יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2024 03 26 115454

התנגשות אינטרסים במרחביה

3 דק' קריאה

שיתוף:

אחרי ניסיונות שלא צלחו בהטמעת שכונת ההרחבה, שהוקמה לפני שני עשורים ״שתי דקות מעפולה״, בקהילת מרחביה, סומנו הבחירות לוועד המקומי כאבן בוחן לשותפות אחרת. ״כשחושבים מעיניים של ילדים,״ אומרת שיר ניצן-אביתר, נציגת רשימת הנשים, ״אין מקום להפרדה, לקהילה בתוך קהילה״

הבחירות לרשויות המקומיות שהתקיימו בסוף פברואר, היו תוססות ועוררו עניין רב כיאה ליישוב שבו הציבור מעורב, תרתי משמע. הרשימות שהתחרו על מקומן בוועד המקומי סחפו את התושבים בקיבוץ מרחביה למאבק על דמותו של היישוב הגדול והוותיק שבלב עמק יזרעאל לקראת חמש השנים הבאות.
הפעם התחרו על שבעת המנדטים שלוש רשימות: קמ״ה (קיבוץ מרחביה הרשימה), כ״מ (כולנו מרחביה) ונע״ש (נשים עושות שינוי), כשלכל אחת מצע מפורט שיאפשר לגוף שמנהל את מערך החיים המוניציפלי לממש אורח חיים כפרי המשלב תושבים מהקיבוץ המתחדש עם אחיהם־שכניהם משכונת ההרחבה שמעבר לכביש החוצה את היישוב, המהווה חיץ סמלי.
אוכלוסיות זרות
כדי להבין את רוח הקמפיינים שניהלו הרשימות בבחירות 2024, ברצינות שהתבטאה בפרסומים שהפיקו והפיצו, ובארגון יום הבחירות, הינה תקציר הפרקים הקודמים:
בתחילת שנת 2009 התקיימו לראשונה בחירות והוגדרו מהלכים ״לבניית הסכמות וליצירת תחושה של שותפות בין שווים״. כמנהל האגודה המוניציפלית ומזכיר הוועד נבחר אדם בעל ניסיון בניהול קהילות ובהובלת תהליכים חברתיים וכלכליים בקיבוצים כשפניו ״לבנייה ולחיזוק קהילה כפרית, בה חיים ביחד חברי קיבוץ ותושבים שווי זכויות וחובות״.
הוא נפגש עם תושבים בשכונה החדשה ועם חברי קיבוץ להכרות ולהקשבה, קרא לפרויקט ״יוצרים קהילה״ והוציא עלון שדיווח על ההתקדמות.
בליווי מנחים מקצועיים מטעם המועצה האזורית הוקמו חמש ועדות משותפות שמיפו את הצרכים והציגו לאישור אסיפת האגודה תוכניות פעולה מתוקצבות.
לקראת האסיפה התארגנה אופוזיציה מקרב חברי הקיבוץ שמתחה ביקורת על מספר דברים ועוררה רחש שלילי כלפי המנהל החיצוני. עם פתיחת הדיון בכפוף לסדר היום שפורסם, פוצצה הישיבה, מעין ״פוטש״ קיבוצי, בטענה על חשד למעילה בכספים מצד מנהל האגודה ועלתה קריאה להדחתו.
בדיקה העלתה כי לא היו דברים מעולם וחווֹת דעת רשמיות פסלו את דרך העלאת הסעיף לדיון שחרג מהנוהל החוקי. למרות זאת נבחר ועד פריטטי זמני. המתכונת החדשה אתגרה את חששות חברי הקיבוץ בתחומים שונים שלא היו מורגלים בהם, ואילו נציגי שכונת ההרחבה פעלו מצידם לקדם מאוויים אחרים – בפיתוח הסביבה, בחינוך, או בשימוש בנכסים ציבוריים ובמשאבים.

Screenshot 2024 03 26 115511
נשים עושות שינוי. כשחושבים מעיניים של ילדים אין מקום להפרדה


התנגשות אינטרסים
בבחירות המוניציפליות לפני חמש שנים נבחר ועד מקומי שבו היו מיוצגות שתי האוכלוסיות, אלא שלמרות פעילותו המבורכת, עלו השגות על השימוש הלא שוויוני בסעיפי התקציב, שהעדיפו לכאורה את שכונת ההרחבה. בתקופה זאת נקלטו הרבה משפחות כחברות בקהילת ״הקיבוץ המתחדש״, הצרכים השתנו והחלו לצוף פערים בתפיסת הניהול של קהילה מרובדת, שבה מתנגשים אינטרסים הקשורים לאורחות החיים.
כהונת הוועד המקומי הנבחר אושרה רשמית ב־12 במרץ. רשימת קמ״ה שזכתה ב־53.4 אחוז מהקולות מיוצגת עם ארבעה מנדטים מתוך שבעה, ומועמדה הראשון ברשימה, אמיר דרורי (44), מתפקד כיושב ראש הוועד. אמיר חבר הקיבוץ מזה חמש שנים ומביא איתו ניסיון במספר תפקידים.
הרשימה יצאה למרחב במצע מלא תקווה: ״חזון שבו קיבוץ מרחביה הוא הבית שכולנו שואפים לשמור על שורשיו ולפתח עוד ועוד את צמרתו״.
תריסר המועמדים של רשימת קמ״ה ייצגו ילידי קיבוץ, נשים וגברים, נקלטים בעבר הרחוק והקרוב, בני 39–83. כולם בעלי ניסיון מקצועי והתנדבותי בתחומי החברה, החינוך, הניהול והתכנון. קבוצת חברים זו, ציינה כי ״בבחירות הקודמות היה רצון ליצור רשימה שתייצג את כלל היישוב ולא ללכת לבחירות, רעיון שלכאורה מיטיב עם הקהילה. לצערנו הרעיון לא צלח, וייצוג הרוח הקיבוצית בוועד לקה בחסר. במצב שנוצר אנו מרגישים שיש לשנות תפיסה, להביט קדימה ולבנות משהו חדש, תוך כדי חיזוק הקהילה ויצירת צמיחה חברתית ומוניציפלית״.
הרשימה שזכתה במקום השני עם שני מנדטים של תושבי שכונת ההרחבה, כ״מ (כולנו מרחביה), יצאה בקריאה ״למען קהילה מאוחדת״. במצע שלה נאמר: ״אנו מאמינים בטיפוח המעורבות החברתית, בעשייה למען כלל התושבים, תוך מסירות, שקיפות ואחריות, להוביל לחיבור בין התושבים וליצירת דיאלוג סביב המכנה המשותף בין תושבי ההרחבה והקיבוץ״.
נשים עושות שינוי
במנדט השביעי והיחיד זכתה רשימה שכל תריסר מועמדיה הן נשים צעירות ופעלתניות. בראש הרשימה עמדה שיר ניצן־אביתר, נכדת הקיבוץ, שירשה את דירת המשפחה ומתגוררת בקיבוץ כבר חמש שנים. היא כותבת דוקטורט בסוציולוגיה ומורה לחשבון.
רשימת הנשים הפעילות, המעורבות והמשפיעות משני צדי הכביש חברו ״כדי לפעול יחד ובשיתוף פעולה מתוך שליחות, ולמען קהילה מגובשת, מכילה וצומחת״. היא בחרה בשם שהדגיש דווקא את המגדר – נע״ש (נשים עושות שינוי). הן ״חושבות שאין יותר מקום להפרדה. אנחנו הגשר. אנחנו הפשרה. הקול השפוי. המרכז״.
בעלון הקיבוץ שראה אור לקראת הבחירות פרסמה ראש רשימת הנשים, שיר, דברים כנים: ״אחת הסיבות שחברתי עם הנשים המדהימות שאיתן הקמתי את ״נשים עושות שינוי״ היא הילדים: כשחושבים מעיניים של ילדים אין מקום להפרדה, אין מקום לקהילה בתוך קהילה״. שיר ממשיכה ומציגה את שלמדה לצורך ניתוח המצב: ״בתוך הגרעינים שהגיעו לכאן בעבר התקיימו יחסי חברות ואהבה עמוקים ויוצאי דופן, חזקים מכל אתגר. בין הגרעינים, לעומת זאת, התפתחו אי־הבנות ותחרויות על משאבים. יחסים בין קבוצות שונות הם לעולם לא פשוטים. אנשים מאמצים זהות קבוצתית ועוינות כלפי הקבוצה השנייה. ב'נשים עושות שינוי' הצלחנו ליצור את השיחה הזאת בינינו, נשים מהאגש״ח ונשים מההרחבה, מבלי לוותר על הרגשות שלנו, מבלי לוותר על האינטרסים שלנו, מבלי לפגוע אחת בשנייה״.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אומר יעקב בלום, דור רביעי לחקלאים במושבה ראש פינה • בשל היותם מושבה, במשך שנים איש לא סייע לחקלאי ראש פינה, עד שהחליטו לדאוג לעצמם והקימו אגודה שיתופית, עם בית אריזה • ביחד עם
7 דק' קריאה
"זה נכון, היו לנו חיים טובים בניו יורק, אבל הרגשתי מבודדת – עלינו לארץ לא רק בגלל הציונות אבל בעקבות משפחתי, כי המשפחה הגרעינית כבר הייתה בארץ," אומרת לי בת' שטיינברג, בחום הלוהט בעת
6 דק' קריאה
תערוכת יומנים ויזואליים של נשות בארי כחלק מתערוכה לציון שנה לטבח *תמונה ראשית: פרח פילו מבארי לצד עבודותיה. בשבת השחורה חדרו מחבלים לביתה של פרח בת ה-75 והתבצרו בו. רק בראשון לפנות בוקר הגיעו
< 1 דק' קריאה
אין אפילו גרם אחד של הבדל מהותי בין להיות אדם מאמין ואיש השומר הצעיר, אומר גיל זמיר, שמקיים אורח חיים דתי בקיבוץ העירוני רות גיל זמיר הוא חבר קיבוץ רות, קיבוץ עירוני של תנועת
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן