יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2024 07 02 135111

כנס "חקלאות בצל המלחמה"

2 דק' קריאה

שיתוף:

בכנס דיברו רפתנים, לולנים, מגדלי גד"שים, מגדלי מטעים, מתנדבים בחקלאות, חברי השדולה החקלאית, ראשי תנועות מיישבות ועוד 

ערב השבעה באוקטובר, החקלאות הייתה כפסע מהתהום, אך לאחר שמונה חודשים מפרוץ המלחמה, החקלאות המקומית חווה פגיעה אנושה והמלחמה מאיימת על פרנסתם של החקלאים והחקלאיות.  

ביום שלישי שעבר התקיים כנס "חקלאות בצל המלחמה", שנתן במה לחקלאי קווי העימות (בצפון ובנגב המערבי) לספר את סיפורם במלחמת "חרבות ברזל", על האתגרים, הכישלונות וההצלחות. 

בכנס, בהובלתו של ח"כ אלון שוסטר נכחו סגן שר החקלאות משה אבוטבול, מנכ"ל משרד החקלאות אורן לביא, חברי השדולה החקלאית, ראשי תנועות מיישבות, חקלאים וחקלאיות. כמון כן דיברו בכנס, רפתנים, לולנים, מגדלי גד"שים, מגדלי מטעים, מתנדבים בחקלאות ועוד. 

מנכ"לית עזיזה – ארגון מגדלי העיזים, אילנית דדוש קלפון ממושב גורן, שלמרות שמובה פונה מתושביו נשארה במושב וממשיכה להפעיל את הדיר שבבעלותה, אמרה: "המציאות שאנו חיים בה מורכבת מאוד והפחד מוחשי ביותר. במשך שנים רבות אנחנו החקלאים אמרנו והתרענו על המצב והכתובת הייתה על הקיר – אם אין חקלאות אין ביטחון, אחרי השבעה באוקטובר הבנו את זה.  

"המשק החקלאי שלי בגורן ונוצר מצב שבו אנחנו חולבים כל יום את העיזים ושופכים חמישים אלף ליטר חלב עיזים. מה עוד שייבוא הגבינות מחו"ל גורם לחקלאים בצפון לחלוב תחת אש ואין קונה לחלב. החלב נשפך ואנחנו כן בוכים על חלב שנשפך. המצב מסוכן וזה שובר את הרוח של החקלאים. הם קמים כל בוקר ומסכנים את חייהם. בסוף זה כלכלה ובגלל פרמטרים נוספים סוגרים קווי ייצור." 

מנכ"ל מועצת החלב, איציק שניידר, אמר: "כאשר עלתה האפשרות למחסור בחלב בתחילת המלחמה בגלל הפגיעה ברפתות הנגב המערבי, התחייבתי בפני שר החקלאות ושר הכלכלה. 'אני מכיר את הרפתנים. הם יחזרו יותר מהר ממה שאתם חושבים'. ובאמת תוך 14 יום הרפתנים הגיבורים חזרו לעבוד, וגם הרפת של כיסופים העתיקה מקומה לגילגל. היישובים נטושים, האזור עדיין תחת טילים והפגזות, אבל הרפתנים הגיבורים שלנו חזרו ואיפה שיש רפת יש חיים. הרפתות היו הקטר של שיקום האזור". 

מזכיר ארגון מגדלי העופות, מוטי אלקבץ אמר בכנס: "מתוך 3,000 משפחות העוסקות בענף ההטלה, אלף מפונים ולא נמצאים בביתם. הצפון מייצר 70 אחוז מהביצים במדינה. כדי לסבר את האוזן – בנובמבר-דצמבר 2023 ותוך כדי המלחמה השגנו שיא בייצור ביצים בישראל. זה לא קרה סתם, אלא כי גם היום בבוקר, כשאנחנו כאן בירושלים – הלולנים מדוב״ב, אביבים, מרגליות וגורן יצאו מבית המלון וסיכנו את חייהם כדי לעבוד ולספק לאזרחים ביצים. יש לשמור על ענף ההטלה ולא לאיים על קיומו, כפי שמשרד האוצר עדיין מאיים." 

מנהל אגף המשק החקלאי בתנועת המושבים, יוני דמרי אמר: "תנועת המושבים נרתמה לסייע למושבים בצפון ובדרום. זוהי פעילות עוטפת חקלאי, לתת לו את היכולת לשקם ולהשתקם, לסייע לקהילה ולחברים כדי לתת לחקלאי את היכולת לעבוד ולקיים משק בשקט, ככל הניתן.  

"גם היום אנחנו פועלים מול מנהלת תקומה בדרום ומול המדינה בצפון. אני מאמין ששיקום החקלאות שווה ערך לשיקום הקהילה, העוטף והמדינה. אני גאה מאוד בחקלאים שלנו בכל רחבי הארץ – בצפון, דרום ובמרכז, המספקים תוצרת חקלאית לאזרחי המדינה. החקלאים עומדים ביעד לשמור על מקרר מלא בתוצרת ישראלית כחול לבן. אנחנו חולבים תחת אש, אוספים ביצים תחת אש ומייצרים תוצרת  חקלאית טרייה תחת אש." 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

‏התמיכה תהווה תמריץ עבור עמותות וארגונים רבים, לפעול להבאת צעירים לענף ולהצעיר את ענף החקלאות לטובת חיזוק דור המשך בענף • הדגש: חיזוק אזורי עדיפות לאומית וסיוע לחקלאים, בעיקר באזורים שנפגעו כתוצאה ממלחמת "חרבות
< 1 דק' קריאה
מיכל בר פרו מספרת על סדרת ספרי הפנטזיה שכתבה "ארץ יצורי הכלאיים", שהפכה להיות אקטואלית יותר מתמיד ומספקת אסקפיזם מוחלט בתקופה הקשה העוברת עלינו * באורח הזוי ואולי גם מובן – כתיבת הסדרה החלה
10 דק' קריאה
לשם השוואה, היקף נזקי החום לגידולים החקלאיים ביוני 2023 עמד על כ-3 מיליון ש"ח בלבד *תמונה ראשית: מכות חום באבטיח יוני 2024. צילום: גיל גולומב חודש יוני 2024 נכנס להיסטוריה כחודש החם ביותר שנמדד
2 דק' קריאה
מושב פרי-גן הותקף ב-7 באוקטובר על ידי מחבלי החמאס ובדקות הראשונות עמדו נגדם רק שני חברי כיתת כוננות * בגבורה עילאית נחלצו לעזרתם מרבית חברי כיתת הכוננות של הישוב שלומית ושני שוטרים והצילו את
7 דק' קריאה
בליבו של משבר לאומי, אזורי, השולח זרועות נטויות ומוטות כנפיים למרחקים, יוצא לאור "שובלים בנתִִִִִיבִִִִי", סיכום ביניים של יצחק ניר (80) בן מרחביה, טייס קרב, קברניט "אל על" וצייר באלבום צבעוני, עב כרס ורחב
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן