יבול שיא
הרפת והחלב
מוזיאון חאן שער הגיא

סיכום סיור מזכירות ארגון מגדלי ירקות במטה יהודה

3 דק' קריאה

שיתוף:

לאחר ביקור במוזיאון "חאן שער הגיא" (באב אל וואד), בחווה החקלאית, סביבתית חינוכית של מטה יהודה, ביקב מוני ובחממות של אוקי יצחק, במושב זכריה – התקיימה ישיבת מזכירות הארגון

מזכירות ארגון מגדלי ירקות ביקרה באזור מטה יהודה. את תכנית הסיור הגה וניהל בצורה מופלאה בני אלירז, סגן ראש המועצה האזורית מטה יהודה, יחד עם דנה מזכירתו, מתוך מטרה להראות קצת מחקלאות תיירותית ותיירות חקלאית, המשולבות בהרמוניה זו בזו באזור קסום זה.

התחלנו את סיורנו במוזיאון "חאן שער הגיא", המוכר גם בשם באב אל וואד, אתר מורשת לאומי. החאן, שנבנה בתקופה העות'מאנית כמלון דרכים, ממוקם במׅפתח הצר של נחל נחשון, על הדרך המרכזית המחברת בין השפלה לירושלים. כאן שמענו על הקרבות עזים שהתחוללו במלחמת העצמאות ולמדנו על הגברים והנשים שלקחו בהם חלק. בחאן ישנו מרכז מורשת המוקדש למבקיעי הדרך אל העיר ירושלים.

לאחר מכן ביקרנו ב"חוות בר" – חווה חקלאית, סביבתית וחינוכית, הדוגלת בהכרת הסביבה, בשימורה ובפיתוחה, על-פי עקרונות הקיימות והאגרואקולוגיה, תוך חיבור לאדם ולאדמה. החווה הוקמה בשנת 2017 על-ידי המועצה האזורית מטה יהודה. לאחר פנייתה למשרד החינוך, הקצתה המועצה שטח לפרויקט ומסוגלות תקציבית, משרד החינוך נתן לה סמל מוסד ואישר את התחלת הפרויקט.

Screenshot 2023 09 18 152520
אלה זנגי, מנהלת "חוות בר"

החווה, בניהולה של אלה זנגי, הינה בית ספר לכל דבר והצוות הינו חלק מעובדי משרד החינוך. מלבד המנהלת, הצוות כולל 11 מורים, אב בית, מזכירה ובן שירות לאומי. הקמת החווה התאפשרה ביוזמה ובמימון המועצה האזורית, בתמיכת משרד החינוך ובסיוע של ענף הירקות במועצת הצמחים, שתרמה וסייעה בהקמת בית הרשת, שתילי ירקות והכשרת הקרקע לגידול כרמי זיתים וענבים.

הפעילות בחווה היא חלק ממערכת השעות של תלמידים, המגיעים במהלך כל השבוע ממוסדות החינוך ברחבי המועצה, החל מגיל גן ועד כיתה י' (כ-14 בתי ספר וגני ילדים). החווה מארחת כ-1000 תלמידים בשבוע, שעובדים בחממות ובחלקות החקלאיות.

המשכנו את ביקורנו ב"יקב מוני" השוכן באדמת מצפה עמק שורק, יקב שנוסד על ידי שכיב ערטול, אב המשפחה ומגדל זיתים, שהגיע לאזור הקסום של עמק שורק מכפר מע’אר שבגליל התחתון. סוחר הזיתים התאהב במדרונות הירוקים והשופעים של עמק שורק, והחליט לחכור אדמות חקלאיות ולטעת גפנים בגלל הטרואר הייחודי בגבעות שמעל העמק. ערטול זיהה את פוטנציאל איכות הענבים שיניבו הכרמים, וכבר למעלה משני עשורים ברור לכולם עד כמה הוא צדק. כיום נטועים בגבעות שמסביב ליקב כ-1,000 דונם של גפנים, המניבים ענבים באיכות מופלאה ומייצרים מבחר יינות מדהימים אותם טעמנו.

Screenshot 2023 09 18 152636
אוקי יצחק ובני אלירז עם עופר גור

המשכנו בביקורנו בחממות של מושב זכריה, שם נפגשו עם החקלאי, אוקי יצחק (מנשה), המגדל פלפלים, עגבניות חצילים, צמחי תבלין  ופרחים. אוקי סיפר על מיזמי התיירות החקלאית באזור והראה לנו את החממה המרשימה, בה הוא מגדל לצורך הסיורים. בנוסף למדנו כי אוקי הינו מגדל הכלניות הגדול ביותר בארץ – 5 מיליון כלניות מזנים שונים המיוצאות מידי שנה לאירופה.

מאיר יפרח ואורן ברנע בחוות בר
מאיר יפרח ואורן ברנע בחוות בר

קינחנו בארוחת צהרים במושב גבעת ישעיהו, במסגרת "בתים מבשלים" וטעמנו את מטעמי המטבח הכורדי במסעדת "הבית של אבי". במסגרת ארוחת הצהריים התקיימה ישיבת מזכירות ארגון, בה הציג מאיר למזכירות מספר נושאים:

1. הרפורמה – דברים זזים לאט, לא מתייחסים לנושא הייבוא, ובשוק לא חסרה תוצרת מקומית שמספיקה לאזרחים. המכסים ירדו אך התמיכה לא הגיעה. ענף השום נפגע מאוד וכמעט נהרס כליל. מאיר מקווה שה-750 מיליון ₪ תמיכה יגיעו ויש הרבה שאלות כיצד יחולקו ולמי, והאם 15% מהיבוא מבטל את התמיכה. 

2. בוועדת כלכלה זכינו בח"כ דוד ביטן – אשר נחוש לתמוך בחקלאים, אבל האוצר, שנשלט ע"י קהלת, עוצר אותו.

חוק הסימון עבר בוועדת כלכלה, ומנכ"ל משרד הכלכלה מבטל את החוק, ברור שניר ברקת נשלט ע"י קהלת.

3. קנ"ט – בהסכם החדש לשנת 2023 הופחתה הפרמיה בענף הירקות בחצי מיליון ₪, היות ושנה שעברה הייתה שנת שמיטה עם יבולים נמוכים. ההסכם החדש גובש בעזרת אלי אהרון ואורן ברנע.

4. כרגע נושאים חשובים מוקפאים ולא רואים בהם שינויים כמו עובדים זרים, מים והשקעות.

5. מדברים על להצעיר את החקלאות, אולם בכדי להקים משקים חדשים צריך מימון גדול, וזה לא בתוכנית.

6. מציג את דדה תורג'מן, רכז ועדה חקלאית תמר, שהחליף את דודי קדוש, ברצוננו להודות בהזדמנות זו לדודי קדוש על פעילות ענפה ופורייה רבת שנים יחד עם אנשי ענף הירקות , תוך כדי קידום יעדים משותפים לחקלאים בכלל ולענף הירקות בפרט, איש מדהים שיישאר חלק מהנוף שלנו.

תודה על סיור פורה ומהנה, בני אלירז ודנה, תודתנו והערכתנו לכם על תכנון ותיאום נפלאים ומדויקים. ישר כח.

Screenshot 2023 09 18 152729
איתן אביב ביקב מוני

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סנדי קסלר היא מורה לפלדנקרייז, מדריכת פילטיס – מדריכת רכיבה על סוסים ולרכיבה טיפולית ובמשך עשור ניהלה חווה טיפולית בביתה ברמת רזיאל * את שיטת ה-"BUZZ" פיתחה קסלר מלכתחילה עבור רוכבי סוסים, כדי לאפשר
5 דק' קריאה
רגע לפני שריקת הפתיחה של המשחקים האולימפיים ביולי יצא לאור הספר "אולימפיאדה זה הרבה יותר מספורט", שנותן כבוד למפעל הספורט החשוב הזה * מחבר הספר רמי ארז מספר על הסודות שמאחורי המשחקים, על תהילת
8 דק' קריאה
טורניר היורו הסתיים אבל לכל המכורים לספורט אין חשש, כי ב-26 ביולי כבר מתקיים טקס הפתיחה של אולימפיאדת פריז 2024 * המשלחת הישראלית תמנה 88 ספורטאיות וספורטאים שיתחרו ב-17 ענפי ספורט, מתוכם אנחנו מציגים
4 דק' קריאה
עמית יפרח: לאנרגיה הירוקה רווח משולש – לחקלאי עצמו – וודאות כלכלית בעולם של אי ודאות בחקלאות, לאגודות וכמובן למדינה – לייצר עבורה אנרגיה ירוקה כיעד לאומי  תנועת המושבים קיימה ביום ראשון השבוע כנס
4 דק' קריאה
סקירה קצרה על החברה חברת "דגניה תעשיות בע"מ" נוסדה בשנת 1956ומחולקת כיום לשתי חטיבות: חטיבת מדחסים "אהליאב איירמק" – משווקת מדחסים בוכנתיים מיציקת ברזל באיכות גבוהה, מדחסים בורגיים איכותיים, מדחסים אחרים ומוצרים נוספים בתחום.
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן