יבול שיא
הרפת והחלב
shutterstock 1810492801

הטורייה שהניחה את יסודות הסטאטוס קוו 

2 דק' קריאה

שיתוף:

פרשת יום כיפור כפי שכתב אורי בן צבי בעיתון "יהדות חופשית" 

בסתיו 1936 רעש הישוב בארץ בעקבות שערורייה שעוררו חוגים דתיים בעניין שמירת השבת והחג. השערורייה שחוללה סערה פוליטית גדולה וגרמה לשלהוב רוחות ולוויכוח מר בין חילונים לדתיים. במוקד הסערה חבר קיבוץ "בניר" (לימים עין השופט) שהיה בחדרה שעל פי טענת הדתיים עבד בבית המלאכה ביום הכיפורים. "שערורייה, אשר הספיקה להעסיק את היישוב בארץ לא פחות מאשר מלחמת איטליה-חבש, הבהלה בארץ ועוד מאורעות העומדים ברומו של עולם" נכתב בביולטין מספר 126 של "השומר הצעיר". 

עובדות ובדותות 

"הרב מימון ממנהיגיה של תנועת המזרחי, מי שעמד בחזית המאבקים נגד המחנה החילוני, עשה כל מאמץ כדי שהפרשה תכה גלים ותביא למחנהו רווח פוליטי" כתב בן צבי במאמרו. "הד"ר פלדמן חבר המרכז העולמי של המזרחי, יצא בחול המועד סוכות לערוך חקירה. הדו"ח שלו אישר שאנשים עבדו בבית המלאכה. תבעתי להעמיד את העובדים בפני בית דין הקונגרס".  

בין הגורמים שמיהרו לגנות את אנשי "בניר" היה הוועד הלאומי, המוסד העליון שניהל את חיי הישוב בארץ. במכתב שנשלח למזכירות הקיבוץ נאמר: "מעשה זה הוא מעשה בלתי הוגן ומכוער. הנהלת הוועד הלאומי רואה בחילול יום הקדוש ע"י אחד מחברי הקיבוץ בתחום הקיבוץ, מעשה פשע דתי". 

תגובת הקיבוץ ומוסדות תנועת השומר הצעיר הייתה חריפה. בידיו של דב ורדי, מוותיקי עין השופט, שמור עדיין נוסח מכתב התשובה: "'אדם לבוש בגדי עבודה וטוריה בידו', ובשל כך אתם מוצאים סיבה מספקת ל'הזדעזע'. לא ידענו שזה מתפקידה של הנהלת הועד הלאומי להכתיב תלבושת לחברי כנסת ישראל ולקבוע מה צריכים להחזיק ביד. אתם יודעים, השערורייה, אשר הפיחו עיתונים ידועים, הסתמכה בעיקר על הדיבה, שאחד מהחברים איים 'לעקור את היהדות'. על עובדה זאת ועל אמיתותיה או כיזבה הנכם בוחרים לעבור בשתיקה". 

איום והבעת צער 

הפרשה סירבה לדעוך והעסיקה את הנהלת הסוכנות בכמה וכמה ישיבות. הרוב בתוכה דחה את התביעה להעמיד את "העבריינים" בפני בית דין של הקונגרס. בן גוריון הודיע כי במקרה שהשומר הצעיר לא יכיר פומבית בחובתו למנוע בעד מעשים כאלה בעתיד, יימסר הדבר לבית דין הקונגרס. 

בסופו של דבר התפרסמה בעיתונות הודעת ההנהלה המביעה צער על המקרה לבל יישנו מקרים דומים. 

ולבסוף: עדותו של מחולל השערורייה 

בתוך כל אלה ראוי להביא את גרסתו של חבר עין השופט, מי שבגינו החלה השערורייה: "היה לנו מפעל קטן למרצפות בחדרה. הייתי צריך להכין חומר לחברים לעבודה למוחרת היום, כפי שנהגתי לעשות מדי יום. והינה מופיע בחצר יהודי אחד מחדרה שבא מבית הכנסת לבדוק האם עולה עשן מהמטבח שזה סימן שעובדים. הוא ראה אותי, ניגש אליי, נעמד והתחיל לצעוק בקולי קולות בחצר. זה כל הסיפור". 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

העלייה המואצת בתוחלת החיים היא אחד ההישגים הגדולים של האנושות אך בו בזמן מהווה את אחד האתגרים הגדולים העומדים בפניה. אין מנוס משינוי תפיסת היסוד המקובלת סביב אופן ההתמודדות של היחיד, המשפחה והחברה עם
3 דק' קריאה
בעיצומה של המלחמה נאלצים בעמק יזרעאל להמשיך להיאבק נגד הקמת שדה תעופה ברמת דוד, לאור צעדים שנקטה המדינה – האצת התכנון לשדה הבינלאומי בעמק במקום בנבטים * ראיון עם גיל דייגי, יו"ר מטה המאבק
8 דק' קריאה
מיכל אסף קרמר נולדה בדרום תל אביב, הגיעה לחברת הנוער בגן שמואל בהחלטה להיות יותר קיבוצניקית ויותר שמוצניקית ממי שנולד שם. כבוגרת עזבה את הקיבוץ, חזרה בתשובה ועשתה את כל הדרך לתואר ד"ר בקבלת
5 דק' קריאה
״מתחילת מלחמת חרבות ברזל ראינו כיצד החקלאות בשילוב האגרו סולארי תרם לחוסנה של הקהילה באזורי תקומה וכעוגן כלכלי עבור היישובים.  במקומות בהם אין חקלאות, ניתן להקים שדות סולאריים ובכך לתרום לאגודה ולעתידם הכלכלי והחוסן
2 דק' קריאה
לא קל להתמודד עם מיתוס. שאול ובר עושה זאת בזהירות וברגישות, בספרו החדש ״חנה סנש, הכוכב שנפל בטרם עת״ *תמונה ראשית: כרטיס הגיוס של סנש לארגון ההגנה. זכתה להנצחה נרחבת, הרבה מעבר לכל שאר
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן