יבול שיא
הרפת והחלב
שיר קצנל ולואר עמור בשנת 2022 בשיתוף פעולה עם אקואושיין בחוף אקוודוקט. צילום מאלבום החברה

להגשים חלום: להיות בת ים 

9 דק' קריאה

שיתוף:

שיר קצנל, היא יזמת חלוצה שהגשימה חלום ילדות להיות בת ים כבר בשנת 2010 * קצנל הספיקה ללמוד ולקבל תואר מדריכת מרמיידינג מוסמכת, ליזום ולנהל את קהילת "בנות ים ישראל" ולהקים את מיזם "עולם בת הים" * לואר עמור ממושב אחיטוב היא המדריכה הראשית במתחם * כיום קיימים ארבע סניפים נוספים, ביניהם בכפר הנגיד * יצאנו לפגוש את בנות הים בישראל 

בימים טרופים אלה של אזעקות ופיצוצים, אני זקוקה לחפש מעט חשיבה מחוץ לקופסה במושבים, אז יצאתי לבקר אנשים שמתפרנסים מקצת אסקפיזם. אז בהחלט מצאתי אסקפיזם ובעיקר משהו שירגיע את כולנו ובעיקר את הילדים מכל המתרחש סביבנו היום. 

חלק מהחלומות והפנטזיות מימי הילדות במיוחד של בנות, קשורות בלהיות בת-ים, עם סנפיר דומיננטי וצבעוני הנלבש כמכנס מהמותן לכפות הרגליים. ויכולות מדהימות בשחייה וצלילה בים ובברכות מים. הספרים, הסרטים ומוצרי הלוואי הרבים שיצאו, בעקבות הסרט של דיסני, רק הגבירו את התשוקה להתקרב לדמות הצבעונית והאטרקטיבית. ילדות ונערות התחפשו בפורים לבת ים ססגונית. אך באותן השנים היו רק בודדות שבחרו להתקדם צעד אחד ויותר קדימה, ולנסות לשחות בסגנון בת ים מבלי ללמוד. איש לא חשב שאולי אפשר ללמוד וללמד סגנון זה. זה אומר לשחות עם ששתי הרגלים צמודות, וזה בכלל לא קל כפי שמצטלם.  

כפי שהתנסתה שיר קצנל: "לקח לי 26 שנים מהפנטזיה בילדות, עד שהתאפשר לי להכין לעצמי סנפיר אמיתי כמו לבת ים. אחרי ההתלהבות ירדתי עם אחי עוז לאילת והתחלתי לשחות הכי דומה, לסרט של דיסני. אחי צילם אותי והעלה את הסרטון ליוטיוב בשנת 2010 , לא להאמין – הגענו אז ל-2 מיליון צפיות הוזמנתי לתחרות בנות ים שנערכה בלאס ווגס וזכיתי לתהילת עולם בזכות הסרטון, הראשונה והיחידה מישראל.  

"באותן שנים לא הייתה בכלל אפשרות לרכוש בגדים וסנפיר הולם לדמות האגדית בארץ. ובוודאי שלא ללמוד לשחות עם סנפיר אחד דיי גדול. בקפיצת השנים רק בשנת 2016 שהקמתי את המיזם, מי שרצתה להיות בת ים, התלבשה בתלבושת האופיינית המשווה לה את מראן הקסום והייחודי. יש בנות שחברו לקהילות בנות ים פעילות, חלקן למדו את התורה והוסמכו למדריכות בדומה ללואר עמור ובנות נוספות. מתוך הקהילה יש שבחרו ליהנות ולהתרגש ממגוון הפעילויות והמפגשים החברתיים יחד. אגב, יש גם בנים שבחרו להיות בני ים הנהנים מהחגיגה. ויש את אלו שבחרו לעסוק באופן המקצועי והמלמד בתחום. אחד מהם כבר הפך למדריך מקצועי – ניצן אביב, שאמור לנהל את סניף "עולם בת הים" – מרכז חדש שיפתח בבאר אורה הדרומי, קרוב לאילת.  

להיות בנות ים 

שיר קצנל (40) שיר נשואה לאלון קצנל ואם לשלושה: ארז (10), פלג (7) ואלה (3), חלוצה ופורצת דרך באופייה. משמשת כמייסדת וכראש קהילת בני ובנות הים בישראל – כן, יש דבר כזה. קצנל היא יזמית ומנהלת ביה"ס "עולם בת הים" שמרכזו במושב אחיטוב, אליו מגיעים מכל קצות הארץ. כיום יש עוד ארבע סניפים נוספים, בה מלמדים את התורה. קצנל בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני ביעוץ ארגוני. עד לפני כארבע שנים עבדה בצה"ל כיועצת פיתוח מנהיגות, במשרה מלאה, אך מאז שהחליטה להתמקד בתחום בת הים, היא תורמת את שירותי התמחותה ומקצועיותה בצה"ל, במסגרת ימי שירות במילואים בלבד.  

שיר מספרת: "להיות בת ים בשבילי זה בעצם להגשים חלום ילדות, שהתחיל ממש מגיל צעיר. זכור לי איך נשאבתי לדמות האגדית מגיל שש לערך, כמעט ברמת התמכרות. כל ספר, בובה בדמותה, חוברות צביעה, פאזלים ואביזרים בהם מצוירת ומוטבעת בת ים המכונה בעברית אריאל. וכמובן הסרט הפלאי של דיסני, שידעתי לדקלמו ולשיר משיריו. כל אלו המחישו לי עד כמה אני רוצה להיות בת ים. אפילו סיגלתי לעצמי את סגנון השחייה המיוחד עם שתי רגלים צמודות. היה לי נוח לחשוב שזאת אולי באמת דמות אמיתית החיה וקיימת." 

החיים המשיכו במסלולם: לימודי תיכון, גיוס לצה"ל, לימודים באוניברסיטה, נישואין ילדים ועבודה מוערכת במשרה מלאה בצה"ל. בגיל 33, כבר אמא לשני ילדים, קצנל החליטה ללכת עם האהבה שלה ולהגשים חלום: להיות בת ים הראשונה בישראל וקיבלה את ברכת הדרך מבעלה אלון, המעודד אותה לאורך כל הדרך. שיר החליטה לעסוק במלוא הקצב והרעיונות יצירתיים בעסק כאשר מטרתה היא ליצור חוויות לאירועים כגון: ימי הולדת, מסיבות רווקות, ימי כיף לאמא ובת, סבתא ונכדיה, ימי כיף לקבוצות, צילומי היריון, איפור עמיד במים ועמדות צילום. והכל עם לבישת הסנפירים והשחייה איתם. 

שיר קצנל ולואק עמור עם מדריכות בנות ים . צילום יעל אורי
שיר קצנל ולואר עמור עם מדריכות בנות ים. צילום: יעל אורי 

תעודת "מרמידינג בינלאומית" 

לואר עמור (40) מאחיטוב – בת ים מקצועית בעלת הסמכות ובעלת תעודת "מרמידינג בינלאומית" מטעם בית הספר לצלילה של SSI. עמור חברה ומשתתפת בכנסי מרמיידינג ברחבי העולם ובארץ משנת 2018, ומשמשת כמדריכה הראשית המנהלת את סניפי "עולם בת הים" במושב אחיטוב ובאילת.  

עמור, מדריכת טיולים מוסמכת בחו"ל מטעם החברה הגאוגרפית, מספרת: "כילדה מאז ומתמיד אהבתי את הים ולא פחדתי ממנו, אבל עם השנים נחשפתי לתאונות של כמעט טביעה, ולהיתקלויות לא נעימות עם מדוזות. בגיל 13 ראיתי סנפירים של כרישים, באזור תחנת הכוח של חדרה. המדריך טען אז שאני מדמיינת אותם, ושאין כרישים בישראל. האהבה שלי לים התחילה בכלל מלנסות ללמוד לא לפחד מהמרחבים האינסופיים של הים, ומיצוריו. הפחד עדיין לא עבר לגמרי, אבל במקביל למדתי לאהוב את השקט שיש במים, ולכבד את הטבע ויצוריו." 

החלום המקורי של עמור, לדבריה, היה לעבוד כמדריכת טיולים מוסמכת בחו"ל. מיד לאחר הלימודים טסה למספר חודשים לטייל בעולם, בשאיפה לחזור ולעבוד במקצוע. ואז בלי הודעה מוקדמת הגיע מקרה חירום רפואי במשפחה, כולם התגייסו ועצרו את עיסוקיהם. סדר החיים השתנה ולקח זמן עד שחזרו לשגרה. בהמשך באה מגפת הקורונה והשלכותיה.  

קרן האור הגיעה בסוף 2017 במפגש מקרי משנה חיים עם שיר קצנל: "ההיכרות ביננו התחילה בזמן שחיפשתי סנפיר לצלילה חופשית שנקרא מונופין. גוגל הראה פרסום של 'עולם בת הים'. כך התוודעתי לקבוצת הפייסבוק שקצנל ניהלה ומנהלת גם כיום 'קהילת בני ובנות הים של ישראל'. בהתחלה באתי עם הידע הכללי שלי בהדרכה, ועם ניסיוני מעולמות הצלילה. הקשרים החבריים ביננו התהדקו, ואף נסענו יחד לכנס הבינלאומי בבלגיה ללימוד המרמיידינג, למדנו תכנים חדשים שאת חלקם יישמנו בארץ." 

עמור גאה שהיה לה טבעי וקל לצאת ולהיפגש עם בנות ים ברחבי העולם, ללמוד על ההבדלים בטכניקות צלילה באקווריום מלוח ומתו. וכן, השדרוג המקצועי. היא למדה מספר שיעורים בשחייה צורנית, ששיפר את יכולותיה בשחייה, אבל השיא הגיע שבקורונה – שתיהן הוכשרו מקצועית עם מאמנת בינלאומית מטעם בית הספר הבינלאומי לצלילה SSI. כיום המיזם "עולם בת הים" הוא בית הספר לצלילה המקצועי הראשון במזרח התיכון, ונכון לעכשיו גם היחיד, שמתמחה במרמיידינג מקצועי.  

"עם הזמן התחלנו לנסוע יחד למפגשים, ללכת לים ולשחות עם הסנפירים. אירגנו ימי ניקיון בחופים וכך התחברנו יותר, ונהיינו חברות טובות, הרבה לפני שהתחלנו לעבוד ביחד. כרגע אנו מחזיקות בתעודה הכי גבוהה שיש בתחום, ואנחנו גם מסמיכות מדריכות ומדריכים ומוכנות ללמוד, להתמקצע ולהשתפר בתחום." 

מהי ההרגשה להיות בת ים? 

שיר קצנל: "להיות ולחוות בת ים זו הרגשה משחררת של חופש, בכייף גדול. זה אומר להתחבר למקום הבטוח של הילד הפנימי שלך, ללא כל עקבות. המקום הזה האמיתי בו אנו מאמינים בטוב ובחיובי במה שאנו מחליטים, בוחרים ומממשים, וזהו גם המסר שלנו. להיות בת ים נקבה או זכר אפשרי בכל גיל מגיל 5 עד הגיל השלישי. וכל משקל גוף מתקבל, ואין שום מגבלה לגביו. במהלך השנים נתקלנו לא פעם אצל מתעניינים נשים וגברים, שמשקל גופם בעיניהם נחשב כמגבלה להגשמת החלום הנכסף. לכל בת ים ובן ים אפשר להתאים את הבגד והסנפיר ההולם לממדיי גופו, להמריא, לחוות ולכייף." 

שיר שמחה לשתף מניסיונה האישי, על הדרך שעברה עד שהפכה את העיסוק שלה לסוג של שליחות. בעזרה לנשים וילדות להתחבר לגוף שלהן, לשפר את דימוי גופן שהפכו לבנות ים .ולבטא את הגשמת החלום מהילדות בהרצאותיה. המבטאים בעצם את אמונתה השלמה בדרך שבחרה לחיות את החלום. החיבור לקהילות בני ובנות הים ברחבי הארץ העולם, רק מעשירים אותה בחיבורים, רעיונות ומסרים. בדומה להעלאת המודעות לחשיבות השמירה על החופים ועל הים, כי הם חלק מהבית שלנו.  

לואר עמור בת ים מוסמכת מאחיטוב אני מאמינה שיכול להיות שיש בנות ים. צילום מאלבום החברה
לואר עמור מאחיטוב: "אני מאמינה שיכול להיות שיש בנות ים". צילום מאלבום החברה 

חופש מוחלט 

לואר עמור: "להיות בת ים נותן לי תחושת חופש מוחלט. במים הכל קל יותר, הגוף גמיש וקליל הכי קרוב לריחוף באפס מאמץ. תחושה המאפשרת ריפוי ושחרור כללי והכל נהייה יותר שקט בראש."  

היא ממשיכה לפרט שלמגיעים עם דאגות ומועקה, השהות בברכת המים מרפה ומשחררת את הגוף. פן נוסף במסר שלה מתבטא בפיתוח הביטחון העצמי שלנו, מול בני המשפחה, החברים והסביבה. ומדגישה שבהחלט מודעים להערות, ולהרמת הגבה בבחירה יוצאת הדופן. למי שבחר והחליט להגשים התנסות להיות בת ים/ בן ים כתחביב ואפילו כעיסוק.  

"נתקלתי בכך ממקור ראשון במשפחה שלי. הם ממש לא הבינו מה לי ולתחום הזה. חשבו שזאת בחירה ילדותית ודאגו איך אוכל להרוויח את לחמי מעיסוק כזה. עכשיו שרואים את הצלחתי, הם שינו את דעתם כמובן. בהרצאותיי אני מלמדת ומדגישה את החיבור הפנימי, של כל אחד מאיתנו לאני הפנימי שלו. לעשות בחירות בחיים, מבלי להיות מושפע מדעות המשפחה והסביבה. לבחור ולצעוד בדרך האמיתית שבחרנו בביטחון. כך מגיעות אלינו בעלות מקצוע רציניות ומוערכות. הסיפור האישי שלי מדגים ומחזק את הדרך שבחרתי. בהתחלה זה התחיל כתחביב, למשפחה ולחברים היה קשה לקבל שבגיל 34.5 , אני קונה סנפיר ונכנסת איתו לים ולבריכה מול כולם. ובכלל התגובות היו מעורבות בין הלם שפתאום רואים בת ים אנושית לבין תגובות לא נעימות וניסיונות לגעת בסנפיר שלי על גופי ללא רשות. תפקידנו ושליחותינו להסביר וללמד על התחום ככל האפשר. זו פשוט חוויה אדירה, אני תמיד אומרת לאנשים שתוהים מה זה בדיוק? בואו תנסו ותראו כמה זה כיף. החלק הכי כיף זה לראות את העיניים של הילדים, ולפעמים גם של המבוגרים הנפערות בהלם. כשהם רואים אותי צצה פתאום מתוך המים. בנוסף מרמיידינג זה השילוב המושלם בין פעילות גופנית לדמיון ומשחק." 

מהי קהילת בנות הים?  

לואר עמור: "כיום הקהילה בארץ מונה כ-2,200 חברי פייסבוק וזה משתנה, אבל יש המון חברי קהילה נוספים שלא מתחזקים פייסבוק ומגיעים למפגשים המהנים. לא צריך להיות מומחה בביצועים מסוימים, כל אחד שמתעניין מוזמן להצטרף ולהתנסות. בקיץ אנחנו משתדלים להיפגש לפחות אחת לחודש. בחורף אמנם פחות, אך מקיימים. המתחם באחיטוב מחומם ומקורה, ופעיל כל השנה. בעולם יש אלפי קהילות בנות ים וגם בהתארגנויות קטנות ופרטיות, בנוסף למפגשי הקהילה. במהלך השנים נוצרו חברויות הדוקות של ממש, בין רוב חברי הקהילה הקבועים. 

"בעולם יש קצת יותר חלוקה לפודים (פוד זו קהילה קטנה של בני ובנות ים). יש פוד לפי אזור, יש פוד לבני ובנות ים עם מבנה גוף מלא יותר, יש פוד עם יותר דגש לקהילה הגאה ועוד. הם עורכים אחת לשנה מפגשים בין כל הקהילות, וביניהם הם עורכים גם מפגשים קטנים יותר ובתדירות גבוהה יותר. בארץ אין חלוקה לפודים, כולנו קהילה אחת גדולה. ויש לציין שאנחנו גם אחת הקהילות הכי גדולות בעולם, אם לא הכי גדולה מכולן, בעיקר כי אנחנו לא מחולקים לפודים. אציין שברחבי העולם אין הרבה ילדים במפגשי הקהילה, המפגשים מכוונים לרוב לקהל בוגר יותר. והילדים לרוב מגיעים לפעילויות, הפעלות וסדנאות. לעומת הפעילות בארץ שיש המון ילדים ומבוגרים. בערך אחת לשנה מתקיים מפגש מצומצם לקהילה הבוגרת יותר. אבל מעבר לכך, כל מפגשי הקהילה פתוחים לכולם. מפגש הקהילה הבא יערך ב-20 באוקטובר בבריכת גולדשטיין בת"א, והמעוניינים להכיר ולהתנסות מוזמנים להצטרף."                                                              

האם לדעתכן קיימות בנות ים?  

לאור: "בהתחשב בעובדה שכדור הארץ מורכב מ-72%  מים ושעד היום הצליחו לחקור רק 5% ממנו. תוסיפו לכך שביוני שנת 2020 מצאו כרישה חיה, בת 398 שנים, מסוג שלא ידעו שבכלל קיים, עד לאותו הרגע. ובמקביל במשך מאות שנים יש אגדות עם מכל רחבי העולם, שיש בהן דיי זהות. מדובר על יצור ימי שחלקו אישה וחלקו דג. כולל דיון בגמרא על האם הן כשרות למאכל (בגמרא הן נקראות סילונית). והסיפור הכי אהוב עליי, הוא על האלה אטרטגיס, שהיא גם האלה השומרת על אשקלון. כמו כן מצאו באזור אשקלון מטבעות עתיקים עם הטבעת דמות בת ים, עם הכיתוב שהיא האלה השומרת של אשקלון. לכן לקבוע האם הן קיימות, זה בהחלט קשה. אך לא להאמין בכלל, שאולי יש משהו בכל האגדות האלה ובגמרא? אני לא יכולה לשלול זאת על הסף. מה שבטוח יהיה מדהים לגלות שהן אכן קיימות, או היו קיימות." 

מסיבה בנוסח בנות ים צילום יעל אורי
מסיבה בנוסח בנות ים. צילום: יעל אורי

 מושבניקים מאחיטוב משתתפים בפעילויות 

לואר עמור: "רוב חברי ותושבי אחיטוב מכירים אותנו בזכות המתחם המקורי שלנו. חלקם ביקרו במשך הזמן באופן פרטי, בסדנאות בודדות או עם קבוצת חברויות באירועים המוצעים לכולם. יש לציין שבאירועים הקהילתיים וחגיגות לתושבי המושב, אנחנו לוקחות חלק ומגיעות עם עמדת האיפור וצילום שלנו. וכל ילד/ה יכולים ללבוש סנפיר בעמדה, ולהצטלם כבנות/ בני ים. כולל למבוגרים הנסחפים מההזדמנות להתנסות בחוויה. היתרונות הגדולים שהמתחם המרכזי של 'עולם בנות הים' נמצא במושב, הם השקט והרוגע השורר במקום, וללא בעיות של חניה." 

לירוי אלבו מאחיטוב: "אני רוצה לציין את המחווה היפה והמהנה של לואר מ'עולם בת הים' שפתחה את שערי המתחם אחרי ה-7 באוקטובר, משהתחילה המלחמה. המושב קלט מפונים מהדרום, וכולם חיפשו מקום ודרך להתרגעות. כדי שיהיה סדר ויעבור בנעימים ובלי צפיפות. לואר והצוות קיבלו את המבקרים במתחם לפי רישום לשעות הקבלה, תושבי המושב והמפונים. זאת הייתה הזדמנות מאד מוצלחת לחוות את הייחודיות, של להיות בנות ובני ים ולהלביש סנפירים ולשחות בברכה בכייף גדול. באתי עם שני ילדיי: בן 5 ובת 11 שנים, שגדלו בינתיים בשנה. חלק מהחוויה הבלתי נפרדת הייתה כמובן האפשרות להצטלם כמזכרת יפה, שהוסיפה להנאתנו." 

עדן חן והבת עומר מאחיטוב מתפנקות במתחם עולם בת הים באחיטוב . צילום מאלבום משפחתי
עדן חן והבת עומר מאחיטוב מתפנקות במתחם עולם בת הים באחיטוב. צילום מאלבום משפחתי 

עו"ד עדן חן, מאחיטוב, השתתפה עם בתה בסדנא אחה"צ של אמא ובת, שהועברה על ידי לואר: "חיכנו בסקרנות והתרגשות לשעת תחילת הסדנא. כבר מהכניסה למתחם זו הייתה אטרקציה מיוחדת בפני עצמה. מאות פריטים של בנות ים: החל מקשתות, עפרונות, אביזרים לשיער, תכשיטים, אביזרי מים, מחזיקי מפתחות, מצופים, גלגלי ים, מברשות שיער ואיפור ועוד. הבת שלי עומר (6) לא הפסיקה להסתכל ולגעת בכל הפריטים, באישור כמובן. הכל התנהל באווירה נעימה וקסומה. לאורך כל השהות שלנו המוסיקה התנגנה ברקע. לואר קיבלה אותנו בהסבר קצרצר, על היסטוריית בנות הים ואיך הכל התחיל? היה מרתק לשמוע ותואם גיל. משם המשכנו לסדנת איפור מענגת לבנות הים, לאמא ובת. המשכנו לבחירת סנפירים התואמים את צבע בגד הים. ואז התפננו לצילומי תמונות מרהיבות, שיישארו לנו כמזכרת ייחודית."  

ניצן אביב (45), בן ים מבאר אורה, הוא מורה לחינוך גופני עם תואר ראשון ושני, עם התמחות והתמקצעות בתחומי המים כמטפל הידרותרפיה וכמאמן שחייה. ניצן נשוי ואב לשלושה ילדים. איש מים בכל רמ״ח איבריו. "נכנסתי לתחום כמדריך שחייה ובעל ביה"ס לשחייה המשלים הכנסה," הוא מספר, "ואז נחשפתי לאפקט הגדול שיש ל'עולם בת הים' להציע. דרך והזדמנות מעולה לחשוף עוד בנים ובנות להיות בתנועה ובפעילות גופנית מגוונת.  

"המסר שלי כבן ים לכל הבנים בכל הגילאים המתלבטים, בואו ונסו. זאת פעילות חווייתית וחברותא יוצאת דופן. אני מוצא במיזם המיוחד המון יתרונות:הסנפיר בן/ בת  הים מאד צבעוני ומושך את העין, הוא דרך משחקית וכיפית המפתחת את הדמיון ומעוררת עניין. הסנפיר שהילדים והמבוגרים לובשים לרגליהם בעל שטח פנים גדול, מה שמעודד את בנות ובני הים להתאמץ מאד, ולהפעיל יחידות שריר רבות על מנת לנוע במים. כך מפתחים את מערכת השריר ומערכת הלב ריאה. ובקיצור משפרים את הכושר הגופני. בנוסף, זה ⁠גורם לילדים בסדנאות ובחוגים השנתיים לקום ולהתנתק מהמסך. בשביל ההורים זהו פתרון מושלם, והם מאוד שמחים לשלוח את ילדיהם להיות בתנועה. נשארתי בגלל הפעילות המסקרנת המשדרת בדיוק על הגל שלי. למדתי אצל לואר המקצועית, עמדתי בכל המבחנים והיא שהעניקה לי את הסמכה. עשינו חפיפה לסדנאות בבתי המלון." 

שיר, איזה תוכניות יש לך לגבי העתיד של המיזם? 

שיר קצנל: "ראשית עלי לציין שאני חיה את החלום בכל יום ויום. מי חשב שהערצה לדמות בת הים מגיל 6, הגעתי לפתוח מיזם יחיד וייחודי בישראל. לעזוב עבודה מוערכת במערכת חיונית, לאחר לימוד שני תארים באוניברסיטה. להקים משפחה ולגדל שלושה ילדים, ולהתמסר למיזם פרי טיפוחיי. הייתי שמחה שיפתחו עוד סניפים ברחבי הארץ. המושבים עם ברכות הם מקום אידיאלי. ולהכשיר ולהסמיך עוד מדריכות ומדריכים." 

לואר: "החלום הכי גדול שלי כרגע במרמיידינג זה שיאפשרו לנו לעשות מופעים באקווריום ענקי עם בעלי חיים ימיים, כנהוג בחו"ל. או שיהיה לנו אקווריום משלנו להופעות. ושחוגי מרמיידינג יערכו בכל רחבי הארץ, ואנו המדריכים נאמן אותם לרמה המקצועית. לתחרויות בארץ, ובשאיפה שתאפשר לשלוח מתחרים מצטיינים לייצג אותנו בתחרויות עולמיות." 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אומר יעקב בלום, דור רביעי לחקלאים במושבה ראש פינה • בשל היותם מושבה, במשך שנים איש לא סייע לחקלאי ראש פינה, עד שהחליטו לדאוג לעצמם והקימו אגודה שיתופית, עם בית אריזה • ביחד עם
7 דק' קריאה
"זה נכון, היו לנו חיים טובים בניו יורק, אבל הרגשתי מבודדת – עלינו לארץ לא רק בגלל הציונות אבל בעקבות משפחתי, כי המשפחה הגרעינית כבר הייתה בארץ," אומרת לי בת' שטיינברג, בחום הלוהט בעת
6 דק' קריאה
תערוכת יומנים ויזואליים של נשות בארי כחלק מתערוכה לציון שנה לטבח *תמונה ראשית: פרח פילו מבארי לצד עבודותיה. בשבת השחורה חדרו מחבלים לביתה של פרח בת ה-75 והתבצרו בו. רק בראשון לפנות בוקר הגיעו
< 1 דק' קריאה
אין אפילו גרם אחד של הבדל מהותי בין להיות אדם מאמין ואיש השומר הצעיר, אומר גיל זמיר, שמקיים אורח חיים דתי בקיבוץ העירוני רות גיל זמיר הוא חבר קיבוץ רות, קיבוץ עירוני של תנועת
6 דק' קריאה
למה כשמישהו מת אנחנו הופכים חלקות קרקע טובות למדבר צחיח של אבן מעובדת ומתה במקום לטעת עץ פרי על כל נפטר? הדי בן עמר מעדיף את הדרך האורגנית היינו לפני שבוע, חניה זוגתי-לחיים-ארוכים ואני,
4 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן