יבול שיא
הרפת והחלב
Untitled Artwork 1

סיפור עם שיניים 

3 דק' קריאה

שיתוף:

חברת אפיקים הגישה "תביעה קטנה" כנגד קיבוצה, בגין נזקים שנגרמו לטענתה, עקב רשלנות רפואית במרפאת השיניים של הקיבוץ. האם המסמכים שהציגה לבית המשפט הם מסמכים רפואיים שבית המשפט לתביעות קטנות יכול להסתמך עליהם? 

חברת קיבוץ אפיקים הגישה "תביעה קטנה" בסך 36,000 שקלים כנגד קיבוצה, בגין נזקים שנגרמו עקב רשלנות רפואית שקרתה לה, לטענתה, במרפאת השיניים של אפיקים, ואשר פגעה באיכות חייה במשך שנים ארוכות, וגרמה לה כאב וסבל מתמשך. היא תיארה בתביעתה את הטיפולים שעברה, "אינספור בדיקות", התרופות שנטלה, והכאבים שסבלה מהם. היא צרפה לכתב התביעה כרטסת טיפולים ממרפאת הקיבוץ, מסמכים רפואיים שונים, סיכומי ביקור ממרכז רפואי, ממצאי בדיקה של מכון דימות, וכן פירוט הכולל את ימי המחלה, הוצאות תרופות, הוצאות רפואיות, הוצאות נסיעות, סבל ועוגמת נפש.  

הקיבוץ מנגד הכחיש את כל טענות החברה-התובעת ולהיעדר "קשר סיבתי" בין הטיפול במרפאה לבין תלונותיה, עוד טען הקיבוץ שמדובר בתביעה שהוגשה בשיהוי רב וטען להתיישנות התביעה שכן חלפו למעלה משבע שנים מאז תחילתו של "אירוע הנזק" לו טוענת החברה.   

הקיבוץ ציין שהחברה "לא הרימה את הנטל להוכחת טענותיה". הוא הוסיף ואמר כי ככל שתתקבל תביעתה של החברה כי אז רופא השיניים שטיפל בה, הוא שאחראי לנזקים הללו ואם יוחלט כי הקיבוץ אחראי לנזקים כי אז רופא השיניים יידרש לשאת בכך. בנוסף אמר הקיבוץ כי "המסמכים הרפואיים שצירפה החברה-התובעת, אינם מהווים מסמכים רפואיים, והיא אינה יכולה להסתמך על האמור בהם". 

רופא השיניים שצורף לתביעה כ"צד שלישי" שנתבע בידי הקיבוץ, כאמור, טען שהתובעת "טופלה באופן מקצועי ואחראי", ואין קשר בין הטיפול שניתן לפני שנים לבין הנזק הנטען. עוד טען הרופא כי מאחר ש"מדובר בטענות ברפואה – על החברה היה לצרף חוות דעת רפואית להוכחת טענותיה, ובהיעדר חוות דעת רפואית ערוכה כדין, התובעת לא תוכל להוכיח את טענותיה". 

רק מומחה יקבע  

האם היעדר חוות דעת רפואית יפגע בסיכויי החברה-התובעת להוכיח תביעתה? הכלל הוא כי בעל דין שמבקש להוכיח טענות שאינן בגדר עובדות, אלא מסקנות שעולות מעובדות מסוימות חייב להוכיח אותן באמצעות חוות דעת של מומחה. כך כאשר מבקשים להוכיח בתביעה כנגד קבלן כי ישנם ליקויי בנייה. אלה מסקנות שרק מומחה יכול לקבוע אותן. כך כאשר נגרמו נזקי גוף כתוצאה מרשלנות רפואית, יש צורך במומחה רפואי שיבסס את הטענה שהתקיימה רשלנות רפואית ויצביע על הנזק שנגרם.  

הרשמת הבכירה רולא חמאתי, מבית המשפט לתביעות קטנות בטבריה, הסבירה את הדילמה של "בית המשפט לתביעות קטנות": לפי תקנות סדר הדין האזרחי, כדי "להוכיח עניין שברפואה" על בעל הדין "לצרף לכתב טענותיו חוות דעת של מומחה בתחום מומחיותו". עם זאת, חוק בתי המשפט קובע כי "בית משפט לתביעות קטנות יהיה רשאי לקבל ראיה אף אם לא הייתה קבילה בבית משפט אחר" (ראה מסגרת). "נשאלת השאלה", אפוא, "אם רשאי בית משפט לתביעות קטנות לסטות מדיני הראיות"? התשובה היא שלילית, אמרה הרשמת ותמכה פסיקתה בפסק דין אותו נתנה לפני שנים השופטת ברכה בר-זיו מבית משפט המחוזי בחיפה שפסקה כי "אף שבית המשפט לתביעות קטנות רשאי שלא לפעול על פי סדרי הדין הנוהגים בבימ"ש השלום, הוא אינו רשאי לסטות מדיני הראיות".  

חובת ההוכחה על התובעת 

על התובעת, אמרה הרשמת, חלה החובה להוכיח את תביעתה, בבחינת "המוציא מחברו עליו הראיה". מאחר שהיא "לא צירפה חוות דעת רפואית, כראיה להוכחת העובדות להוכחת תביעתה, אין בית המשפט רשאי להכריע בתביעתה ללא צירוף חוות דעת זו".  

מפסק הדין לא עולה אם ניתנה לחברה שהות להגיש חוות דעת רפואית, אך נפסק כי "התביעה אינה בשלה להתברר בהיעדר חוות דעת רפואית". משכך, הורתה הרשמת על מחיקת התביעה, ללא צו להוצאות. כשזו התוצאה, הרשמת לא מצאה לנכון לדון ולהכריע בטענות השיהוי וההתיישנות שהעלו הקיבוץ ורופא השיניים.  

 תביעה קטנה לסבל גדול 

מי יכול להגיש תביעה קטנה? מה הם היתרונות והחסרונות של ההליך? 

הגשת "תביעה קטנה" לבית משפט לתביעות קטנות היא דרך משפטית שנועדה לאפשר לכל אדם להגיש תביעה כספית (כיום עד סכום של 37,300 שקלים) כנגד אדם אחר או תאגיד, מבלי שנדרש ממנו ידע משפטי מוקדם כדי להכין את מסמכי התביעה. תביעה יכול להגיש רק אדם (יחיד). תאגיד אינו רשאי להגיש "תביעה קטנה". בעיקר מדובר בתביעות צרכניות אך גם תביעות כספיות "פשוטות" ניתנות להגשה במתכונת זו. ההליך אמור להיות מהיר ויעיל ולכן אם השופט רואה שזו תביעה מורכבת שאינה מתאימה לבירור בבית משפט לתביעות קטנות הוא מעבירה לבית משפט השלום.  

הצדדים לתביעה, התובע והנתבע, מופיעים בעצמם בפני בית המשפט לתביעות קטנות ללא עו"ד מייצג, וכבר סקרנו ב"משפט חברים" "תביעות קטנות" שהגישו חברי קיבוץ (גם נגד חברי קיבוץ אחרים). היעדר הייצוג באמצעות עורכי דין נועד ליצור שוויון בין בעלי הדין, כדי שלא יהיה מצב בו "הצד החזק" מתמודד עם התביעה באמצעות עורך דין לעומת התובע שמופיע בכוחות עצמו. עם זאת ברור כי כל צד יכול להיוועץ בעורך דין כיצד לנהל את התביעה או ההגנה שלו. 

לבית המשפט לתביעות קטנות עצמו, שהוא למעשה בית משפט השלום היושב כבית משפט לתביעות קטנות, ישנה גמישות רבה ביחס לאותה פרוצדורה "קשיחה" של סדרי הדין "הרגילים". לפי החוק, הוא "לא קשור בסדרי הדין הנוהגים בבית משפט אחר". יש לו סמכות לקבוע "את סדר הבאת ראיות וטענות הצדדים בדרך שנראית לו" כדי לברר "את המחלוקת באופן פעיל". עוד נקבע שבית משפט לתביעות קטנות "יהיה רשאי לקבל ראיה אף אם לא הייתה קבילה בבית משפט אחר".  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

התקציב לתמיכה זו יעמוד על 10 מיליון ₪ • המטרה: הגדלת היקף התוצרת החקלאית המקומית ומתן פתרון לצמצום מחסור והרחבת עונת הגידול מנכ"ל משרד החקלאות וביטחון המזון, אורן לביא: "אנו רואים חשיבות גדולה מאוד
< 1 דק' קריאה
דקלה אריה בדלר, ממושב אשתאול שבהרי יהודה, היא בן אדם מעורר השתאות וסקרנות, בעלת תפישה חינוכית ייחודית לגיל הרך * ביום יום עורכת דקלה סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות ופעוטות, שמיועדות לתינוקות מגיל 3 חודשים
6 דק' קריאה
הם עזבו הכל, את העסק הפרטי שכל כך קשה עבדו עליו ויצאו להילחם ולשרת במילואים למען המדינה * רבים מהם שירתו שלושה חודשים ואף נקראו לסבב שני ובינתיים מצב העסק שהושאר מאחור הידרדר *
10 דק' קריאה
בדי אוהלים המסמלים את הנדודים והטלטלות של אלו שפונו מביתם שמשו השראה למערכת לבוש שיצרה שיר כץ מצבעון. הפריפריה מגיעה לאופנה *תמונה ראשית: שיר כץ, מרגישה תלושה. "קהילת צבעון מפוזרת בכל המדינה. המשפחה שלי
5 דק' קריאה
13 דירות בבית ההולך ונבנה בנהריה, רכשו חברי קיבוץ רות. כשתסתיים הבנייה בעוד כשנתיים, יעברו אליו חברי הקיבוץ וילדיהם. "אנחנו בנהריה כדי להישאר, כי העיר והצפון חשובים לנו"  הקיבוץ העירוני "רות" של בוגרי השומר
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן