יבול שיא
הרפת והחלב
תמונה 1 גנון אלה

ירי לגבעת עוז מהכפרים הסמוכים 

3 דק' קריאה

שיתוף:

"מצאנו חורים מהקליעים בכמה מבנים בקיבוץ ובהם הגנון" מספר בדאגה גלעד הלר מנהל הקהילה 

בגבעת עוז מודאגים מאוד מאירועי ירי מסיבי שפקדו את הקיבוץ בסוף השבוע שעבר. הירי שבוצע מהכפרים הסמוכים לקיבוץ בוואדי ערה התרחש בפעם הראשונה ביום שישי בסביבות 23.00, ובפעם השנייה ביום שבת בשעה 17.00 אחר הצהריים. מהירי נגרם נזק למספר מבנים בקיבוץ, ולמזלם של חברי הקיבוץ שרובם הסתגרו בבתיהם לא היו נפגעים בנפש. 

"לצערי הרב אירועי ירי מהכפרים הסמוכים אלינו הם לא דבר חריג אצלנו", אומר גלעד הלר, מנהל הקהילה של גבעת עוז, "בדרך כלל אנחנו נוטים לקרוא לזה ירי חתונות או ירי של כנופיות עברייניות. בתחומי הכפרים הסמוכים אלינו יושבות משפחות פשע, כך שאנחנו רגילים לקולות ירי כל הזמן. החריגות בסוף השבוע הייתה האינטנסיביות של הירי, והורדת הקנים לכיוון הקיבוץ יותר מהרגיל, כך שכמעט נפגעו אנשים שהסתובבו בשעות האלו בקיבוץ. מצאנו חורים מהקליעים בכמה מבנים בקיבוץ בעיקר בגגות, ובהם גם הגנון של הקיבוץ".  

איך הגיבו החברים? 

"הירי בשישי בלילה ובעיקר בשבת אחר הצהריים גרם לאנשים להסתגר בבתים, והיה מלחיץ מאוד, יותר מהרגיל. הזעקנו מיד את המשטרה, אבל בגדול היא לא עושה שום דבר. המשטרה התייחסה לזה ברצינות, והגיעו ניידות גם בשישי בלילה וגם בשבת אחר הצהריים, אבל לא ראינו תוצאות ומבחינתנו זה פלסטר על פצע הרבה יותר עמוק".  

זה ירי בין כנופיות שזולג לקיבוץ, או שזה ירי לאומני שמכוון לקיבוץ? 

"ההשערה שלנו היא כזאת. כל מי שבא לו לירות עושה את זה לכיוון שלנו, וזה לא משנה אם זו חתונה או מניע פלילי, שיכול להיות מלחמת כנופיות אבל גם ניסוי כלים או סתם ירי בשביל הכיף, או מניע חבלני לאומני. אין לנו מושג בכל פעם מה המניע. אנחנו יודעים שבכל מקרה, תמיד קל להם לכוון לכיוון גבעת עוז ולא פנימה לתוך הכפרים. אנחנו ברירת המחדל של הירי".      

Screenshot 2024 07 30 123821
גלעד הלר, מנהל הקהילה בגבעת עוז. "אירועי ירי מהכפרים הסמוכים אלינו הם לא דבר חריג אצלנו". צילום: מהאלבום הפרטי 

התחושה הכללית היא שאין ביטחון 

הלר מספר שבסוף השבוע הקיבוץ היה כמרקחה, ונושא הירי וחוסר התגובה העסיקו את החברים בקבוצות הווטסאפ. השאלה שהתעוררה הייתה מה המוטיבציה שמאחורי הירי, והאם זה מצריך התערבות של כיתת הכוננות של הקיבוץ כשמדובר בירי ולא על מתקפה פיזית על הקיבוץ כפי שאירע בנגב המערבי ב-7 באוקטובר. "הייעוד של כיתת הכוננות הוא להילחם", מציין הלר, "ולא לצפות במי שיורה סתם להנאתו".  

קיבוץ גבעת עוז נמצא על הכביש המוביל מצומת מגידו לג'נין ולמחסום סאלם. בעבר נורו לעבר הקיבוץ מטחי ירי מהכפרים שמעבר לקו הירוק, אך בשנים האחרונות הירי משם מתבצע לעבר המחסום והבסיס הסמוך אליו, והירי לעבר גבעת עוז מתבצע מהכפרים הנמצאים בשטח מדינת ישראל. 

"אותנו מטרידה דווקא העובדה שמדובר בערביי ישראל", אומר הלר, "דווקא משום שזו מועצה מקומית מעלה עירון, ודווקא משום שזה בתחום השיפוט של משטרת אום אל-פחם ומרחב חוף. כל הדווקאים הטריוויאליים האלו, יוצרים חוסר משילות. אנחנו קושרים את זה גם להתנהגות על הכבישים, וגם לעובדה שחברי הקיבוץ לא נכנסים בשעות הערב לתדלק בתחנת הדלק של גבעת עוז כי זה נראה כמו מקום מפגש לעבריינים וכבר היו שם מקרי רצח. התחושה הכללית היא שאין ביטחון".  

אירוע חמור שחצה את הקו האדום 

אוכלוסיית גבעת עוז מונה 450 נפש, והקיבוץ נמצא בתנופת קליטה של חברים. לדברי הלר אירועי הירי גורמים לקושי לשכנע את המועמדים להיקלט בשכונה החדשה, להישאר בפרויקט ולא לצאת בגלל הלחץ שמביאה השכנות לכפרים. "אנחנו תמיד תלויים במשטרה באירועים האלו, אבל הפעם זו הייתה נקודת שיא. מדי פעם יש נקודות שיא כאלו שיוצרות לחץ פנימי אצלנו, ואנחנו מפעילים לחץ יותר כבד על המועצות האזוריות מגידו ומעלה עירון, ועל המשטרה. זה לא תורם שום דבר לקליטה, אבל חשוב להדגיש שזה לא גורם לאנשים לברוח מפה. החיים בגבעת עוז מתנהלים כרגיל, אבל אירועי הירי בהחלט לא תורמים לדו קיום בינינו לבין השכנים. אנחנו מבינים שהצד השני, רוב תושבי הכפרים, סובלים מזה לא פחות מאיתנו, אבל זה פחות מעניין אותנו כרגע. כרגע אנחנו דואגים יותר לעצמנו". 

גיל לין, ראש המועצה האזורית מגידו, מסר בתגובה: "מדובר באירוע חמור שחצה את הקו האדום מבחינתנו, רק בנס לא נפגעו חברי הקיבוץ או הילדים שלנו. הגשתי תלונה חריפה למפקד משטרת אום אל פחם ולראש מועצת מעלה עירון, שמקרים כאלה לא יישנו. לא נאפשר פגיעה בביטחונם ובאיכות חיי תושבינו". 

מהמשטרה נמסר בתגובה: "הוגש דיווח והנושא נמצא בבדיקה".        

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

התקציב לתמיכה זו יעמוד על 10 מיליון ₪ • המטרה: הגדלת היקף התוצרת החקלאית המקומית ומתן פתרון לצמצום מחסור והרחבת עונת הגידול מנכ"ל משרד החקלאות וביטחון המזון, אורן לביא: "אנו רואים חשיבות גדולה מאוד
< 1 דק' קריאה
דקלה אריה בדלר, ממושב אשתאול שבהרי יהודה, היא בן אדם מעורר השתאות וסקרנות, בעלת תפישה חינוכית ייחודית לגיל הרך * ביום יום עורכת דקלה סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות ופעוטות, שמיועדות לתינוקות מגיל 3 חודשים
6 דק' קריאה
הם עזבו הכל, את העסק הפרטי שכל כך קשה עבדו עליו ויצאו להילחם ולשרת במילואים למען המדינה * רבים מהם שירתו שלושה חודשים ואף נקראו לסבב שני ובינתיים מצב העסק שהושאר מאחור הידרדר *
10 דק' קריאה
בדי אוהלים המסמלים את הנדודים והטלטלות של אלו שפונו מביתם שמשו השראה למערכת לבוש שיצרה שיר כץ מצבעון. הפריפריה מגיעה לאופנה *תמונה ראשית: שיר כץ, מרגישה תלושה. "קהילת צבעון מפוזרת בכל המדינה. המשפחה שלי
5 דק' קריאה
13 דירות בבית ההולך ונבנה בנהריה, רכשו חברי קיבוץ רות. כשתסתיים הבנייה בעוד כשנתיים, יעברו אליו חברי הקיבוץ וילדיהם. "אנחנו בנהריה כדי להישאר, כי העיר והצפון חשובים לנו"  הקיבוץ העירוני "רות" של בוגרי השומר
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן