יבול שיא
הרפת והחלב
Prof Raphael Meshulam 1

ראיון החודש: פרופסור רפאל משולם, מגלה החומר הפעיל בקנאביס וחתן פרס ישראל

7 דק' קריאה

שיתוף:

"בשנת 1963 מצאנו בקנאביס את המבנה של החומר הפעיל  – קנאבידיול C.B.D –  "
" 15 שנה נותנים קנאביס ל-45 אלף חולים בישראל. זה מספר חולים גדול יותר מזה שבגרמניה והרבה פחות חולים מקבלים קנאביס רפואי בצרפת. ישראל נחשבת מחקרית ויישומית – מובילה בעולם"

פרופסור רפאל משולם נחשב ל'אורים ותומים' בתחום הקנאביס. לאורך עשרות שנים רכש לעצמו ידע מוכח חובק עולם. לפני 56 שנים, במעבדה במכון וייצמן, שקד על מרכיבי צמח הקנאביס והיה לראש וראשון שגילה את החומר הפעיל בצמח שאינו מייצר רק חשיש ומריחואנה אלא מהווה רכיב יוצא מגדר הרגיל לשימושים רפואיים בסדרה ארוכה של מחלות קשות וחמורות.

בזכות הגילוי הדרמטי של פרופסור משולם, ילדים ובוגרים ברחבי העולם נהנים מהקלה של ממש בטיפול במחלות שנראו לכאורה חשוכות מרפא ובזכותו נמצא להם מזור.

הקנאביס הפך זה מקרוב לצמח ריפוי ממדרגה ראשונה ואולם חשוב לדעת ובעיקר לזכור שלפני כל פעולת ריפוי כזו או אחרת, גידול צמח הקנאביס הוא חקלאות לכל דבר ועניין. הנושא הזה הפך לטרנד לאומי בישראל וגופים מסחריים השקיעו בשנה-שנתיים האחרונות ממון בקידום הייצור, הטיפוח והשיווק של הצמח המיוחד הזה. באחרונה נוצר מחסור בתפרחות שאמורות להגיע אל בתי המרקחת וטיפול רפואי באלפי חולים נעצר ולא היה ברור מתי יתחדש.


במצב שנוצר ועל רקע התפתחות הקנאביס לממדים גדולים בעולם ובמיוחד בישראל, יזמתי פנייה אל פרופסור רפאל משולם להיות אורח "ריאיון החודש" של "יבול שיא".

פרופסור משולם הסכים מיד והריאיון היה בחדרו הסמוך למעבדת המחקר שלו בבית הספר לרוקחות במרכז הרפואי הדסה עין כרם בירושלים.

פגשתי אדם בעל שיעור קומה, עטור הישגים ופרסים. חתן פרס ישראל לחקר הכימיה והוא צנוע, מסביר בחן רב, מתבטא בשטף, צלול וברור. זיכרונו עמו והתנהלותו אינה מזכירה כלל את גילו הביולוגי. ב-5 בנובמבר השנה יציין משולם 89 שנות חיים.

פרופסור רפאל משולם, מגלה החומר הפעיל בקנאביס בשנת 1964, איך עלית על ייחודיות החומר הפעיל?

"בשנת 1963 מצאנו מבנה של קנאבידיול.C.B.D –  לא פסיכוטי, לא גורם לשינויים. מהחומרים הצמחיים – מורפין בודד מאופיום לפני 150 שנה, קוקאין בודד לפני 100 שנה, שניהם ביבשת אירופה. הדבר היה מוזר כי החומר הפעיל בקנאביס מעולם לא בודד.

כשבודדנו את החומר במעבדה במכון וייצמן בפעילות משותפת עם ד"ר יחיאל גאוני והוכחנו את המבנה, החומר נמצא בתערובת עם הרבה חומרים שונים בתוך הקנאביס, היה קשה להפריד אותו והשיטות לא היו די מתקדמות.

אחר-כך אושר שימוש בחומר הצמחי למחלת הנפילה (אפילפסיה) אצל ילדים. בארצות הברית יש לזה שימוש מאד גדול. ממש משתגעים מזה במובן החיובי. החברות הגדולות משלבות את זה בסוכריות ובתרופות".

יש הסבר מתקבל על הדעת מדוע זה לא קרה קודם לכן במחקר, בעולם?

"במוסד אקדמי קשה לעבוד על משהו שיש בעיות חוקיות לגביו. בל נשכח, מדובר בסמים, בחשיש ובמריחואנה. לא ניתן להציב שוטר במוסד אקדמי כדי שיפקח מי נכנס ומי יוצא. נכנסים ויוצאים הרבה סטודנטים ולא תבדוק כל אחד. זה בלתי אפשרי. ויש גם הרבה ניירת. זה לא דבר פשוט".

"כשהתחלנו לעבוד על קנאביס כמעט שלא היו חוקרים באותן שנים. ביקשנו מענק מארצות הברית ונענינו שהנושא לא מעניין אותם כי בארצות הברית לא מעשנים מריחואנה."

"פנינו למכון ידוע בוואשינגטון,NTH, שתומך במחקרים בתחומי רפואה וביוכימיה. התקציב השנתי של המכון הזה הוא, תשמע טוב, 35 מיליארד דולר. לכן ארצות הברית מובילה היום בתחומים האלה."

"אנחנו ביקשנו 100-150 אלף דולר בשנה וקיבלנו מה שביקשנו. בשנת 1966 עברתי ממכון וייצמן לאוניברסיטה העברית בירושלים והמכון האמריקני שמח שהוא תמך במחקר שלנו. לפני חמש שנים העניק לי המכון האמריקני פרס על "המחקר בשנות דור".

מהי הייחודיות של קנאביס לרפואת האדם בימינו?

"בקנאביס יש שני חומרים עיקריים: הראשון גורם לשינויים בעישון מריחואנה. השני אושר כתרופה לפני 15 שנה. תרופה שהיא נגד תופעות לוואי של תרופות אנטי סרטניות. עד אז היו תגובות מאד לא טובות למי שסובל מהמחלה. האישור לתרופה ניתן בארצות הברית ובישראל. ילדים קיבלו את התרופה והחלו לחייך. התרופה עשתה להם טוב.

החומר טוב נגד פוסט טראומה אבל לזה אין אישור כתרופה. הקנאבידיול הרבה יותר מעניין כי הוא אינו גורם לתופעות לוואי. החומר השני נגד אפילפסיה.

ב-1980 הראינו שלחולים במחלה הזאת הקנאבידיול עוזר. בגלל בירוקרטיה לא המשיכו בזה, עד שבארצות הברית הורים רבים ראו שלילדיהם הסובלים מאפילפסיה החומר עוזר מאד.

הורים לקחו ילדים לקולורדו שם הקנאביס היה חופשי ומצאו זן שהתאים להם וזה הצליח. הלחץ החברתי השפיע ומשפיע על הממשל בארצות הברית ולא היתה ברירה ואישרו בדיקות לילדים".

"לפני שלוש שנים חברה בריטית ייצרה משחה וערכה ניסוי על 300 ילדים והיתה הצלחה רבה. החומר אושר לשימוש ונכנס לרשויות התרופות. החומר יקר אבל אין סיבה לכך."

"זה חומר צמחי ואפשר לגדל אותו במחיר של אספירין. למה לא עשו את זה לפני 30 שנה? היינו בוודאי עוזרים לאלפי ילדים. הבעיה היא שבארצות הברית אין ניסויים קליניים. ארצות הברית אינה מוכנה לאשר ניסויים קליניים".

"אני יועץ של משרד הבריאות. 15 שנה נותנים קנאביס ל-45 אלף חולים בישראל. זה מספר חולים גדול יותר מזה שבגרמניה, הרבה פחות חולים מקבלים קנאביס רפואי בצרפת."

"ישראל נחשבת מחקרית ויישומית מובילה בעולם! משרד הבריאות היה די פתוח. יש שם מחלקה גדולה שמטפלת בנושא. עד עכשיו חולה היה פונה לרופא והרופא היה פונה למשרד הבריאות שהיה מאשר קנאביס לחולה."

"היום יש קבוצה של 120 רופאים שמאשרים בעצמם. הם עברו קורס מיוחד של שלושה-ארבעה ימים והם רשאים להמליץ. הם נותנים רצפט (מרשם) לבית מרקחת.

יש הרבה זנים וכל אחד שונה. המגדלים די התנגדו לסידור החדש. פתאום נאמר להם שהם רק מגדלים ולא משווקים. יש ריב בין היק"ר (יחידת קנאביס רפואי -ש.ו.) במשרד הבריאות ובין המגדלים".

אינך פעיל בחקלאות, אולם האם ברור לך מדוע כל כך יקר לגדל קנאביס רפואי?

"כדי שזן ייתן את אותם החומרים רצוי שהגידול יהיה במקום סגור. הכללים צריכים להיות סטנדרטיים לחלוטין. התנאים חייבים להיות זהים כל הזמן, אחרת היחס משתנה. זה לא פשוט, זה גידול יקר, צריך בטיחות – בתוך מבנה סגור וחובת שמירה 24 שעות, וזה עולה הרבה כסף. הצמח רגיש מאד לסוג הקרקע, לאורך יום, לטמפרטורה, ועוד".

האם אתה סבור שהגידול של קנאביס הוא סיפור הצלחה למגדל? למדינת ישראל?

"בהחלט כן. עד עכשיו 8 חברות ישראליות קיבלו אישורים של היק"ר ושל המשרד לביטחון פנים. היק"ר ייתן אישור ליותר חברות אם יהיה ייצוא. המדינה לא אפשרה ייצוא בנימוק שישראל לא מייצאת חשיש.

הייצוא טרם התחיל. הוא מוגדר מאד. הייצוא מיועד לצרכים רפואיים, לבתי מרקחת. יש תחרות גדולה בעולם. בקנדה הגידול הוא חופשי וכך גם באורוגוואי. נוכח העובדה ש-5-10 אחוזים מכלל האוכלוסייה בקנדה, שמונה 50 מיליון תושבים, עוברים על החוק, הוחלט שמוטב שהנושא יהיה פתוח".

קנאביס תרופה למה? למי?

"שוק אדיר לתרופות, טוב למחלות דלקתיות רבות. טוב למחלות אוטואימוניות שהגוף תוקף את עצמו. מצאנו שאצל עכברים עם סוכרת סוג א' שזה אוטואימוני הקנאביס עוזר הרבה. הרבה גם לחולי סרטן. התרופה מחליפה מח עצם. רופא במרכז הרפואי "בילינסון" נתן קנאבידיול לחולים כאלה ומספר החולים פחת ב-50 אחוז. יש חברה שמפתחת את החומר. יש עניין אדיר בנושא. קנאביס מוריד חרדה, דיכאון וצריכת מזון".

שאלה שאינה בתחום מחקרך ואולי בכל זאת תסכים לענות עליה. כל כך הרבה גנרלים בצה"ל, מפכ"לים וקציני משטרה בכירים הצטרפו לחברות המגדלות קנאביס, האם הכסף מושך אותם או שהחברות חושבות ששמות הבכירים יעזרו להן?

"הדעה שלי אחרת לגמרי. בישראל קציני צבא ומשטרה בכירים יוצאים לגימלאות בגיל מוקדם ועם פנסיה גבוהה. למה מישהו במשטרה לא יכול לעבוד עד 65 שנה? החברות לקנאביס חדשות כולן. הן התחילו לחפש אחר דמויות, וברור שלבכירים שיוצאים לגימלאות מהצבא ומהמשטרה יש ידע. אז קולטים אותם לחברות החדשות".

מדוע נוצר מחסור בתפרחות ומה יסייע שהמחסור יהיה זמני בלבד?

"אני מעט מעורב עם משרד הבריאות בנושא הזה. חברת "תיקון עולם" שסיפקה שליש מהחומר לבתי המרקחת נסגרה והאספקה נפסקה. הם גידלו בישוב שבעלי המקום רצו לעצמם את האדמות. משרד הבריאות לא אישר לחברה להמשיך ולספק וחודשים רבים הם לא מספקים יותר".

ממקור אחר התבררו הפרטים הבאים: המחסור בתפרחת שוק הקנאביס נוצר כאשר היק"ר, יחידת הקנאביס הרפואי במשרד הבריאות, סגר את החווה של חברת "תיקון עולם" בביריה, שפעלה על פי תקינת הקנאביס הישנה. "תיקון עולם" שירתה מעל 10,000 מטופלים, כרבע מהשוק. לא ברור מה היתה הסיבה העיקרית לסגירה, האם היתה זו בעיה באיכות המוצר או שהחווה ישבה על אדמות קק"ל שאינן בבעלות החברה. מכל מקום החברה הפסיקה לייצר ויצרה מחסור בשוק הרפואי.

מאז חודש אפריל משרד הבריאות לא אישר לחברה להוציא תפרחות מן החווה בביריה. לכן נשלחו החולים שקנו עד אז מ"תיקון עולם" לרכוש תפרחות בחברות אחרות, אולם אלה לא נערכו לקצב אספקה כה גדול והיה ברור להם ש"תיקון עולם" שולטת בשוק המקומי והייצוא יהיה בר ביצוע רק בסוף השנה.

לסיום שיחתנו, במבט לאחור עשית היסטוריה. תרמת למין האנושי. מה אתה חש?

"מבחינה אקדמית מדעית אני שמח שקידמנו את הנושא, שיש לו אספקטים רפואיים וחברתיים רבים. זה סיפוק. הרי כשהתחלנו איש לא התעניין. אני שמח שתרמתי למדע להגדיל ידע אנושי. אני כימאי של חומרי טבע. מעוניין לדעת מה צמחים מייצרים. הם מייצרים אלפי חומרים. הפיזיולוגיה שלי לא שונה בהרבה מזו של חזיר. בצמחים אין מערכת אחידה. אלפי שנים הרפואה התבססה על צמחים. חוקרים חומרים בצמח, לא יודעים הרבה ומחפשים איזה חומר משפיע כך או אחרת".

זהו. תסתפק במילים האלה?

פרופסור רפאל משולם: "כן".

אתה חתן פרס ישראל לחקר הכימיה.

"אכן כך.זכיתי בפרס ישראל בשנת 2000. הפרס ניתן לי על THC  שפועל בגוף ולא ידעו איך הוא פועל.

יו"ר החטיבה למדעי הטבע באקדמיה הלאומית למדעים

פרופסור רפאל משולם נולד ב-5 בנובמבר 1930, בסופיה בירת בולגריה. מתגורר בירושלים. נשוי לדליה לבית בורוביץ שהיתה מורה בבית ספר יסודי. הורים לבן ושתי בנות עם שבעה נכדים. הבן רועי נשוי+2, פרופסור למתמטיקה בטכניון. הבת דפנה נשואה+2, רופאה, נוירולוגית ילדים. הבת הדס נשואה+3, רופאת עיניים אופטלמולוגית, בהדסה עין כרם.

אביו של רפאל משולם, ד"ר מורנו משולם, היה מנהל בית החולים היהודי בסופיה ונשיא ההסתדרות הציונית מכבי בבולגריה. היה במחנה ריכוז ושוחרר לקראת סיום מלחמת העולם השנייה.

בילדותו למד רפאל משולם בבית ספר אמריקני. אחר-כך למד הנדסה כימית במשך שנה ובשנת 1949 עלתה המשפחה לישראל. שלוש שנים אחר-כך סיים בן 22 תואר שני בביוכימיה באוניברסיטה העברית. בשירות הצבאי בשנים 1953-56 ערך מחקר על קוטלי חרקים.

בשנים 1956-58 עשה דוקטורט במכון וייצמן. נושא העבודה היה סינתזה של סטרואידים והיא נערכה בהדרכתו של פרופסור פרנץ זונדהיימר. בשנים 1959-60 עשה פוסט דוקטורט במכון רוקפלר בניו-יורק במחקר על הטרפנים. בשנים 1960-65 עבד במכון וייצמן, תחילה בסגל הזוטר אח"כ בסגל הבכיר וחקר את הכימיה של חומרים טבעיים.

בשנת 1966 הצטרף לאוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1968 בהיותו בן 38 מונה לפרופסור חבר ואחרי ארבע שנים לפרופסור מן המניין. בשנת 1975 הופקד על הקתדרה על שם ליונל יעקובסון לכימיה רפואית.

בשנים 1979-1982 היה רקטור האוניברסיטה העברית. ב-1982 שהה כפרופסור אורח באוניברסיטת אוהיו וב-1993-94 פרופסור אורח במחלקה לפרמקולוגיה בקולג' לרפואה של ריצ'מונד.

בשנים 1999-2000 כיהן כנשיא חברת מחקר בקנאבואידים הבין לאומית ומאז שנת 2007 משמש יושב ראש החטיבה למדעי הטבע באקדמיה הלאומית הישראלית למדעים.

בשנת 2000 זכה בפרס ישראל לחקר הכימיה.

בשנת 1970 דיווח העולם המדעי על הבידוד הראשון של מטבוליט THC אקטיבי בגוף האדם. קנאבידיול CBD נחקר בהצלחה במודלים של בעלי חיים וזה הוביל לניסוי קליני מוצלח. זה הוכח כחומר נוגד חרדה, מגן על הלב ,מונע בחילה, מסייע לשינה, נוגד סוכרת תלוית אינסולין ובעל השפעה אנטי דלקתית במודלים של בעלי חיים הלוקים בדלקת מפרקים שגרונית.

בשנת 1987 יזם בצוותא עם פרופסור אברהמוב ניסוי קליני THC בילדים שעברו טיפולים כימותרפיים נגד סרטן והחומר מנע לחלוטין בחילות והקאות. החומר נמצא יעיל גם במודל של בעלי חיים הלוקים בטרשת נפוצה ונמצא בשימוש קליני נגד בחילות והקאות במטופלים בכימותרפיה.

בחודש יוני 2014 נבחר פרופסור רפאל משולם על ידי העיתון "ג'רוזלם פוסט"
כאחד מחמישים היהודים המשפיעים ביותר בעולם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן