יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2024 07 02 125618

לא נוטים ללון

5 דק' קריאה

שיתוף:

בית ההארחה בעין זיוון סגור, כמוהו גם מלון הבוטיק באל רום וגם אטרקציות התיירות הנלוות. העובדים הוצאו לחל"ת, הפיצויים מתעכבים והבנקאים דורשים החזרי הלוואות. כולם מצפים לשמחה שתחזור עם שובם של הנופשים. מתי זה יקרה? אף אחד לא יכול לענות

הקיץ כבר כאן, הילדים יצאו לחופש הגדול ובשנה רגילה מתכננות משפחות איך ואיפה לבלות את חופשת הקיץ, וממהרות להזמין מקומות באתרי הנופש ובאטרקציות המגוונות. אבל זו אינה שנה רגילה. ברבים מהמלונות ״מתארחים״ מפונים זו תקופה ארוכה, בתי הארחה ומלונות שעל קו הגבול נסגרו עם פרוץ הלחימה ולאלו שאינם קרובים לאזור הלחימה, אך גם לא מספיק רחוקים, חוששים להגיע המבקרים.
עמק הבכא
מלון בוטיק אל רום הוקם לפני חמש שנים וביוני הקודם הוגדל ל-44 חדרי אירוח מפנקים. הקיבוץ, השוכן בצפון רמת הגולן, מציע למבקרים גם קטיף עצמי של דובדבנים ופירות יער בעונה זו וכן ביקור במרכז המבקרים, המציע לצד פעילות לילדים ומשפחות, גם תכנים העוסקים במלחמת יום כיפור ובפרט בקרב על עמק הבכא. ״באוקטובר 2023 ציינו במדינה 50 שנה למלחמת יום כיפור ופעילות רבה תוכננה״ מספר שמעון מיכאל (37) מנכ״ל תיירות אל רום וחבר הקיבוץ. ״במהלך הקיץ הקודם ביקרו במקום כ-20 אלף תיירים ואורחים. אירועים לציון 50 למלחמת יום כיפור תוכננו להיות פרושים לאורך זמן רב גם לאחר החגים. ב-7 באוקטובר הכול נקטע״.
שמעון מספר שעד 7 באוקטובר, שהיה גם היום האחרון לחגי תשרי, היו ארבעה חודשים בהם היה המלון בתפוסה מלאה, עם אופק מבטיח של הזמנות. ״הייתי בבית כשהידיעות מהדרום החלו להגיע. הגעתי למלון כדי לתמוך באורחים. היה כאוס, אנשים לא הבינו מה קורה ולא ידעו מה לעשות. כולם היו בטלפונים. חלק התארגנו לנסוע חזרה הביתה ואלו שמאזור הדרום חששו לחזור״.
משפחות שחששו לחזור לביתן נשארו ללון ללא עלות מספר ימים נוספים כמו גם משפחות שהגיעו מהדרום. ״וגם הגיעו אלינו בתקופה הראשונה המון חיילים שאירחנו ללא עלות להתרעננות, מקלחות ולינה. היה כאוס בהתחלה ולא היה לחיילים היכן ללון ועזרנו למי שרק יכולנו בחודשיים הראשונים, הכול בהתנדבות״.
איך לממן הפסדים
מאז עומד מלון הבוטיק ריק. אולי מבחינת המדינה צפון רמת הגולן מחוץ לטווח הירי אבל הישראלים מצביעים ברגליים. ״המקום מתאים למשפחות מטיילות עם ילדים ואנשים חוששים להגיע, אולי בצדק. אנחנו בקיבוץ אומנם מתנהלים בשגרה, יש בתי ספר וגנים, המקומות פועלים כרגיל, אבל אני יכול להבין את החשש״.
שלא כמו במלונות סביב לכנרת אליהם פונו יישובים צפוניים ודרומיים, צפון רמת הגולן נתפס כנראה כמקום בטוח פחות, תוסיפו לכך את מספר החדרים המצומצם שאינו יכול להכיל קהילה של קיבוץ או יישוב שלם, וגם ההסדר של קליטת מפונים ירד מהפרק.
ענף התיירות של אל רום מצא את עצמו ללא הכנסות אך עם הלוואות שלקח לטובת שדרוג המלון ושאותן נדרש להחזיר. ״מבחינת המדינה אנחנו נחשבים ליישוב לא מפונה, ותהליך קבלת הפיצויים בגין אובדן הכנסות יותר קשה ומסובך. אנחנו נלחמים לקבל פיצויים ועד כה לא קיבלנו כלום. אנחנו בתהליך מול המדינה יחד עם משרד עורכי דין כי אנחנו ממשיכים לשלם לבנק החזר הלוואות במאות אלפי שקלים שהושקעו בשדרוג המלון. בחודשים שחלפו התיירות היא לא ענף מכניס ואנחנו צריכים להבין איך לממן את ההפסדים״.
כאמור, תיירות אל רום כוללת גם קטיף עצמי בעונה זו של הבשלת דובדבנים ופירות יער, שלא ניתן לקיים כרגע בשל המצב. הקיבוץ ממוקם סמוך לגבול עם סוריה, ה-GPS משובש וכך גם הקליטה בניידים, קבוצות מאורגנות של מבקרים לא מגיעות למקום. ״אנחנו קוטפים בעצמנו ומשווקים את הפרי כדי למזער הפסדים״, אומר שמעון ומוסיף שבקיבוץ מקווים שתהיה שנה טובה בחקלאות.

Screenshot 2024 07 02 125647
עופר חיות, מנכ"ל תיירות עין זיוון. "ניסינו להפעיל בפברואר אבל זה לא עבד". צילום: מהאלבום הפרטי

ללא כיס עמוק וללא רזרבות
״גם בסגרי הקורונה לא חווינו תקופה כמו זו. אנחנו לא רואים אופק ולא יודעים אם נקבל מהמדינה פיצויים, כמה נקבל ומתי. ביקשנו לקבל מקדמות כי אין עדיין מתווה סופי ואנחנו מקווים לקבל תשובות חיוביות. אם לא, יכול להיות שכבר ביולי לא נוכל לשלם החזרים. לאל רום אין 'כיס עמוק' ורזרבות. יש ביקורת על התנהלות המדינה ויש ביקורת על התנהלות המועצה שדוחפת להפעיל מקומות במקום לעזור לנו במאבק מול המדינה להשיג פיצויים״.
כרגע המלון סגור, בעיקר כדי לא להגדיל את ההוצאות השוטפות. העובדים הוצאו לחל״ת (חופשה ללא תשלום) פרט לשמעון ולעובד נוסף שגויסו למילואים בכיתת הכוננות של הקיבוץ כבר באוקטובר. ״זה היה קשה אם הקיבוץ היה צריך לספוג גם את המשכורות שלנו. העובדים בחל״ת או במילואים אבל גם תקופת החל״ת מסתיימת ואנחנו עושים מאמצים למצוא עבור העובדים שלנו משרה בענף אחר בקיבוץ וגם זה מורכב. שפית לא תעבוד במשתלה וגם יהיה אתגר להרכיב את הצוות מחדש ביום שבו נחזור להפעיל את המלון״.
מערימים קשיים
אל רום אינו הקיבוץ היחיד בו נפגע ענף התיירות כתוצאה מהמצב.
גם בעין זיוון נסגר כפר הנופש על 50 חדריו וגם שם קטיף עצמי של דובדבנים ופירות יער סגור למבקרים. ״המקום סגור כדי לא להיכנס להפסדים״ אומר עופר חיות (54) מנכ״ל תיירות עין זיוון, שמתגורר במושב רמות. ״הביקוש לא חזר למה שהיה, אנחנו תלויים במצב הביטחוני. ניסינו להפעיל בפברואר אבל זה לא עבד״.
ב-7 באוקטובר המקום היה מלא לחג ״ובאותו היום 'התאדו' כולם, החדרים נעזבו, כולל העובדים״. עופר עצמו היה במדריד בחגיגות לקראת גיוס בתו ומצא את עצמו ללא טיסה חזרה.
גם בכפר הנופש של עין זיוון ממשיכות ההוצאות על שכירות וארנונה וגם הם עושים כל שביכולתם כדי למזער נזקים והפסדים. ״השבוע יצאה הודעה שעין זיוון כלול ביישובים שיקבלו פיצויים. אבל יש בירוקרטיה ובינתיים לא קיבלנו מקדמות. אנחנו מקווים שנקבל פיצויים, כי התחושה שלמדינה נגמר הכסף ומערימים קשיים כדי שאנחנו נקבל את המינימום״.

Screenshot 2024 07 02 130524
כפר הנופש בעין זיוון. מוקד תיירות עם אטרקציות רבות. צילום: באדיבות תיירות עין זיוון

כינון ישיר מקונטרה
בעין זיוון יש אטרקציות תיירותיות נוספות –
בית הקפה מטרלו, יקב פלטר ויקב בהט, כולם עובדים
ב-20 אחוז תפוקה ומתלבטים על המשך דרכם שם.
״זה לא רק כפר נופש, יש גם פיצות ופודטראק, כולם סובלים, גם אנחנו וגם השוכרים. מחכים שמשהו יקרה, מחכים לבשורה. לא טוב למקומות להיות סגורים. כשנוכל לפתוח נצטרך להניע הכול מחדש, זה לא מאפס למאה ביום אחד.
יהיה צריך לאתר עובדים, לבנות צוות, להניע מחדש את השיווק והפרסום, אנשים לא מזמינים נופש מהיום למחר.
זה יהיה קשה גם אחרי שהמצב יאפשר לאנשים להגיע״.
בעצם מבחינת המדינה המקום לא חייב להיות סגור.
״זה לא שטח צבאי סגור, אבל אנחנו בכינון ישיר מקונטרה. מבחינתי זו חוסר אחריות להביא לפה קבוצות, אין מרחב מוגן במטעים.
המצב הביטחוני לא מאפשר להביא קבוצות ולא משתלם לפתוח לבודדים.
רגע הכול עומד, הפרי נופל מהעצים ואנחנו בוכים. לא כל פרי משתלם לקטוף שלא בקטיף עצמי. למשל לפירות יער יש זמן חיי מדף קצרים.
אין לי דברים טובים לומר על התקופה. באתי כדי לעבוד עם אנשים ואורחים, עין זיוון הוא המוקד לתיירות הכי גדול בגולן. אני עדיין מחכה לחוות את זה״.
מחכים שיהיה שקט
״אנחנו חיים בשגרה״ אומר שמעון, ״נוסעים ויוצאים באופן בטוח. אבל אני לא יכול להכריח אדם אחר להרגיש מה שאני מרגיש. לא היה פה משהו חריג או מסוכן, אבל כמובן שאזעקה יכולה לתפוס בכל מקום כל רגע. אני לא יכול להגיד לאנשים – תגיעו בלי חשש. אנחנו חיים כרגיל, לא יודע אם זה נורמלי או לא. תיירות זו עבודה עם שמחה, אנרגיות טובות וכיף וכרגע המסר מלקוחות זה שמחכים שיהיה שקט. יש לנו שם טוב, יש לנו מקום טוב ויהיה טוב כשנחזור. השאלה מתי זה קורה ועל זה אף אחד לא יכול לענות״.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

‏התמיכה תהווה תמריץ עבור עמותות וארגונים רבים, לפעול להבאת צעירים לענף ולהצעיר את ענף החקלאות לטובת חיזוק דור המשך בענף • הדגש: חיזוק אזורי עדיפות לאומית וסיוע לחקלאים, בעיקר באזורים שנפגעו כתוצאה ממלחמת "חרבות
< 1 דק' קריאה
מיכל בר פרו מספרת על סדרת ספרי הפנטזיה שכתבה "ארץ יצורי הכלאיים", שהפכה להיות אקטואלית יותר מתמיד ומספקת אסקפיזם מוחלט בתקופה הקשה העוברת עלינו * באורח הזוי ואולי גם מובן – כתיבת הסדרה החלה
10 דק' קריאה
לשם השוואה, היקף נזקי החום לגידולים החקלאיים ביוני 2023 עמד על כ-3 מיליון ש"ח בלבד *תמונה ראשית: מכות חום באבטיח יוני 2024. צילום: גיל גולומב חודש יוני 2024 נכנס להיסטוריה כחודש החם ביותר שנמדד
2 דק' קריאה
מושב פרי-גן הותקף ב-7 באוקטובר על ידי מחבלי החמאס ובדקות הראשונות עמדו נגדם רק שני חברי כיתת כוננות * בגבורה עילאית נחלצו לעזרתם מרבית חברי כיתת הכוננות של הישוב שלומית ושני שוטרים והצילו את
7 דק' קריאה
בכנס דיברו רפתנים, לולנים, מגדלי גד"שים, מגדלי מטעים, מתנדבים בחקלאות, חברי השדולה החקלאית, ראשי תנועות מיישבות ועוד  ערב השבעה באוקטובר, החקלאות הייתה כפסע מהתהום, אך לאחר שמונה חודשים מפרוץ המלחמה, החקלאות המקומית חווה פגיעה
2 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן