יבול שיא
הרפת והחלב
עמק הבכא סאנלייט

ברמ"י החליטו להרוג את חלופת האגודה

5 דק' קריאה

שיתוף:

כך טוענים בתנועה הקיבוצית. הרקע – כתבה בה נטען שלרמ"י הוגשה המלצה שמפחיתה מאוד את כמות המגרשים שקיבוץ יוכל לרכוש במסגרת חלופת האגודה. ניר מאיר: "ברור לגמרי שמנכ"ל רמ"י לקח לעצמו סמכויות שאף אחד לא התכוון לתת לו". עו"ד מיכי דרורי: "הכוונה שלהם היא להקשות את התנאים בחלופת האגודה, כדי שאף קיבוץ לא ירצה לממש אותה"

ידיעה שפורסמה בשבוע שעבר בעיתון כלכליסט – ולפיה הוועדה מטעם רמ"י שבחנה בשנים האחרונות את חלופת האגודה לשיוך דירות, בראשות המנכ"ל היוצא של רמ"י עדיאל שמרון, ממליצה להפחית דרסטית את זכויות המגורים העתידיות שיוכלו האגודות לרכוש מהמדינה – מעוררת זעם רב בהנהגת התנועה הקיבוצית. הזעם הוא בראש ובראשונה על תוכן ההמלצה, אך גם על הצגתה כהחלטה שכבר התקבלה, ועל כך שמסקנות הוועדה, שהתקבלו ברוב דחוק של ארבעה מול שלושה מתנגדים, הודלפו לכלכליסט ונודעו לתנועה הקיבוצית רק דרך הפרסום בעיתון.

חלופת האגודה נוצרה ב-2013 בוועדה שמינה שר השיכון דאז, אורי אריאל, במטרה לבחון את אפשרויות שיוך הדירות בקיבוצים בצורה מרוכזת,  שבה הקיבוץ יהיה החוכר הראשי של כל חלקות המגורים וחבר הקיבוץ חוכר משנה. הצוות בראשות מנכ"ל רמ"י דאז, בנצי ליברמן, הציע את חלופת האגודה שבה הקיבוץ רוכש את כל זכויות המגורים בשטח המחנה ולאחר מכן רמ"י יוצאת מתמונת השיוך, ואת חלופת הפיקדון שלפיה החברים והנקלטים יפקידו בידי הקיבוץ את הסכום הנדרש לשיוך הדירות והקיבוץ ינהל את השיוך בהליך פנימי. שתי החלופות היו צריכות להגיע באוגוסט 2014 לאישור מועצת מקרקעי ישראל, אלא ששלושה ימים לפני כינוס המועצה, הודיע המשנה ליועץ המשפטי לממשלה כי הוא לא יוכל להגן על חלופת הפיקדון בעתירה לבג"ץ, ולכן היא ירדה מסדר היום והמועצה אישרה רק את חלופת האגודה. על החלטת השיוך הזו חתמו שני שרי אוצר, יאיר לפיד ומשה כחלון, וכצפוי הוגשה נגד קבלתה עתירה לבג"ץ שנדחתה על ידי השופטים ב-2016. על פי ההחלטה שקיבלה מועצת מקרקעי ישראל,  יוכל הקיבוץ לרכוש את כל הזכויות בחלקות המגורים, ולשם כך יהוון ערך המגרשים הקיימים והעתידיים לצורך התשלום לרמ"י. התשלום יהיה בהתאם לעקרונות שנקבעו בהחלטות השיוך הקנייני, אך קיבוץ שיממש את הרכישה במרוכז,  יזכה להנחה של 12% מהסכום הכולל.

לאורך כל הדרך הביעה צמרת רמ"י התנגדות לחלופת האגודה והערימה קשיים על ביצועה. עד היום שייכו על פיה שלושה קיבוצים בלבד, מתוך 66 קיבוצים ומושבים שיתופיים שבחרו בה. יישום חלופת האגודה של ראשון המשייכים על פיה, קיבוץ רעים, נכפה ב-2018 על הנהלת רמ"י בעקבות עתירה לבג"ץ שהגיש הקיבוץ הממוקם בעוטף עזה. אחת הטענות של הנהלת רמ"י הייתה, שהיא אינה יודעת כיצד לנהוג בשטחי המגורים הבלתי מתוכננים, ולכן הוקמה הוועדה הפנימית בנובמבר 2017 לנושא זה. בתנועה הקיבוצית התנגדו להקמת הוועדה, וטענו שהיא מיותרת ומרחיבה את נושאי הדיון ללא סמכות. הידיעה בכלכליסט אוששה את החששות.

על פי הידיעה בכלכליסט ממליצה הוועדה כי "אגודת הקיבוץ תוכל לרכוש קרקעות במסלול המוטב של חלופת האגודה לכל היותר בהיקף של 10%-15% בלבד מעבר למכסת החברים. בעבר קבעה החלטה 979 כי הקיבוצים יוכלו לרכוש את חלקות המגורים (תמורת 33% מערך הקרקע) לפי נוסחה שהכפילה את מספר החברים הקיימים ב-2.3. עד כה ניתן לקיבוצים לקנות בהנחה את כל שטח הקיבוץ שמיועד למגורים. כעת יתנו להם לקנות כמספר החברים פלוס 10%-15%".

בהמשך הידיעה נאמר, כי מחברי הדו"ח טוענים שגם הכמות המוגבלת של המגרשים לשיוך שמציעה הוועדה, תספיק לצורך הגידול הדמוגרפי בקיבוצים בשנים הקרובות. עוד נאמר כי "חלופת האגודה שהייתה נהוגה עד כה הייתה בלתי מידתית ונתנה הנחות לא סבירות שאינן עומדות בקנה אחד עם עיקרון הצדק החלוקתי", וכי "גורמים בכירים במועצת מקרקעי ישראל הדגישו אתמול כי ההערכה היא שכל הקיבוצים והמושבים השיתופיים (שנכללים בהחלטה) יהפכו בעשורים הקרובים ליישובים קהילתיים".

 

מבחינתם הקיבוצים זה פיקציה

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, תוקף בחריפות את מסקנות הוועדה וצורת פרסומן. "מנכ"ל רמ"י, עדיאל שמרון, זורה חול בעיני הציבור" הוא אומר "כשאתה קורא את כלכליסט נדמה לך שכבר התקבלה החלטה במועצת מקרקעי ישראל שאמורה להתכנס רק בתחילת דצמבר. אין שום החלטה כזו. אנחנו יוצאים למלחמה על השיטות ועל כל ההנחות המופרכות שעליהן נסמכות המלצות הוועדה. ברור לגמרי שמנכ"ל רמ"י לקח לעצמו סמכויות שאף אחד לא התכוון לתת לו, והכתיב מדיניות שחורגת מסמכותו באופן בוטה".

 

מה התנועה הקיבוצית מתכוונת לעשות?

"אנחנו מתכוונים להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותנו, כדי לשבש את המהלך הנפסד הזה של רמ"י".

למי שתוהה איך זה שבממשלה משותקת שכמעט ולא מקבלת החלטות שאינן נוגעות במאבק בקורונה, מצאו פתאום זמן להעלות לדיון במועצת מקרקעי ישראל הכפופה לשר השיכון החלטה הנוגעת לחלופת שיוך דירות בקיבוצים, מספק כתב כלכליסט, דרור מרמור, את התשובה הן בידיעה עצמה והן בטור פרשנות שכתב לצדה. לדבריו, משה כחלון שאישר את הקמת הוועדה של רמ"י ב-2017, חזר בו בתחילת 2019 והבטיח לנציגי התנועה הקיבוצית שעבודת הוועדה הוקפאה "עד להודעה חדשה". לאחר הבחירות האחרונות שבהן הופקד משרד השיכון בידי יעקב ליצמן (יהדות התורה) ולאחר התפטרותו בידי יצחק כהן (ש"ס), זיהה עדיאל שמרון הזדמנות בעיתוי מושלם מבחינתו לסיים את עבודת הוועדה ולהגיש את המלצותיה למועצת מקרקעי ישראל. על פי הפרשנות הזו התבסס שמרון על האיבה השוררת בין החרדים לקיבוצים, ועל העובדה שקרנם של הקיבוצים ירדה כפי שהתבטא במאבק על נחל האסי. ראוי לציין כי על פי קשרי העבר הטובים בין נציגי העבודה, מרצ וש"ס בלובי החקלאי בכנסת, לא בטוח שההנחה שהחרדים ישמחו לפגוע בקיבוצים אכן מבוססת דיה.

עו"ד מיכה דרורי, מנהל המחלקה המשפטית בתנועה הקיבוצית, מגדיר את ההמלצה לצלם את מצב המגורים הקיים ולהוסיף לו אחוזים ספורים, כרעיון הזוי שלא ברור על מה הוא מסתמך. "הרעיון הבסיסי של חלופת האגודה" הוא מסביר, "הוא שניתן לרכוש את כל פוטנציאל חלקות המגורים, כשהוויכוח שבגללו הוקמה הוועדה היה האם ניתן לרכוש רק מגרשים שתוכננו או גם מגרשים שלא תוכננו. הרעיון המרכזי היה שרמ"י תניח לאחר השיוך את הקיבוץ לנפשו, ושהקיבוץ לא יצטרך ללכת לרמ"י כל פעם שהוא קולט משפחה חדשה. מה שהלחיץ את הנהלת רמ"י, היה שהקיבוצים הראשונים שאימצו את חלופת האגודה היו בעוטף עזה. בקיבוצים האלו ערך הקרקע הוא אפסי, וקיים בהם פוטנציאל גדול לקליטה. החשש שלהם היה שהקיבוצים בעוטף יצליחו להביא הרבה חברים חדשים, ורמ"י תפסיד הרבה כסף כי המגרשים בעיתוי הנוכחי ניתנים ללא תשלום. מבחנתם זה נורא ואיום".

 

בהחלטות על שיוך דירות מסתמכים על חלקות המגורים שאושרו בתמ"א 35, עם אפשרות להגדלת המכסה כשקצב הגידול בקיבוץ גבוה מאד. איך הגיעו בוועדה של רמ"י להסתמכות על צילום מצב המגורים העכשווי, וקביעה שזו מכסת המגורים לחברים?

"בתמ"א 35 יש לוח 2 שקובע את מספר יחידות הדיור המתוכננות בקיבוץ או במושב, ובהחלטה של חלופת האגודה נאמר שזה המקסימום שניתן לרכוש. לפי רמ"י זה הרבה יותר מדי. הם טוענים שהקיבוץ צריך לרכוש בשלב ראשון רק את השטחים המאוכלסים, ואחר כך עוד פוטנציאל קטן של 10-15 משפחות. גם לא ברור אם מותר לתכנן יותר מזה, או שכל ארבע שנים צריך להריץ תב"ע חדשה. את כל ההערות שלי אני מבסס על מה שכתוב בעיתון, כי עוד לא קיבלנו מרמ"י את דוח הוועדה".

לדברי עו"ד דרורי, ברמ"י רוצים לפגוע בכל ההנחות הניתנות לחברי הקיבוצים בחלופת האגודה, ובעיקר בזכויות החברים הוותיקים, והם עושים זאת כשהם אינם מהוונים את ערך המגרשים שלהם. "הם החליטו להפוך את חלופת האגודה ליקרה יותר מהחלטות השיוך הקנייני, כדי להרוג אותה", מציין דרורי "מבחינתם כל הקיבוצים זה פיקציה, ולכן זה דבר פסול לאפשר להם להישאר קיבוצים. הכוונה שלהם היא להקשות את התנאים בחלופת האגודה, כדי שאף קיבוץ לא ירצה לממש אותה. אני מעריך שבגלל הגישה הזו, חלק מחברי הוועדה שהם נציגי ציבור סירבו לחתום על דוח הוועדה".

 

ש. מה אפשר לעשות מול המלצות הדוח?

"אפשר לעשות מה שכל אזרח במדינה עושה, כדי לסכל עוולה שמכוונת כלפיו. לנסות לקעקע את מסקנות הדוח, לעתור לבית משפט, לפעול בקרב פוליטיקאים, להפגין. אנחנו חייבים לעצור את המהלך השגוי הזה".

מסקנות הצוות של רמ"י זכו גם להתייחסות של עו"ד ענבל זוסמן (ממשרד חגי שבתאי, שפירא), שטיפלה בעסקת חלופת האגודה בקיבוץ רעים, ומשרדה ייצג את הקיבוץ בעתירה ליישום החלופה. לדבריה, ההמלצות שהתקבלו מעקרות כמעט לחלוטין את חלופת האגודה, מכיוון שהן משוות את התשלום על פי חלופה זו לזה של החלופה הקניינית (979 על גלגוליה השונים), ומאפשרות רכישה של בתי המגורים הקיימים בלבד בתוספת של 10%-15%. עו"ד זוסמן מוסיפה כי על פי הוראות המעבר בין חלופת האגודה הנוכחית, לבין החלופה שתהיה אם מועצת מקרקעי ישראל תקבל את המלצות הוועדה, לא ייהנו הקיבוצים שכבר קיבלו את החלופה ממלוא הזכויות הניתנות להם בהחלטה, נכון לעכשיו, אלא יוכלו לרכוש עוד 25% מכלל בתי האב במקום 10% על פי המלצת הוועדה.

"ישנה כוונה (לרמ"י נ.ג.) לבטל את חלופת האגודה" נכתב מטעם משרד חגי שבתאי, שפירא "או להרע את תנאיה מאד באופן שתבוטל למעשה, ועל כן אין בדוח משום הפתעה לכל מי שמעורה בעניין חלופת האגודה. יש שיאמרו שהמטרה סומנה מראש".

עם זאת, מציינת עו"ד זוסמן, כי מדובר בהמלצה בלבד ויתכן שההחלטה שתתקבל במועצת מקרקעי ישראל לא תהיה זהה להמלצה. ההמלצה שלה לקיבוצים המעוניינים בחלופת האגודה היא להירשם בהקדם, והנחת המשרד היא שאם המלצות הוראות המעבר יאומצו כלשונן בהחלטת המועצה, יהיה מקום לתקוף אותן בבית המשפט.

תגובה אחת

  1. מי שפוגע בוותיקים זו התנועה הקיבוצית שממציאה "חלופות" שלא ייושמו לעולם כי אין להם שום הצדקה, ומי שמאמין לתנועה בסוף מת מזקנה . כל מה שיקרה זה שימשיכו למות בקיבוצים, עד שיבינו שצריך גם חוק נורבגי להחליף את המחלקה המשפטית . למה זה לא יצליח ? המושב יש מגבלה כמה בן ממשיך יש לבית אב. בקיבוץ אין מגבלה , תפליצו ילדים ניתן להם מגרש בזול למה ? אף אחד לא יודע . נראה לכם יא הזויים? מי במדינה יתמוך בזה ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן