יבול שיא
הרפת והחלב
רכבת הרים 1

פגז אחד או שניים?

3 דק' קריאה

שיתוף:

גובש המתווה שיוציא את אל"מ ברק חירם נקי בפרשת הירי על הבית בבארי • איה אב"ח?

ואז היה הבום השני
הידיעה שהקפיצה לי פיוזים בשבוע שעבר, הייתה הדיווח של הכתב הצבאי על ערוץ 14, הלל ביטון רוזן, שתחקיר של צה"ל שבדק את האירוע של ירי הטנק ב-7 באוקטובר על הבית בבארי שבו הוחזקו בני ערובה, הבית של פסי כהן, מצא שתא"ל ברק חירם, שנתן את ההוראה לירות על הבית, היה בסדר גמור. לא אלו המילים בהן השתמש ביטון רוזן, אבל זה מה שמשתמע מהדיווח שלו. וזה לשונו: "תחקיר פנימי של צה"ל קבע, כי באירוע בו החליט להורות תא"ל ברק חירם על ירי פגז טנק לעבר בית שהו בני ערובה בבארי, לא נפגעו מכך בני הערובה. בתחקיר נכחו מומחי בליסטיקה וארכיאולוגיה ששחזרו את האירוע, הביאו נתונים וקבעו מסקנות שהירי בוצע מטווח אפס על ידי המחבלים, לפני הירי שהטנק ביצע. בנוסף, הירי שביצע הטנק בוצע לגג המבנה, לאחר שסברו כי מי שנותר בחיים הינם המחבלים בלבד. בכירי צה"ל העבירו מסר לתא"ל ברק חירם: המינוי שלך עדיין בתוקף, אלא אם כן תדרוש אחרת". בנוסח אחר של הדיווח, הלל ביטון כבר לא מדבר על תחקיר פנימי של צה"ל, אלא שהדברים נאמרו "בישיבה בה השתתפו גורמים אזרחיים וצבאיים". המסר הוא אותו מסר.
כמה וכמה דברים לא מסתדרים לי עם הדיווח הזה. שתי נשים שרדו את האירוע, יסמין פורת והדס דגן. 12 חטופים נהרגו. פורת יצאה בשלב מסוים מהבית עם מפקד חוליית חמאס שהסגיר את עצמו. דגן, חברת בארי, התראיינה במספר מקומות, והיא מדברת על שני פגזים, אחד שנורה לעבר הגג ושני ישירות לעבר הבית. בערוץ 12 סיפרה הדס: "פתאום 'בום' נוראי, ואני לא מצליחה להזיז את הרגליים. ואני רואה שהידיים שלי שמוטות, אני לא מצליחה להזיז אותן. אני כבר לא מחבקת את דושי, ואני אומרת לו: 'דושי, אני חושבת שנפגעתי'. בשלב הזה אני אומרת לו עוד פעם שאני אוהבת אותו ואז היה הבום השני ואני מרגישה שנפגעתי ואני מרגישה שזורם עליי הרבה דם. ואני מסתכלת, מפנה את הראש כדי לראות מה קרה לי. ואני רואה חור בעורק הראשי של עדי. אני לוקחת את האגודל שלי ועושה לו חוסם עורקים, כי מה אני עוד יכולה לעשות?" לא פגז אחד לגג, אלא שני פגזים שאחד מהם נורה ישירות לתוך הבית, ועדות של הדס, שבעלה, עדי, נהרג מירי הטנק.
עוד מספר תמיהות לגבי הדיווח של הלל ביטון: על סמך מה יודעים מומחי הבליסטיקה והארכיאולוגיה שמופיעים בידיעה, לקבוע, שהחטופים נהרגו מירי מטווח אפס של מחבלי החמאס ולא מפגיעת פגזי הטנק? שהרי בדיקה שהייתה יכולה להוביל למסקנות מה פגע בחטופים, לא נערכה. בכל מקרה, כשאל"מ חירם נתן פקודה לירות לעבר הבית, הוא לא ידע מה מצבם של מי שנמצאים בו. נזכיר, כי באירוע נכח גם מפקד כוח ימ"מ שחשב שלא נכון לירות, מחשש לפגיעה בחיי החטופים. בריאיון לניו יורק טיימס אמר חירם: "הוריתי למפקד הטנק לפרוץ, גם אם ייפגעו אזרחים". בנוסף לכך, קלף המיקוח היחידי של מחבלי חמאס לצאת חיים מהאירוע היו החטופים, למפקד שלהם זה הצליח, מדוע שיהרגו אותם? ואחרון אחרון: אם לא היה תחקיר צה"לי, ובוודאי לא התקבלו מסקנות של תחקיר כזה, מה הסמיך את בכירי צה"ל שמוזכרים בדיווח, להודיע לאל"מ חירם שהמינוי שלו למפקד אוגדת עזה עדיין בתוקף אלא אם כן ידרוש אחרת? מה עם – נמתין למסקנות התחקיר ונראה?
דיברתי עם אנשי בארי. הם יודעים לומר בוודאות, ששום תחקירן צבאי לא שוחח עם השורדת היחידה מהבית של פסי, הדס דגן. והרי לא יעלה על הדעת תחקיר צה"לי שבו הדס לא תתבקש לספר מה היה שם. אנשי בארי מניחים, שאם מומחי בליסטיקה וארכיאולוגיה היו רוצים להגיע לבית בקיבוץ כדי לבצע בו בדיקות, מי ירה ואיך ירה, ביקור כזה היה נעשה בתיאום אתם, ולא נעשה. אולי מישהו מהמומחים הללו יופיע ויסביר מה בדיוק הם בדקו ומה היו המסקנות? המשפחות בבארי ממתינות לתחקיר הצה"לי, שהובטח כי יימסר להם, ואז יגיבו.
מאין שאב הכתב הצבאי של ערוץ 14 את המידע שמופיע בדיווח שלו, אינני יודע. אני מבין, שאם מישהו רוצה לסמן לצה"ל מתווה לתחקיר, שהמסקנה שלו תהיה שלא נפל רבב בפעולתו של תא"ל חירם בבארי, זה המתווה: החטופים נהרגו מירי מחבלי חמאס, פגז אחד של הטנק נורה לעבר גג הבית, אחרי שהחטופים כבר לא היו בין החיים.
לאן הוא נעלם, בלי להשאיר עקבות?
יש לנו שני אב"דים: אלון בן דוד, שהוא הפרשן הצבאי של ערוץ 12, ואיתן בן דוד, בכיר לשעבר בשב"כ, שגם הוא מפרשן מעת לעת בערוץ. ישנו אב"ש, אמיר בר שלום, שהוא פרשן צבאי בגל"צ ופרשן אורח ב-12, יש אב"א, איתן בן אליהו, אלוף מיל', מפקד חיל אוויר לשעבר, ויש אב"ר, אייל בן ראובן, אלוף מיל' וחבר כנסת מיל', שניהם אורחים מבוקשים בטלוויזיה בעת הזו.
ופעם היה גם אב"ח, אבישי בן חיים, ד"ר אבישי בן חיים, הפרשן לענייני חרדים בערוץ 13. מאז פרוץ "חרבות ברזל" נעלם אב"ח מהמסכים, היה ואיננו עוד. בהתחלה אמרו שהוא במילואים, אבל זה בוודאי הסתיים מתישהו. עכשיו, כשהחרדים וחוק הגיוס הם נושא מאוד מרכזי בדיון הציבורי, איה אב"ח? הוא לא מופיע, כי אנחנו כבר חמישה חודשים במלחמה שהסיסמה הרשמית שלה היא "ביחד ננצח" וזה לא הולך ביחד עם התיאוריה שלו על ישראל הראשונה והשנייה וההגמוניה הוותיקה השלטת שאיננה מודעת להגמוניותה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אומר יעקב בלום, דור רביעי לחקלאים במושבה ראש פינה • בשל היותם מושבה, במשך שנים איש לא סייע לחקלאי ראש פינה, עד שהחליטו לדאוג לעצמם והקימו אגודה שיתופית, עם בית אריזה • ביחד עם
7 דק' קריאה
"זה נכון, היו לנו חיים טובים בניו יורק, אבל הרגשתי מבודדת – עלינו לארץ לא רק בגלל הציונות אבל בעקבות משפחתי, כי המשפחה הגרעינית כבר הייתה בארץ," אומרת לי בת' שטיינברג, בחום הלוהט בעת
6 דק' קריאה
תערוכת יומנים ויזואליים של נשות בארי כחלק מתערוכה לציון שנה לטבח *תמונה ראשית: פרח פילו מבארי לצד עבודותיה. בשבת השחורה חדרו מחבלים לביתה של פרח בת ה-75 והתבצרו בו. רק בראשון לפנות בוקר הגיעו
< 1 דק' קריאה
אין אפילו גרם אחד של הבדל מהותי בין להיות אדם מאמין ואיש השומר הצעיר, אומר גיל זמיר, שמקיים אורח חיים דתי בקיבוץ העירוני רות גיל זמיר הוא חבר קיבוץ רות, קיבוץ עירוני של תנועת
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן