יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2024 07 02 112421

שיר על ישבן שביקש כיסא

3 דק' קריאה

שיתוף:

50 שנה, והשיר אקטואלי היום, ממש כמו אז • סנקציות על מתנחלים אלימים, "החלטה אנטישמית מובהקת״

נשיר לכם ניגון ישן
״ניקוי ראש" עלתה לאוויר לפני בדיוק 50 שנה, במאי 1974.
לאחת התוכניות הראשונות כתבתי את השיר "הישבן שביקש כיסא", לפי המנגינה של "בלדה על מעיין וים" (לחן משה וילנסקי).
חברי "ניקוי ראש" ביצעו את השיר ואת הבית השלישי שרה רבקה מיכאלי בסטייל שושנה דמארי, ש"בלדה על מעיין וים" התפרסם בביצועה. 50 שנה והטקסט לא איבד מהאקטואליות שלו.

נשיר לכם ניגון ישן
ניגון ישן אודות ישבן,
ישבן לא מנוסה.
עורו היה צח ולבן
בשרו עדין, נטול שומן
והוא ביקש כיסא.

היה נושק במשרדים
היה לוקק פקידי פקידים,
פותח למפתן.
היה מרווה עובר ושב
ולגדולים שמעליו
את שירותיו נתן.

פזמון:
אבל בעומק נשמתו המה המה
והמייתו שפעה
בקול תרועה רמה.
ישבן כל כך מוכשר
ראשו באדמה,
ולא ידע על מה, על מה.

ויום אחד בשעת תוגה,
פנה היישר למפלגה,
עשוני ישבן בכיר.
די לי להיות עכוז זוטר
רוצה להיות ישבן של שר
או לפחות ראש עיר.

שואף אני להתרחב
לצבור שומן, לגדול היטב,
לפניי וגם לפנים.
שואף אני להיות מונח
על גב כיסא נעים ורך
כמו כל הישבנים.

שמע האל את הישבן
כיסא בכיר תחתיו נתן
ויהי לראש עכוז.
כיסא בכיר רך וחלק
והישבן אליו נדבק,
לא עוד יוכל לזוז.
ישבן מסכן, כיסא אומלל,
להפרידם איש לא יוכל,
אפילו ינסה.
ורק פקיד אחד קטן,
שמע צחוקו של הישבן,
אשר ביקש כיסא.

פזמון:
אבל בעומק נשמתו המה המה
והמייתו שפעה
בקול תרועה רמה.
ישבן כל כך מוכשר
ראשו באדמה,
ולא ידע על מה, על מה.


שקר אנטישמי שמפיצים אויבינו
ארצות הברית הייתה הראשונה להטיל סנקציות על מתנחלים שהוגדרו על ידה אלימים. בפברואר השנה הוטלו על ידה סנקציות על ארבעה מתנחלים ולאחר מספר שבועות צורפו לרשימה שתי חוות ביו"ש ושלושה מתנחלים. מדינות נוספות הלכו בעקבותיה – בריטניה, צרפת וגם האיחוד האירופי.
בשבוע שעבר הודיעה קנדה שגם היא מטילה סנקציות, ולראשונה לא רק על מתנחלים ומאחזים, אלא על ארגונים כמו תנועת אמנה ועל מי שפעילה מרכזית בה, דניאלה וייס, על ארגון להב"ה והעומד בראשו בנצי גופשטיין ועל התארגנות "נוער הגבעות".
שרת החוץ של קנדה מלאני ג'ולי הסבירה, שברשימה נכללו "שבעה אנשים וחמש ישויות, על תפקידם בהקלה, תמיכה או תרומה כספית למעשי אלימות של מתנחלים קיצוניים נגד אזרחים פלסטינים ורכושם״.
על ההחלטה האמריקנית הגיב בצלאל סמוטריץ' בזעם: "קמפיין 'אלימות המתנחלים' הוא שקר אנטישמי שמפיצים אויבי ישראל, במטרה להכפיש את המתיישבים החלוצים ואת מפעל ההתיישבות ולפגוע בהם, ודרכם להכפיש את מדינת ישראל כולה״. האומנם? אלימות מתנחלים תועדה לאורך השנים במאות סרטונים ועדויות.
השבוע יש תיעוד כזה מהכפרים תורמוס עיא וראס אל עין. אלימות מופעלת לא רק נגד פלסטינים, אלא גם על יהודים שבאים לסייע להם.
ברשימת המתנחלים עליהם הטילו האמריקאים וגם הקנדים סנקציות, נמצא בחור בשם עינן טנג'יל. בנובמבר 2021 תקפו מתנחלים חקלאים פלסטינים מהכפר צוריף ופעילים ישראלים שסייעו להם למסוק זיתים. המשטרה עצרה כחשוד בתקיפה את עינן טנג'יל, שהיה אז בן 19. (כשהילדים שלי היו בני 19, הם היו בצבא). בינואר 2022 הוגש נגדו כתב אישום, בו מתואר איך טנג'יל "יוצא רעול פנים ממאחז, חמוש באלה, לוכד פעילת שמאל ומפוצץ את הראש שלה באכזריות". (דיווח של העיתונאי ישראל פריי). כתב האישום רוכך, ובשבוע שעבר ניתן גזר הדין: טנג'יל ירצה שישה חודשי עבודות שירות וישלם 12,000 שקל לפעילים שהוכו. אין ספק, גזר דין מרתיע מאין כמותו.
לסנקציות שהטילה קנדה הגיב איתמר בן גביר וגם הוא אבחן אנטישמיות. "ההחלטה של ממשלת קנדה להצטרף לשורת מדינות שהחליטו להתנכל למתיישבים ביהודה ושומרון, היא החלטה אנטישמית מובהקת. מדינה ריבונית לא תקבל תכתיבים מאף מדינה, וקל וחומר שלא תטיל סנקציות על אזרחיה בגלל החלטות פוליטיות של מדיניות זרות!״. הממשל של ביידן אנטישמי. הבריטים, הצרפתים ועכשיו גם הקנדים. כולם אנטישמים. כמה טוב שנשארו לנו באירופה כמה מדינות ידידותיות שאפשר לסמוך עליהן, הונגריה, פולין.
ח"כ שמחה רוטמן, כך נודע השבוע, מקדם הצעת חוק שתטיל מגבלות קשות על האפשרות לעצור פעילי טרור יהודים במעצר מנהלי. בשב"כ זועמים וטוענים שחקיקה כזו תגרום לפגיעה קשה ביכולת שלהם לסכל פעילות טרור, "מה שיוביל לעליה גדולה בטרור פלסטיני ובנפגעיו". וגם תגרום לכך, שעוד ועוד מתנחלים אלימים ימצאו את שמם ברשימות של מי שמדינות במערב הטילו עליהם סנקציות. אנטישמים, כבר אמרנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

‏התמיכה תהווה תמריץ עבור עמותות וארגונים רבים, לפעול להבאת צעירים לענף ולהצעיר את ענף החקלאות לטובת חיזוק דור המשך בענף • הדגש: חיזוק אזורי עדיפות לאומית וסיוע לחקלאים, בעיקר באזורים שנפגעו כתוצאה ממלחמת "חרבות
< 1 דק' קריאה
מיכל בר פרו מספרת על סדרת ספרי הפנטזיה שכתבה "ארץ יצורי הכלאיים", שהפכה להיות אקטואלית יותר מתמיד ומספקת אסקפיזם מוחלט בתקופה הקשה העוברת עלינו * באורח הזוי ואולי גם מובן – כתיבת הסדרה החלה
10 דק' קריאה
לשם השוואה, היקף נזקי החום לגידולים החקלאיים ביוני 2023 עמד על כ-3 מיליון ש"ח בלבד *תמונה ראשית: מכות חום באבטיח יוני 2024. צילום: גיל גולומב חודש יוני 2024 נכנס להיסטוריה כחודש החם ביותר שנמדד
2 דק' קריאה
מושב פרי-גן הותקף ב-7 באוקטובר על ידי מחבלי החמאס ובדקות הראשונות עמדו נגדם רק שני חברי כיתת כוננות * בגבורה עילאית נחלצו לעזרתם מרבית חברי כיתת הכוננות של הישוב שלומית ושני שוטרים והצילו את
7 דק' קריאה
בכנס דיברו רפתנים, לולנים, מגדלי גד"שים, מגדלי מטעים, מתנדבים בחקלאות, חברי השדולה החקלאית, ראשי תנועות מיישבות ועוד  ערב השבעה באוקטובר, החקלאות הייתה כפסע מהתהום, אך לאחר שמונה חודשים מפרוץ המלחמה, החקלאות המקומית חווה פגיעה
2 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן