יבול שיא
הרפת והחלב
תמונה 1 חצרים בארי 1

"יש לנו תפקיד בתוך המשבר" 

5 דק' קריאה

שיתוף:

בחצרים נערכים להגעת קהילת בארי ונותנים פתרונות לא רק להצבת קראווילות ותשתיות, אלא גם איפה יאכלו (כל אחד בחדר אוכל שלו), היכן יערכו קניות (בכלבו המשותף), מה עושים יחד ומה כל קהילה לחוד 

במהלך החודשיים הקרובים יחל אכלוס שכונת בארי בחצרים. 300 קראווילות ומבני ציבור שהוקמו כמענה זמני לקיבוץ בו נרצחו בבוקר 7 באוקטובר 101 חברים וחברות ו-31 מהם נחטפו לרצועת עזה, קיבוץ שבתיו הוצתו ונחרבו במהלך הטבח המחריד עת פשטו מחבלי חמאס. בקרוב יקלטו רבים מהקהילה בקיבוץ חצרים שפתח בפניהם את השער ואת הלב. 

ביקשו לפתוח את הבית 

כבר בימים הראשונים לאחר טבח 7 באוקטובר ופינוי תושבי הקיבוצים בנגב המערבי, הבינו בחצרים שיהיו קהילות שיזדקקו לבית לתקופה, שאז עוד לא היה ברור מה יהיה משכה, וביקשו לפתוח את ביתם לאותן קהילות. מ-11 באוקטובר החלו בתוכנית אדריכלית להרחבת היישוב, כאשר הקהילות הפוטנציאליות היו בארי וניר עוז, איתם היו בקשר במהלך השנים. "לקחנו בחשבון שיגיעו אלינו כ-450 בתי אב", מספרת אוסי מוריץ מחצרים, מנהלת בית ספר בשנת שבתון, שלקחה על עצמה את ניהול התחום הקהילתי ב"מנהלת קהילות שכנות", גוף משותף לחצרים ובארי האמון על תחומי החיים בשתי הקהילות, זו הקולטת וזו שתקלט בקרוב. 

במקביל להכנת התוכניות האדריכליות ותכנון התשתיות, החל חצרים בתהליך מקוצר לקבל מהציבור תמיכה לרעיון "עוד טרם ידענו מי הקהילות שירצו בכך. במהלך שבועיים שלושה נציגים מהנהלת הקיבוץ נסעו לקהילות המפונות והציגו את הרעיון והמחשבה להיקלט כקהילה בחצרים. בבארי הביעו עניין, נציגים שלנו נסעו למלון אליו פונו ונציגים שלהם הגיעו אלינו לקיבוץ, כדי להבין האם הרעיון יכול להתממש".  

קיבוצים תאומים 

ב-13 בנובמבר, מספרת אוסי, הגיעה למלון בו שהו מפוני בארי יחד עם צוות מחצרים ונציגים מהמועצה האזורית בני שמעון. באותו ערב, עוד טרם התקבלה תשובת בארי, נערכה בחצרים קלפי לקבלת החלטה בנידון. 97.4 אחוז מחברי חצרים תמכו בהחלטה לפתוח את ביתם. "אחוזים יותר גבוהים מכל הצבעה על בונוס או דיווידנד", אומרת אוסי עם קצת צחוק והרבה גאווה. "חצרים לקח על עצמו ייעוד ושליחות ציונית מעל לכל נוחות או מחשבה אגואיסטית. ידענו שזה מה שצריך. בזכות היכולות של הקיבוץ אנחנו מאמינים שאנחנו יכולים לתת מענה ושיש לנו תפקיד בתוך המשבר הזה שאי אפשר להכיל אותו". 

זה מאוד מרגש. איך את מסבירה את אחוזי התמיכה הכל כך גבוהים? 

"בארי קיבוץ 'תאום' שלנו. שנינו קיבוצים גדולים, אותו מספר תושבים, כאלף איש. שנינו שיתופיים, שנינו קיבוצים מבוססים כלכלית וחברתית, שנינו במרחב הנגב, גם אנחנו וגם בארי קמנו במסגרת '11 הנקודות בנגב'. יש להנהלות הקיבוץ שפה משותפת ויש למידה הדדית. זה היה טבעי לנו לומר – אנחנו כאן בשבילכם. מה שעוד מרגש בתוצאת הקלפי שלא ידענו מה יוחלט בבארי. שבועיים לאחר מכן בארי החליטו שהם באים אלינו. זו החלטה הדדית ומאז אנחנו עובדים יחד". 

צילום מסך 2024 07 23 113304
אוסי מוריץ, מנהלת ב"מנהלת קהילות שכנות". "97.4 אחוז מחברי חצרים תמכו בהחלטה לפתוח את ביתם. אחוזים יותר גבוהים מכל הצבעה על בונוס או דיווידנד". צילום: דרור קריצ'מן 

ביחד ולחוד 

300 בתי אב מבארי יעברו בקרוב לקראווילות שהוכנו עבורם בחצרים, בשטח שיועד לבנייה עתידית. "נעשית עבודה אינטנסיבית שכוללת גם תשתיות לחיבור מים, חשמל, ביוב, תקשורת, כדי שהכול יהיה מוכן בזמן". בנוסף הוקמו מוסדות קיבוציים ב"קהילת בארי" – חדר אוכל, גנים עבור מערך הגיל הרך, מועדונים לחינוך החברתי ועוד.  

קליטה של "קהילה שכנה" עוסקת לא רק בדיור ותשתיות. כל תחומי החיים, מלידה ועד הגיל השלישי, מקניות בכלבו, דרך מכבסה וחדר אוכל, מתרבות וחגים ועד איפה חונים, נדרשים למענה המותאם לשתי קהילות גדולות שלכל אחת הייחוד שלה. בתשעת החודשים האחרונים פועלים צוותי עבודה מחצרים ומבארי על מנת לדייק את המענים. "נעשית ירידה לפרטים בתחומי החיים השונים" אומרת אוסי, "כאשר כל צוות בנה במשותף איך החיבורים יעשו, מה נעשה ביחד, מה יהיה לכל קהילה לעצמה ואילו תחומים יהיו היברידים. חדר האוכל למשל, היה ברור שיהיה לכל קהילה את שלה, גם כמקום שמאכיל מידי יום מעל 800 איש וגם כמרכז חברתי ותרבותי. חברי הגיל השלישי ביקשו שהפעילות תהיה משותפת. הכלבו, שמורחב בימים אלה, יהיה משותף לשתי הקהילות והחינוך החברתי יהיה בנפרד לכל קהילה. אנחנו מניחים שיהיו גם קונפליקטים, למרות ההכנות של המנגנונים, ונצטרך ללמוד איך לעבוד יחד, לבדוק את הדופק ולטפל באירועים שיהיו וברור שיהיו". 

אירועי התרבות יערכו גם ביחד לשתי הקהילות וגם לכל קהילה בנפרד "יש צוות שכבר מתחיל לחשוב על חגי תשרי. וגם לגבי הנוי באזור המדברי נעשית חשיבה, כאשר נעשה תכנון לשטחים הציבוריים בהתאם לתקציבים שתקומה מאשרת". 

תהליך של מוכנות 

"כל קהילת חצרים עוברת תהליך של מוכנות" מסבירה אוסי, "בחינוך – ההורים, הצוותים, הילדים, כולם עוברים תהליך מוכנות להגעה של קהילה בטראומה. איך לשמור על החוסן שלנו, כדי לאפשר להם להשתקם. במהלך החודשים הנוער שלנו ערך מפגשי מוכנות וגם נפגש עם נוער בארי. הגיל השלישי גם הוא בתהליך ובכלל כל הציבור. המפגשים עוסקים בחוסן שלנו כקהילה ומה יעזור לשמור על החוסן שלנו וגם על שלהם". 

לתחום החינוך יש נפח נכבד בתיאום של "מנהלת קהילות שכנות". ילדי הגיל הרך יתחנכו בבתי ילדים שיוקמו עבור קהילת בארי במתחם שלהם. ילדי בית הספר היסודי ישולבו בכיתות חדשות שנבנות בבית הספר "נווה במדבר" שבקיבוץ. תלמידי החטיבה והתיכון ישולבו בבית הספר האזורי "מבואות הנגב". "נעשית הכנה גם מול בתי הספר, הצוותים והתלמידים. המועצה האזורית בני שמעון קלטה תלמידים רבים גם במהלך השנה. זו מועצה שקלטה לא מעט מפונים, גם בגלל הקרבה הגאוגרפית ליישובי העוטף, מה שעוזר למפונים להיות קרובים למקומות העבודה שלהם". 

ואין קולות שמביעים חשש? 

"יש חשש נקודתי, נגיד לגבי מגרש הכדורגל. יש סיכוי גבוה שייווצר קונפליקט סביב מי משחק מתי במגרש. מרבית האנשים מאוד מחויבים ורוצים שהפרויקט יצליח, אבל תמיד יהיה מי ש'הזיזו לו את הגבינה'. מועדון הנעורים של בארי ממוקם ממש מעבר למדרכה של הנעורים של חצרים. זה גם יכול להיות מקור לקונפליקטים מסוגים שונים. סיכמנו שלצוותי העבודה של שני הקיבוצים תהיה תשתית של הבנה משותפת, תקנון לעבודה משותפת, כך שאם יקרו דברים נוכל לטפל בצורה מסודרת. ברור שיהיו דברים, כי אלו החיים. בטח גם לבארי יש חששות משלהם להגעה לכאן. נצטרך לצלוח את זה יחד". 

"יש התקדמות יפה ומחכים בהתרגשות ורגישות לבארי" מסכמת אוסי. "אנחנו מתרגשים ומבארי אנחנו שומעים שיש להם פרפרים בבטן. המעבר הזה הוא עוד טלטלה, עוד משהו בדרכם לקבל החלטות, עוד משהו בדרכם לבארי. חצרים בא עם חיבוק חזק וגם בארי מגיעים עם רצון שיהיה טוב".  

לוקחים חלק פעיל 

מצוותי מעורבות ועד "אלכסון קהילתי" לבדיקת הדופק, חצרים נערכים לקליטת בארי 

"כשקיבוץ חצרים הצביע בעד קליטת קהילה נוספת, ההצבעה הייתה לא רק להרים יד, אלא גם הזמנה לקחת חלק פעיל בקליטה, מתוך ראייה שמי שמעורב מרגיש שייך וזה יכול להזכיר לנו למה יצאנו לדרך גם ברגעים המורכבים. בתהליך רחב של שיתוף הציבור הוקמו 25 צוותי מעורבות בהם לוקחים חלק מאתיים חברים וחברות. יש צוות שבונה את מערך החוגים יחד עם בארי, צוות למסיבות משותפות, צוות גישור לטיפול בקונפליקטים, צוות לטיולי אופניים, צוות לטיולי משפחות ואפילו צוות לקבלת הפנים לבארי בימים הראשונים, כדי לתת חיבוק חם אבל לא חונק שיאפשר גם להם לנחות בהדרגה למעבר הזה. אלו הרבה מיזמים שנעשים על ידי חברות וחברי חצרים וזה אתגר להחזיק גם את הפרויקט הזה, לשמור על מתח של נכונות, עוד לפני שתושבי בארי מגיעים".  

בנוסף, למשך התקופה שבארי ישהה בקהילה שכנה יערך בחצרים "אלכסון קהילתי", קבוצת מיקוד מכל הגילאים וקבוצות האוכלוסייה שינחו שתי חברות קיבוץ חצרים. "זה יהיה מקום ל'בדיקת דופק', מה קורה? מה צריך? להקשיב לקולות שיעלו מהאוכלוסייה כדי שנוכל להמשיך ולאחוז את הפרויקט עבור שני הקיבוצים, בארי וחצרים". 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אומר יעקב בלום, דור רביעי לחקלאים במושבה ראש פינה • בשל היותם מושבה, במשך שנים איש לא סייע לחקלאי ראש פינה, עד שהחליטו לדאוג לעצמם והקימו אגודה שיתופית, עם בית אריזה • ביחד עם
7 דק' קריאה
"זה נכון, היו לנו חיים טובים בניו יורק, אבל הרגשתי מבודדת – עלינו לארץ לא רק בגלל הציונות אבל בעקבות משפחתי, כי המשפחה הגרעינית כבר הייתה בארץ," אומרת לי בת' שטיינברג, בחום הלוהט בעת
6 דק' קריאה
תערוכת יומנים ויזואליים של נשות בארי כחלק מתערוכה לציון שנה לטבח *תמונה ראשית: פרח פילו מבארי לצד עבודותיה. בשבת השחורה חדרו מחבלים לביתה של פרח בת ה-75 והתבצרו בו. רק בראשון לפנות בוקר הגיעו
< 1 דק' קריאה
אין אפילו גרם אחד של הבדל מהותי בין להיות אדם מאמין ואיש השומר הצעיר, אומר גיל זמיר, שמקיים אורח חיים דתי בקיבוץ העירוני רות גיל זמיר הוא חבר קיבוץ רות, קיבוץ עירוני של תנועת
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן