יבול שיא
הרפת והחלב
תמונה 1 c3366d82 3f19 422d 8073 d1b9f54f34fd

יציאת עברון

4 דק' קריאה

שיתוף:

40 שנה ארך מסעם של בני ישראל ממצרים לארץ כנען, כולל חציית ים סוף. עשרה ימים ו-730 ק"מ, ארך מסעם של קבוצת רוכבי האופניים עברון-ברמד במסע חוצה ישראל ממנו חזרו השבוע. ניכר עליהם שבינתיים הם שבו אלינו בעיקר פיזית, בנפשם הם עדיין מדוושים בעננים מהחוויה העוצמתית

24  רוכבי אופניים, הצעיר מביניהם בן 16 והמבוגר בן 73, יצאו מעברון שבגליל המערבי ודיוושו את מסלול חוצה ישראל כל הדרך עד לבאר אורה שבדרום, 20 ק"מ מאילת.  

כדי למקסם את הרקע הפנורמי, תזמון היציאה תאם את מועדי פריחת הארץ; התורמוסים כבר היו בשיאם בצפון, אזור רמות מנשה, בהמשך, האירוסים ליוו את הרוכבים באזור מישור החוף והצבעונים קידמו את פניהם בדרום יחד עם פריחה מדברית מרעננת. הנופים המתחלפים ומזג האוויר המשתנה מצפון לדרום, סימנו בכל פעם לרוכבים על ההתקדמות במסלול, דבר שדרבן ועזר בהתמודדות עם האתגר הפיזי והמנטלי. 

משפחה עם קילומטרז' מטורף 

קבוצת רוכבי עברון-ברמד קמה לפני 20 שנים. במהלך השנים הצטרפו ועזבו חברים, הן מעברון והן מהסביבה, אבל גרעין נחוש ומסור מתמיד ברכיבה מאז, באופן קבוע ומעורר השראה. מסלולי הרכיבה כוללים יציאות קבועות בימי שישי ולעיתים גם בשבת לסביבה הקרובה וכל כמה שבועות הם יוצאים ליומיים-שלושה בכל רחבי הארץ, בחורף מדוושים בדרום, בחודשי הקיץ בצפון. 

מאחורי קבוצת הרכיבה ארסנל מרשים של מסעות גם בחו"ל. המורכבים והמרשימים מבינהם הם מסעות הרכיבה למרוקו, רומניה, בולגריה, אוסטריה, גיאורגיה והאחרון לסלובקיה. בכל פעם הם תופרים לעצמם ובעצמם הפקה מדויקת ומותאמת להם.  

מנוסים ומשימתיים, את חוצה ישראל החלו המארגנים לתכנן בקפידה לפני למעלה מחצי שנה. מסלולים והדרכה עליהם, את הלוגיסטיקה העבירו הפעם לחברת "טוטם" ששכרו. ארבעה אנשי צוות דאגו לפנק את הרוכבים, בכל אחת מנקודות הלינה, בגלמפינג שהרימו, שכלל הכול – אוהלי לינה, כולל מיטות שדה, שמיכות וכריות, פינת מטבח לבישול, ארוחות ערב חמות, תאורה טעינה כל ערב, מקלחות חמות ושירותים אקולוגיים, פינת ישיבה ופינת מדורה לצוותא של סוף היום.  

שם, סביב המדורה, על בירה צוננת, הם פורקים את תלאות היום, ומשתפים בחוויות, גולשים לחדשות היום המטרידות ועם כל כוסית וויסקי נוספת, הם נפתחים יותר וחולקים גם סיפורים אישיים.  

אז דיגמתם בנופים וארגנתם את הלוגיסטיקה, ספרו על הרכיבה עצמה. 

"האתגר המרכזי היה לקום כל בוקר ולהבין שלפנינו 80-60 ק"מ רכיבה. הגוף עייף, השרירים קשים וכואבים ולוקח זמן להתחמם. המסלולים לא פשוטים וזו התמודדות מנטלית לא פחות מפיזית". 

איך צולחים את האתגר?  

"קבוצת הרוכבים הזאת היא כבר מזמן משפחה עם קילומטרז' מטורף של רכיבה וחוויות משותפות" מספר ברוך שושני ממארגני המסע ואחד ממייסדי הקבוצה, "הקבוצה עובדת ללא אגו או תחרות, שזה די נדיר, מרגישים אחד את השני, עוזרים היכן שאפשר ובכל עת שצריך. האנשים הם ללא ספק אלה שעושים את המסע והביחד שלנו הוא כיף לא רגיל".  

"יש להודות שלכמחצית מהרוכבים יש אופני שטח בעלי מנוע עזר קטן עם בטרייה שעוזר בעיקר בעליות", משתף אופיר מרכס. "מצד אחד זה מעיד מעט על הכושר שלנו, מצד שני רובנו כבר מעל גיל 60 אז אנחנו מרגישים בסדר עם זה ושהרווחנו את ה"דחיפות" הללו ביושר, אחרי 20 שנות רכיבה". 

"מסלול חוצה ישראל הוא מאוד מגוון במקטעים שלו" מוסיף שגיא שלו, "מטבע ירוק לנוף אורבני, לאזור המדברי. פתאום אנחנו מוצאים את עצמנו מדוושים בזחילה לאורך טיילת הרצליה, טיילת ת"א, יפו, בת-ים וראשון לציון, המוני אדם, לעומת השקט שיבוא בהמשך. בדרך יש מפגשים נחמדים ומגוונים. אנחנו מושכים הרבה תשומת לב והרבה אנשים עוצרים לשאול מהיכן באנו, תשובתנו 'כל הדרך מעברון שבצפון', מפתיעה את השואלים וסוחטת קריאות התפעלות ועידוד. מישהו שאל אם אנחנו עושים זאת כל שנה וענינו לו שכזה מסע קיימנו בדיוק לפני עשר שנים". 

"לפני כשלוש שנים, ערכנו מסע חוצה מדבר שם הצטלמנו כולנו מרימים ומחזיקים ידיים", מספרת בשמת מרכס, "איתנו במסע היה גם חן סלומון ז"ל, חבר קבוצה נאמן שלא פספס אף רכיבה. חן נהרג בתאונת דרכים בדיוק בשנה שעברה בתאריך 31.3.2022, וחסרונו מורגש בקבוצה. כשהגענו הפעם למדבר שיחזרנו את אותה התמונה מ-2019 ואנו מקדישים אותה לחן, שבליבנו תמיד".  

Screenshot 2023 04 03 101920
חוצים את המדבר. המסלולים לא פשוטים וזו התמודדות מנטלית לא פחות מפיזית. צילום: באדיבות רוכבי עברון-ברמד

ישנים בבית הילדים בגעש 

מסלולי הרכיבה ונקודות הלינה של הקבוצה היו:  

  • עברון לרמות מנשה (68 ק"מ) 
  • רמות מנשה לגעש (76 ק"מ) 
  • געש לישוב ניצן (אחרי אשדוד) (82 ק"מ) 
  • ניצן לחצרים (80 ק"מ) 
  • חצרים לשדה בוקר (65 ק"מ) 
  • שדה בוקר למצפה רמון (55 ק"מ) 
  • מצפה רמון לצופר (מואה) (50 ק"מ) 
  • צופר ליהל (70 ק"מ) 
  • יהל לשחרות (60 ק"מ) 
  • שחרות לבאר אורה (55 ק"מ) 

בגעש מצאנו את עצמנו ישנים בבית ילדים, חוויה משעשעת שהחזירה אותנו אחורה לילדות. בשדה בוקר התחילה סערה. לקראת עשר בילה הבנו מה צפוי לנו והתחזית התריעה על גשם בכל שעות היום למחרת. הוחלט להתקפל למכתש רמון לקמפינג מובנה ומוגן יותר, שם העברנו יום שלם עד שהגשם פסק. מצד אחד, לא פשוט להתחמם חזרה אחרי ההפסקה ארוכה, מצד שני יום המנוחה התקבל בברכה והחזיר לכולם את המרץ. למוחרת רכבנו במדבר רחוץ ונקי והיה מרהיב. 

"חוויית מסע כזה היא מרגשת בעוצמות לא מוכרות ולא סטנדרטיות", מסכמים אופיר ובשמת מרכס, מצוות מארגני המסע שהצטרפו שנתיים לאחר הקמת הקבוצה ומאז הקפיצו את הקבוצה קדימה והוציאו אותה אל מחוץ לאזורי הקיבוץ. "על אף הקושי הפיזי והמנטלי, תחושת הסיפוק גדולה ביותר בסוף כל יום רכיבה ובסיום המסע". 

ולשאלה מה להמשך, הם עונים: "קודם כל ניתן לעצמנו שבוע למנוחה ולהחלמה. כרגע מתוכנן 'הטיול של חן', בשיתוף עם בני קבוצתו של חן סלומון ז"ל, וחוג הרכיבה של ילדי עברון. נקיים טיול קיבוץ אליו נצא בשבת, לרכיבת שטח בשדות עברון, במסלול שחן אהב לרכוב. להמשך כבר יש שוב רעיונות לארץ ולחו"ל".  

גאווה והשראה בקיבוץ 

קבוצת הרוכבים עברון-ברמד , היא כבר מזמן הרבה מעבר לרק רוכבי אופניים. בגישתם החיובית והספורטיבית לחיים, הם מדביקים את סביבתם ויוצרים אדוות של קבוצות רכיבה נוספות; 

מזה כמה שנים שהם מלווים את מרוץ "לרוץ ברוח טובה" של מתנ"ס המועצה מטה אשר, אירוע של מעל 1300 אנשים שמשלב בתוכו ספורט מקצועי, קהילה גדולה ומגוונת ושילוב א.נשים עם צרכים מיוחדים ומוגבלויות. לפני שנה הם פתחו חוג רכיבה למתחילים בוגרים, אליו הצטרפו מיישובי הסביבה והיום חלקם כבר רוכבים בקבוצת עברון-ברמד והשנה הם פתחו חוג רכיבה פעם בשבוע לילדי הקיבוץ, מכשירים את דור ההמשך. 

קבוצת עברון-ברמד מהווה מקור לגאווה והשראה בקיבוץ, וכן, גם קצת מושא לקנאה, יש מצב שלמסע הבא הם יידרשו לכתבת שטח מלווה…  

תודה למארגני המסע – גיורא, אופיר, בשמת, ברוך ושגיא, ששיתפו בחוויה ואפשרו לספוג מעט מהאדים הממכרים, לפני שיתנדפו להם עד הפעם הבאה.  

24 הרוכבים שהשתתפו במסע:  
מעברון: גיורא בן-סדון, ברוך שושני, יובל בן-צבי, מוסה אזולאי, אלון כהן, ירון שדה, קטי ושגיא שלו, יואב צימרמן, אופיר ובשמת מרכס. 
מהסביבה: יגאל רוזי מרגבה, שופני מירכא, לילי ואמנון מנהריה, גלעד מיפתח, נתן ממעלות, אריק הרשקו מנהריה, יהודה מנתיב השיירה, מיכאל מנהריה, אריה מנהריה, תום וסער מכפר ורדים, עידו מצבעון. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן