יבול שיא
הרפת והחלב
רם שפע

חה"כ רם שפע: ישנה הזדמנות היסטורית לבצע רפורמה במערכת החינוך

5 דק' קריאה

שיתוף:

חה"כ רם שפע, יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת,  על חינוך בתקופת הקורונה, בנייה בקיבוצים, ניר דוד והאסי, היחסים עם בני גנץ ועל האופציות של כחול לבן לקראת הבחירות הבאות

חה"כ רם שפע רק בן  35 וכבר חבר כנסת. ולא עוד חבר כנסת מן המניין, כי אם  יושב ראש אחת הועדות המשפיעות ביותר (חינוך תרבות וספורט), ועושה רושם שככל שהדבר תלוי בו, הוא שם בשביל להישאר. שפע, אחד מבני טיפוחיו של בני גנץ, נטוע על משבצת יוקרתית למדי: צעיר, קיבוצניק, שאפתן, איש חינוך. מה עוד צריך? בעיקר מזל.

חושיו הפוליטיים של הסטודנט לחינוך והוראה רם שפע, ניווטו אותו לראשות אגודת הסטודנטים הארצית, תפקיד שסלל את דרכו לפוליטיקה, כפי שעשו לפניו ישראל כץ, צחי הנגבי, גילה גמליאל איציק שמולי ואפילו איווט ליברמן. שפע, בן גבעת חיים איחוד (עדיין לא חבר!) הוא בן הזקונים של תמר וגרשון שפע מנישואיו השניים. את גרשון בן ה-77  דומה שאין צורך להציג לציבור: שחיין ומאמן מדופלם שייצג את ישראל בתחרויות רבות בארץ ובעולם, כולל אולימפיאדות ומחזיק גם כיום בשיאי עולם לוותיקים. גרשון מאמן 3 קבוצות שחיה ושחיין פעיל שמתאמן ארבע-חמש פעמים בשבוע, ואל לנו להתפלא שבנו הצעיר רם הלך בדרכו (עד גבול מסוים) והפך לספורטאי רב-תחומי: שחייה, כדורמים, כדורסל ובשנים האחרונות הוא משמש קפטן קבוצת הכדורגל הפועל' גלי' גבעת חיים, המתבססת בעיקר על שחקי האיחוד והמאוחד וקרויה על שם אחיו גלי ז"ל, שנפטר לפני 7 שנים מסרטן. זמן להתאמן אין לו מפאת עיסוקיו, אך כשהוא עולה למגרש הוא נותן הכל מתוך מחויבות אישית ומשפחתית. העובדה שמכירים אותו כחבר כנסת, אומר שפע,  "מביא שחקני יריב לאמירות על גבול ההומור,  בנוסח 'אני אפצע אותך אז ידברו עלי'. אבל עם כל הכבוד לאהבת הספורט הטבועה במשפחה  אף אחד לא מתקרב לרמה של אבא".

 

אבא גרשון, מודל לחיקוי

רם שפע, בצוותא עם שר החקלאות ופיתוח הכפר אלון שוסטר (מפלסים) הם נציגיה היחידים של התנועה הקיבוצית בכנסת. למרות מעמדו כחבר כנסת וראש ועדה משפיעה, שפע, הנשוי לאפרת ואב ל-זוהר 3.5 ומעיין בן חמישה חודשים, אינו יכול לפי שעה להתהדר בתואר 'חבר קיבוץ' משום שעל פי ההגדרות החדשות חבר יכול להיות רק מי שבנה את ביתו בהרחבה. 'חמש שנים אנחנו רשומים לשכונה, אומר שפע, שלצערי טרם קמה. מקווים שזה יקרה בקרוב'.

את שירותו הצבאי עשה שפע כתומך לחימה באחת מהמחלקות המבצעיות של יחידת שלדג. לאחר שירותו עבר להתגורר במושב עין יהב בערבה, שם עבד בחקלאות, לאחר מכן טס למזרח ועם שובו החל לעבוד בעמותת "אחריי" לפעילות הכנה לקראת שירות משמעותי בצה"ל, והיה מעורב בתהליכי פיתוח ארוך טווח בארגון. "את דרכי הסטודנטיאלית התחלתי ב-2012 ב'סמינר הקיבוצים'", אומר שפע, "שם למדתי

 


"הממשלה צריכה לתפקד הרבה יותר טוב, להיות יותר מקצוענית ופחות פוליטית ולשמור על שלטון החוק. בעניין זה אני מסיר את הכובע בפני שר המשפטים אבי ניסנקורן שעומד  כחומה בצורה כנגד הניסיונות לפגוע בשלטון החוק ולהטיל דופי בראשי מערכת במשפט".


 

חינוך והוראה ונבחרתי לראש אגודת הסטודנטים של המוסד. בהמשך התמודדתי ואף זכיתי בתפקיד הנחשק של יו"ר ההתאחדות הסטודנטים הארצית, אמנם תפקיד לא מפלגתי אבל מאד פוליטי המשפיע על סדר היום. מי שהביא אותי בסופו של יום למפלגה היה חילי טרופר שאנו מכירים הרבה שנים מעולם החינוך. חילי הזמין אותי לקפה, גישושים, עניינים, בהמשך חיבר אותי לבני (גנץ) וכל השאר היסטוריה".

היום משמש חה"כ רם שפע כיו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת מטעם כחול לבן, כאשר החינוך מהווה חלק מאד מרכזי עם הרבה תחומי אחריות. ועדת החינוך עסקה לאחרונה בהכנות לתחילת שנת הלימודים המאוד מאתגרת על רקע משבר הקורונה, תוך מטרה לצלוח את האתגר המאוד קשה הזה בכמה שפחות נזקים. שפע מדגיש שכל החלטות הממשלה הנוגעות למערכת החינוך טעונות אישור של הועדה שבראשה הוא עומד. "לאחרונה, נדרשנו לאשר תקנות שקבעה הממשלה", אומר שפע, "ובחלק מהסעיפים הכנסנו שינוים מהותיים, תוך מחשבה לצמצם את ההגבלות. בענין זה השר גלנט ואני רואים את הדברים עין בעין.

"לצערי הרב, לא תמיד העמדה המקצועית שאנחנו ב'כחול לבן' מנסים להוביל, מתקבלת על ידי גורמי המקצוע ולעיתים נכנסים לדיון שיקולים פוליטיים לא ענייניים מצד אנשי הליכוד, שחלק מהם מוביל אותנו למצב הלא טוב שבו אנו נמצאים היום, ועלולים חלילה להביא לסגר (הריאיון מתקיים יממה לפני החלטת הממשלה על סגר בחגי תשרי). המאבק שלנו (של השר ושלי) הוא על כך שיסגרו את החינוך למינימום הזמן ההכרחי, משום שהנתונים מצביעים על אחוזים מאוד נמוכים של הדבקה בקרב ילדים, שגם אם נדבקו, הם על פי רוב לא מפתחים תסמינים. עם זאת, מדגיש שפע, יש להיזהר ולשמור על המורים שבקבוצת סיכון". בעת שאנו משוחחים, שפע עושה דרכו לסיור בכפרים הבדואים בנגב על מנת ללמוד מקרוב  את מצבה משל מערכת החינוך בפזורה. הסיור נקבע מראש, אומר שפע,  ואינו קשור לפרסומים האחרונים בנוגע לאום אל ח'יראן.

 

האם בעידן הקורונה יש מקום לרפורמות במערכת החינוך?

"מערכת החינוך שלנו מאוד מיושנת. עשרות שנים מדברים על רפורמה  אבל לצערי לא נעשה כמעט דבר, למעט נושא השכר (אופק חדש) . אני חושב ששנה זו יכולה להוות הזדמנות היסטורית לבצע דברים ששנים חולמים עליהם במערכת החינוך, וכולי תקווה שאחרי שהקורונה תיעלם מחיינו, נוכל להתחיל לבצע רפורמות של ממש".

למשל?

"לעבור למסגרות יותר קטנות, ואני מדבר על כיתות של 25 תלמידים במקום 40 כיום. אירוע כזה ישנה את מערכת החינוך באופן משמעותי ויאפשר למידה הרבה יותר פרטנית. שינוי נוסף שמתבקש, הוא לאפשר למנהלי בתי הספר הרבה יותר גמישות וחופש בבחירת חומר הלימוד כולל הגמשת שיטות הוראה שיביאו ללימוד יצירתי, חדשני ופחות אפרורי. אין סיבה שרפורמה כזו לא תתרחש בשנים הקרובות, ולשם צריך לכוון גם במהלך הקורונה. 'אם לא נציב מטרות מוגדרות  לא נתקדם לשום מקום".

 

אם מדברים על רפורמות, מה דעתך על השינוי שעברה התנועה הקיבוצית?

"אנו צועדים לקראת מבנה קהילתי חדש עם הרבה צעירים שחוזרים. קיבוצים עשו תהליכים מאד משמעותיים בעשורים האחרונים וצריך להילחם  שהילדים שלנו יגדלו בקהילה חזקה עם ערבות הדדית, פתוחה לציבור אך יודעת ליצר עבור עצמה ערכים של חוסן קהילתי. יש עדין חסמים במדינה שמקשים על הקיבוצים לבנות ולהתרחב, אבל אני מאמין ומשוכנע שבמאמץ משותף של שוסטר שלי ושל ראשי התק"צ שעסוקים בזה הרבה, ניתן לשחרר כמה שיותר חסמים ולאפשר בנייה, שהיא תנאי קריטי לפיתוח הקהילות והחזרת הצעירים הביתה.

.

דומה שהמאבק סביב נחל האסי יצא משליטה והפך לזירת התגוששות בין הקיבוצים לאוכלוסיות שסביבם. הרושם הוא שקולכם לא נשמע במאבק הזה.

"נושא האסי הוא דוגמה למה שעלול לצערי לקרות בתקופה הקרובה – נסיון לשסות ציבור אחד בציבור שני. ניר דוד מאד לא רצו שכוחות מבחוץ יתערבו להם במאבק, משום שחששו שזה יצטייר כמו הקיבוצים נגד כל השאר, וזו הסיבה שאני ושוסטר פעלנו מאחורי הקלעים אך קולנו לא נשמע. כולנו מקוים שתושג פשרה מכובדת שתאפשר לקיבוץ להישאר אוטונומי ויחד עם  זאת להקטין את רמת החיכוך. "אם הזכרנו חקלאות,  אני שמח וגאה שאיש בדמותו של אלון שוסטר עומד בראש משרד החקלאות ופיתוח הכפר, וזאת לאחר שנים ארוכות שלא היה לקיבוצים ולחקלאים ייצוג בחלק כה מרכזי ממרקם החיים שלנו. אין לי ספק ששוסטר עושה ויעשה הכל לעמוד על זכויותינו מתוך הבנה שבטחון תזונתי, במיוחד בתקופה זו, הוא ערך קריטי".

 

מה טיב יחסיך עם מנהיג כח"ל בני גנץ?

"אנחנו  בקשרים מאד קרובים. בני רואה בי נציג של הדור הצעיר במפלגה ונציג של התנועה ההתיישבותית. למרות ההשמצות, נכנסנו לממשלה בגלל משבר הקורונה וזה אכן מה שעומד בראש סדר היום. אשר לרוטציה בתפקיד ראש הממשלה? אני מטבעי  אופטימי ומאמין שזה יקרה, כפי שנקבע בהסכם".

איזה ציון אתה נותן לממשלה הדו-ראשית הזו?

"הממשלה צריכה לתפקד הרבה יותר טוב, להיות יותר מקצוענית ופחות פוליטית ולשמור על שלטון החוק. בעניין זה אני מסיר את הכובע בפני שר המשפטים אבי ניסנקורן שעומד  כחומה בצורה כנגד הניסיונות לפגוע בשלטון החוק ולהטיל דופי בראשי מערכת במשפט".

 

סקרים מראים שסיכוייכם להוות אלטרנטיבה בבחירות הבאות נמוכים מתמיד.

"ככל שהזמן חולף אנשים מבינים ש 'יש עתיד' לא מהווה אלטרנטיבה של ממש והעימות בין יאיר לפיד לעופר שלח ממחיש זאת היטב. אני מעריך שלקראת בחירות עתידיות נשקול חיבורים נוספים והכל עדיין פתוח".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן