יבול שיא
הרפת והחלב
זן לבן בחלקה האורגנית

תפוחי אדמה ומבחני זנים בצל המלחמה

3 דק' קריאה

שיתוף:

ב 21 למאי למרות אירועי 7 לאוקטובר והמלחמה הנמשכת התקיים הסיור המסורתי במבחני הזנים ובתערוכת זני תפוחי האדמה בחזקת החיים צרכים להימשך למרות האסון והשכול

ב21 למאי 2024 התקיים הסיור המסורתי במבחני הזנים של תפוחי האדמה בחלקות ניסוי של מבחני זנים אביביים בחלקה האורגנית של קיבוץ עלומים, ו בחלקת  קרקע הלס של קיבוץ סעד כשבמועד מוקדם יותר התקיים הביקור בחלקת החול שליד מושב עין הבשור ב 1 למאי. אירוע זה מתקיים כל שנה כחלק מהצגת מבחני הזנים של תפוחי האדמה המתקיימים כל שנה. לכאורה עוד אירוע מקצועי מסורתי בו נפגשים כל העוסקים בענף ירקות חשוב זה.  בכל שנה משתתפים ביום  זה גם נציגי חברות הטיפוח ויצור זרעי תפוחי האדמה מאירופה, כשבערב אחרי תצוגת הזנים מתקיים גם מפגש של כל יצרני ומטפחי הזנים במסעדה בתל אביב. אבל השנה אף כי תצוגת הזנים התקיימה לכאורה כרגיל הכל היה שונה, היום נערך בצל אירועי ה 7 לאוקטובר והמלחמה בה אנו נתונים מאז. מבחינתי האישית זה גם סיום תקופה, זו היה האירוע המקצועי הראשון של ענף תפוחי האדמה שבו השתתפתי כאורח,  כששרביט ההדרכה עבר סופית לזיו מי-טל המדריך עימו עבדתי בשנים החולפות ואני מאחל לו בהצלחה בהמשך הדרך

זוכרים 40 חקלאים שאינם עוד איתנו

חשוב מכל כ 40 מהחקלאים אינם עימנו, חלקם הגדול נרצח ואחרים נמצאים עדיין בשבי חמס כשהאירוע השנה התקיים לזכרם ובתערוכת הזנים שהתקיימה בלול הישן של קיבוץ סעד- הלול של אשר גולן הוקדש קיר עם תמונותיהם לזכרם.

תערוכת זנים מחלקות סעד ורוחמה
תערוכת זנים מחלקות סעד ורוחמה

נציגי חברות ייצור זרעי תפוחי האדמה והטיפוח נעדרו

בנוסף עם בכל שנה נהגו להצטרף לסיור עשרות נציגי חברות זרעים ומטפחי תפוחי אדמה מאירופה,  שהשנה האירוע התקיים ללא נוכחותם. עם עקב פחד לבקר בעוטף או עקב מגבלות ביטוח העובדה שהפעם האירוע היה אירוע ישראלי בלבד. מאידך היווה היום מפגש עם ראייה לעתיד טוב יותר של כל העוסקים בענף תפוחי האדמה בישראל.

סיור בחלקות הניסוי בשדות

היום התחיל בביקור בחלקת  מבחן הזנים תפוחי אדמה אביב  אורגניים של קיבוץ עלומים, בסמוך לחלקה שילוט המזהיר מקרבה יתרה לגבול. בקרבת חלקת הזנים בולטים הלולים השרופים של הקיבוץ ובתי הצמיחה הנטושים תוצא של המלחמה שנכפתה עלינו.

בחלקת קיבוץ עלומים נבחנו 9 זני תפוחי אדמה שנזרעו ב 11 לפברואר 2024 , והוצגו בגיל 100 ימים מהזריעה, איסוף החלקה והשקילות צפויים תוך כדי  20 הימים הקרובים.

חלקה נוספת בה ביקרנו היא החלקה בסעד בקרקע לס בה נבחנו 40 זנים שנחשפו חלקית כדי שניתן יהיה להתרשם מאיכות והכמות הפקעות תוך אפשרות להתבוננות בנוף הצמחים.

תערוכת פקעות ממזרע סתיו בלול של אשר בקיבוץ סעד

בלול של אשר בסעד התקיימה תצוגת זנים מזריעות הסתיו, הוצגו הזנים שנבחנו בחלקה אורגנית וכן זנים מחלקות החול והלס. התצוגה כרגיל הייתה מסודרת ומרשימה שאפשרה התבוננות מסודרת והשוואתית בזנים.

עונת הסתיו השנה היא הסיפור העיקרי של העונה, חלקות הסתיו נזרעו באוקטובר זמן קצר לאחר ארועי ה 7 לאוקטובר כשהלחימה בעזה הייתה בשיאה. עדיין אשר גולן האחראי על ביצוע הניסויים לא ויתר ודאג שכל הניסויים יזרעו ויטופלו בזמן.

הזנים בחלקות הלס נזרעו בשטחים של קיבוץ רוחמה, והמטרה הייתה להציגם בגיל 90 יום מזריעה ו 120 יום מזריעה, רצה הגורל שחלק מהחלקה שיועדה לאסיף בגיל 120 יום נגנב (לא על ידי בדואים שאותם נוהגים להאשים תמיד) ולכן לחלק מהזנים הוצגו רק פקעות בגיל 90 יום.

סיכום:

אכן שנה לא רגילה אבל חשוב להדגיש כאן את ההתגייסות של צוות הניסויים שהצליח לזרוע את שלושת ניסויי הסתיו ובהמשך את ניסויי האביב. וזאת על אף אירועי ה 7.10  (אני החתום מעלה זכיתי להביא לצוות השותלים סנדוויצ'ים לארוחת צהרים כדי שיוכלו להמשיך בשתילה ללא הפסקה)

ובכלל מעבר לניסויים יש לציין כאן את התגייסות החקלאים שנותרו, חלקם הגדול פונה לאזורים רחוקים כמו משמר העמק או מלונות ים המלח שלא ויתר והגיע והכין שטחים היכן שהצבא אפשר  והתוצאה שכמעט כל היקף שטחי תפוחי האדמה המתוכנן נזרע ובימים אילו יש אספקה מלאה לשוק המקומי וגם יצוא במחירים גבוהים כך שלפחות בתחום תפוחי האדמה החקלאים יראו השנה ברכה בעמלם על אף המצב הבטחוני והמגבלות שנבעו מימנו ועל כך מגיע לחקלאים כל החי.

תוצאות מבחני הזנים:

תוצאות כל מבחני הזנים של תפוחי האדמה יפורסמו בחוברת תוצאות הניסויים המפורטת שתופק לקראת סיכום עונת מבחני הזנים שיתקיים ב 3 לספטמבר שנה זו בקיבוץ רוחמה. על המעוניינים להישאר בקשר ולהתעדכן לקראת האירוע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ד"ר טלי אילני מתגוררת במדרשת בן גוריון ועובדת במו"פ דרום.  היא בעלת שלושה תארים. שניים מהם מהפקולטה לחקלאות ברחובות: תואר ראשון ב"הגנת הצומח" ותואר שני ב"קרקע ומים" ו"איכות הסביבה" במעבדה של פרופ' בני חפץ.
5 דק' קריאה
עירא בן יהודה מגברעם הוא מורה ומחנך בתיכון שער הנגב ששכל תלמידים, בוגרים ומורים במתקפת 7 באוקטובר. אופק גני מנחל עוז סיימה י"ב. השכול והשמחה התערבבו יחד במסיבת הסיום   "ילד שאחד מהוריו מת, נקרא
8 דק' קריאה
ניצן טל ממעגן הוכשרה ליחידה לאיתור נעדרים יחד עם הכלב רוני. ב-7 באוקטובר לא חיכתה שהטלפון יצלצל ונסעה לבארי לאתר ולחלץ גופות. עכשיו היא פותחת מתחם חדש לכלבים למטרות טיפוליות  *תמונה ראשית: רוני, כלב הרועה
3 דק' קריאה
גם ברגעים הקשים הייתה לו המוזיקה מגדלור, דרכה הוא מתחבר לאנשים. גם כשהוא עצמו מפונה מביתו ממשיך יפתח אבן לשיר למפונים   *תמונה ראשית: יפתח אבן. "אני יכול לנגן ולשיר וזה מה שאני עושה עבור
4 דק' קריאה
ספר ילדים חדש מספר את ההרפתקאות שעברו ילדי הקיבוץ, אי אז בלינה המשותפת  *תמונה ראשית: "גם מי שלא בא מקיבוץ יבין מושגים כמו "אקונומיה" ו"שומרת לילה". איור: הילה נועם ספר ילדים חדש "אלי ענבים
3 דק' קריאה
במופע חדש שיצרה נטע פולברמכר בת להבות הבשן, עומדות שאלות על זיכרון והיעדרו שקיבלו משמעות נוספת לאחר 7 באוקטובר *תמונה ראשית: נטע פולברמכר מתוך המופע, מסע במרחב מחורר של פוסט זיכרון. צילום: Salar Baygan
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן