יבול שיא
הרפת והחלב
WhatsApp Image 2023 12 15 at 19.19.49

לא נשכח ולא נסלח

3 דק' קריאה

שיתוף:

גם ביום כיפור השנה תהיה בקשת סליחה המונית על עוונות שבין אדם לחברו, אבל די מהר הדברים ישובו למסלולם הרגיל

מה עשיתם? אלוהים ישמור!
המשפט "לא נשכח ולא נסלח", על האיום המפורש המשתמע ממנו, זוכה לשימוש נרחב מאז 7 באוקטובר. ימין נגד שמאל, שמאל נגד ימין. שני הצדדים מבטיחים זה לזה – חכו חכו, כשהמלחמה הזו תסתיים והעניינים יירגעו, אם אתם חושבים שאנחנו לא נבוא אתכם חשבון על התרומה שהייתה לכם לאסון שקרה כאן, אתם משחקים בנדמה לי. לא נשכח וגם לא נסלח. ואל תגידו שלא הזהרנו אתכם.
כמה דוגמאות. נתחיל מימין לשמאל. בקבוצה "חברים שאוהבים את בנימין נתניהו", פורסם בספטמבר פוסטר בו כתוב "לא נשכח ולא נסלח. מחדל 23 באשמתכם". מי האשמים? מצורפות תמונותיהם – אחים לנשק, שקמה ברסלר, אהוד ברק, בוגי יעלון, יאיר גולן, דן חלוץ ואהוד אולמרט. הצייצן נתנאל גלסנר, מי שכתב על נתניהו: "אני מסתכל עליו ומתרגש עד דמעות. הוא נלחם בשיניים בשביל המדינה הזאת. זה אדם שכל מהותו זה עם ישראל. מעורר השראה", יודע גם מי צריך לתת את הדין על 7 באוקטובר – "טבח קפלן. לא נשכח ולא נסלח. מה עשיתם אלוהים ישמור". או: "בספטמבר לא יהיה לכם צבא אמרה שיקמה. בשבת השחורה לא היה לנו חיל אוויר. בשבת השחורה לא היה לנו מודיעין. לא נשכח ולא נסלח״.
הארגון הימני דתי "תורת לחימה", שעיסוקו "קידום צביונו היהודי של צה"ל", פרסם פוסט: "לא נשכח ולא נסלח לארגון הפשע 'אחים לנשק' ועוזריהם". פעיל הימין ברלה קרומבי כתב: "הנשיא הרצוג שכח? אנחנו לא שוכחים. מי פרק את הצבא ומי עודד את האויבים שלנו לתקוף. לא נשכח ולא נסלח!" הוא לא נקב בשמם של אלה בתוכנו שעודדו את אויבינו לתקוף, כנראה מחשש לתביעת לשון הרע, אבל עוקביו בטוויטר יודעים היטב למי הוא מתכוון.
לדיראון עולם
עיקר ה"לא נשכח ולא נסלח" בשמאל/מרכז, מופנה כלפי בנימין נתניהו.
ב-31 באוגוסט הוחזרו מעזה גופותיהם של שישה חטופים שנרצחו זמן קצר לפני כן על ידי מחבלי החמאס שהחזיקו בהם. נתניהו הגיב: "מי שרוצח חטופים לא רוצה עסקה". מיקי רוזנטל, בעבר ח"כ ממפלגת העבודה, התייחס: "לא נשכח ולא נסלח. מי שמוותר על החטופים כשהם בחיים – מקבל אותם חזרה מתים״.
ב-24 בספטמבר ערך הליכוד אירוע של הרמת כוסית בנתניה. אלי אלבג, אביה של החטופה לירי אלבג, הפגין מחוץ לאולם בדרישה להשבת החטופים. אלמונים, תומכי נתניהו, השליכו עליו ביצים.
אביעד גליקמן, הכתב לענייני משפט בחדשות 13, צייץ: "מורשת הביביזם קווים לדמותה. כשבערוצי הבית של נתניהו, ערוץ 14 וגלי ישראל, לא מפסיקים לטנף וללכלך על משפחות החטופים ועל החטופים יום יום, זו התוצאה. כאשר מכונת הרעל ברשתות ובערוצי הבית של נתניהו ודף המסרים היומי של השופרות, הוא לתקוף ולטנף את החטופים, זו התוצאה. לא נשכח ולא נסלח. לדיראון עולם״.
פעמיים "לא נשכח ולא נסלח" באותו ציוץ, קיבל נתניהו מרונה לי שמעון, שחקנית ושופטת "רוקדים עם כוכבים". האמירה של נתניהו, שמניין קורבנות הסכם אוסלו זהה למספר ההרוגים של מתקפת 7 באוקטובר, הקפיצה לשמעון את הפיוזים והיא כתבה: "בן אדם עם מוסר מופקר! איש מפחיד ומסוכן! לאן הבאת אותנו, אלוהים ישמור?! אנחנו רואים את הניסיונות העלובים שלך להקטין, למזער, להשוות, לסובב, להאשים. אנחנו לא נסלח ולא נשכח! גם את הניסיונות שלך להפריד בינינו שוב. זה לא יעבוד לך! כולם רואים לך. גם אם יש אנשים שפופי קומה שמגנים עליך כי הם מפחדים על התחת שלהם. לא נשכח ולא נסלח!״
גם שר האוצר שלנו, בצלאל סמוטריץ', נפגש מדי פעם בלא נשכח ולא נסלח. הוא, כמו נתניהו, לא לוקח על עצמו שום אחריות על 7 באוקטובר. "הטבח לא קשור אלי, אני לא אשם", אמר סמוטריץ' בראיון לרשת ב'. יותר מאוחר הוסיף: "לא טעיתי". אבל בארכיון ישנו סרטון שבו נשמע סמוטריץ' אומר: "הרשות הפלסטינית היא נטל וחמאס הוא נכס", ותמיד יש מי שיעלה את הסרטון הזה ויזכיר לדובר, שהוא היה שותף בכיר לקונספציה של חיזוק החמאס, יחד עם ראש הממשלה, והוא טעה ועוד איך. ויהיה מי שיצמיד בתגובות את התוספת – לא נשכח ולא נסלח.
לא ננוח עד שננצח
אחד האירועים העצובים והמתסכלים במלחמה, התרחש בדצמבר האחרון, כאשר שלושת החטופים, אלון שמריז, יותם חיים וסאמר אל-טלאלקה שהוחזקו בעזה, הצליחו להימלט משוביהם ונהרגו בשוגג ע"י חיילי צה"ל. על קברו של אלון, אמר אחיו יונתן: "מי שהפקיר אותך גם רצח אותך, אחרי שעשית הכול נכון. אנחנו נקום ונרעיד את המדינה, לא נשכח ולא נסלח למי שבגד בנו, למי שהמיט עלינו אסון. נדאג שהשם שלך יהיה סמל – סמל לתקווה, סמל לבלתי אפשרי, וסמל למהפכה. לא ננוח עד שננצח״.
נסיים עם גאולה אבן סער. אחרי שנודע על כוונת נתניהו לפטר את שר הביטחון יואב גלנט ולמנות במקומו את גדעון סער, ספגה הרעיה גאולה מטר של הודעות תוקפניות נגדה. "ניתן האות לגל מטורף וחדש של קללות ואיומים על אישי גדעון סער, עליי, על ילדינו הקטנים ועל בנותיו הגדולות. בתפריט, בין היתר, אלפי סימוסי רעל ושטנה שמשוגרים אליי לנייד על בסיס יומי", אמרה גאולה. כמו המסר המאיים הבא: "אם בעלך מתמנה לשר הביטחון, זו פגיעה אנושה באמון הציבור. נבייש אתכם לכל מקום שתלכו. המדינה קורסת ואתם עושים תרגיל פוליטי. לא נשכח, לא נסלח, ונדאג שהילדים שלכם יזכו לביוש ציבורי בכל מקום!״.
לא הוגן. לא כלפי אבן סער ובטח לא לגבי הילדים. עכשיו, כשסער הוא רק שר בלי תיק, זה משנה את המצב?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אומר יעקב בלום, דור רביעי לחקלאים במושבה ראש פינה • בשל היותם מושבה, במשך שנים איש לא סייע לחקלאי ראש פינה, עד שהחליטו לדאוג לעצמם והקימו אגודה שיתופית, עם בית אריזה • ביחד עם
7 דק' קריאה
"זה נכון, היו לנו חיים טובים בניו יורק, אבל הרגשתי מבודדת – עלינו לארץ לא רק בגלל הציונות אבל בעקבות משפחתי, כי המשפחה הגרעינית כבר הייתה בארץ," אומרת לי בת' שטיינברג, בחום הלוהט בעת
6 דק' קריאה
תערוכת יומנים ויזואליים של נשות בארי כחלק מתערוכה לציון שנה לטבח *תמונה ראשית: פרח פילו מבארי לצד עבודותיה. בשבת השחורה חדרו מחבלים לביתה של פרח בת ה-75 והתבצרו בו. רק בראשון לפנות בוקר הגיעו
< 1 דק' קריאה
אין אפילו גרם אחד של הבדל מהותי בין להיות אדם מאמין ואיש השומר הצעיר, אומר גיל זמיר, שמקיים אורח חיים דתי בקיבוץ העירוני רות גיל זמיר הוא חבר קיבוץ רות, קיבוץ עירוני של תנועת
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן