יבול שיא
הרפת והחלב
מקרון

מסע אלונקות, עדכונים שוטפים

3 דק' קריאה

שיתוף:

מי סוחב את האלונקה וימשיך לסחוב, מי יושב על האלונקה וימשיך לשבת, מי היה מתחת לאלונקה והוא כבר לא

בושה! בושה! בושה!
מזמן לא הייתה קריקטורה שחוללה כזו מהומה. הקריקטורה פורסמה ביום שישי בעיתון "מקור ראשון", (איור של שי צ'רקה), נראה בה חרדי לומד תורה, יושב על אלונקה עליה שוכב חייל פצוע, כשאת האלונקה עם שניהם, סוחבים ארבעה חיילים. החרדי אומר: "אל תדאגו חבר'ה, הלימוד מוקדש לרפואתו ולהצלחתכם". מילא קריקטורה כזו ב"הארץ", אבל ב"מקור ראשון״? תגובות זועמות הגיעו מכל עבר.
יו״ר מפלגת נעם, סגן השר אבי מעוז:
"כואב לי מאוד לראות שגם עיתון 'מקור ראשון' משתמש בסממנים אנטישמיים מובהקים ומצטרף להסתה נגד הציבור החרדי ונגד ממשלת הימין בראשות נתניהו. בושה! בושה! בושה!". ברלה קרומבי, מארגן הפגנת התמיכה בנתניהו, כתב:
"קריקטורה אנטישמית שמציירת את החרדים כעלוקות שהחיילים צריכים לסחוב", ינון מגל: "מילא אם הקריקטורה ב'מקור ראשון' הייתה ביקורת על חרדי שאינו לומד הייתי מבין. אבל הביקורת פה היא על חרדי שלומד תורה. והיא מזלזלת בכוח שהדבר נותן לחיילים ולעם ישראל. מה נלין על 'הארץ' ו'ידיעות אחרונות'? בושה". יותר מאוחר הגיב מגל לצייצת שהתפתחה בעקבות הקריקטורה וכתב: "בראי ההיסטוריה לא ברור מי יתברר נשא יותר את מי באלונקה, החיילים את תלמידי הישיבה, או תלמידי הישיבה את החיילים". קשקוש. איך בדיוק יברר לנו ראי ההיסטוריה את הסוגיה הזו? ככל שנרבה לממן תלמידי ישיבות כך ירבו גם ניצחונותינו על אויבינו? היו גם תגובות אחרות, למשל זו של עיתונאית "הסרוגה" שירית אביטן הכהן, מ"ישראל היום", ששיתפה את הקריקטורה וכתבה: "כואב ומדויק". היא חטפה כמובן. אידיוטית שימושית של השמאל, כינה אותה מגל.
האלונקה כיכבה ביום שישי גם במאמר "חייבים להיכנס מתחת לאלונקה", שפרסם ב"ישראל היום" יועז הנדל, שר התקשורת בעבר. על האלונקה של הנדל שוכבת מדינת ישראל כולה ונושאים אותה מעטים מדי. "מדינת ישראל נסחבת על אלונקת 6 על 4. זה כואב וכמעט בלתי אפשרי גם לקשוחים ביותר. דמיינו אלונקה שאותה נושאים ארבעה חיילים, מזיעים, הכתף כואבת. הם מרימים את היד, אומרים 'חילוף', או מכווצים שפתיים ועושים 'פססס', שניים נוספים מגיעים, מחליפים את האחרונים ואלה הופכים ראשונים. שוב חילוף, השניים שיצאו לפני דקה חוזרים. אין אחרים, הבשר נצרב". באוקטובר, כתב הנדל, "כל המדינה התגייסה. חילונים וחרדים, שמאל וימין. זה הספיק להתחלה, למסע אלונקות בקילומטרים הראשונים. עכשיו צריך החלפות, זה לא יעבוד אחרת". כשהוא כותב שבאוקטובר התגייסו כולם, גם החרדים, למה הוא מתכוון? התגייסו לאן? ולמרבה הצער, לפחות כל עוד הממשלה הזו קיימת, לא יהיו מי שיחליפו את החיילים העייפים נושאי האלונקה. בוודאי לא אחרי שהכנסת החליטה בסוף השבוע שעבר לאשר רציפות לחוק שמעניק פטור מגיוס לחרדים ש"תורתם אומנותם" והשבוע יצא לדרכו החוק להארכת שירות המילואים והעלאת גיל הפטור.
בחזרה לקריקטורה ב"מקור ראשון".
סתם קריקטורה שמתייחסת לחילוקי הדעות סביב חוק הגיוס, או משהו מעבר לכך? שמעון ריקלין טוען שעיתוי הפרסום של הקריקטורה אינו מקרי ויש לו קשר ישיר להודעה של נפתלי בנט שהוא חוזר לפוליטיקה. ההסבר הריקליני הוא כזה: אלעד טנא, העורך של "מקור ראשון", מקורב לנפתלי בנט. בנט, כשהיה ראש ממשלה, מינה אותו להיות ראש מערך ההסברה והם בקשר עד היום. איך הקריקטורה מסייעת לבנט? היא יוצרת קרע בימין, שמשרת אותו.
ריקלין: מדובר ב"קמפיין ממושך, מתוזמן וממומן היטב, שמטרתו שבירת הימין וסיוע לבנט להגיע שוב למשרה בכירה" או: "מאחורי הקלעים ב'מקור ראשון' רוחש נפתלי בנט, שמכיר היטב את עקב אכילס של הימין והוא משפיע על הגישה של העיתון בנושא גיוס החרדים״.
נשמע מפוקפק למדי. אבל אם זה נכון, אולי נראה ב"מקור ראשון" בהמשך הדרך עוד מהזן הזה שיוצר קרע בימין? למשל קריקטורה שמלגלגת על הכנס הראשון של התנועה ליישוב דרום לבנון, שנערך ביום ב' השבוע, עם דניאלה וייס, חגי בן ארצי ואחרים? המשך ישיר לכנס "ניצחון ישראל", שקרא לחידוש ההתיישבות בעזה?
ישראל לפני הכול
ענייני אלונקה נקשרו השבוע גם לבני גנץ. פעמיים נכנס גנץ מתחת לאלונקה של נתניהו. בפעם הראשונה במרץ 2020, כשפירק את מפלגת כחול לבן ונענה לקריאתו של נתניהו "להיכנס מתחת לאלונקה" ולהקים ממשלת חירום לאומי, בעיקר בגלל הקורונה וכדי למנוע סבב נוסף של בחירות. "ישראל לפני הכול", תבע אז גנץ את הסיסמה שמלווה אותו לאורך הדרך. בהסכם הכניסה מתחת לאלונקה נקבע, כי כהונת הכנסת תקוצר לשלוש שנים, בחצי הראשון יכהן נתניהו כראש ממשלה וגנץ כראש ממשלה חלופי ובחצי השני הם יתחלפו בתפקידים. איך זה נגמר כולם יודעים.
הכניסה השנייה של גנץ מתחת לאלונקה הייתה ארבעה ימים לאחר 7 באוקטובר. "ישראל לפני הכול", צייץ גנץ גם הפעם, לאחר שחתם על הסכם הצטרפות לממשלה. בשבוע שעבר הוא הודיע על פרישה. "לצערי, נתניהו מונע מאתנו להתקדם לניצחון האמיתי, שהוא ההצדקה למחיר הכואב והמתמשך", הסביר, "לכן, אנחנו עוזבים היום את ממשלת החירום, בלב כבד, אך בלב שלם״.
נתניהו נזף: "בני, זה לא הזמן לנטוש את המערכה – זה הזמן לאחד את הכוחות. דלתי תישאר פתוחה לכל מפלגה ציונית שמוכנה להיכנס תחת האלונקה ולסייע בהבאת הניצחון על אויבינו והבטחת ביטחון אזרחינו". אלונקה הופיעה גם בתגובה של שר האוצר סמוטריץ': "בני, כשנכנסת תחת האלונקה לפני שמונה חודשים, עשית מעשה אמיץ ונכון ועל כך אתה ראוי להערכה", אבל עכשיו, "אין מעשה פחות ממלכתי מלפרוש מהממשלה בעת מלחמה". ברק רביד כתב: "גנץ, בפעם השנייה, נכנס מתחת לאלונקה של נתניהו – ומסיים את המסע פצוע עליה״.
פעם שלישית כנראה כבר לא תהיה. אבל לך תדע…..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ביום שני בשבוע הבא ה-9.9.2024 יתקיים הכנס השנתי של חברת "החקלאית". במעמד הכנס יהיה נוכח מר אורן לביא – מנכ"ל משרד החקלאות וביטחון המזון. אתם מוזמנים להגיע ולפגוש את הלקוחות, עובדי הענף, הרופאים המובילים
< 1 דק' קריאה
אתמול (יום ד') נערך כנס רפתנים של חברת "הרמן פרוג'קט" בקיבוץ סעד עם מעל ל-80 משתתפים. הקיבוץ אירח את הכנס, ולנו היה חשוב לערוך את האירוע, דווקא בעוטף, דווקא עכשיו. הכנס היה מוצלח מאוד
< 1 דק' קריאה
שלוש בוגרות בית הספר לעיצוב בחיפה הקדישו את פרויקט הגמר שלהן לקיבוץ. מיחסי אהבה שנאה לחינוך המשותף, דרך מבט מורכב של הטוב עם הרע ועד תכנון מחוץ לקופסא לקיבוצים שנפגעו בשבת השחורה  *תמונה ראשית:
3 דק' קריאה
הקו המפריד בין תהליכי העברה בין־דורית  האינטראקציה המיוחדת שאני מקיימת עם משפחות במושבים בענייני העברה בין־דורית, זיקקה אצלי כמה עקרונות שאני משוכנעת בכוח שלהם להשפיע על התהליכים המאתגרים. העקרונות האלה כל כך משמעותיים, שכשהם
4 דק' קריאה
דני גבאי, חבר מושב מרחביה, דור שלישי למייסדים, מספר על ההתיישבות בעמק יזרעאל, על תולדות המושב ועל משפחתו * הוא מציין בדבריו, שבמושב מרחביה היה רצף של התיישבות מאז 1911 ועד היום * רעייתו
8 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן