יבול שיא
הרפת והחלב
תמונה 3 IMG 20230301 182040

"זה היה מעצר של הפחדה, ולא של צורך אמיתי" 

4 דק' קריאה

שיתוף:

"אני גם אופטימיסט וגם קצת מרקסיסט, שאומר שצריך לפעמים שיהיה רע בשביל שיהיה טוב. אני מאמין שבסוף יהיה טוב" אומר אבשלום זהר סל (26) מעין שמר שנעצר בשבוע שעבר בהפגנה בצומת כרכור

אבשלום זהר סל כבר הספיק בגילו הצעיר לצבור ניסיון פוליטי עשיר. הוא היה פעיל במשך כעשור במטה הקיבוצים של מרצ עם יורי קנדל, בהמשך הצטרף כיועץ פרלמנטרי ללשכת ח"כ לשעבר מטעם מרצ, עו"ד גבי לסקי, וכיום הוא ממלא מקום ראש מכינת חביבה רייק בגבעת חביבה. הוא בא מבית פוליטי. אביו, חמי סל, היה פעיל בתנועת השומר הצעיר ובמפ"ם ההיסטורית, והפיק עצרות פוליטיות ובהן העצרות לזכרו של ראש הממשלה יצחק רבין לאחר הירצחו. אבשלום היה חניך בתנועת השומר הצעיר, וכיום הוא חבר תנועת הבוגרים של השומר הצעיר. ביום רביעי שעבר, יום השיבוש הלאומי, הוא הוסיף תואר נוסף לרזומה הפוליטי שלו: עצור במשטרת ישראל בעקבות הפגנה בצומת כרכור. 

"היינו בצומת כרכור מעל אלף מפגינות ומפגינים", הוא מספר, "באופן אישי התרגשתי מאוד מאירועי אותו יום. ראיתי תמונות מההפגנות הסוערות בתל אביב ומהפגנות במקומות אחרים, ואנחנו הגענו להפגין בצומת כרכור קצת יותר מאוחר מהמקומות האחרים. הגעתי לבד מעין שמר, אבל ראיתי מכל עבר אנשים שאני מכיר מהקיבוץ ומיישובי האזור. במהלך ההפגנה חסמנו מדי פעם את הכביש, ופינינו אותו כשהמשטרה ביקשה. בשלב מסוים המשטרה בעצמה חסמה את הכביש, ואנחנו נכנסנו לצומת עם הדגלים ועם קריאות נגד ההפיכה המשטרית. האירוע המרכזי מבחינתי הוא בכלל לא המעצר, אלא השימוש במכת"זית בניגוד לפקודות המשטרה בלי אזהרה מוקדמת. זו הייתה לא סתם מכת"זית אלא מכת"זית בואש עם מים מסריחים, שאפילו אנחנו הקיבוצניקים שרגילים לריח הרפת הרגשנו שזה כמה דרגות של סירחון מעל זה. הם התיזו את המים המסריחים על כולם: מבוגרים, ילדים, מי שהיה בכביש, וגם מי שלא היה בכביש. בפעם השנייה הם כבר הזהירו את מי שנמצא בכביש שהם יפעילו את המכת"זית, ואני נשארתי בכביש ולא זזתי גם כשהתיזו עליי מזרנוק המים החזק. כשהתחלתי ללכת לכיוון המדרכה, תפסו אותי שוטרים ולקחו אותי למעצר".

Screenshot 2023 03 07 095139
אבשלום זהר סל. האירוע המרכזי הוא לא המעצר, אלא השימוש במכת"זית בניגוד לפקודות המשטרה בלי אזהרה מוקדמת. צילום: טל בדרק

עצרו אותך שוטרים גלויים או בלשים?      

"יש סרטון שבו צולם המעצר שלי. עצרו אותי שישה שוטרים וביניהם בלש אחד שהתגלה כאחלה בחור. זה נראה מפחיד שהיו צריכים שישה שוטרים בשביל לקחת אותי. אני לא בחור כזה גדול, יש שיגידו שאני אפילו בחור קטן. לקחו אותי הצידה כשאני צועק להם למה הם עוצרים אותי. לא ענו לי, והכניסו אותי לזינזאנה עם עוד שני בחורים מכרכור. גם תוך כדי נסיעה שאלתי אותם למה הם עוצרים אותי ולא ענו לי". 

למען יראו וייראו

במהלך ההפגנה בכרכור נעצרו שמונה מפגינים. המשטרה חילקה אותם לשתי קבוצות. חמישה הובלו לתחנת חדרה, ושלושה, ובהם זהר סל, הובלו לתחנת זיכרון יעקב. "הגעתי לתחנת המשטרה בשעות הערב", הוא ממשיך לספר, "לקחו לי את הטלפון הנייד, והייתי מנותק מכל מה שקורה. נכנסתי לחקירה של שתי דקות, שהתנהלה באווירה מאוד נעימה. רוב השוטרים היו ממש אחלה איתנו. שאלו אותי אם שמעתי את הקצין שקרא לפנות את הצומת, ועניתי שלא שמעתי. שאלו אותי אם אני מזהה את האנשים שאני עצור איתם, ואמרתי שהכרתי אותם רק עכשיו. בזה הסתיימו השאלות. זו הייתה חקירה מאוד קצרה, שבסופה פתחו לי תיק פלילי. הצטלמתי, לקחו ממני טביעת אצבעות, ואז גילו לי שאני נשאר במעצר בתחנת המשטרה. השוטרים לא רצו שנישאר שם ללילה, והם גם אמרו לנו את זה. הם נתנו לנו להבין שזו פקודות מלמעלה, למען יראו וייראו. ישנתי בתא המעצר בידיעה שאני עולה למוחרת לבית משפט, כדי להשתחרר על ידי שופט. קמנו בבוקר ולא היה לנו מושג מה השעה. בסביבות 9:15 בבוקר השוטרים אמרו לנו שאנחנו משוחררים בתנאים מגבילים. אני מורחק מצומת כרכור ל-15 ימים, ואסור לי ליצור קשר עם מעורבים במעצר. זה היה בעצם מעצר של הפחדה, ולא של צורך אמיתי. הבלש שעצר אותי ישב איתי לקפה במשטרה מאוחר בלילה, ואמר לי: 'שמע, אחי, אתה מפגין גם בשבילי'. זה אומר הכול. גם השוטרים, במיוחד פה באזור, יודעים שמדובר באנשים אכפתיים שנקלעו לסיטואציה. הנקודה המרכזית היא שיש פה מדיניות משיחית, שאנשים עם עבר פלילי יושבים בנקודות מפתח, ומשתמשים בהוראות מלמעלה כדי להפחיד אותנו. הם רוצים שמדינת ישראל תהיה דיקטטורה, ולכן חסימת הכבישים, עם כל אי הנעימות, מתגמדת לעומת המטרה שלהם". 

פנית לעו"ד גבי לסקי כשעצרו אותך? 

"בטח. עבדתי איתה במשך שנה וחצי, ואני זוכר את מספר הטלפון שלה כמובן בעל פה. ברגע שנתנו לי להתקשר, התקשרתי מיד אליה. היא מפעילה מערך סיוע משפטי לעצורי ההפגנות, והיא הפנתה אליי את עו"ד אושרת קירמה מכרכור. אושרת הגיעה אלינו, הדריכה את שלושתנו, ודאגה שישחררו אותנו מהתחנה בלי להגיע לבית משפט. בסוף סתם העברנו את הלילה בתחנת המשטרה בזיכרון יעקב". 

בשבת היית שוב בהפגנה? 

"כן. הייתי בחיפה כי אני מורחק מצומת כרכור. אני מאוד רוצה לחזור לצומת כרכור, גם כי זה האזור שלי ואני מרגיש שם הכי בנוח, וגם כי אני חושב שצריך לחזק מקום כזה שהביאו אליו מכת"זית והתיזו סתם על אנשים". 

חניכי המכינה הקדם-צבאית מצטרפים להפגנות? 

"חלקם מצטרפים להפגנות וככל שעובר הזמן יותר ויותר מהם מבינים את גודל השעה. הם לא היו ביום רביעי בכרכור, אבל בשבת הם הפגינו במקומות שלהם בארץ. שלושה ימים לפני יום השיבוש היינו איתם בסמינר מחאתי בירושלים, שהוקדש כולו למאבק לביטול ההפיכה המשפטית". 

כשאבשלום נשאל איך הוא חושב שהמאבק ייגמר, הוא מציין שהוא מגיע ממשפחה אופטימית ונדבק בתכונה הזאת. "אני גם אופטימיסט וגם קצת מרקסיסט, שאומר שצריך לפעמים שיהיה רע בשביל שיהיה טוב. אני מאמין שבסוף יהיה טוב".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן