יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2024 08 27 115154

ספר חינם – מי לא ירצה?

4 דק' קריאה

שיתוף:

לפני כמעט שלושה עשורים כתב הדי בן עמר רומן דיסטופי שמספר כיצד הופכת מדינת ישראל למדינת הלכה. הטענות שלו הן דווקא כלפי הציבור החילוני, שאינו יודע להגן על זכויותיו. והשאר היסטוריה

ב-1997, שנתיים אחרי רצח רבין ובהשפעתו, כתבתי ספר – "בשם שמים" שמו.
הספר מתאר דרך קורותיה של משפחה מקיבוץ את תהליך הפיכתה של מדינת ישראל למדינת הלכה, תהליך שמביא לסופה.
הספר נולד בראשי כשעמדתי בעצרת לזכר רבין בנובמבר 97'. הבטתי בכל האנשים הטובים שעמדו סביבי בכיכר, ושאלתי את עצמי כמה מהם מבינים שאנחנו, הם ואני, זן הולך ונכחד ועוד מעט נהיה מיעוט, ואחר כך מיעוט "בטל בשישים", כזה שכבר לא נחשב.
כי התהליכים הדמוגרפיים ומשמעותם החברתית כבר היו לגמרי ברורים לעין. צריך היה להיות עיוור, קצר-רואי או חי באשליות כדי לא לראות אותם.
החלטתי לכתוב ספר, שיתאר את התהליכים העתידיים שיעברו על מדינת ישראל ב-20 השנים הבאות עד שתהפוך למדינת הלכה.
הבחירה במסגרת של "20 השנים הבאות" נעשתה מאילוץ ספרותי הנוגע לחיי הדמויות והאירועים העוברים עליהם. בפועל היה ברור לי שזה יכול לקחת גם 40, אבל לעניין הכרונולוגי המדויק לא הייתה כאן משמעות, אז נשארתי עם מסגרת זמן עתידית של 20 שנה.
בפועל, 27 שנה אחרי כתיבתו, חלק מהתהליכים המתוארים בספר כבר כאן ומתרחשים לנגד עינינו.
העצרת בה מדובר למעלה התקיימה בנובמבר 1997 – כתב היד היה מוכן בפברואר 98'. חלק גדול ממנו נכתב במשך חודש של מילואים, אותו העברתי בקונטיינר-ציוד שהוסב לחדר מגורים.
הקונטיינר עמד בליבו של מחנה ציוד צבאי בפאתי העיירה ראש פינה. תפקידי במילואים הללו היה להיות קצין תורן לילי, לאחר שכל קציני הבסיס ועובדיו נסעו הביתה.
נשארתי עם חבורה של חיילים צעירים, "כיתת השמירה והכוננות", רובם דוברי רוסית המתקשים בעברית. הייתי אחראי לכך שבשש בערב, זמן התחלת תפקידי, יעמדו הללו מול התורן ונקיים טקס הורדת הדגל. בשש בבוקר הייתי אחראי על טקס הנפת הדגל מחדש, באותו הרכב אנושי ובאותו פורמט.
עלה בדעתי שאם נשאיר את הדגל מונף נחסוך שני טקסים כל יום ואת זמנם של 11 איש, שהם כיתת הכוננות ואני, אבל אז הייתי נשאר ללא תעסוקה במהלך המילואים.
בקונטיינר הזה חייתי את התהליכים שעברה המדינה ב-20 השנים העתידיות שחלפו בראשי, ואת קורותיה של המשפחה המתוארת בספר, המבוססת בגדול על משפחתי, כמו גם את מה שעבר על הקיבוץ שבספר, המבוסס על מה שהיה הקיבוץ שלי.
וזה היה קשה.
כי ידעתי שכל מה שאני מתאר בספר צפוי לקרות יום אחד, ולפעמים מצאתי עצמי יושב בקונטיינר ההוא ובוכה – בוכה על המדינה שבה נולדתי וגדלתי ואהבתי מאוד, מדינה שידעתי שעושה את דרכה אל סופה, גם אם זה ייקח עוד שנים.
קצת אחרי המילואים ההם נערכה ביד חנה הלוויה ליקי א', אחד מוותיקי הקיבוץ וממייסדיו. נשאתי מילות פרידה ובאמצע ההספד הוצפתי דמעות ונחנקתי. לא יכולתי להמשיך. כולם חשבו שזה בגלל יקי, אבל זה היה כי לנוכח מותו של דור העבר, הוצפתי בתיאור שמתואר בספר שלי, תיאור של העתיד.
״גאולת האדמה ופעמי משיח״
בפברואר 1998, כשכתב היד היה מוכן, שלחתי אותו לעשר הוצאות ספרים. קיבלתי תשובה חיובית משלוש מהן – שוקן, כתר ועם עובד. בחרתי בעם עובד.
בתקופת העריכה של הספר, באחד הביקורים שעשיתי בבית ההוצאה, פגשתי במסדרון את הסופר חיים באר, שהיה לו חדר שם.
״קראתי את כתב היד של הספר שלך," הוא אמר. "אני בא מבית דתי – רואים שאתה מבין את צורת החשיבה של הציבור הזה. הספר שלך כלל לא מופרך – הוא מתאר מציאות שעלולה לקרות״.
כצפוי, עם צאת הספר לאור רואיינתי בכמה כתבות בעיתונות. מכולן אני זוכר את כתבת השער הגדולה על כל העמוד הראשון של עיתון "הצופה", אז עיתון הציונות הדתית, כתבה שלגלגה על הגישה הפסימית וההזויה שלי שהספר מבטא, כדברי הכותבת, נעמי גוטקינד.
גם הואשמתי ב"שנאת דתיים״.
הופעתי ב"פופוליטיקה" הזכורה לשמצה, וגם הופעתי בתוכנית התרבות "זה הזמן" בערוץ הראשון, בהנחיית רם עברון, שם ביקשו התייחסות טלפונית לספר שלי מעמוס קינן, מי שכתב את "בדרך לעין חרוד", וגם השוו את הספר ל"המלאכים באים" של יצחק בן-נר – שתי ההשוואות מופרכות ולא נכונות, משום שבשני הספרים הללו מוצגת מציאות דיסטופית-דמיונית, ואילו הספר שלי הציג ומציג מציאות ממשית, תהליכים שהחלו עם הכיבוש של מלחמת ששת הימים, "גאולת האדמה ופעמי משיח", ונמשכים עוד היום וימשיכו עד שיביאו לסופה של מדינת ישראל.
אני באמת מאמין שהם יביאו לסופה, כי כל הנתונים הדמוגרפיים פועלים לרעת המדינה ולרעת הציבור החילוני והרציונלי, והם הולכים ומחמירים. מתהליכים דמוגרפיים בקצב ליניארי הם הפכו לתהליכים בקצב אקספוננציאלי.
היחידה בקרב מבקרי הספרות שהבינה את הספר שלי באמת, עינת דולב, אמרה בתוכנית של רם עברון: "אתם לא הבנתם מה הוא אומר בספר – אין לו בכלל טענות כלפי הדתיים ואין בו שום שנאת דתיים. כל הטענות וההאשמות מופנות כלפי הציבור החילוני, שאינו יודע להגן על זכותו״.
אישה חכמה היא הייתה.
עקב הגישה המזלזלת בתקשורת במה שכונה "הפנטזיות של הכותב",
כלומר – הפנטזיות שלי, הספר לא הצליח במכירות, וההוצאה החליטה לא להוציא מהדורה נוספת.
מאז שעלתה ממשלת הטרלול לשלטון, והחלה בצעדי ההפיכה המשטרית, שחלקם מתואר בספר והמשכם שעדיין לא קרה אבל יקרה מתואר בו גם, קיבלתי מיילים וטלפונים מאנשים שקראו אותו אז ושואלים "איך ידעת?!״
ואני עונה: "זה היה כל כך ברור – איך אתם לא ידעתם?״
וגם שואלים: "למה לא מוציאים אותו שוב?״
לך תסביר ששיקולי הוצאת ספרים הם מסחריים-נטו. אבל יצרתי קשר עם הוצאת "עם עובד". המגעים זכו להצלחה, ובמהלך השנה ההוצאה העבירה אלי את הזכויות על הספר – אבל הקבצים המקוריים, שהיו על דיסקטים מרובעים של פעם, כבר לא היו.
על כן ישבתי מדי יום בזמני הפנוי, ואט-אט הקלדתי את כל הספר מחדש. שיניתי בו שלושה משפטים מהספר המקורי, כל השאר נשאר כמו שנכתב אז.
עכשיו יש בידי הקובץ השלם.
בעת ההקלדה המחודשת שוב עלו הדמעות בעיניי, כשהבנתי שמה שאני כותב כבר בעיצומו של התהליך, ואין כוח שיעצור את זה – אלו היו, כמו בעבר, דמעות של צער ושל פרידה מהמדינה שבה נולדתי ושאם בעת הכתיבה של הספר אמרתי "מדינה שלא תהיה עוד", היום אני אומר "כבר איננה״.
עד כמה היא כבר איננה למדנו כולנו מאז טבח-נתניהו בשבעה באוקטובר. עד כמה היא איננה למדנו ואנחנו לומדים כל יום ממסע השנאה שמכונת-הרעל מייצרת נגד החטופים.
לפני קצת למעלה משבוע סיימתי להקליד את הספר, כאמור. אינני רואה טעם להוציא עשרת אלפים שקלים להדפיס אותו שוב, על כן אני שולח אותו מאז במייל (כקובץ PDF) לכל המעוניין. פרסמתי זאת בפייסבוק, ומאז שלחתי כבר כ-80 ספרים.
אני מציע כאן את הספר לכל המעוניין. כמובן חינמי, ללא עלות. אין לי צורך בכסף. רק שילחו למייל שלי שכאן למטה את כתובת המייל שלכם ואשלח לכם את הקובץ.
בהקדשה לספר רשמתי: "לילדיי – בתקווה שהספר יתרום במשהו לשינוי״.
אם עדיין יש סיכוי שהספר יפקח עיניים ויתרום במשהו לשינוי – זו התמורה הכי טובה שאוכל לקוות לה.

תגובה אחת

  1. רציתי להעיר על המילים טבח נתניהו בשבעה באוקטובר, גם אם לא אוהבים משהוא צריך לשמור על המילים, את הטבח הגה ויצר חמאס, ואין לזה שום קשר לנתניהו, גם אם תצליח להעיף את נתניהו מהשלטון, האיום ימשך ואף יגבר, חמאס וחיזבללה לא שונאים אותנו בגלל נתניהו, אלא בגלל שאיננו מוסלמים, אנו שוב עוסקים בשטויות במקום הדבר האמיתי, נתניהו כבר מעל 70 כמה זמן כבר נשאר לו ,צריך כבר להפסיק להתעסק עם בן אדם אחד נמאס כבר לשמוע כל היום נתניהו, דברו על החקלאות על פיתוח הכפר והארץ שמירה על השטחים הפתוחים, ובעיקר ידיעה אמיתית מי האויב, נתניהו עם כל הכבוד לא יכול לבצע טבח גם אם ירצה, מי שיכול זה הפלסטינים ביו"ש וחיזבללה ואת זה צריך להציף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

התקציב לתמיכה זו יעמוד על 10 מיליון ₪ • המטרה: הגדלת היקף התוצרת החקלאית המקומית ומתן פתרון לצמצום מחסור והרחבת עונת הגידול מנכ"ל משרד החקלאות וביטחון המזון, אורן לביא: "אנו רואים חשיבות גדולה מאוד
< 1 דק' קריאה
דקלה אריה בדלר, ממושב אשתאול שבהרי יהודה, היא בן אדם מעורר השתאות וסקרנות, בעלת תפישה חינוכית ייחודית לגיל הרך * ביום יום עורכת דקלה סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות ופעוטות, שמיועדות לתינוקות מגיל 3 חודשים
6 דק' קריאה
הם עזבו הכל, את העסק הפרטי שכל כך קשה עבדו עליו ויצאו להילחם ולשרת במילואים למען המדינה * רבים מהם שירתו שלושה חודשים ואף נקראו לסבב שני ובינתיים מצב העסק שהושאר מאחור הידרדר *
10 דק' קריאה
בדי אוהלים המסמלים את הנדודים והטלטלות של אלו שפונו מביתם שמשו השראה למערכת לבוש שיצרה שיר כץ מצבעון. הפריפריה מגיעה לאופנה *תמונה ראשית: שיר כץ, מרגישה תלושה. "קהילת צבעון מפוזרת בכל המדינה. המשפחה שלי
5 דק' קריאה
13 דירות בבית ההולך ונבנה בנהריה, רכשו חברי קיבוץ רות. כשתסתיים הבנייה בעוד כשנתיים, יעברו אליו חברי הקיבוץ וילדיהם. "אנחנו בנהריה כדי להישאר, כי העיר והצפון חשובים לנו"  הקיבוץ העירוני "רות" של בוגרי השומר
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן