יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2024 09 11 114453

"ילדים הם הניגון הכי יפה שיש" 

6 דק' קריאה

שיתוף:

דקלה אריה בדלר, ממושב אשתאול שבהרי יהודה, היא בן אדם מעורר השתאות וסקרנות, בעלת תפישה חינוכית ייחודית לגיל הרך * ביום יום עורכת דקלה סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות ופעוטות, שמיועדות לתינוקות מגיל 3 חודשים עד גיל 9 חודשים * בסדנה משתתפים הורים עם תינוקות הנמצאים בשלב התפתחותי דומה * בנוסף היא מציעה חוגים מוסיקליים מגיל שנה עד גיל 4 שנים 

דקלה אריה בדלר מציעה בית פתוח להורים וקטנטנים שרוצים לחשוף את ילדיהם למוסיקה. דקלה נולדה וגדלה במושב אשתאול, למדה ליווי התפתחותי לתינוקות ופעוטות במכללת צעד ראשון.  

בנוסף למדה כיצד לתווך תוכן מוסיקלי והתפתחותי לקטנטנים ומפעילה סדנאות מוסיקה קסומות: "אני נהנית כל בוקר לקום למשמע ציוצי ציפורים, לפתוח את החלון ולראות בעיניים שהכל מסביב טובל בירוק. לשמוע את השקט ולחוש את הפשטות. מזכירה לעצמי כל יום מחדש להעריך ולהודות על הזכות לגור במקום כזה," היא אומרת.  

לתת מענה להורים 

על תחילת הקריירה שלה היא מספרת: "בחרתי להתמקד בקטנטנים מתוך חוויה אישית שלי. כאשר ילדתי את הילדה הבכורה שלי חיפשתי מקום, שבו אוכל להגיע אליו ולפגוש עוד הורים כמוני בהורות ראשונית. חיפשתי פעילות חווייתית ומלמדת עבור הילדה שלי. בזמנו מה שהצלחתי להעלות בידי, היה רק עיסוי תינוקות דרך קופת חולים, שבו כמובן לקחנו חלק. מעבר לזה שום דבר אחר לא היה בנמצא.  

"כבר שם החלה לקנן בי המחשבה על לפתוח מקום, שייתן מענה להורים שנמצאים בהורות ראשונית ולאו דווקא. אולם זה נשאר בגדר חלום המון שנים. הייתי עסוקה במשרה מלאה בגידול 4 ילדים קטנים, כך שהחלום נדחק הצידה. לאחר לידת הילד השני למדתי ליווי התפתחותי לתינוקות ופעוטות והמשכתי ללימודי תוכן מוסיקלי והתפתחותי לקטנטנים. כמובן שהבאתי ועדיין מביאה לעולם הזה גם את הניסיון שלי בגידול ילדים וגם את הלב שלי." 

מה הקשר שלך למוסיקה?  

"מאז שאני זוכרת את עצמי אהבתי לשמוע מוסיקה. בנערותי ניגנתי בפסנתר חמש שנים וגם בחליל. הייתה מגיעה אליי מורה פרטית אחת לשבוע ומלמדת אותי לנגן בפסנתר. היינו מנגנות יחד בקונצרטים בירושלים. לימוד נגינה דרש ממני משמעת של אימונים יומיומיים. מצאתי את עצמי מבלה יותר עם הפסנתר מאשר עם חברים. בעיניים של נערה, לשים את כל הפוקוס על זה ולהתעלם כאילו שום דבר אחר לא קורה בחיי, זה היה קשה. מה שהוביל אותי להפסיק לנגן. לאחר שנים מצאתי דרך אחרת להגיע אל המוסיקה וזה מה שאני עושה היום באהבה גדולה." 

דקלה עם הבן שלה
דקלה עם הבן שלה

 "החיים במושב הם חלום…" 

"לגור במושב זה משהו שההורים שלי הגשימו עבורי בלי שאבקש. אני גרה במושב אשתאול, יחד עם בעלי היקר וארבעת הילדים המתוקים שלי. אני מוקפת ועטופה באחים שלי, באחותי ובהורים המדהימים שלי שגרים כולם באותו המושב.  

"אני נהנית כל בוקר לקום למשמע ציוצי ציפורים, לפתוח את החלון ולראות בעיניים שהכול מסביב טובל בירוק. לשמוע את השקט ולחוש את הפשטות. מזכירה לעצמי כל יום מחדש להעריך ולהודות על הזכות לגור במקום כזה." 

איך מגורים במושב משפיעים על התפתחות ילדים?  

"לדעתי האישית, מושב זה המקום האידיאלי לגדל בו ילדים. החיים במושב הם הרבה יותר רגועים מהעיר. יש הרבה שקט והכל מסביב ירוק. סביבה שלווה תורמת לתחושת רוגע הן לילדים והן למבוגרים כאחד. אם אני משווה את זה למוסיקה, אז לחיות במושב זה כמו לשמוע מוסיקה נעימה ושקטה לעומת מוסיקה רועשת שמהדהדת לך בראש.  

"יש את התחושה של משהו שיותר קרוב לשבטיות. כולם מכירים את כולם, כולם עוזרים זה לזה. יותר ביחד, מה שאומר פחות בדידות. פחות בדידות ויותר אושר ושמחה. זה כמובן מתקשר לכל גיל. בטח אצל ילדים שמחפשים וזקוקים לבני קבוצת השווים שלהם. נהנים יותר מאוויר נקי. חשופים פחות לפיח, פקקים ורעש. כל זה משדרג את איכות החיים. במושב קיימים מרחבים עצומים. יש לילדים יותר זמן משחק בחוץ, יש להם יותר אפשרות לשחק עם עצמם בלי להיות דבוקים להורים, פחות תלותיים. במושב יש פחות לחץ חברתי, פחות תחרותיות כי החיים הם הרבה יותר פשוטים. יש בתים פרטיים עם חצרות, אשר הילדים יכולים לפרוק שם אנרגיה. 

"במושב יש הזדמנויות רבות לפעוטות ובכלל לילדים להיות תנועתיים. הצורך בתנועה הוא בסיסי וטבעי והיא שמאפשרת גדילה והתפתחות תקינה הן מבחינה חברתית, רגשית ותנועתית. 

"נכון שבעיר ניתן לספק לילדים מרחבים כמו ג'ימבורי וחוגים מתאימים כדי שיהיו יותר תנועתיים, אך במושב המרחבים הנחוצים להתפתחות הרבה יותר זמינים ונגישים." 

מה בעצם קורה במפגשים שלך?  

"יש לי סטודיו פרטי בחצר הבית שנקרא – בית פתוח להורים וקטנטנים. נכון לעכשיו, אני מקיימת בסטודיו סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות ופעוטות שמיועדות לתינוקות מגיל 3 חודשים עד גיל 9 חודשים. בסדנה משתתפים הורים עם תינוקות הנמצאים בשלב התפתחותי דומה. ההורים מקבלים כלים מעשיים בכל הנוגע להתפתחות התינוק בהיבט המוטורי, החושי וההתנהגותי.  

"ישנה גם 'שעת חיבוק' – פעילות מוסיקלית קסומה המיועדת לתינוקות מגיל 3 חודשים עד גיל שנה. זאת חוויה מוסיקלית המחזקת את הקשר הורה – ילד ויש הרבה מגע. החוויה מחזקת את ההתפתחות המוטורית, חושפת את התינוק למקצבים שונים של מוסיקה ותורמת לפיתוח הקשב והריכוז. הפעילות מלווה באביזרים תואמי גיל, בשירים, בריקודים ובמנגינות שובות לב לתינוקות. ב'שעת חיבוק' העבודה שלי יותר מול ההורים. אני מנחה אותם והם פועלים עם התינוקות שלהם. 

"בנוסף אני מציעה חוגים מוסיקליים מגיל שנה עד גיל 4 שנים. התכנים מועברים באמצעות שירים, דקלומים, יצירות מוסיקליות ובדרך חווייתית. בחוגים אלו ההורים נמצאים עם הילדים, גם אם מדובר בקבוצת הבוגרים בני השלוש וארבע. המפגשים הם מובנים. יש שירי פתיחה, פעילות עם אביזר משתנה, פעילות במרחב וסיפור מוסיקלי. הכול מלווה עם המוסיקה. מוסיקה ייחודית שמותאמת לקטנטנים." 

מה מרגישים ההורים איזה תגובות את מקבלת בזמן ואחרי מפגש?  

"נתחיל בזה שאני זוכה בהורים מדהימים שמגיעים אליי לסטודיו, ומאחלת לעצמי להמשיך ולזכות בעוד הורים כאלו. התגובות מההורים הן תגובות חמות, מפרגנות ואוהבות. הם מפרגנים בצורה ישירה וגם מעבירים וממליצים לחברים ומכרים שלהם. חלקם מתחילים איתי את השנה השלישית. העקביות שלהם להגיע אליי פעם בשבוע במשך כל השנה, מותירה בי חותם של ברכה במעשה ידיי.  

"ההורים משתתפים פעילים במפגשים. הם פועלים עם אביזר בדיוק כמו הילדים. הם שרים, רוקדים וקופצים. זהו מאה אחוז זמן איכות טהור עם אמא או אבא. רואים על הפנים שלהם שאלו רגעים קסומים של אושר. 

"חלק מההורים מספרים לי שהילדים שלהם יודעים, זוכרים ומחכים להגיע אליי ביום הספציפי להם. חלקם מספרים לי שמאז שהם בחוג אצלי, הילד שלהם התחיל למחוא כפיים בפעם הראשונה או סיפור על ילד אחר שכבר לא נרתע מלפגוש ילדים חדשים בגן השעשועים. הם שולחים לי לפעמים סרטונים שבו מראים את הילדים שלהם שרים את השירים שאני משמיעה להם בחוג או שלוקחים אביזר ורוקדים איתו כפי שעשינו בחוג. הספקתי גם לקבל הודעות קוליות של הילדים, שהם שרים לי שירים או מברכים אותי בבוקר טוב/לילה טוב ואומרים לי שהם מתגעגעים אליי. ילדים הם הכי טהורים והכי ישירים. הם מתנהגים כפי שהם מרגישים.  

"חשיפה של התינוק למוסיקה תורמת להתפתחות שלו. בסדנת ליווי התפתחותי אני משלבת את המוסיקה לתוכה. אני משתמשת בה בזמן מגע וטפיחות כדי להרגיע את התינוק. זמן מרחב זה הרגע שבו ההורים עם התינוקות מתנועעים ורוקדים במרחב למשמע שיר או יצירה מוסיקלית התואמת לקטנטנים. אני משיגה כאן תנועה במרחב, הכרה ותחושת כיוונים, ריקוד ותנועה משותפת עם ההורים, חשיפה למקצבים שונים. התנועתיות הרבה בזמן הריקוד עם התינוקות מחזקת ומשכללת את מערכת שיווי המשקל של התינוק." 

כולנו כעת במתח, ותינוקות בוודאי מושפעים מכך, איך כדאי להרגיע תינוקות?  

"בכי הוא אמצעי התקשורת העיקרי של התינוק. דרך הבכי הוא מבטא את הצרכים, הרצונות, התסכולים והכאבים שלו.  אני אתייחס לבכי של תינוק בחודשים הראשונים לחייו. יש המון סיבות לבכי של תינוק. זה יכול להיות רעב, עייפות, צורך בהחלפת טיטול או משהו אחר שמציק לו. 

"בנוסף כדאי להשתמש בשיטת מתו"ק – מגע, תנועה וקול. מגע – תינוק זקוק למגע של אמא ואבא שלו כדי להרגיש ביטחון. יש להרים אותו על הידיים, לערסל אותו או לתת לו עיסוי עדין בגוף. ניתן להרים את התינוק על הידיים, לערסל אותו על הידיים או בתוך מנשא ולנוע איתו במרחב. זה מזכיר לו את התנועה שהוא חווה ברחם. התנועה עוזרת לו להירגע. התינוק צריך לשמוע קולות, במיוחד את של אמא שלו. עדיפות לקולות מונוטוניים וקבועים (אאא …ששש) הם שמזכירים לו את הקולות ששמע ברחם אימו. 

"כמובן אין כמו תחושת הבטן של אמא. עם הזמן היא גם תוכל יותר לזהות את סוגי הבכי ותדע יותר טוב לתת לו את המענה הנכון ביותר בשבילו. אם מדובר בבכי חריג שיכול לרמז חלילה על איזה שהוא כאב שהתינוק חווה, כדאי ללכת ולבדוק אצל רופא ילדים." 

לנענע את התינוק בתנועה איטית זה מזכיר לו את הרחם
לנענע את התינוק בתנועה איטית, זה מזכיר לו את הרחם. אלבום פרטי 

להתאים את המוסיקה 

יש אימהות שפחות מתחברות למוזיקה קלאסית, אפשר לשלב מוסיקה מכול הז'אנרים בפעילות?   

"בוודאי. ניתן לשלב מוסיקה בפעולות השגרתיות שלנו עם התינוק ובדרך חווייתית. להשתמש בקול שלנו. זה הקול שהתינוקות הכי אוהבים. לא צריך להיות זמרים גדולים כדי לספק להם את זה. לדוגמא – במהלך החלפת טיטול, בגדים, בזמן האכלה, אמבטיה, לפני השינה, בזמן משחק. לא צריך משהו מיוחד כדי לשמוע מוסיקה וליהנות ממנה. 

"יש להתאים את המוסיקה לאופי הפעילות. למשל: בזמן השכבה לישון, אני לא אשמיע לילד מוסיקה קופצנית ורועשת, אלא אשמיע לו מוסיקה שקטה ומרגיעה. 

"אפשרי וכדאי להשמיע לילדים גם מוסיקה של מבוגרים, בתנאי שהמוסיקה נעימה, המילים איכותיות וטוב שיהיה בה מקצבים שונים וברורים. כל אלו מובילים לתגובה חיובית מהילדים.   

"בחוגים המוסיקליים אני משמיעה לילדים גם יצירות מוסיקליות. חשוב – מה אנחנו עושים עם זה, איך אנחנו מנגישים אותה לקטנטנים. לא פחות חשוב – התנועות צריכות להיות מותאמות בדיוק למה ששומעים במוסיקה. המוסיקה צריכה להיות מושמעת בעוצמה סבירה. יש להימנע מלהשמיע מוסיקה בעוצמה גבוהה. 

"יש לי עוד חלומות לממש ולהגשים בתחום הזה," אומרת דקלה, "אני מרגישה תחושת סיפוק אדירה לעשות את הדבר שהכי אני אוהבת לעשות. ילדים הם הניגון הכי יפה שיש."  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בני משפחות החטופים בקריאה לעסקה להשבתם. נמשכות ההפגנות ברחבי הארץ *תמונה ראשית: מור השרוני גודארד, בתם של איילת ומני גודארד ז"ל שנרצחו בבארי ב-7 באוקטובר. גופתו של מני מוחזקת בעזה. צילום: דוברות קיבוץ בארי 
2 דק' קריאה
למרות שהבית במלכיה ספג פגיעה ישירה ונהרס, מך פרי, מתנדבת הולנדית שלפני 42 שנה התאהבה בבעז בן המשק והפכה לקיבוצניקית, ממשיכה לטפח את הגינה ולחכות בסבלנות לרגע שבו יוכלו לחזור הביתה   בשבועות שלפני המלחמה,
7 דק' קריאה
החברים שרוצים לחזור לקיבוץ ואלה שמעדיפים להתרחק מהטראומה, המחיר האישי שמשלמים בעלי התפקידים בקהילה שצריכים לתמוך בחברים אבל גם בעצמם, ומה עובר על קיבוץ מתחדש שבשל האסון הפך באופן כפוי לבעל מאפיינים שיתופיים. בכנס
7 דק' קריאה
בשכונה של אביבית בבארי כבר יש חמישה בתים מוארים. ואיך מרגישה אימא שהגוזל האחרון שלה עוזב את הקן? יש לנו פה כבר 200 איש! הודיעו לנו בקבוצת "גרים בבארי". אולי לא כולם פה באותו
2 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן