500 למות דה וינצ'י
עם ציון 500 שנה למותו של גדול אמני הרנסנס, לאונרדו דה וינצ'י, רואה אור הביוגרפיה המצוינת של הביוגרף והסופר וולטר אייזקסון, המתבססת על אלפי דפים מתוך מחברותיו ועל תגליות חדשות מחייו ומעבודתו. אייזקסון אורג את האמנות של לאונרדו עם המדע ומראה כיצד רתם אליהם את סקרנותו הנלהבת, תצפיות אינסופיות ודמיון יצירתי. לאונרדו נודע כצייר, אבל בנפשו הוא היה איש מדע וטכנולוגיה ועסק במחקרים חדשניים בתחומים שונים. יכולתו לשלב בין מדעי הרוח, האמנות, מדעי הטבע והמדעים המדויקים, גרמה לכך שהוא נחשב לגאון היצירתי ביותר בהיסטוריה. בתשוקה שלעיתים הפכה לאובססיה לאונרדו קילף את הבשר מעל פני גופות, שלף את השרירים המניעים את השפתיים ואחר כך צייר את החיוך הבלתי נשכח של מונה ליזה. הוא חקר את המתמטיקה ואת האופטיקה, והפיק אשליות של שינוי פרספקטיבות ב'סעודה האחרונה'. חייו מלמדים אותנו שחשוב להטיל ספק, להיות עתירי דמיון, וכמו טועים ומורדים מוכשרים בכל תקופה לחשוב אחרת.
(מאנגלית: ברוריה בן ברוך, הוצאת מודן, 493 עמ' בתוספת תמונות ואיורים)
לכל קסם יש סוף
"מגדל הזהב", מאת הולי בלק וקסנדרה קלייר, הוא הספר החמישי (והאחרון) בסדרת הפנטזיה הנפלאה "מגיסטריום" לבני נוער. סיפור על טוב ורע ועל מה שקורה כאשר אדם נועד לגדולה בין אם הוא רוצה ברך ובין שלא. מצבו של קאלם האנט מעולם לא היה גרוע כל כך. הסוד שלו ידוע לכולם ונראה שהוא מעורר בעיקר רגשות דחייה ופחד. כששנת הלימודים האחרונה במגיסטריום מתחילה, קאל מגלה שרוב חבריו מתרחקים ממנו, והוא נותר להתמודד לבדו עם כוחות אופל נוראיים לאין שיעור. כי סודו האמיתי של קאל עדיין נסתר מעיני כול, אפילו מקאל עצמו, וכעת יהיה עליו להגיע אל סף האבדון כדי להבין אם הוא נועד ליצור או להרוס.
(מאנגלית: יעל אכמון, הוצאת כנרת, 203 עמ')
חייו נתונים בסכנה
"יריית פרידה", מאת לינווד ברקלי, הוא מותחן נוסף בסדרת "פרומיס פולס". העיירה הניו-יורקית הקטנה, עדיין לא החלימה מהטרגדיה שבה מתו מאות מתושביה. גם הבלש בארי דאקוורת, שכמעט מת במהלך החקירה, מנסה לחזור לשגרה אבל הוא נתקל במקרה משונה במיוחד – בריאן גאפני, בחור צעיר, נחטף, וכאשר הוא נמצא מתגלה על גבו קעקוע מחריד. במהלך החקירה מגלה דאקוורת שדווקא לבנו טרבור ולחברתו החדשה יש קשר כלשהו למקרה. במקביל, מדלן פלימפטון, המו"לית לשעבר של עיתון המקומי, מבקשת מקאל ויבר, הבלש הפרטי שאיבד את אשתו ואת בנו, לשמש שומר אישי לג'רמי פילפורד, קרוב משפחתה שנאשם בהריגה של בחורה אותה דרס כשהיה שיכור והצליח לחמוק מהכלא בעזרת תכסיס משפטי, אך חייו נתונים בסכנה. בלי להבין מדוע הוא עושה זאת, ויבר לוקח על עצמו את התפקיד ויוצא לדרכים עם ג'רמי. שם הוא לומד להכיר אותו, ומגלה שהדברים אינם בדיוק כפי שהם נראים. חייו של ג'רמי נמצאים בסכנה מוחשית, משפחתו של בריאן מסתבכת בצרות, וכך גם תושבים נוספים בפרומיס פולס. אט אט מתחוור כי יש בין שתי הפרשיות קשר מפתיע.
(מאנגלית: מיכל כהן, הוצאת מודן, 464 עמ')
דינמיקות משפחתיות
"כוחו של הכלב", מאת תומס סוואג', ראה אור במקור בשנת 1967 בבוסטון וזכה לביקורות מצוינות – טרגדיה מטלטלת, נוקב ורב-עוצמה, סיפורת איכותית, הרומן הטוב של השנה ועוד. לפני שנתיים ראתה אור מהדורה מחודשת של הקלאסיקה יוצאת הדופן הזאת, ומסתבר שהזמן רק היטיב עמה. הספר תורגם לשפות רבות ובימים אלה מעובד לסרט קולנוע בבימויה של הבימאית זוכת האוסקר ג'יין קמפיון. האחים פיל וג'ורג' חיים מזה ארבעים שנה בחווה מבודדת במונטנה של שנות העשרים. כאשר ג'ורג' נישא במפתיע לאלמנה צעירה, והיא ובנה מצטרפים לחווה, פיל מחליט להפוך את חייה לגיהינום. השלום המעורער בין שני האחים הולך וקורס. אבן הדומינו הראשונה נופלת, והאחרות בעקבותיה. אט-אט נפרשות בפני הקורא דינמיקות משפחתיות גלויות וסמויות לצד התגלמויותיה המסוכנות והגואלות של האהבה. מהפִּסקה המפתיעה הראשונה ועד המילה האחרונה בספר, קולו של תומס סוואג', והלהט והאכזריות של דמויותיו, אוחזים בקורא בלי להרפות. דבר אינו צפוי, ושרשרת של אירועים מובילה לסוף שהוא בה בעת בלתי נמנע ומדהים.
(מאנגלית: יעל אכמון, הוצאת מחברות לספרות, 272 עמ')