יבול שיא
הרפת והחלב
עץ תפוזים

על מחלות ומזיקים, ומה קורה במרוקו ובמצרים

6 דק' קריאה

שיתוף:

רקבון צוואר השורש – בעיה מורכבת

פרופ' מייגן דודני: "רקבון צוואר השורש בתוספת מחלת הגרינינג יכולים לגרום לאובדן שורש של 27% בעוד רקבון שורש לבדו גורם לאובדן של כ-10%"

בעוד שהמצגות האחרונות של מכון מגדלי הדרים בפלורידה התמקדו בעיקר במחלת הגרינינג (HLB) נושאים אחרים טופלו, כולל רקבון צוואר השורש (מפתוגן פיטופטורה – phytophthora). מחלה זו הפכה בעייתית יותר בשנים האחרונות. מייגן דודני, פרופסור חבר במכון למדעי המזון והחקלאות של אוניברסיטת פלורידה לפתולוגיה של צמחים, דיברה על הנושא. היא ציינה כי רקבון שורש הוא כבר בעיה מורכבת ומצב זה רק מוחמר על ידי מחלת הגרינינג. שני המפגעים הללו מקיימים אינטראקציה ויוצרים עוד יותר בעיות בעצי הדר.

"מחקרים הראו שרקבון צוואר השורש בתוספת מחלת הגרינינג יכולים לגרום לאובדן שורש של 27% בעוד רקבון שורש לבדו גורם לאובדן של כ-10%," אמרה. "אז למעשה המחלה אוכלת את יסודות המטעים."

מייגן דודני תיארה שני ניסויי שדה הממוקמים ליד אימוקלי (Immokalee) וליד וואוצ'ולה (Wauchula). המחקר הראה כי קוטלי פטריות זמינים, במיוחד מהמוצרים המתקדמים יותר, יכולים להפחית את התפשטות הפיטופטורה באדמה. יחד עם זאת, הניסויים לא הראו שיפור משמעותי ביבול באף אחד מהטיפולים.

הצהבה של צמרת העץ כתוצאה מזיהום רקבון השורש
הצהבה של צמרת העץ כתוצאה מזיהום רקבון השורש

דודני הוסיפה כי יש כמות גדולה של שונות בנתונים שנאספו בניסויים, מה שסיבך את העניינים. כל זה מוביל לשאלות נוספות, שדודני אמרה כי הן דורשות מחקר נוסף.

"האם עלינו לטפל בעצים מזדקנים ודועכים נגד רקבון צוואר השורש כשהם כבר נגועים בגרינינג? זו שאלה שאין לנו עדיין תשובות טובות עליה," אמרה. "יש השפעה קטנה על היבולים וזה משמעותי. אבל יש גם חשש שאם לא נטפל באזורים שבהם מדובר בבעיה, העצים עלולים להתמוטט מהר יותר."

דודני טענה שמגדלים צריכים להגן על עצים צעירים עם שורשים בריאים באמצעים שונים, כמו כיסויי הגנה אינדיבידואליים לכל עץ. על המגדלים להמשיך לדגום שורשים ולנקוט באמצעי הגנה, במיוחד כאשר פיטופטורה מהווה בעיה.

כיסויי עץ אינדיבידואליים
כיסויי עץ אינדיבידואליים. הצילום באדיבות UF/IFAS

היה גם דיון על כך שיש לשנות את דרישות הסף לטיפול ברקבון צוואר השורש בעידן הגרינינג. גם זה ידרוש מחקר חדש כדי לזהות את מדידת ההתפשטות הנכונה.

לבסוף, דודני אומרת כי יהיה צורך במחקר נוסף כדי לראות איזו השפעה יש להחדרת אוקסיטטרציקלין על מערכות השורשים ועל המחלה.

מקור: Citrus Industry

תוכנית חומש לטיפול בזבובי הפירות

התוכנית פורסמה ע"י סוכנות הפיקוח של משרד החקלאות האמריקאי לבריאות בעלי חיים צמחים (USDA APHIS)

סוכנות הפיקוח של משרד החקלאות האמריקאי לבריאות בעלי חיים צמחים (USDA APHIS) פרסם את אסטרטגיית תוכנית החומש להדרה וגילוי של זבובי הפירות. התוכנית מכסה את התקופה שבין שנת 2024 ל-2028.

הסוכנות כינתה את המסמך "מפת דרכים מאוחדת" להגנה על החקלאות האמריקאית מפני האיום של זבובי פירות פולשים. הסוכנות עבדה עם חברי מועצת הצמחים הלאומית כדי לפתח את האסטרטגיה.

זבובי פירות פולשים ניזונים מיותר מ-400 יבולים, כולל הדרים, פירות אחרים, אגוזים וירקות.

"ארה"ב חווה מספר גבוה בצורה יוצאת דופן של גילוי זבובי פירות פולשניים – הגרוע מסוגו מזה 70 שנה," אמר מארק דוידסון, סמנכ"ל הסוכנות הממונה על תוכנית הגנת הצומח וההסגר. "תוכנית החומש שלנו מפרטת כיצד שותפים פדרליים ומדינתיים יכולים להמשיך ולהגביל את התפשטות הזבובים, ככל שאנו ממשיכים במחקר מדעי שיעזור לנו לפתח כלים ואפשרויות טובות יותר לטיפול במזיקים."

זבוב הפירות של קווינסלנד
זבוב הפירות של קווינסלנד

תוכנית סדרי עדיפויות

האסטרטגיה נותנת עדיפות לחיזוק היעדים הבאים עבור זבובי פירות בעלי משמעות רגולטורית:

• מעקבים מקומיים לתמיכה בגילוי מוקדם.

• ניהול ותגובת חירום להבטחת הפחתה בזמן.

• טכניקת חרקים סטרילית ממוקדת ויעילה לתוכניות שחרור והדברה מונעות (הבטחת מתקני גידול שמורים ליעילות ובטיחות).

• מאמצי יבוא ומאמצים בינלאומיים נגד חדירה והתפשטות זבובי פירות פולשים בארצות הברית.

עוד מימון

כדי לטפל בהתפרצויות חסרות התקדים של זבובי פירות אקזוטיים, שר החקלאות טום וילזק שיחרר לאחרונה 103.5 מיליון דולר מתאגיד הסחורות, כאשראי למימון פעילויות חירום משלימות של הסוכנות. כספים אלה מאפשרים ל-APHIS להגיע מעבר למה שהמימון המיועד של הסוכנות יוכל להשיג במהלך השנים הקרובות.

הסגר בקליפורניה

נכון לעכשיו, יש הסגר של זבובי פירות אקזוטיים בשמונה מחוזות בקליפורניה.

מחלקת המזון והחקלאות של מדינת קליפורניה והסוכנות עובדים עם הנציבים החקלאיים של קליפורניה, כדי למגר ולמנוע את התפשטותם של זבוב הפירות של קווינסלנד, זבוב הפירות טאו, זבוב הפירות הים תיכוני וזבוב הפירות המזרחי לכל המדינה.

הפחתת התפשטות

הסוכנות ומדינות המושפעות ממפגעי הזבוב יעבדו יחד כדי לצמצם ובמידת האפשר למנוע תנועה בסיוע כוח אדם. האסטרטגיה דוחפת מגיבים פדרליים ומדינתיים לחקור טכנולוגיות חדשות של דיכוי אוכלוסיה, כגון טכניקת השמדת זכר, לכידה המונית ופיתוח זני זבובי פירות חדשים ו/או משופרים.

האסטרטגיה החדשה אף מאפשרת להילחם בזבובי פירות פולשים באזורים הנמצאים בסיכון גבוה לחדירה ותמנף את הסיוע של הציבור כדי למנוע התפשטות נוספת של מזיקים חקלאיים אלה.

שותפים פדרליים ומדינות גם יאחדו את משאבי המחקר שלהם וישתפו ידע על זבובי פירות כדי להגביל את תנועתם והפצתם.

מקור: USDA APHIS

שנה קשה לענף ההדרים במרוקו

ירידה בהיקפי היבולים בקליפים כתוצאה מבצורות מתמשכות, המלחמה במזרח התיכון וכמויות עצומות של הדרים שהגיעו לאירופה מטורקיה וממצרים גרמו לירידה ברווחים

עונות ההדרים במרוקו סובלות מההשפעה הקשה של בצורת מתמשכת. נפחי היבול ירדו זו השנה השנייה ברציפות וגם המחירים הושפעו. ​​"עונה קשה, אבל עם תוצאות טובות," מתארת סטפני דה ויט, מנכ"לית חברת היצוא Agribianco המייצאת ממרוקו.

"השנתיים האחרונות היו קשות, עם אקלים יבש ומעט מאוד גשם. שני החורפים האחרונים לא היו קרים כל כך עם שינויי אקלים שהשפיעו כמובן. מגדלים רבים נאלצו לעשות בחירות קשות בנושאי השקיה והשדה, בחירות המחייבות סדרי עדיפיות, חלקם אפילו כרתו כמה עצים כדי להפחית את צריכת המים בהתחשב בתנאי מזג האוויר – ועדיין הגענו לכמויות הגונות," אומרת סטפני.

היצואנית הוסיפה: "למרות הכל יצא לנו ממש טוב מבחינת איכות. בתחילת העונה ציפינו למידות קטנות אבל בסופו של דבר הייתה לנו חלוקה שווה של מידות. ב'אגרי ביאנקו' למרות כל בעיות האקלים, אין לנו תלונות העונה על איכות בכלל.

"בעונה שעברה היו לנו מחירים טובים בגלל היצע נמוך יותר. אבל העונה, הירידה בהיקפי היבולים לוותה באתגרים רבים אחרים. זה נובע מהיצע רב בשוק הבינלאומי, עם כמויות עצומות שמגיעות מטורקיה וממצרים, וכן עונת הקלמנטינות מספרד הייתה מאוחרת עם נפחים בלתי צפויים."

מנדרינות במרוקו
הדרים במרוקו

הירידה ביבולים השפיעה על כל הזנים, אומרת סטפני. "הייצור של נדורקוט ירד ב-10%, והמחירים היו לפעמים נמוכים ממחירים קודמים למרות האיכות הטובה. הייתה גם ירידה בכמויות של קלמנטינות, וגדלים קטנים יותר, למרות שהמחירים היו טובים מאוד. העונה רק החלה עבור התפוזים, שם גם הייצור ירד אבל הביקוש היה טוב. עדיין לא ברורים מחירי התפוז, אז נראה איך השוק יזוז."

הקמפיין המרוקאי התאפיין גם בשיבושים בשרשרת האספקה, מסיבות שונות. סטפני מסבירה, "לא הצלחנו לייצא את הכמויות הרגילות לשווקי המזרח התיכון ולסין עקב המשבר בים האדום. היו גם בעיות שילוח אחרות, שהחמירו בפברואר ואילך, מסיבות שונות, כולל מזג האוויר והמלחמה במזרח התיכון."

"בסך הכל אנחנו שמחים על העונה שחלפה וכבר מתכננים את העונה הקרובה," מסכמת היצואנית.

מאת: יונס בן סעיד, מקור: FreshPaza

מחירי התפוזים במצרים ירדו ל-15 סנט לק"ג

הסיבה העיקרית לירידת המחירים החדה בשוק המקומי המצרי היא הפיחות החד במטבע המקומי. מצד אחד הפך הפיחות את התפוזים ממצריים לתחרותיים אך המחירים לחקלאים המתבטאים בדולרים נמוכים מאוד

לפי אנליסטים של EastFruit, להצלחתה של מצרים בייצוא תפוזים לאיחוד האירופי העונה יש חיסרון מאוד לא נעים למדינה – מחירים נמוכים במיוחד בשוק המקומי. מהן הסיבות למצב זה, ומה ניתן לעשות בנידון?

הסיבה העיקרית לירידת המחירים החדה בשוק המקומי המצרי היא הפיחות החד במטבע המקומי, שמומחי EastFruit הזהירו בעבר מפניו. זה, מצד אחד, השער הנמוך הפך את התפוזים המצריים לתחרותיים יותר בשווקים הזרים, אך מצד שני, הפך את המחירים המתבטאים בדולרים לנמוכים להפליא עבור מגדלי הדרים.

הסיבה השנייה היא טרור החות'ים בים האדום, שלמעשה ניתק את מצרים מהשווקים האסייתיים הרווחיים ביותר ואילץ אותה למכור תפוזים בעיקר למדינות האיחוד האירופי. עם זאת, הצריכה של האיחוד האירופי כמעט ואינה גדלה. לכן, כדי שמצרים תמכור יותר, צריך היה לעשות ויתורים רציניים במחיר, שהפחיתו משמעותית את רווחי היצואנים ואילצו אותם להפעיל לחץ עוד יותר על החקלאים.

במצב כזה, מגדלי התפוזים הקטנים של מצרים, שלא הצליחו לייצא את פירותיהם ישירות, נפגעו בצורה משמעותית ביותר. החברות שהיו להן מטעים גדולים משלהן ויצאו תוצרת ישירות ללקוחות, כתוצאה מכך, קיבלו לפחות רווח קטן, אבל עדיין נכון לעכשיו, לפי משתתפים בשוק המצרי, ניתן לרכוש תפוזים מחקלאים במחיר נמוך להפליא של בסביבות 15 סנט (ארה"ב) לק"ג!

ברור שבמצב הזה, מצרים צריכה בדחיפות לחפש שווקים חלופיים. כדי לפתור את הבעיה מצרים נעזרת חלקית בפרויקט FAO/EBRD, שיבצע את משימת הסחר הראשונה ליצואנים ממצרים וממרוקו לאוזבקיסטן ב-22 במאי 2024.

"שוק הפירות במרכז אסיה מתפתח מהר מאוד, במיוחד השווקים של אוזבקיסטן וקזחסטן. בעבר, אוזבקיסטן הטילה מכסי יבוא גבוהים מאוד על פירות הדר, אפילו על תפוזים ומנדרינות, שאינם גדלים בקנה מידה מסחרי במדינה. עם זאת, לאחרונה הורידה המדינה את מכס היבוא הזה לאפס, מה שהגביר את העניין בצריכת תפוזים בקרב צרכני המדינה, ויבוא התפוזים גדל בחדות לאור רמת הרגישות הגבוהה של צרכני אוזבקיסטן לרמות המחירים. מצרים היא כבר הספק מוביל של תפוזים לשוק האוזבקיסטני והכמויות גדלות במהירות," אומר אנדריי ירמק, כלכלן במרכז ההשקעות של ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO).

"מצד שני, קזחסטן יכולה להפוך לשוק מצוין עבור פלח הפרימיום של הפירות, מכיוון שרמת ההכנסה של האוכלוסייה במדינה זו גבוהה מאוד. בנוסף, פלח פירות הפרימיום צומח במהירות גם באוזבקיסטן עצמה," מוסיף מומחה FAO.

מקור: east-fruit.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ביום שני בשבוע הבא ה-9.9.2024 יתקיים הכנס השנתי של חברת "החקלאית". במעמד הכנס יהיה נוכח מר אורן לביא – מנכ"ל משרד החקלאות וביטחון המזון. אתם מוזמנים להגיע ולפגוש את הלקוחות, עובדי הענף, הרופאים המובילים
< 1 דק' קריאה
אתמול (יום ד') נערך כנס רפתנים של חברת "הרמן פרוג'קט" בקיבוץ סעד עם מעל ל-80 משתתפים. הקיבוץ אירח את הכנס, ולנו היה חשוב לערוך את האירוע, דווקא בעוטף, דווקא עכשיו. הכנס היה מוצלח מאוד
< 1 דק' קריאה
שלוש בוגרות בית הספר לעיצוב בחיפה הקדישו את פרויקט הגמר שלהן לקיבוץ. מיחסי אהבה שנאה לחינוך המשותף, דרך מבט מורכב של הטוב עם הרע ועד תכנון מחוץ לקופסא לקיבוצים שנפגעו בשבת השחורה  *תמונה ראשית:
3 דק' קריאה
הקו המפריד בין תהליכי העברה בין־דורית  האינטראקציה המיוחדת שאני מקיימת עם משפחות במושבים בענייני העברה בין־דורית, זיקקה אצלי כמה עקרונות שאני משוכנעת בכוח שלהם להשפיע על התהליכים המאתגרים. העקרונות האלה כל כך משמעותיים, שכשהם
4 דק' קריאה
דני גבאי, חבר מושב מרחביה, דור שלישי למייסדים, מספר על ההתיישבות בעמק יזרעאל, על תולדות המושב ועל משפחתו * הוא מציין בדבריו, שבמושב מרחביה היה רצף של התיישבות מאז 1911 ועד היום * רעייתו
8 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן