יבול שיא
הרפת והחלב
86f6c06c fa9f 490e ab44 56e61586bc79

החיים הם התפתחות  

2 דק' קריאה

שיתוף:

שבתאי אבני מגעש חוגג מאה. את ערך המתנות ביקש לתרום ל"אחים לנשק" 

בשבת חגג שבתאי אבני מגעש, שנמצא בבריאות טובה ובראש צלול, יום הולדת 100 במסיבה גדולה בהשתתפות מאה מוזמנים, בני משפחה, חברים ואף חניכים שלו מתקופת שליחותו באורוגוואי. 

הוא נולד ב-1924 בעיר קורדובה בארגנטינה למשפחה שהיגרה ממולדובה. כנער היה בעל מודעות יהודית וציונית והיה בין מקימי קן השומר הצעיר הראשון בעיר "בפסח 1943 עת מרד גטו ורשה" ובהמשך ראש הקן. באפריל 47 בעת שיצא להכשרה בבואנוס איירס שמע ברדיו את הכרזת כ"ט בנובמבר ובמאי 48 עלה על אוניית משא בדרכו לארץ. שבתאי עלה עם גרעין לטינו אמריקאי א' של השומר הצעיר ולאחר תקופה בנגבה והכשרה במעברות הקים עם הגרעין את געש. 

לאורך השנים מילא שבתאי תפקידים שונים בקיבוץ במפ"ם ובתנועת הקיבוץ הארצי: בתחילת שנות ה-50 ריכז את סניף מפ"ם בנתניה, באמצע שנות ה-60 היה בשליחות של מפ"ם והקיבוץ הארצי לחטיבה צעירה מרדכי אנילביץ באורוגואי ובשנות ה-70 כיהן כמזכיר הקיבוץ. 

מרבית שנותיו עבד ברפת ואליה שב בסיום התפקידים השונים שמילא ועסק גם בהדרכה לגידול פרות בארצות אמריקה הלטינית. 

"איש ספר, אוהב היסטוריה, פילוסופיה ומוזיקה" מספרת בתו ומוסיפה: "איש רחב אופקים שכל הזמן שואף להרחיב אותם עוד ועוד גם בגילו המופלג". 

לשבתאי שלושה ילדים, תשעה נכדים, 10 נינים וכולם גרים בגעש. 

שבר לראות מה מתרחש במדינה 

לחגיגת יום ההולדת ביקש שבתאי מהמוזמנים לא להביא מתנות ואת ערך המתנה לתרום ל"אחים לנשק". "אני לא צריך מתנות" הוא אומר, "ביקשתי במקום זה לתרום לדבר שהוא חיוני ומרכזי למאבק לדמוקרטיה, לאור מה שעברנו. 'אחים לנשק' לוחמים לא רק בחזית הצבאית, אלא גם בחזית החברתית ואני רואה בהם כתובת נכונה לתרומה". 

ממרום שנותייך, איך אתה רואה את מה שקורה לנו במדינה? 

"הייתי בימי הקמת מדינה, עליתי לארץ והייתי בנגבה עם הלוחמים שהיו שם. זה שבר לראות מה שמתרחש היום במדינה. אני רואה את השסע, לא האמנתי שאנחנו יכולים להגיע לזה. כואב לי הלב על הנופלים ועל החטופים. כבר הגעתי לשלב שראיתי את המדינה משגשגת ופורחת, אני מקווה שבעתיד נוכל לחזור לשגשג ובדורות הבאים לשמור ולהיות נאמנים למסורת של אבותינו". 

מה אתה אומר על השינויים שהקיבוץ עובר? 

"השינויים חשובים. אנחנו חיים היום בקהילה פתוחה, ואלו החיים הרצויים, גם לפרט, גם למשפחה וגם לקהילה ולציבור. אני מקווה שנדע לשמר את צורת החיים שלנו ולשמש דוגמה לחיי קהילה בעולם של ניכור. כל השנים תמכתי בשינוי, החיים הם התפתחות ואי אפשר לעצור". 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דקלה אריה בדלר, ממושב אשתאול שבהרי יהודה, היא בן אדם מעורר השתאות וסקרנות, בעלת תפישה חינוכית ייחודית לגיל הרך * ביום יום עורכת דקלה סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות ופעוטות, שמיועדות לתינוקות מגיל 3 חודשים
6 דק' קריאה
הם עזבו הכל, את העסק הפרטי שכל כך קשה עבדו עליו ויצאו להילחם ולשרת במילואים למען המדינה * רבים מהם שירתו שלושה חודשים ואף נקראו לסבב שני ובינתיים מצב העסק שהושאר מאחור הידרדר *
10 דק' קריאה
אסף ולדן הותיר אחרי לכתו שני ספרים – את ספר הפרוזה: "אורות הפנסים האחרונים" ואת ספר השירה: "לב אבוד בין מילים", שני יהלומי ספרות שפוערים צוהר קטן לנפשו המרתקת של ולדן. ספר "אורות הפנסים האחרונים"
5 דק' קריאה
בדי אוהלים המסמלים את הנדודים והטלטלות של אלו שפונו מביתם שמשו השראה למערכת לבוש שיצרה שיר כץ מצבעון. הפריפריה מגיעה לאופנה *תמונה ראשית: שיר כץ, מרגישה תלושה. "קהילת צבעון מפוזרת בכל המדינה. המשפחה שלי
5 דק' קריאה
13 דירות בבית ההולך ונבנה בנהריה, רכשו חברי קיבוץ רות. כשתסתיים הבנייה בעוד כשנתיים, יעברו אליו חברי הקיבוץ וילדיהם. "אנחנו בנהריה כדי להישאר, כי העיר והצפון חשובים לנו"  הקיבוץ העירוני "רות" של בוגרי השומר
6 דק' קריאה
בית המשפט מלמד הורים פרודים מהי אחריות הורית ״בית המשפט לא אמור להמשיך ללוות הורים עד שילדיהם יגיעו לבגרות, הדבר אינו מתיישב עם טובת הקטינים", אמרה השופטת הילה גורביץ עובדיה, מבית משפט לענייני משפחה
2 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן