יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2024 08 06 112203

על ראש השותף בוערת הסיגריה 

3 דק' קריאה

שיתוף:

השותף לעבירת המעילה בכלבו של קיבוץ רעים יפצה את הקיבוץ בסך 1.75 מיליון שקלים 

קשה לכתוב סיפור משפטי שנוגע לקיבוץ רעים מבלי להזכיר תחילה בכאב עמוק את אירועי 7 באוקטובר 2023 שהתרחשו בקיבוץ. אירועים שקדמו למועד זה נדמים להיות מרוחקים שנות אור, אך הינה סיפור שסוגר מעגל הנוגע גם לקיבוץ רעים.  

מעילה באמון הקיבוץ 

בחודש אפריל 2023, החל לרצות עונש מאסר של 24 חודשים, חבר לשעבר מקיבוץ רעים, שניהל את הכלבו בקיבוץ (בין השנים 2010 – 2015), לאחר שהודה והורשע, במסגרת הסדר טיעון, בביצוע עבירות של גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שימוש במרמה, ערמה או תחבולה. נגזרו עליו 24 חודשי מאסר לריצוי בפועל, קנס בסך 50,000 שקלים (או שלושה חודשי מאסר תמורתו) וכן פיצוי לקיבוץ רעים בסך 200,000 שקלים. "הנאשם הורשע בביצוע עבירות רכוש כלכליות שנעשו במהלך תפקידו כמנהל הכלבו בקיבוץ", אמרה השופטת ענת חולתא, שגזרה את עונשו של חבר הקיבוץ לשעבר, "תוך מעילה באמון הקיבוץ כמעסיקו ובאמון חברי הקיבוץ, עימם חי הנאשם וקיים חיי כלכלה משותפים. הנאשם גנב מחבריו לאגודה השיתופית והכניס לכיסו רווח כספי על חשבונם".  

לנאשם היה "שותף לעבירה" (נקרא לו כאן "השותף"). בימים אלה, "הגיע תורו" של "השותף" לתת את הדין, בפני השופט רון סולקין מבית משפט השלום בבאר שבע. לאחר תקופה ארוכה בה כפר השותף-הנאשם בעבירות שיוחסו לו, ניהל פרקליטו עו"ד נועם אליגון מגעים להסדר טיעון. כתב האישום תוקן, "השותף" חזר בו מכפירתו, הודה והורשע בעבירות דומות: גניבה בידי מורשה (תשע עבירות), קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות (תשע עבירות), שימוש במרמה, עורמה או תחבולה, עבירות מס.  

סיפור המעשה כבר תואר מעל דפי טור זה ("מעל ברעיו", "משפט חברים", 23.3.2023), אך כתב האישום של השותף בגניבה בכלבו הקיבוצי, מספקת מבט נוסף לאירוע. השותף היה שכיר בחברת "מרכז סיגריות הדרום" בתפקיד נהג ובעל קו חלוקה באזור הדרום. במסגרת עבודתו, סיפק הנאשם סיגריות ומוצרי טבק לכלבו בקיבוץ רעים, שנוהל בידי אותו חבר קיבוץ לשעבר, שהיה אחראי על הזמנת הסחורה מספקים, קבלתה ואישור התשלומים על ידי הנהלת החשבונות של הקיבוץ או "משקי הנגב".  

השניים, מתאר השופט רון סולקין "נהגו להשאיר חלק מהסחורה בידיו של הנאשם-השותף, כדי שימכרה בשוק החופשי, והם התחלקו בתמורה". הם "הציגו להנהלת החשבונות של הקיבוץ מצג שווא, לפיו כל הסחורה הרשומה בחשבוניות מאת הספק סופקה לכלבו של הקיבוץ, למרות שהם נטלו לידיהם במרמה סחורה (אותה סיפק הספק) בשווי של 1.75 מיליון שקלים ולא העבירו אותה לכלבו של הקיבוץ. עקב מצג השווא, אישרה הנהלת החשבונות של הקיבוץ תשלום עודף לספק בסך זהה. השניים סיכמו ביניהם, כי השותף ימכור את הסחורה שהקיבוץ שילם בעדה, אך לא קיבל אותה". השותף "מכר את הסחורה הגנובה, שהגיעה אליו עקב מעשי המרמה, בשוק החופשי, ואת התמורה חלק עם מנהל הכלבו לשעבר".   

השניים "נקטו מרמה, ערמה או תחבולה, בכוונה להתחמק מתשלום מס, בכך שלא דיווחו לפקיד שומה באר שבע על עיסוקם במכירה עצמאית של סחורה בסכום האמור", הוסיף השופט. 

תחושת פיתוי 

בדיון בבית המשפט, השותף הביע חרטה, אך נטל אחריות חלקית בלבד על מעשיו. לדבריו, "הרקע לעבירות היה רצון להגדיל את הכנסותיו החודשיות, לצד תחושת פיתוי וקושי לרסן אותה". הוא הציג עצמו כ"קורבן של שותפו לעבירה", שהיה צעיר ממנו, "והציע לו לעבור עימו את העבירות".  

הסניגור טען ל"אשם תורם" של הנהלת הקיבוץ, אשר "ערכו חקירות פנימיות מבלי לעדכן את המשטרה". "חלפו 14 שנים מאז שנעברו העבירות", אמר הסניגור שביקש "לתת משקל (לצורך ההקלה בעונש) לחלוף הזמן מאז שנעברו העבירות ועד סיום ההליך". עוד הוא תאר את נסיבות החיים הקשות של הנאשם השותף. זה האחרון ביקש את רחמי בית המשפט. 

המדינה (התביעה), באמצעות עו"ד מיכאל גרוס (פרקליטות מחוז דרום) הדגישה את הנזק שגרם השותף לקיבוץ, ותארה את הפגיעה המשמעותית שביצע הנאשם "בערכים המוגנים" לחברה (אלה אותם אינטרסים חברתיים שהחברה מבקשת להגן עליו באמצעות המשפט הפלילי). 

השופט סולקין פסק ש"העבירות שעבר הנאשם חמורות, שנעברו תוך תכנון מראש וחבירה לאדם אחר, כדי ליטול כספים שלא כדין ממעסיקו של האחר, על פני תקופה ארוכה בת כחמש שנים, בהיקף של 1,750,000 שקלים. הנאשם פגע בקניינו של הקיבוץ ושל חברי האגודה השיתופית, ברשויות המס, בקופה הציבורית ובציבור כולו". שלא כמו אותו חבר-לשעבר "שפעל לתיקון המחדל" בדרך מסוימת, המשיך השופט, לא הראה הנאשם-השותף ש"נערך ניסיון כלשהו להסיר את מחדלו מול רשויות המס או לפצות את הקיבוץ, ולו בסכום חלקי, שהיה בו כדי לבטא חרטה על מעשיו הכעורים".  

משכך, גזר השופט על הנאשם ארבע שנות מאסר בפועל (בניכוי ימי מעצרו), ועוד תקופת מאסר על תנאי, למקרה בו הנאשם יעבור עבירות דומות, קנס בסך 50,000 שקלים (או עשרה חודשי מאסר תמורתו) ובנוסף: פיצוי בסך 1,750,000 שקלים לטובת קיבוץ רעים "בגין כל תשע העבירות". הפיצוי והקנס, פסק השופט, ישולמו בתוך 180 יום ממתן גזר הדין. אמרה שגורה אצל עורכי דין היא שפסק דין לתשלום פיצוי כספי זו התחלה טובה. לגבות את הכסף, זה כבר עניין אחר. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דקלה אריה בדלר, ממושב אשתאול שבהרי יהודה, היא בן אדם מעורר השתאות וסקרנות, בעלת תפישה חינוכית ייחודית לגיל הרך * ביום יום עורכת דקלה סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות ופעוטות, שמיועדות לתינוקות מגיל 3 חודשים
6 דק' קריאה
הם עזבו הכל, את העסק הפרטי שכל כך קשה עבדו עליו ויצאו להילחם ולשרת במילואים למען המדינה * רבים מהם שירתו שלושה חודשים ואף נקראו לסבב שני ובינתיים מצב העסק שהושאר מאחור הידרדר *
10 דק' קריאה
אסף ולדן הותיר אחרי לכתו שני ספרים – את ספר הפרוזה: "אורות הפנסים האחרונים" ואת ספר השירה: "לב אבוד בין מילים", שני יהלומי ספרות שפוערים צוהר קטן לנפשו המרתקת של ולדן. ספר "אורות הפנסים האחרונים"
5 דק' קריאה
בדי אוהלים המסמלים את הנדודים והטלטלות של אלו שפונו מביתם שמשו השראה למערכת לבוש שיצרה שיר כץ מצבעון. הפריפריה מגיעה לאופנה *תמונה ראשית: שיר כץ, מרגישה תלושה. "קהילת צבעון מפוזרת בכל המדינה. המשפחה שלי
5 דק' קריאה
13 דירות בבית ההולך ונבנה בנהריה, רכשו חברי קיבוץ רות. כשתסתיים הבנייה בעוד כשנתיים, יעברו אליו חברי הקיבוץ וילדיהם. "אנחנו בנהריה כדי להישאר, כי העיר והצפון חשובים לנו"  הקיבוץ העירוני "רות" של בוגרי השומר
6 דק' קריאה
בית המשפט מלמד הורים פרודים מהי אחריות הורית ״בית המשפט לא אמור להמשיך ללוות הורים עד שילדיהם יגיעו לבגרות, הדבר אינו מתיישב עם טובת הקטינים", אמרה השופטת הילה גורביץ עובדיה, מבית משפט לענייני משפחה
2 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן