יבול שיא
הרפת והחלב
DSC3667

ימים של חוסר ודאות.

2 דק' קריאה

שיתוף:

כשיש נכס במרחב הכפרי זה משמעותי במיוחד, הנה כמה פתרונות שחשוב להכיר

ברוח ימים אלה של חוסר ודאות, כשאין לנו שליטה על דברים חיצוניים (האם אירן תתקוף או לא תתקוף? ואם כן, מתי? האם תהיה או לא תהיה עסקה לשחרור החטופים? מה קורה עם עומס החום…) יש לנו את היכולת לעשות פעולות "פנימיות" שיאפשרו לנו להתכונן טוב יותר למצבים של חוסר שליטה (לקנות מים לממ"ד, לתקן מזגן, לערוך צוואות וייפוי כוח מתמשך…)

החרדה ממצבים של חוסר ודאות והחשש מהבלתי ידוע, מערערים את שלוותו של אדם. כדברי כוכב הסרט "פורסט גאמפ": החיים הם כמו קופסת שוקולדים, אף פעם לא נדע מה נקבל כשנרים את המכסה!

דווקא בימים טרופים אלה, כשמדינתנו האהובה נמצאת בטלטלה, חשוב לתת את הדעת ולתכנן את העתיד.
כמי שעוסקת בתחום הנדל"ן במרחב הכפרי, אני פוגשת מדי יום משפחות, שמתמודדות עם חששות כאלה, ועם השאלה מה יקרה כשניפרד מן העולם, אם נהפוך דמנטיים, או צרה נוראה אחרת. המורכבויות הללו מאתגרות במיוחד לבעלי נכסים כאלה, דווקא מעצם מהותם של נכסים במרחב הכפרי (מושב או קיבוץ) מלאי הגבלות וקשיים שנובעים מדיני רשות מקרקעי ישראל (רמ"י).

לצערי אני פוגשת לעיתים גם כאלה שכבר קרה להם הרע מכל, ורמת התסכול שלהם גבוהה כי הם מבינים שאפשר וצריך היה להימנע מהמשבר בקלות, וניתן היה להתמודד אחרת, אילו רק נערכו לכך מראש.

אז איך באמת מתכוננים למצבים כאלה?
יש כיום כמה כלים משפטיים ייחודיים שמאפשרים לנו לקבוע מה אנחנו רוצים שיקרה כאשר לא נהיה בשליטה. אם מתכוננים מראש ועורכים אותם כמו שצריך, אז ההוראות שלנו גוברות על הוראות החוק או פרשנות בית המשפט.
הכלים האלה רלוונטיים לכולם, וחשובים במיוחד לבעלי משפחות או מי שיש להם נכס מורכב, כמו נחלה במושב או זכות לשיוך דירה בקיבוץ.

אתן כאן כמה טיפים חשובים, כדי להתכונן לבאות ולצמצם את חוסר הוודאות:

  1. ייפוי כוח מתמשך מאפשר לקבוע מי "יחליט עלינו" אם דעתנו תשתבש ולא נוכל לקבל החלטות בעצמנו. בין היתר, זה חוסך לנו תהליך לא נעים של מינוי אפוטרופוס על ידי בית המשפט. בתהליך עריכת ייפוי כוח מתמשך שמים את הפוקוס עליכם, עורכי ייפוי הכוח המתמשך המכונים "הממנים". חושבים ביחד איתכם על הרצונות שלכם, הצרכים שלכם והדברים החשובים לכם וניתנת לכם הזדמנות לשקף אותם לאנשים שאתם הכי סומכים עליהם, כדי שידברו בשמכם אם לא תוכלו לעשות כן.
  2. בצוואה הפוקוס משתנה ועובר לאנשים האהובים עליכם, אלה שאתם רוצים לדאוג להם כשכבר לא תהיו פה. חושבים על בן או בת הזוג, כי בהיעדר צוואה הירושה לפי דין מתחלקת בין בן או בת הזוג הנותר/ת בחיים לבין הילדים, דבר שאינו מתאים לכל משפחה. תארו לכם מצב שהילדים יוציאו את אמא מהבית כי יש להם רבע מהזכויות בו?
    חושבים גם על מערכת היחסים בין הילדים, מנגנוני קבלת החלטות ומניעת מחלוקות עתידיות. כדאי לתת גם הגנה מפני מערכת זוגית מאוחרת, אם תהיה כזו להורה שנותר בחיים.
  3. אין צוואה אחת דומה לאחותה כמו שאין שני אנשים זהים לחלוטין. צריך לזכור שאין מקרה של one size fits all וחשוב להיזהר ממסמך "גנרי" שלא הותאם ספציפית למשפחה. זה עלול לגרום נזק במקום תועלת! אם כבר השקעתם זמן, מחשבה וכסף, תוודאו שזה מתאים לצרכים שלכם.
  4. וטיפ אחרון – אם יש לכם נדל"ן במרחב הכפרי זיכרו את "האחות הגדולה", רמ"י, שמתערבת ברצונותינו ובפרט בעניינים הנוגעים לירושה. צריך להכיר את הנהלים והמדיניות ולהתייחס אליהם בהוראות מיוחדות – גם בצוואה וגם בייפוי כוח מתמשך.

לסיכום, החיים קצרים ומלאי הפתעות, לא כולן נעימות. אני ממליצה לעשות את הצעדים שיקלו עליכם ועל אהוביכם ויצמצמו את חוסר הוודאות ברגע האמת.
תתיעצו עם בעלי מקצוע שיש להם אוזן קשבת ובעיקר ידע וניסיון מקצועי רלוונטי ויכולת למצוא פתרונות המותאמים אישית לכל אדם, לכל משפחה ולכל נכס.

תערכו את המסמכים המשפטיים ותייצרו את הוודאות המשפחתית הפנימית שלכם, כי יש לכם יכולת לשלוט בזה.

בהזדמנות זו אגלה שמשהו חדש מתבשל…. בקרוב תתחיל סידרת מפגשים מקצועיים המותאמת במיוחד לאנשי המרחב הכפרי. כדאי לעקוב!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דקלה אריה בדלר, ממושב אשתאול שבהרי יהודה, היא בן אדם מעורר השתאות וסקרנות, בעלת תפישה חינוכית ייחודית לגיל הרך * ביום יום עורכת דקלה סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות ופעוטות, שמיועדות לתינוקות מגיל 3 חודשים
6 דק' קריאה
הם עזבו הכל, את העסק הפרטי שכל כך קשה עבדו עליו ויצאו להילחם ולשרת במילואים למען המדינה * רבים מהם שירתו שלושה חודשים ואף נקראו לסבב שני ובינתיים מצב העסק שהושאר מאחור הידרדר *
10 דק' קריאה
אסף ולדן הותיר אחרי לכתו שני ספרים – את ספר הפרוזה: "אורות הפנסים האחרונים" ואת ספר השירה: "לב אבוד בין מילים", שני יהלומי ספרות שפוערים צוהר קטן לנפשו המרתקת של ולדן. ספר "אורות הפנסים האחרונים"
5 דק' קריאה
בדי אוהלים המסמלים את הנדודים והטלטלות של אלו שפונו מביתם שמשו השראה למערכת לבוש שיצרה שיר כץ מצבעון. הפריפריה מגיעה לאופנה *תמונה ראשית: שיר כץ, מרגישה תלושה. "קהילת צבעון מפוזרת בכל המדינה. המשפחה שלי
5 דק' קריאה
13 דירות בבית ההולך ונבנה בנהריה, רכשו חברי קיבוץ רות. כשתסתיים הבנייה בעוד כשנתיים, יעברו אליו חברי הקיבוץ וילדיהם. "אנחנו בנהריה כדי להישאר, כי העיר והצפון חשובים לנו"  הקיבוץ העירוני "רות" של בוגרי השומר
6 דק' קריאה
בית המשפט מלמד הורים פרודים מהי אחריות הורית ״בית המשפט לא אמור להמשיך ללוות הורים עד שילדיהם יגיעו לבגרות, הדבר אינו מתיישב עם טובת הקטינים", אמרה השופטת הילה גורביץ עובדיה, מבית משפט לענייני משפחה
2 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן