יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2024 05 01 145730

״מצעדנו עוד ירעים אנחנו פה״

3 דק' קריאה

שיתוף:

עצרת הפתיחה לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תתקיים ביד מרדכי, שחבריו לחמו על הגנתו בטבחהשבת השחורה. זהו האירוע הגדול הראשון שנערך בעוטף מאז 7 באוקטובר

עצרת הפתיחה לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תערך כבכל שנה במוזיאון יד מרדכי. הטקס מקבל השנה משמעות שונה ומיוחדת מעצם קיומו בקיבוץ הממוקם בנגב המערבי, שסמוך אליו התקיימה לחימה במחבלי חמאס, שספג פגיעה ישירה של טילים במהלך המלחמה ושתושביו היו עד לא מזמן מפונים.
״ב-7 באוקטובר הייתה לחימה על הגדר של הקיבוץ והכביש הסמוך לה״, אומר עמרי פרי חבר הקיבוץ מנהל הקהילה. ״מנענו חדירה של מחבלים ולא היו הרוגים לכוחותינו בזכות כיתת הכוננות ובזכות כוח ימ״מ וכוח קטן של מג״ב שהרגו את המחבלים שניסו לחדור לקיבוץ״.
ככל יישובי הנגב המערבי פונה גם יד מרדכי ותושביו שהו באזור חדרה החל מ-8 באוקטובר וממש עד החודשים האחרונים. ״ביחס לקיבוצים כמו כפר עזה, בארי, ניר עוז, נחל עוז ועוד, שנפגענו במתקפת הטרור ויש להם הרוגים וחטופים, יד מרדכי לא נפגע ולא היו לנו הרוגים ופצועים. אנחנו נמצאים בחלק הצפוני של העוטף ולנו, הנהגת הקיבוץ, היה ברור שתושבי הקיבוץ יחזרו אליו בין ראשוני היישובים״. על אף הלך הרוח של הנהגת הקיבוץ, ציבור החברים התנגד בתחילה למהלך. ״נעשה תהליך משותף יחד עם הציבור ובתוכו כל אחד ואחת בחרו את דרכם. בתחילה חזרו הוותיקים ובהמשך חזרו גם משפחות עם ילדים. כיום בין 70 ל-80 אחוז מתושבי הקיבוץ חזרו״.
חזון התקומה
גם קיום העצרת השנתית לא עמד בסימן שאלה. ״כשהתחלנו לדבר על העצרת עוד בסוף 2023 היינו במחשבה שעד אז נחזור בלי המורכבות. אנחנו רואים ערך בקיום העצרת השנתית ביד מרדכי, לא רק מבחינת גילום חזון התקומה והחיבור הבלתי נמנע בין השואה לאירועי 7 באוקטובר, אלא גם כאירוע שיחבר אליו את הקהילות בעוטף. החיבור נעשה לא ממקום של השוואה בין השואה לאירועי 7 באוקטובר, אלא חיבורים של תושבי העוטף שיש להםקשר לנושא השואה״. כך, למרות שסימני השאלה מבחינת ביטחון יעמדו כנראה עד הרגע האחרון ולא ניתן לדעת מה ילד יום, אושר האירוע, בו צפויים להשתתף כאלפיים איש.
מעבר לכך, ביוזמת יד מרדכי וחמי סל, אחד ממפיקי האירוע, בשבוע שלאחר מכן, בשבת שלפני ערב יום הזיכרון לחללי צה״ל ונפגעי פעולות האיבה, יתקיים במקום אירוע גדול נוסף, ״שרים לזכרם״.
״אלו שני אירועים גדולים משמעותיים המתקיימים באזור העוטף מאז 7 באוקטובר וחשוב לנו לייצר את החוויה הזו כאן, עבור קהילות יישובי העוטף״.
למוזיאון עצמו נגרם נזק במהלך השבועות הראשונים ללחימה. נפילה ישירה של טיל קסאם פגעה במיצג הבונקר של מרדכי אניליביץ'. נזק גדול נגרם לתערוכות שבמוזיאון כאשר פגע הטיל בצינור מים. בימים אלו נעשית עבודות שיקום במוזיאון.
עצרת יום הזיכרון לשואה לגבורה תתקיים ביום א’ כ״ז ניסן 5.5.2024 בשעה 19:30 בהשתתפות נשיא המדינה יצחק הרצוג, יו״ר האופוזיציה יאיר לפיד ומכובדים נוספים.

"והגדת לבנך" 

בעשרות קיבוצים ברחבי הארץ נערכו במהלך חג הפסח מיצגים שונים, טקסים ואירועים להזכיר ש-133 חטופות וחטופים נמצאים עדיין בשבי חמאס בעזה

d9305ba2 80cb 4b41 9512 1249040b91b4
"אצלם עוד סוכות". קיבוץ חצרים במחווה להחזרת החטופים

קהילת ניר יצחק המונה כ-600 תושבים ואיבדה במתקפת הטרור של 7 באוקטובר שבעה מחבריה, קיימו את ליל הסדר בביתם הזמני שבמלון שבקיבוץ אילות. "השנה אנחנו לא חוגגים את פסח אלא מציינים את החג ובעיקר בשביל ילדי הקיבוץ. התחושות הן מאוד קשות שהגענו עד חג פסח והחטופים עדיין בעזה, אנחנו לא בבית וגם לא יודעים מתי נשוב הביתה". אמרה נטי לנטרנרי, רכזת התרבות של קיבוץ ניר יצחק. 

את ליל הסדר בקיבוץ חצרים ציינה קהילת הקיבוץ, לצד סוכה שהקימו חברי הקהילה, להזכיר לכולם שכל עוד 133 החטופים עדיין בשבי, לא ניתן להמשיך את שגרת החיים, שנקטעו בשבת השחורה של החג השני בסוכות. 

חברי קיבוץ חצרים, שבימים אלו מוקם בשטחו הקיבוץ הזמני לחברי קיבוץ בארי, נשאו תפילה מיוחדת להשבתם של החטופים, וקראו בהגדה מותאמת לימים אלו לאות הזדהות עם שכניהם מבארי שערכו ליל סדר לחברי קהילתם בכיכר החטופים בתל אביב. 

בקיבוץ מעגן מיכאל השתתפו 800 אנשי הקיבוץ בסדר ובתוכם 90 ממפוני קיבוץ חניתה. בקיבוץ נען השתתפו בסדר 1200 חברים ואורחים, על כל צלחת חיכתה ממטה החטופים והאולם כולו קושט בצבעי לבן וצהוב. על טריבונה גבוהה הוצב שולחן ריק וסביבו כיסאות צהובים. "הם במחשבותינו בכל רגע ורגע. לא נשתוק ולא נוותר עד שכולם יחזרו לביתם" אמרה רעיה בן אברהם מנהלת הקהילה. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ביום שני בשבוע הבא ה-9.9.2024 יתקיים הכנס השנתי של חברת "החקלאית". במעמד הכנס יהיה נוכח מר אורן לביא – מנכ"ל משרד החקלאות וביטחון המזון. אתם מוזמנים להגיע ולפגוש את הלקוחות, עובדי הענף, הרופאים המובילים
< 1 דק' קריאה
אתמול (יום ד') נערך כנס רפתנים של חברת "הרמן פרוג'קט" בקיבוץ סעד עם מעל ל-80 משתתפים. הקיבוץ אירח את הכנס, ולנו היה חשוב לערוך את האירוע, דווקא בעוטף, דווקא עכשיו. הכנס היה מוצלח מאוד
< 1 דק' קריאה
שלוש בוגרות בית הספר לעיצוב בחיפה הקדישו את פרויקט הגמר שלהן לקיבוץ. מיחסי אהבה שנאה לחינוך המשותף, דרך מבט מורכב של הטוב עם הרע ועד תכנון מחוץ לקופסא לקיבוצים שנפגעו בשבת השחורה  *תמונה ראשית:
3 דק' קריאה
הקו המפריד בין תהליכי העברה בין־דורית  האינטראקציה המיוחדת שאני מקיימת עם משפחות במושבים בענייני העברה בין־דורית, זיקקה אצלי כמה עקרונות שאני משוכנעת בכוח שלהם להשפיע על התהליכים המאתגרים. העקרונות האלה כל כך משמעותיים, שכשהם
4 דק' קריאה
דני גבאי, חבר מושב מרחביה, דור שלישי למייסדים, מספר על ההתיישבות בעמק יזרעאל, על תולדות המושב ועל משפחתו * הוא מציין בדבריו, שבמושב מרחביה היה רצף של התיישבות מאז 1911 ועד היום * רעייתו
8 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן