעים קולות של בת ערובה מתוך הבית. מתפתח קרב יריות בכניסה, כמה לוחמים נפצעים, אחרים מצליחים לחלץ את חווה בן עמי ז"ל בנשימותיה האחרונות: הבית מתחיל לעלות באש ולא נותר יותר את מי לחלץ, חוץ מאת הדס דגן". (הדס העידה שבעלה עדי, נהרג מרסיסי הפגז השני שנורה). אין למעשה דרך לקבוע בוודאות איך בני הערובה מצאו את מותם. נרצחו על ידי המחבלים, או נהרגו במהלך הקרב שהתפתח בין הימ"מ למחבלים, או נפגעו מרסיסי הפגז, או כתוצאה מהשריפה שפרצה בבית. כל האפשרויות. 

נקודה נוספת. בתחקיר הצה"לי יש ניסיון להפנות את האחריות לכיוון מפקד הימ"מ. הוא זה שנתן את ההוראה למפקד הטנק לירות את הפגזים לעבר הבית. לא ברק חירם. ניסיון מכוער, שהניע את משטרת ישראל להגיב מיד: "הטענה שמפקד הימ"מ הוא שהנחה או אישר את ירי פגזי הטנק לבית של פסי חוטאת לאמת. הלכה למעשה, ההחלטות בשטח, ביניהן ירי פגזי הטנק לחצר ולרעפי הגג, התקבלו בצורה משותפת בין המפקדים מהימ"מ, הצבא והשב"כ ואושרו לביצוע על ידי מפקד הגזרה, תא"ל ברק חירם, שהוא המפקד הטריטוריאלי". הגרסה הזו גם עומדת בניגוד לכתבה ב"ניו יורק טיימס", שם נכתב שכשהחשיכה התקרבה, התפתח ויכוח בין מפקד כוח הימ"מ שהיה במקום ותא"ל ברק חירם. מפקד הימ"מ חשב שלא נכון לפרוץ לבית, כי אולי חוטפים נוספים עשויים להיכנע, חירם רצה לסגור עניין עד רדת הלילה. לאחר שהחוטפים שיגרו RPG לעבר הטנק, הורה חירם לפרוץ פנימה גם במחיר של נפגעים אזרחים.   

בתגובה הרשמית של קיבוץ בארי נאמר שהתחקיר לא סיפק תשובות למספר שאלות מרכזיות, כמו מדוע הכוחות שנאספו ליד השער לא נכנסו לקיבוץ, מה גרם למחדל המודיעיני ועוד. "אנו דורשים הקמת ועדת חקירה ממלכתית אשר לא תשאיר אבן על אבן, תבחן את התנהלות כלל הגורמים ותספק לנו תשובות איתן אפשר יהיה להתחיל להשתקם ולהסיק מסקנות אופרטיביות לעתיד. …כדי שהאובדן הבלתי נתפס שחווינו לא יחווה שוב לעולם על ידי אף אזרח נוסף, כדי שנוכל לשקם את האמון שלנו בכוחות הביטחון, על מנת שנוכל לחזור לחיות בבארי בתחושת ביטחון". 

לא נראה, שהמינוי של תא"ל ברק חירם למפקד בפועל של אוגדת עזה, יתעכב עד להקמת ועדת חקירה ממלכתית ועד לפרסום מסקנותיה. הוא בשל.  

תם עידן רביב דרוקר? 

רעייתי ואני צופים נאמנים בתוכניתו של רביב דרוקר "אזור מלחמה", כל ערב ב-19:00, ערוץ 13. (למעט מעבר מתבקש לצפייה במשחקים המוקדמים ביורו, באותה שעה בערוץ 11). השבוע הדגימה המנכ"לית החדשה של ערוץ 13, יוליה שמאלוב ברקוביץ', מדוע מונתה לתפקיד, והציבור התבשר שהתוכנית "אזור מלחמה" יורדת מלוח השידורים של הערוץ. ככה ייעשה לעיתונאי שמפרסם תחקירים מביכים על בנימין נתניהו ומירי רגב. שר התקשורת שלמה קרעי לא הסתיר את שמחתו: "תם עידן רביב דרוקר".  

כשהתוכנית "אזור מלחמה" תרד מלוח השידורים, אנחנו, רעייתי ואני, נרד מערוץ 13. מצפים, שרבים רבים יעשו כמונו. הרעיון שרביב דרוקר יעבור לערוץ 12 עם התוכנית, נשמע לא רע. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ביום שני בשבוע הבא ה-9.9.2024 יתקיים הכנס השנתי של חברת "החקלאית". במעמד הכנס יהיה נוכח מר אורן לביא – מנכ"ל משרד החקלאות וביטחון המזון. אתם מוזמנים להגיע ולפגוש את הלקוחות, עובדי הענף, הרופאים המובילים
< 1 דק' קריאה
אתמול (יום ד') נערך כנס רפתנים של חברת "הרמן פרוג'קט" בקיבוץ סעד עם מעל ל-80 משתתפים. הקיבוץ אירח את הכנס, ולנו היה חשוב לערוך את האירוע, דווקא בעוטף, דווקא עכשיו. הכנס היה מוצלח מאוד
< 1 דק' קריאה
שלוש בוגרות בית הספר לעיצוב בחיפה הקדישו את פרויקט הגמר שלהן לקיבוץ. מיחסי אהבה שנאה לחינוך המשותף, דרך מבט מורכב של הטוב עם הרע ועד תכנון מחוץ לקופסא לקיבוצים שנפגעו בשבת השחורה  *תמונה ראשית:
3 דק' קריאה
הקו המפריד בין תהליכי העברה בין־דורית  האינטראקציה המיוחדת שאני מקיימת עם משפחות במושבים בענייני העברה בין־דורית, זיקקה אצלי כמה עקרונות שאני משוכנעת בכוח שלהם להשפיע על התהליכים המאתגרים. העקרונות האלה כל כך משמעותיים, שכשהם
4 דק' קריאה
דני גבאי, חבר מושב מרחביה, דור שלישי למייסדים, מספר על ההתיישבות בעמק יזרעאל, על תולדות המושב ועל משפחתו * הוא מציין בדבריו, שבמושב מרחביה היה רצף של התיישבות מאז 1911 ועד היום * רעייתו
8 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן