יבול שיא
הרפת והחלב
94496 kibbutz yakum the dinning room PikiWiki Israel

ללכת בלי ולהיות עם: הושלם הסדר שיוך לבני 55 ומעלה

3 דק' קריאה

שיתוף:

על פי הודעת רמ"י שניתנה לאחרונה, ובניגוד להחלטה קודמת, גם כאשר הקיבוץ נכנס עם רמ"י להסדר שיוך, אלו שיהיו בני 55 ומעלה ביום חתימת ההסדר, יוכלו להמשיך ולהתגורר בביתם ללא הגבלת זמן, מבלי שהם או הקיבוץ יידרשו לשלם תשלום כל שהוא, פרט לדמי חכירה של 3.75 אחוזים שהקיבוץ משלם

*תמונה ראשית: חדר האוכל בקיבוץ יקום. צילום: זלמנסון זלר, מתוך אתר פיקיויקי

לפני כשנה הוקם צוות המונה מספר חברי קיבוצים ששם לו למטרה לקדם את הסדר שיוך של בני 55 ומעלה. כתבתי על כך שתי רשימות בעיתון "זמן קיבוץ" ולמי מהקוראים או הקוראות שהחסירו את הרשימות הקודמות, אפרוס מחדש בקצרה את היריעה. הוצגו בפנינו שלוש אפשרויות.
"שיוך קנייני" (או "שיוך ישיר") שמשמעו הסדר ישיר מול רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ותמורת 33 אחוזים מערך חלקת המגורים ("שומה" בפי יודעי דבר) מבצעים עסקה. רמ"י מאפשרת לדחות את התשלום למועד עתידי לא מוגבל ותמורת תשלום של 3.75 אחוזים בצרוף מע"מ עבור 29.25 אחוזים מערך המגרש, לזכות בבעלות מלאה על המגרש והבית.
האפשרות שנייה היא "חלופת האגודה". במקרה זה הקיבוץ רוכש את הבעלות על המגרשים ותמורת תשלום של פחות מ-20 אחוזים החברים מבצעים את העסקה למול הקיבוץ כחוכרי משנה ורוכשים מהקיבוץ את הבעלות
על המגרש. לחלופה זו תלויות ועומדות הצעות של "ועדת שמרון", שקובעת שיש לגבות גם בחלופת האגודה כ-33 אחוזים מערך המגרש.
ישנה גם אפשרות שלישית הטוענת כי המצב הקיים היום בקיבוצים בהחלט אינו רע. מדוע להכניס את חברי הקיבוצים להתחייבויות כספיות כל כך גבוהות, עדיף לא לבצע שיוך ולהמשיך בהסדרים הקיימים. במקרים רבים מדובר אף בהליך מורכב של ביטול השיוך שכבר הוחלט עליו.
גם לא לבצע עסקה וגם לשלם
אלא שבדרך החסירו אפשרות רביעית, שמשום מה נזנחה: נקרא לה בקיצור "הסדר שיוך לבני 55 ומעלה". הסדר זה טומן בחובו את כל הטוב משלוש האפשרויות שמניתי לעיל. על כן קראתי לו "ללכת בלי ולהיות עם…". הסדר זה מבוסס על החלטת מועצת מקרקעי ישראל: "ותיק שגילו במועד ההצטרפות להסדר 55 ומעלה רשאי לדחות את ביצוע עסקת השיוך למועד נדחה שיבחר". להפתעתנו, פורסם על ידי רמ"י ב-2018 כי "בני 55 ומעלה שיבחרו לא לבצע עסקת שיוך יידרשו לשלם מע"מ עבור שווי המגרש". במילים אחרות, המיתו את ההסדר לפני שבצעו אותו.
נראה היה כי מישהו מאנשינו נרדם בשמירה. זה נשמע בלתי הגיוני לחלוטין, גם לא לבצע עסקה וגם לשלם. מה עוד שזה נוגד לחלוטין את כוונת מועצת מקרקעי ישראל לשחרר את בני 55 ומעלה מתשלום כל שהוא, או בנוסח שלהם: "…מאחר שבחלק מהקיבוצים מדובר בסכומים שאינם מבוטלים, מוצע להקל על חברי קיבוץ ותיקים שגילם מעל 55 ולאפשר להם לדחות את ביצוע עסקת השיוך ובכך לא להידרש לתשלום מע"מ באופן מידי".
בשיתוף פעולה מלא של מי שהיה אחראי במטה התנועה על סוגיית הקרקעות יצרנו קשר עם רמ"י, זכינו לתקשורת מצוינת עם הממונה על הסוגייה ברמ"י, והיא שניהלה את הבירור מול שלטונות המע"מ.
לאחרונה קיבלנו מרמ"י את ההודעה הבאה: "הדיונים מול מע"מ הסתיימו. ניתן יהיה לא לבצע עסקה ולא לשלם מע"מ…". משמעות ההחלטה היא כי גם כאשר הקיבוץ נכנס עם רמ"י להסדר שיוך, אלו שיהיו בני 55 ומעלה ביום חתימת הסדר השיוך עם רמ"י, יוכלו להמשיך ולהתגורר בביתם ללא הגבלת זמן, מבלי שהם או הקיבוץ יידרשו לשלם תשלום כל שהוא, פרט לדמי חכירה של 3.75 אחוזים שהקיבוץ משלם. לא יהיו להם זכויות בעלות על חלקת המגורים, אך ניתן יהיה בעתיד לרכוש בעלות, ואף לבצע מכירה לגורם חיצוני אחרי השלמת העסקה. ההרשאה למגורים תמשיך להתקיים, בהסכמה בין החברים לבין מוסדות הקיבוץ (שלא דרך רמ"י), כאשר כבר כיום, בקיבוצים רבים, קיימים הסכמים פנימיים, בין החברים לבין מוסדות הקיבוץ, המבטיחים את ההרשאה
למגורים ולירושה.
לא מקור לנדל"ן
ככל שמתקרבים למרכז הארץ, בשל עלויות חלקות המגורים, החשיבות של הסדר 55+ בולטת יותר ויותר. לחברים הזוכים להכנסה חודשית צנועה, כמו למשל הפנסיונרים, זו בהחלט הטבה חשובה. חברים השקועים בחובות עקב שיפוץ, הרחבה או אף בניית ביתם, גם עבורם זו הטבה חשובה. חברים המעוניינים לסייע לילדיהם המושקעים בחובות בנייה ושיוך, בנוסף להוצאות שוטפות של משפחה וגידול ילדים, עבורם זה הסדר קורץ. והעיקר, תמיד ניתן להמיר הסדר זה בעסקה, תוך שמירת התנאים של השיוך הקנייני. כל אלו שלא רואים בקיבוץ מקור לנדל"ן, אלא יישוב המתבסס על חבריו, בניו ונכדיו, בוודאי שהסדר זה, המעודד המשכיות, מתאים ביותר.
נראה כי עם הסדרת עניין בני 55 ומעלה כולם צריכים להיות מרוצים. אלו שחתרו לאי קיום שיוך או לביטולו, יכולים להיות מרוצים. נוצר מצב דמוי היעדר שיוך. הסדרי המגורים של הקיבוץ ה"מקורי" ממשיכים, אך תוך ביצוע הסדר החכרה המבטיח זכויות בלתי הפיכות של הקיבוץ על שטח חלקות המגורים (מצב שלא קיים לגבי קיבוץ שלא מבצע שיוך). אלו המעוניינים ב"חלופת האגודה", שמשמעה המשך בעלות הקיבוץ על חלקות המגורים, תוך הענקת זכויות קניין ישירות מהקיבוץ לחברים, יכולים להיות מרוצים. קיבלנו מעין "חלופת אגודה" חינם אין כסף. אלו שמעוניינים ב"שיוך קנייני" ישיר בוודאי שצריכים להיות מרוצים. גם אם יבחרו בהסדר בני 55 ומעלה, תמיד ניתן יהיה לעבור להסדר עסקה מלא בתנאים הקיימים.
גם לצעירים יותר
אני מעז לאתגר את המערכת ולהציע להגדיל בעתיד את תחולת ההסדר. אומנם כבר כיום, מרבית חברי הקיבוצים שהיו חברים ביום הקובע יהיו בני 55 ומעלה ביום הסדרת השיוך ברמ"י וההסדר תקף עבורם. אולם, עם לא מעט חשיבה ויצירתיות, ניתן להרחיב הסדר זה, או דומה לו, גם לצעירים יותר. אני יודע שזה נשמע הזוי ודמיוני, אבל כך גם אמרו לנו בדיונים בקיבוצים שדברנו בזכות הסדר 55 + (ולפעמים גם השתמשו בביטויים פחות תקינים…).
אני מציע לגייס מחשבה יצירתית ולחשוב על פתרון של דחיית העסקה גם לצעירים יותר ואפילו, תחזיקו חזק, לבני קיבוץ ממשיכים, שהוריהם היו ביום הקובע אך הם עצמם לא היו בגיל המתאים.
אני מאמין כי במסגרת החלקות המאושרות לקיבוץ, ניתן להגיע להסדרים עם מנהל מקרקעי ישראל ורמ"י גם לגבי סוגיות מורכבות אלו (ומי שלא האמין בעבר גם לא יאמין הפעם).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סנדי קסלר היא מורה לפלדנקרייז, מדריכת פילטיס – מדריכת רכיבה על סוסים ולרכיבה טיפולית ובמשך עשור ניהלה חווה טיפולית בביתה ברמת רזיאל * את שיטת ה-"BUZZ" פיתחה קסלר מלכתחילה עבור רוכבי סוסים, כדי לאפשר
5 דק' קריאה
רגע לפני שריקת הפתיחה של המשחקים האולימפיים ביולי יצא לאור הספר "אולימפיאדה זה הרבה יותר מספורט", שנותן כבוד למפעל הספורט החשוב הזה * מחבר הספר רמי ארז מספר על הסודות שמאחורי המשחקים, על תהילת
8 דק' קריאה
טורניר היורו הסתיים אבל לכל המכורים לספורט אין חשש, כי ב-26 ביולי כבר מתקיים טקס הפתיחה של אולימפיאדת פריז 2024 * המשלחת הישראלית תמנה 88 ספורטאיות וספורטאים שיתחרו ב-17 ענפי ספורט, מתוכם אנחנו מציגים
4 דק' קריאה
עמית יפרח: לאנרגיה הירוקה רווח משולש – לחקלאי עצמו – וודאות כלכלית בעולם של אי ודאות בחקלאות, לאגודות וכמובן למדינה – לייצר עבורה אנרגיה ירוקה כיעד לאומי  תנועת המושבים קיימה ביום ראשון השבוע כנס
4 דק' קריאה
סקירה קצרה על החברה חברת "דגניה תעשיות בע"מ" נוסדה בשנת 1956ומחולקת כיום לשתי חטיבות: חטיבת מדחסים "אהליאב איירמק" – משווקת מדחסים בוכנתיים מיציקת ברזל באיכות גבוהה, מדחסים בורגיים איכותיים, מדחסים אחרים ומוצרים נוספים בתחום.
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן