יבול שיא
הרפת והחלב
עמית יפרח נושא דברים בכנס אנרגיה ירוקה במלון לביא

כנס אנרגיה ירוקה בהשתתפות כ-200 ראשי הנהגות המושבים: "נפעל כדי לעמוד ביעדים הלאומיים"

4 דק' קריאה

שיתוף:

עמית יפרח: לאנרגיה הירוקה רווח משולש לחקלאי עצמו וודאות כלכלית בעולם של אי ודאות בחקלאות, לאגודות וכמובן למדינה – לייצר עבורה אנרגיה ירוקה כיעד לאומי 

תנועת המושבים קיימה ביום ראשון השבוע כנס אנרגיה ירוקה בהשתתפות של כ-200 חברי הנהגות מושבים במלון לביא שבגליל התחתון. הכנס התקיים בהשתתפות מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל עמית יפרח, ראש המועצה האזורית הגליל התחתון ניצן פלג, מנכ״ל מנורה אנרגיה מתחדשת – טראלייט רני ליפשיץ, מנכ״ל החברה הכלכלית של תנועת המושבים איתם בירגר, אנשי הממשל מרמ״י, משרד החקלאות, אנשי טראלייט, עורכי דין ובעלי מקצוע שדיברו מקצועית על איך שוברים חסמים רגולטוריים, איך מקדמים הסכמים ואיך הופכים את האנרגיה הירוקה במושב – מהלכה למעשה. 

מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח בירך על האמון הרב שהמושבים נותנים לנו ולשיתוף הפעולה שלנו עם חברת מנורה-טראלייט: "אנחנו ממשיכים ומעמיקים את החיבור הזה- בהיבט הכלכלי, חקלאי וחברתי." 

יפרח אמר בכנס: "במלחמה היינו מתוחים מהצפון ועד הדרום כדי לספק את הצרכים בכלל הנושאים – חקלאות, קרקעות, חברה וקהילה ופיתוח עסקי. אמנם אנחנו במשבר גדול מאוד אבל ראינו זו גם כהזדמנות לחזק את המושבים בכל העוגנים האפשריים. "בנושא הקרקעות הצלחנו להביא סל של החלטות ברמ״י למושבי קו העימות והמושבים בעזה באשר להיוון, בפל״ח, להגדיל משמעותית את אזורי התעסוקה ולהגדיל את הסולארי ואת האגרו סולארי ולתת למושבים את האופק בעתיד לשגרה משמעותית.  

"בחקלאות הצלחנו לעצור את נושא המכסים, הגדלנו את העו״ז ל-70 אלף ופתחנו מדינות נוספות. שינינו את התפיסה בהובלת שר החקלאות שעושה עבודה מצוינת והתפיסה שלו לביטחון המזון. אני מאמין שתיבנה תכנית רב שנתית אסטרטגית של משרד החקלאות לביטחון המזון. 

"בקהילה – החקלאות בונה את גאוות היחידה של המושב. הקהילות בצפון ובדרום עברו משבר מאוד גדול, לא היו תוכניות פינוי למושבים ולא היה ניתן להחזיק את הקהילות ביחד, בעיקר לאורך זמן. אחד הפרויקטים שאנחנו עובדים עם תקומה בעוטף הוא לייצר שבכל מושב מנהל קהילה במושב בשכר. הצלחנו שכל מושבי העוטף יהיה להם מנהל קהילה בשכר לחמש השנים הקרובות.  

"חיפשנו שחקן אסטרטגי ומצאנו את מנורה מתוך ההבנה שהאנרגיה הירוקה יש לה רווח משולש – של החקלאי עצמו: אם זה בדו-שימוש בחממה ובלול, יש לחקלאי רשת כלכלית וודאות בעולם של אי הוודאות החקלאית. הרווח השני הוא של האגודות. ברור לכולנו שכאשר נדע להביא למושב הכנסה פסיבית גדולה וזה משפר את הוודאות הכלכלית של המושב כפנסיה עבור חברי המושב. הרווח השלישי הוא של המדינה – לייצר עבורה אנרגיה ירוקה כיעד לאומי. המדינה החליטה שהיא משנה את המדיניות לדו שימוש ואנחנו יחד איתה מסיטים את המיקוד לכיוון הדו שימוש על מנת למדינה, לחקלאי ולאגודה. אני שמח מהקצב שאנחנו רואים ובאמון שהמושבים נותנים לחיבור שלנו עם מנורה. אנחנו נמשיך ונעמיק את החיבור הזה – בהיבט הכלכלי, חקלאי וחברתי." 

ראש המועצה האזורית הגליל התחתון, ניצן פלג: "נושא האנרגיות המתחדשות משמעותי במרחב הכפרי. החקלאות לא משגשגת בכל מושב ועל כן יש למצוא חלופות ולנהל את זה בצורה מאוזנת. סוגיית החקלאות חשובה לנו מאוד במרחב של הגליל התחתון. החקלאות כאן מגוונת בגלל תנאי האקלים כאן ואנו פועלים לחזק אותה לצד האנרגיה הסולארית." 

מנכ״ל טראלייט, רני ליפשיץ: "אנחנו מברכים על שיתוף הפעולה עם תנועת המושבים ונהנים לראות את החזון הזה מתגשם הלכה למעשה, כדי שנהפוך ליצרן החשמל הירוק המוביל במדינת ישראל. כחלק מהשותפות עם תנועת המושבים, אנחנו לקראת הפעלה מסחרית של פרויקט הסולארי בחבל התענך ובשלב מתקדם של פיתוח הבקעה.  

"בהקשר של הגידור הסולארי, הובלנו מדרג אפשרויות של איפה עושים גידור סולארי ואיפה לא. הובלנו תהליך מקצועי של גידור סולארי, כך שבאמצע 2023 היינו בשלב מתקדם. לאחר השבת השחורה האירוע יצר מימד נוסף והוא ההיבט הביטחוני, וכיום ניתן לקדם גם גידור סולארי מסביב לישובים. זיהינו שיש כ-100 ישובים סמוכי גדר ועבדנו מול פיקוד העורף, כדי לתת להם מענה ופתרון ביטחוני. אנחנו החברה היחידה בארץ שקיבלה אישור מפיקוד העורף להקים גדר ביטחונית – גדר שיש לה מצלמות, תאורה, גדר תיל ואנחנו יודעים להקים כאלו גדרות. בכך המושב מקבל תגמול כספי בכל שנות הפעלת הגדר וגם את אפקט הביטחון.  

"בהקשר של האגרי וולטאי – אנחנו רוצים להוביל את השוק הזה ולפתח אלפי דונמים, בהם נשלב גידולים חקלאיים ביחד עם סולארי. אנחנו עושים שיתוף פעולה עם מהדרין, שיביא לתועלת הישובים תוך כדי שמירה על החקלאות ושמירה על סביבה הטופוגרפית המתאימה ובכך נוביל את תחום האגרי וולטאי בשנים הקרובות." 

מנכ״ל החברה הכלכלית, מושב כלכלי, איתם בירגר: "מאז ומתמיד השתתפנו במשימות הלאומיות. אנחנו רואים את עצמו כחלק מהמשימה הלאומית לייצר אנרגיה סולארית ולייצר לנו האגודות יכולות כלכליות משמעותיות. התזמון של הכנס מוצא אותנו בזמן שכל עולם הדו שימוש קורם עור וגידים . כל מי שמשכיל לעשות מוקדם את זה נהנה עבור המושב והאיתנות הכלכלית שלו. כל הנהלת מושב יכולה לקדם את הפרוייקטים הכלכליים שלה לטווח הארוך." 

בנוסף דיברו בכנס: סמנכ״ל פיתוח עסקי במהדרין מקבוצת דלק, מאיר פרי, שסיפר על השותפות עם טראלייט; מנהלת אגף הקרקעות בתנועת המושבים, ד״ר מיכל בוסל, שסקרה את עסקאות התעסוקה במושבים; הילה שרון, מצוות התעסוקה במרחב צפון של רמ״י, דיברה על עסקת האנרגיה המתחדשת; אלון ישעיהו מטראלייט דיבר על שינויים תכנוניים בתחום הסולארי; יוחאי תירוש, מנהל תכנון כולל במשרד החקלאות דיבר על האגרו-וולטאי ועו״ד אמיר רנן הסביר על סוגיות בהסכמי אגודה-יזם. בנוסף התקיים פאנל טכנולוגיה אגרו וולטאית. 

תנועה בשטח 

מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח הגיע השבוע למפגש היכרות מקצועי עם ראש המועצה האזורית מגידו הנכנס, גיל לין.  

אל הפגישה הגיעו מטה תנועת המושבים והצוות המקצועי של המועצה. ראש המועצה אזורית מגידו, גיל לין סקר על התכניות העתידיות של המועצה ועל האתגרים העומדים לפתחם. יפרח בירך את לין ואמר: ״אני שמח על שיתוף הפעולה עם המועצה ועל העבודה המשותפת הקיימת והעתידית." 

משם מטה תנועת המושבים הגיע לפגישה עם הנהלת מושב אליקים, במהלכה דיברו על הסוגיות העומדות על סדר היום של המושב – קרקעות, חקלאות, חיזוק החברה והקהילה במושב. הסיור הסתיים במושב שדה יצחק שבמועצה האזורית מנשה ובפגישה עם הנהלת המושב. במהלך הסיור נפגשו עם החקלאי יצחק מלכה, שהקים את הסופר משק מלכה ומוכר את הסחורה החקלאית של כלל חקלאי האזור במחירים הוגנים ונכונים. 

מטה תנועת ה מושבים באליקים
מטה תנועת המושבים במושב אליקים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ביום שני בשבוע הבא ה-9.9.2024 יתקיים הכנס השנתי של חברת "החקלאית". במעמד הכנס יהיה נוכח מר אורן לביא – מנכ"ל משרד החקלאות וביטחון המזון. אתם מוזמנים להגיע ולפגוש את הלקוחות, עובדי הענף, הרופאים המובילים
< 1 דק' קריאה
אתמול (יום ד') נערך כנס רפתנים של חברת "הרמן פרוג'קט" בקיבוץ סעד עם מעל ל-80 משתתפים. הקיבוץ אירח את הכנס, ולנו היה חשוב לערוך את האירוע, דווקא בעוטף, דווקא עכשיו. הכנס היה מוצלח מאוד
< 1 דק' קריאה
שלוש בוגרות בית הספר לעיצוב בחיפה הקדישו את פרויקט הגמר שלהן לקיבוץ. מיחסי אהבה שנאה לחינוך המשותף, דרך מבט מורכב של הטוב עם הרע ועד תכנון מחוץ לקופסא לקיבוצים שנפגעו בשבת השחורה  *תמונה ראשית:
3 דק' קריאה
הקו המפריד בין תהליכי העברה בין־דורית  האינטראקציה המיוחדת שאני מקיימת עם משפחות במושבים בענייני העברה בין־דורית, זיקקה אצלי כמה עקרונות שאני משוכנעת בכוח שלהם להשפיע על התהליכים המאתגרים. העקרונות האלה כל כך משמעותיים, שכשהם
4 דק' קריאה
דני גבאי, חבר מושב מרחביה, דור שלישי למייסדים, מספר על ההתיישבות בעמק יזרעאל, על תולדות המושב ועל משפחתו * הוא מציין בדבריו, שבמושב מרחביה היה רצף של התיישבות מאז 1911 ועד היום * רעייתו
8 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן