יבול שיא
הרפת והחלב
מאיר יפרח יור ענף הירקות במועצת הצמחים ומזכיר ארגון מגדלי הירקות. קרדיט צלם בועז רבינוביץ 1 768x512 1

מבקר המדינה טועה ומטעה

3 דק' קריאה

שיתוף:

נדהמנו מתוצאות הבדיקה של מבקר המדינה מול מועצת הצמחים, שפורסמו בסוף חודש יולי 2024. המבקר מפנה אצבע מאשימה כלפי מועצת הצמחים, כמייצגת את ענפי הירקות והפירות, ומטיל עליה את האחריות להעלאת מחירי הירקות והפירות לציבור בישראל. לדברי המבקר, המועצה מעדיפה את טובת החקלאים על פני הציבור בכל הקשור למחירי התוצרת.

יסלח לנו המבקר, אבל דבריו טעונים בבורות לגבי מצב החקלאות בישראל והכוחות הפועלים בה. נוסף על כך, מהדהד מהדברים קולו ההרסני של פורום קהלת, שעשה ועדיין עושה הכול כדי לשלב בישראל גישה כלכלית שאין לה מקום בארץ, שחרתה על דגלה את הרחבת היבוא החקלאי יחד עם הרס החקלאות המקומית, גישה שבסופו של דבר מטיבה בעיקר עם בעלי ההון ולא עם הציבור בישראל.

מועצת הצמחים אמנם גוף סטטוטורי במשמעות המשפטית, אבל היא מתקיימת מהיטלים של החקלאים עצמם, ללא כל תקציב מהמדינה. כולנו מחויבים במיסים ובהיטלים לרוב ללא זכות בחירה, כמו מס הכנסה, תשלומים לרשות המקומית, דמי חבר בהסתדרות או בלשכת עורכי הדין. אולם אצל החקלאים ההיטלים למועצה הם וולונטריים, מתוך כוונה להשיג במשותף ידע חדשני, ביטוח מוזל, הלוואות, טיפול משותף בעתות משבר, הדרכה ומחקר, פרסום וקידום מכירים ועוד, שירותים שהחקלאי הבודד לא יכול בלעדיהם, והמדינה רק הולכת ומקצצת בחלקה בהם. אמנם החקלאים מנהלים את פעילות הענפים במועצה, אך תמיד הם מחפשים את שביל הזהב בין פרנסה ראויה, הוזלת עלויות שתביא למחירים ראויים לציבור ושמירה על ביטחון המזון באמצעות הספקת תוצרת טרייה במשך כל השנה.

מה שהמבקר לא בדק היא הדרך שעוברים המחירים לצרכן, מהמחיר שמקבל החקלאי ועד המדף בחנויות המתמחות וברשתות השיווק.

עיקר ההתקפה בדוח המבקר היא על סקר המחירים היומי שעורכים במועצת הצמחים, מה שנקרא "תקליט המחירים". הדוח היומי, שכבר נבדק פעמים רבות ונמצא ראוי ביותר ליציבות בשוק, נובע מסוקרים המגיעים יום יום לשוק הסיטוני ועורכים שקלול של המחירים היומיים. המועצה אינה מוכרת ואינה קונה, והמחירים הם בגדר המלצות בלבד ואינם מחייבים איש. ההקלטות נותנות למגדלים מבט על פרטי המסחר באותו יום. המבקר שכח להוסיף ולציין כי יש שלושה אמצעים יומיים שונים לשידור מחירים ממוצעים: התקליט במועצת הצמחים, המחירים היומיים המתפרסמים מטעם משרד החקלאות ומחירים יומיים מטעם הסיטונאים. הפערים ביניהם נובעים משיטות בדיקה שונות. המסחר שומע את כולם ומחליט בעצמו לגבי המחיר הראוי.

טענה נוספת ובלתי ברורה של המבקר היא לגבי זה שהמגדלים מטרפדים תמיכות ישירות, הצעה שנכללה ברפורמה החקלאית דאז, שנפלה בגלל שהאוצר לא עמד בתנאים שהציע בעצמו. לא רציני שגוף כמו המבקר יתקוף הצעה לא אחראית של האוצר מבלי לבדוק היטב את המהלכים והשתלשלות הדברים. כל הדוח הוא ממש חוסר הבנה וחוסר אחריות. המגדלים הביעו הסכמה לתמיכה ישירה מול החזרת מכסי המגן, אך הפשע שנעשה בעניין זה הוא שהמכסים הורדו אבל למגדלים שיקרו, נתנו הבטחות סרק, והתמיכה הישירה לא הגיעה. בו זמנית המשיכו באוצר את הפחתת המכסים תוך שהם מספקים ליבואנים בעלי ההון רווחים אגדתיים של 250 מיליוני שקלים לשנה. במקביל, היבוא כמובן העשיר את היבואנים אבל לא הפחית את המחירים לצרכן אפילו באגורה שחוקה אחת.

לכן הביקורת לא נכונה ולא עניינית ויש בה טביעת אצבע של "מומחי" פורום קהלת, שהרסו במידה רבה את החקלאות והחקלאים, גרמו למשקים להיסגר והביאו לצמצום השטחים ומספר החקלאים. התוצאות ניכרות במחירים העולים, שלא לדבר על ערעור ביטחון המזון.

דווקא בתקופה הזאת ברורה מעבר לכל ספק חשיבותו של ביטחון המזון וחשיבות השמירה על החקלאות והחקלאים, שהם היחידים שמסוגלים לספק בכל עת את כלל הצריכה בישראל. על אף כל זאת, הקריאה והטיעונים לעידוד היבוא ולפגיעה בחקלאים, כמו  בדוח המבקר, ממשיכים ועולים, כי מאחוריהם כפי הנראה היבואנים ובעלי ההון, שלא מוכנים לוותר על רווחיהם, על חשבון הציבור, כאשר אין כל שינוי בגובהם של המחירים.

אגב, לענף הפירות אין תקליט מחירים, אז מה התוצאה? ירידה במחיר או עלייה במחיר? ניחוש נכון, פער המחירים המשמעותי בין הרווח של החקלאי לבין המחיר על המדף מראה איפה יש לחפש את האחראים לגובה המחירים לצרכן, גם בירקות וגם בפירות.

הגיע הזמן שמישהו יעז להרים בפני הציבור את המסך השקרי של מקור עליית המחירים ואת תאוות הכספים של בעלי ההון, שמשטים בציבור כאוות רוחם וממשיכים להציג את החקלאים כאשמים והופכים אותם לשעיר לעזאזל.

אין לכם מושג את מה אתם מבקרים. חיפשתם מתחת לפנס ונטפלתם לגוף הלא נכון. תבדקו את מי שמטפלים בתוצרת החקלאית בשלושה כובעים בו זמנית – יבואן, סיטונאי ומשווק – ובדחיפות תבדקו את קפיצות המחירים מהחקלאי ועד לרשתות ולחנויות המתמחות, המנפחות את כיסי בעלי ההון בלבד. אין לכם זמן לכך? תתעשתו על עצמכם ותערכו בדיקה אמיתית ויסודית, כי אחרת אתם כורתים את הענף שעליו החקלאים והציבור יושבים ופוגעים קשות בביטחון המזון בישראל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

התקציב לתמיכה זו יעמוד על 10 מיליון ₪ • המטרה: הגדלת היקף התוצרת החקלאית המקומית ומתן פתרון לצמצום מחסור והרחבת עונת הגידול מנכ"ל משרד החקלאות וביטחון המזון, אורן לביא: "אנו רואים חשיבות גדולה מאוד
< 1 דק' קריאה
דקלה אריה בדלר, ממושב אשתאול שבהרי יהודה, היא בן אדם מעורר השתאות וסקרנות, בעלת תפישה חינוכית ייחודית לגיל הרך * ביום יום עורכת דקלה סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות ופעוטות, שמיועדות לתינוקות מגיל 3 חודשים
6 דק' קריאה
הם עזבו הכל, את העסק הפרטי שכל כך קשה עבדו עליו ויצאו להילחם ולשרת במילואים למען המדינה * רבים מהם שירתו שלושה חודשים ואף נקראו לסבב שני ובינתיים מצב העסק שהושאר מאחור הידרדר *
10 דק' קריאה
בדי אוהלים המסמלים את הנדודים והטלטלות של אלו שפונו מביתם שמשו השראה למערכת לבוש שיצרה שיר כץ מצבעון. הפריפריה מגיעה לאופנה *תמונה ראשית: שיר כץ, מרגישה תלושה. "קהילת צבעון מפוזרת בכל המדינה. המשפחה שלי
5 דק' קריאה
13 דירות בבית ההולך ונבנה בנהריה, רכשו חברי קיבוץ רות. כשתסתיים הבנייה בעוד כשנתיים, יעברו אליו חברי הקיבוץ וילדיהם. "אנחנו בנהריה כדי להישאר, כי העיר והצפון חשובים לנו"  הקיבוץ העירוני "רות" של בוגרי השומר
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן