יבול שיא
הרפת והחלב
צילום דימה מושקו

לא מפסיקים לטייל 

4 דק' קריאה

שיתוף:

האירועים הביטחוניים לא מפסיקים לרדוף אותנו, אבל אל תתנו להם להרתיע אותכם מלצאת אל הטבע והיופי הארצישראלי ואם אתם תושבי המרכז, אז גם לא ממש רחוק מהבית * מורה הדרך, דני בר, מציע מספר מסלולי טיולים ממש בלב הארץ המתאימים לחגי תשרי 

*תמונה ראשית: הירקון. צילום: דימה מושקו 

הטמפרטורות יורדות ונסיעות לחבלי הארץ בצפון הארץ לא ממש מומלצות בימים טרופים אלה. בחרנו הפעם מסלול טיול או יותר נכון מסלולי טיול, מפתיעים וממש בלב הארץ. הרוח של ימי תחילת הסתיו נעימה מתמיד ומאפשרת לנו לצאת מהמזגנים לחיק הטבע, במקומות הכי יפים נמצאים במרכז הארץ בריאה הירוקה של גוש דן.  

כבר שנים ארוכות שרשות נחל הירקון מבצעת בהצלחה שיקום אקולוגי מקיף לנחל ולטבע שסביבו. במהלך השנים בוצעו על ידי הרשות פעולות ניקיון, שיפור איכות המים, החי והצומח וטיפוח אתרים היסטוריים ופינות חמד בצד הנחל. בחרנו עבורכם כמה מסלולים ששווה לנסות. 

גן לאומי מקורות הירקון 

מסלול טיול שמאפשר לגלות את הגנים הלאומיים במסלול מעגלי שמומלץ לכולם. המקום מושלם לאוהבי פיקניק, ממש בסמוך לברכות השכשוך, בריכת הנופרים, סמוך לנביעת המעיין בגן הלאומי. 

נקודת התחלה וסיום: חניון גן לאומי מקורות הירקון

מתי להגיע: מומלץ בוקר ו/או אחר הצהריים. פרטים בקישור: www.parks.org.il/reserve-park/yarkon-2 

משך המסלול: כשעתיים בלי הפסקות.  

אורך המסלול: כ-6 ק"מ 

נימפאה תכולה באדיבות רשות נחל הירקון
נימפאה תכולה. באדיבות: רשות נחל הירקון

המסלול: נתחיל את המסלול בגן הלאומי מקורות הירקון, בו זורם החלק הנקי של הנחל, המרכז סביבו צמחייה ובעלי חיים רבים. במתחם נמצאת טחנת אלמיר, שהיא טחנת הקמח הקדומה ביותר לאורך נחל הירקון, שפעלה עד לסוף המאה ה-19 ונקראת על שם הכפר הערבי שהיה במקום. תרגום שמה הוא "מעבר", כנראה משום שקירותיה תפקדו גם כגשר לחציית הנחל, לגדה השנייה שמעבר לטחנת הקמח.  

בדרום הגן הלאומי לא תוכלו לפספס את הפִּילבּוֹקְס הגדול, שהיה עמדת שמירה על מסילת הרכבת בין ראש העין לפתח תקווה, בתקופת המרד הערבי של שנת 1936. בנוסף, ניתן להגיע עד לבריכת הנופרים המקסימה, זכר לאזור הנביעות הטבעי. בבריכה, צמחיה ייחודית המאופיינת בעיקר בנופר הצהוב, וניתן למצוא בה את שרידי הצמחייה הטבעית של הירקון שהידלדלה.  

משם ניתן לחזור ולסיים את המסלול בחזרה בגן לאומי מקורות הירקון, או להמשיך דרום-מזרח לגן לאומי תל אפק, שם נמצא את מבצר אַנְטִיפַּטְרִיס – המצודה העות'מאנית בינאר באשי (ראש העין בתורכית) שנבנתה בשנים 1571-3 והיא השריד הבולט ביותר במקום. המצודה בנויה על גבי בית מושל מהתקופה הכנענית ולצדה שרידי העיר הרומית-ביזנטית אנטיפטריס. ניתן להמשיך סביב האגם הרחב במקום, ומומלץ לסיים את המסלול בבריכות השכשוך המלאכותיות במתחם. הדרך חזרה היא באותו המסלול, אך ניתן לגוון מבחינת השבילים בתוך הגנים הלאומיים עצמם. 

עוד באזור: כפר הבפטיסטים שהוא מרכז אירוח של התנועה הנוצרית-בפטיסטית (ומתחם האימונים של נבחרת ישראל בבייסבול Baseball), חוות קאסר (שנמכרה למתיישבי פתח תקווה ע"י אנטון סלים קאסר).  

מסלול עירוני והיסטורי 

מסלול שהוא שילוב של טבע, ים ועיר במסלול אחד. המסלול אינו מעגלי ומומלץ להגיע בשני כלי רכב. מסלול מומלץ לכולם. מתאים גם לפיקניק על הדשא בפארק או בנמל תל אביב מול הים.  

נקודת התחלה או סיום: כיכר היל ברחוב שמעון התרסי 33, תל אביב, או גשר רדינג ווקופ Wauchope Reading Bridge, המחבר בין נמל תל אביב ותחנת הכוח רידינג עם המיגדלור. 

מתי להגיע: אחר הצהריים עד שקיעה.   

איך מגיעים: מומלץ להגיע בתחבורה ציבורית (ניתן לחנות בצמוד לכיכר היל ובחניות ברחובות הפנימיים של השכונה בלבד) או בנמל תל אביב.  

זמן מסלול: כשעה

אורך מסלול: כ-4 ק"מ

נחל הירקון. באדיבות רשות נחל הירקון
נחל הירקון. באדיבות: רשות נחל הירקון

המסלול: מתחילים בשכונת הצפון הישן בתל אביב, במצבת כיכר היל הנקראת על שם מפקד הדיוויזיה, הגנרל ג'ון היל, הנמצאת ברחוב שמעון התרסי 33. זאת הנקודה ההיסטורית הראשונה במסלול, אחד מעמודי הזיכרון שמוקמו  ברחוב, לזכר הצליחה המוצלחת של נהר הירקון על ידי הבריטים, במאבקם על ארץ ישראל נגד התורכים במהלך מלחמת העולם הראשונה.  

משם עוברים בסמטת שמעון התרסי, מול כיכר היל, ומגיעים לנחל. עוברים בגשר אבן גבירול, ממשיכים  דרך גן הבנים, בו אתר הנצחה לבני העיר תל אביב שנפלו במערכות ישראל. נמשיך אל נמל תל אביב, ובהליכה על קו החוף עד לתחנת הכוח רידינג. שם תתגלה לפניכם טיילת החוף העוברת דרך מגדלור הנמל המפורסם ובסמוך לו תל כודאדי – המהווה נקודת היסטוריה נוספת במסלול. מדובר בתל המכיל שרידי מצודה ומבנים אשר נבנו ליד שפך הירקון לים, כדי להגן עליו ועל הדרך הראשית ליפו, שם גם נמצאת עוד אחת משלוש המצבות לזכר צליחת הבריטים את הירקון – סגירת מעגל מתחילת המסלול.  

מומלץ במיוחד לסיים את הטיול בשקיעה היפה בפארק רידינג או נמל תל אביב.    

מוזיאון האשליות 

ממש בצידו הדרומי של גשר רדינג ווקופ Wauchope Reading Bridge הוא גשר הולכי הרגל על שפך נחל הירקון, נמצא מוזיאון האשליות שמתאים לכולם: מבוגרים, ילדים, בני נוער, חיילים, סטודנטים וגם סבים וסבתות. המוזיאון מציע למבקרים עשרות אטרקציות שונות ומגוונות שיפעילו את המחשבה ויעוררו את הדמיון: 

  • אשליות גובה 
  • אשליות היפוך 
  • אשליות עיוות הנוצרות באמצעות מראות 
  • אשליית אינסוף 
  • אשליות אופטיות והולוגרמות 
  • אשליית ריחוף המדמות העדר כוח משיכה 
  • קליידוסקופ 

התחושה המתמדת המלווה את המבקרים בין המוצגים השונים היא שילוב מנצח בין תמיהה, תדהמה, בלבול והנאה – חוויה אינטראקטיבית סוחפת, מרתקת ומשעשעת עם טריקים מדהימים ומתעתעים המלמדים אותנו על ראייה, תפיסה, מוח האדם והמדע, כך שיהיה קל יותר להבין מדוע העיניים שלנו רואות דברים שהמוח שלנו לא יכול/ מצליח להבין במבט ראשון.  

בואו להנות מהקסם המיוחד הגלום באשליות האופטיות אשר גורמות למבקרים להטיל ספק בחושיהם. חובה להזמין מועד לביקור, ויש להגיע למקום כ- 10 דקות לפני המועד אליו הזמנתם את הביקור.  

איפה ומתי: נמל תל אביב, מתחם צפוני, ביתן 26. ערב ראש השנה, ערב יום הכיפורים, יום הכיפורים המוזיאון סגור. ימי שישי וערבי חג 09:00 – 16:00. ימי שבת וחול המועד 09:00 – 19:00.  

מחיר: 99 שקלים ומבצעי מחיר נוספים בחברות האשראי ועדי עובדים ומועדוני הצרכנות. פרטים והזמנת מועד ביקור בקישור https://museumofillusions.co.il 

פרטים ומסלולי טיול נוספים כולל מפה אינטרקטיבית בקישור www.yarkon-river.org.il ועמוד פייסבוק "נחל הירקון". 

צילום מסך 2024 10 07 155322
מוזיאון האשליות. צילום: דני בר

 

דני בר טיולים וסגנון חיים www.danybar.co.il מדריך, יועץ ומתכנן טיולים בארץ ובחו"ל. פרטים באתר https://www.danybar.co.il/trip_planning/ או בפייסבוק https://www.facebook.com/DanysBarTravelWineAndDine 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אומר יעקב בלום, דור רביעי לחקלאים במושבה ראש פינה • בשל היותם מושבה, במשך שנים איש לא סייע לחקלאי ראש פינה, עד שהחליטו לדאוג לעצמם והקימו אגודה שיתופית, עם בית אריזה • ביחד עם
7 דק' קריאה
"זה נכון, היו לנו חיים טובים בניו יורק, אבל הרגשתי מבודדת – עלינו לארץ לא רק בגלל הציונות אבל בעקבות משפחתי, כי המשפחה הגרעינית כבר הייתה בארץ," אומרת לי בת' שטיינברג, בחום הלוהט בעת
6 דק' קריאה
תערוכת יומנים ויזואליים של נשות בארי כחלק מתערוכה לציון שנה לטבח *תמונה ראשית: פרח פילו מבארי לצד עבודותיה. בשבת השחורה חדרו מחבלים לביתה של פרח בת ה-75 והתבצרו בו. רק בראשון לפנות בוקר הגיעו
< 1 דק' קריאה
אין אפילו גרם אחד של הבדל מהותי בין להיות אדם מאמין ואיש השומר הצעיר, אומר גיל זמיר, שמקיים אורח חיים דתי בקיבוץ העירוני רות גיל זמיר הוא חבר קיבוץ רות, קיבוץ עירוני של תנועת
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן