יבול שיא
הרפת והחלב
הסילו בקיבוץ נחל עוז

הסילו בקיבוץ נחל עוז

2 דק' קריאה

שיתוף:

הסילו בקיבוץ נחל עוז

הוא נבנה עוד בימי האחזות הנח"ל "נחלאים א מול עזה" בשנת 1951-53 – מחסן תערובות אשר שימש אח"כ את הקיבוץ הצעיר, להכנת תערובות ללול, בתחילה לול פיטום. כמוכן, הכינו תערובות לרפת החלב הצעירה – ערבבו את התערובות ביד.
בשנת 1958-9 נבנו מגדלי הסילויים – צמד סילו קרובים למחסן התערובות והיו בעבור חומרי מזון בסיסיים להכנה, בעזרת חלזונות, מעליות ומערבל. צמד הסילו שהיו קרובים לרפת (נמוכים יותר) שימשו לקליטת גרעיני תבואות חורף, לקציר אביב ולשילוחים, לפי קצב הקליטה בטחנת הקמח בנגב (באר שבע).

 

סילו נחל עוז
סילו נחל עוז

 

זמנים משתנים

בשלהי שנות ה-80, עם כניסת תערובות כופתיות ללולי הפיטום והפעלת המאביס המכני – עגלה מערבלת ברפת, הופסקה פעילות ענף האסם להכנת תערובות.

בשנת 1990 החלו לשלוח את גרעיני החיטה, ישר לאחר הקציר בשדה, במשאיות וברמסות, ובכך הסתיימה תקופת האסם בנחל-עוז.

הצבא, במשך השנים, העמיד תצפיות על המגדלים, בשל גובהם מול עזה וסג'יהיה, עד שנכנסו לשירות הכדורים פורחים, המצלמות ודומיהם.

אני מפנה אותך לסרט שהכנתי "מחסן של זכרונות" ביו-טיוב, תחת הכותרת "זקני הצלמים שער הנגב, מגזין 30, ותקבל מושג על פעילויות נוספות במבנה, משנים ראשונות וכן צילומים.

כיום, מחסן תערובות הוא לשימור שלנו, בעזרת הפעלת נגרייה לתיקונים קלים והפעלת חוגים ע"י חבר פנסיונר. מבנה הסילויים עומד כיום איתן ללא שימוש.

היישוב הוקם ב-26 ביולי 1951 כהיאחזות הנח"ל הראשונה בישראל, בשם "נחלאים א' – מול עזה", על אדמות קיבוץ בארות יצחק הישן, שתושביו העדיפו לעזוב אותו לאחר קרב הבלימה והגבורה שלהם מול הצבא המצרי במלחמת העצמאות. בשנת 1953 אוזרח על ידי גרעין נח"ל של התנועה המאוחדת כקיבוץ במסגרת איחוד הקבוצות והקיבוצים ושמו נגזר משם ההיאחזות. בשדות נחל עוז נמצא אתר ההנצחה לבארות יצחק הישן ולנופלים בקרבות מלחמת העצמאות.

הסילו בקיבוץ נחל עוז: אריה דותן – נחל עוז

מכון החליבה החדש: רפת גליל מערבי – מושב רגבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן