יבול שיא
הרפת והחלב
איציק שניידר

מנכ"ל מועצת החלב – מר איציק שניידר, עונה על שאלות בסימן חג השבועות

3 דק' קריאה

שיתוף:

נתוני הענף לשנת 2023

  • בישראל ייצרו במהלך השנה החולפת (2023) 1,558,132,447 חלב בקר, 10,314,777 חלב כבשים ו-12,999,647 חלב עיזים.
  • יצור החלב בשנת 2023 עלה ב-0.26%.
  • ייצור חלב הבקר מתקיים ב-634 רפתות הפרוסות בכל רחבי המדינה מדן ועד אילת ולאורך כל הגבולות.
  • 60% מהחלב מיוצר במשק הקיבוצי ו-40% מתקיים במשק המשפחתי.
  • את החלב בישראל מייצרים ב-115 ישובים בכל רחבי הארץ.
  • הרפתן  קיבל בממוצע בשנת 2023 עבור החלב הגולמי 2.41 ₪ לליטר חלב, כיום מקבל בעבור ליטר חלב 2.40 ₪.
  • הפרה הישראלית היא בעלת תנובת החלב הגבוהה בעולם ומניבה בממוצע 12,074 ליטר חלב בשנה.
  • ביישובי עוטף עזה מייצרים כ-16% מכלל ייצור החלב בישראל.
  • כ-10% מהעובדים בענף הרפת הן נשים, מגמה שהתגברה מעט בשנים האחרונות.
  • מתוך רצון לחזק את יישובי העוטף ובגבול הצפון אושרו השנה על ידי שר החקלאות, ביוזמת מועצת החלב, מכסות חלב נוספות ליישובי עוטף עזה ולישוב מנרה בצפון, דבר שירחיב את תעשיית החלב המקומית.

פרויקט תוספת המכסות לרפתות העוטף – כיצד מתקדם הפרויקט ואיך מועצת החלב רואה את הסיוע לאותן רפתות מבחינת השקעות נדרשות (הגדלת הרפת, קניית בע"ח וכיוב')?

"ענף החלב בישראל הוא ענף ייחודי, לא רק בשל הטיב והאיכות של מוצרי החלב אשר ממקמים אותו כטוב בעולם, אלא גם בשל תפקידו המרכזי לחיזוק ההתיישבות, יצירת מקומות עבודה בפריפריה והשמירה על הקרקע. ההבנה היא ברורה – היכן שיש רפת, יש חקלאות ויש חיים. מתוך כך אנו מבינים שהרחבת תעשיית החלב באזורי הדרום והצפון תוכל לסייע בשיקום הישובים במרחבים אלה, תוך שהיא תיצור עוד מקורות פרנסה ותבטיח שגשוג לאזור. לאחר אירועי השבת השחורה של ה-7/10 פנתה מועצת החלב לשר החקלאות, וזה אישר הוספת מכסות ליישובי עוטף עזה ולישוב מנרה בצפון, אשר בו כרגע אין רפת ובעקבות הוספת המכסות תוקם רפת בישוב. מועצת החלב מלווה את הישובים בתהליך."

רפת כיסופים
רפת כיסופים

איזה ממשק יש למועצת החלב עם מנהלת תקומה – ובמה ממשק זה בא לידי ביטוי?

"מועצת החלב מצויה בקשר רציף  עם מנהלת תקומה. כבר בימים הראשונים להקמת המנהלת, העבירה המועצה תיק מסודר שכלל נתונים על כל אחת מהרפתות בעוטף, ובכלל זה גם את הפגיעות הישירות והעקיפות ותוכנית מסודרת ומפורטת לשיקום והצמחת הרפתות. מועצת החלב שכרה גם פרוייקטור מיוחד, את מנהל הרפתות והתזונאי, יורם שפירר (יורם שכל את בנו ב-7/10 שנרצח בזמן רכיבה על אופניים), אשר נרתם למשימה ומלווה מאז את הרפתות בתהליכי השיקום והקמת הצוותים החדשים. לאור ההתפתחות והימשכות הלחימה בצפון עבר יורם גם לרכז את הקשר והליווי של הרפתות בישובים המפונים בצפון."

איך מנכ"ל המועצה רואה את ענף החלב בשנת 2030? 2050? מבחינת היקף הענף, יצור לפי מכסות כן/לא וכו'?

"ענף החלב בישראל ימשיך להתקדם ולהוביל בעולם,  בטכנולוגיה ובהישגים גם בשנים הבאות. לצד גידול האוכלוסייה גם יחידות הייצור יגדלו ויתקדמו כך שהרפתות יהיו גדולות ומתקדמות יותר. הענף ימשיך להיות מתוכנן והוא יגדל בהתאם לקצב הגידול באוכלוסייה."

Screenshot 2024 06 06 121122
השר דיכטר ומנכל מועצת החלב

עדכונים לגבי כנס מדעי הבקר והצאן

"הכנס עוד נמצא בחיתוליו, הנושא השנתי טרם נקבע, אך הוא צפוי להיערך בתאריכים ה-16-18/12/24 בירושלים.

"בימים אלה הועדה המארגנת והועדה המדעית מתכנסות לצורך בניית תוכנית לכנס ובוחנים את ההתאמות הנדרשות בעקבות האירועים מאז ה-7/10."

חידושים במאל"ה – טכנולוגיות, כוח אדם, שירותים לרפתן וכיוב'.

עם כניסתו של ד"ר יעד דהן עברה יחידת מאל"ה – המערך הארצי לבריאות העטין ואיכות החלב, שדרוג משמעותי.

היום כל הבדיקות הבקטריולוגיות מבוצעות על-ידי רובוט חדשני ומתקדם שמאפשר זיהוי ברמת מהימנות קרובה ל-100% בתוך פחות מחצי שעה. הרובוט החדש שם את המעבדה שלנו בשורה אחת עם המעבדות המתקדמות בעולם. זוהי בהחלט קפיצת מדרגה משמעותית ביכולת הזיהוי והאבחון. גם לזמן יש משמעות. אנחנו שואפים לתת תשובה ליצרנים במייל או בהודעת SMS  תוך 24 שעות מרגע ביצוע הבדיקה, ובכלל זה גם תשובות לבדיקות הריון שהולכות ותופסות נתח משמעותי מהבדיקות המבוצעות במעבדה.

אנחנו בתוך תהליך של ברקוד הבדיקות. בקרוב מאוד לכל בדיקה תצורף מדבקת ברקוד מה שגם יתרום לזירוז התהליכים ומניעת טעויות.

אנחנו בוחנים הרחבה של הפעילות והשירות ליצרנים ולענף לתחומים נדרשים שלא עסקנו בהם עד היום.

באחרונה קלטנו וטרינרית חדשה – ד"ר שרון תירוש, שתחליף את ד"ר עדין שווימר, שפרש לגמלאות. ד"ר תירוש מתמחה באפידמיולוגיה, בחירתה הייתה כחלק מהמאמץ להגדיל את היכולות המקצועיות של המעבדה שלנו וצוות השדה.

מאיר רייכמן, מדריך ממשק חליבה מסיים בימים אלו ופורש לגמלאות, את  מאיר יחליף יניב לרמן, שניבחר בשל הרקע העשיר לו בענף. בהצלחה למאיר בדרכו החדשה וליניב שניקלט ויחליף את מאיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אומר יעקב בלום, דור רביעי לחקלאים במושבה ראש פינה • בשל היותם מושבה, במשך שנים איש לא סייע לחקלאי ראש פינה, עד שהחליטו לדאוג לעצמם והקימו אגודה שיתופית, עם בית אריזה • ביחד עם
7 דק' קריאה
"זה נכון, היו לנו חיים טובים בניו יורק, אבל הרגשתי מבודדת – עלינו לארץ לא רק בגלל הציונות אבל בעקבות משפחתי, כי המשפחה הגרעינית כבר הייתה בארץ," אומרת לי בת' שטיינברג, בחום הלוהט בעת
6 דק' קריאה
תערוכת יומנים ויזואליים של נשות בארי כחלק מתערוכה לציון שנה לטבח *תמונה ראשית: פרח פילו מבארי לצד עבודותיה. בשבת השחורה חדרו מחבלים לביתה של פרח בת ה-75 והתבצרו בו. רק בראשון לפנות בוקר הגיעו
< 1 דק' קריאה
אין אפילו גרם אחד של הבדל מהותי בין להיות אדם מאמין ואיש השומר הצעיר, אומר גיל זמיר, שמקיים אורח חיים דתי בקיבוץ העירוני רות גיל זמיר הוא חבר קיבוץ רות, קיבוץ עירוני של תנועת
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן