יבול שיא
הרפת והחלב
שוק מחנה יהודה צילום עמוס דה וינטר

"המלצות הוועדה החקלאית מכורות מראש"

3 דק' קריאה

שיתוף:

היום מתפרסמות מסקנות "ועדת המחירים" שהוקמה ע"י שרי האוצר, הכלכלה והתעשייה והחקלאות ופיתוח הכפר. משרד החקלאות הודיע כי ממצאי הביניים של הוועדה שבחנה את פערי התיווך בשרשרת השיווק של הפירות והירקות עולה, כי כ-60% מהסכום שמשלם הצרכן על פירות וירקות מועבר לחקלאים וכ-40% לסיטונאים וקמעונאים.

הודעת משרד החקלאות, ששר החקלאות כבר רמז עליה בדיונים קודמים עוד לפני פרסומה, הביאה היום לזעם רב בקרב מנהיגי החקלאים. בתגובה לפרסום "ממצאי הביניים" של הוועדה לבחינת פערי התיווך, שיגרו ראשי ההנהגה החקלאית מכתב לשר האוצר, אביגדור ליברמן ולשר החקלאות, עודד פורר, בו מתחו ביקורת חריפה על הרכב הועדה לבדיקת פערי התיווך והתנהלותה וקוראים לשרים לחזור לשולחן המו״מ.

"השיקול שהנחה אתכם בבחירת חברי הוועדה – בעיקר משרות אמון – לאישוש הנחותיכם רטרואקטיבית״ כתבו והוסיפו כי וועדה ציבורית שכזו צריכה להישען על נציגי ציבור ומומחים, ובמקום זאת הועדה הורכבה אך ורק מנציגי ממשלה, "שחלקם מקורבים לשרים ואחרים רחוקים מלב העניין."

מינוי הממונה על רשות התחרות: בעייתי

לדברי ראשי ההנהגה החקלאית: "מינויה של הממונה על רשות התחרות לוועדה הינו בעייתי – הן בשל כך שהיא נפרדת מהדרג המקצועי במשרד והן לאור הביקורת שספגה (הרשות) בעיתונות הכלכלית ומצד מבקר המדינה, על כך שאיננה מפעילה את סמכויותיה לטיפול בריכוזיות בענף המזון – הואיל ובכך למעשה היא נדרשה "לתת ציון" לרשות עצמה, ומובן שבחרה לומר שאין בעיית פערי תיווך, שהרי הדבר יצביע על אותה ריכוזיות שבעניינה כשלה מלפעול."

עוד אומרים כי הדו"ח נשען על נתונים חלקיים שלא נבחנו לעומקם ושנגועים בעיוותים ובבעיות שונות, שאותם הציגו לוועדה: "משבר האקלים כבר כאן, משבר המזון העולמי כבר כאן- בזמן שהעולם כולו מבין את חשיבות הייצור המקומי לאור מלחמות וטרור לצד פגעי טבע הולכים וגדלים, התחממות גלובאלית ומגיפה- קברניטי מדינת ישראל בוחרים לעסוק בטפל ולא בעיקר."

לדבריהם ״אין מדובר ברפורמה לחקלאות אלא ברפורמת ייבוא והרס החקלאות (וזאת על פי מודלים כלכליים ברורים ובינלאומיים, של גורם חיצוני ומחקרי מהפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית) – כך שדוח הוועדה, מוטה ככל שיהיה, אינו פותר את הסוגיות שבמחלוקת, ועל כן אנו קוראים לכם לחזור למשא ומתן ענייני ומקצועי, בתקווה לייצר יחדיו הן לציבור החקלאים והן לציבור הישראלי בכללותו, את התוצאה המקצועית, ההוגנת וטובה ביותר."

ראשי ההנהגה החקלאית הם יו״ר נשיאות המגזר העסקי והתאחדות האיכרים – דובי אמיתי, יו״ר מרכז השלטון האזורי – שי חג׳ג׳, יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים – עמית יפרח, מזכ״ל התנועה הקיבוצית – ניר מאיר, מזכ״ל התאחדות חקלאי ישראל – אבשלום (אבו) וילן ויו"ר התאחדות הארגונים הכלכליים הקיבוציים, יעקב בכר.

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "התנהלות הועדה הייתה מוטית מתחילתה ומסקנותיה הרסניות. זה מה שקורה, כאשר בוועדה העוסקת בפערי התיווך בחקלאות, אין אפילו אדם אחד המכיר את המציאות. יושבים מנכ"לים ומנהלים ומתווכחים כמה אמור להרוויח חקלאי, מבלי שיש להם מושג על המשמעויות והתוצאות. כל מי שמכיר את שרשרת המזון בחקלאות הישראלית, מהמגדל ועד לצרכן בסופרמרקט, יודע שהחקלאי מקבל שקלים בודדים על התוצרת החקלאית שלו, בעוד שרשתות השיווק והקמעונאים מרוויחים מיליארדים וגוזרים קופון שמן על גבם של האזרחים והחקלאים. המלצות הוועדה מכורות מראש, מוטות בכוונת מכוון כדי לאפשר פתיחת ייבוא מאסיבי. ונשאלת השאלה: האם כשאוקראינה ורוסיה, האחראיות על 30% מיבול החיטה העולמי, נמצאות במלחמה חסרת טעם, זה הזמן להפקיר את ביטחון המזון של מדינת ישראל בידי זרים?

ידוע לכל שירקות ופירות הם המוצר הכי רווחי במאזני הרשתות, אך רק הוועדה לא שמעה על כך. מניתוח מספרי של הצבעות הממשלה, עולה כי אם הרפורמה המתוכננת בחקלאות תצא לדרך במתווה הנוכחי, המשמעות היא ששלושת האיזורים האסטרטגיים של ישראל: עוטף עזה והנגב, רמת הגולן והגליל העליון וגבול הלבנון, לא יוכלו להתפרנס מחקלאות, על כל המשמעויות הכרוכות בכך. מדובר במחיר לאומי שאסור למדינת ישראל לשלם.

מנכ"לים שספונים במשרדיהם, שאינם מכירים את ענפי החקלאות, הלכו שולל אחרי עובדות לא בדוקות, שמשמעותן, אם המלצותיהם ימומשו, היא נזק בלתי הפיך לאזרחי מדינת ישראל. אם לממשלה יש אומץ, שתאמר בקול רם כי היא מבינה שצעדיה מובילים לחיסול החקלאות הישראלית. האם בממשלה באמת חושבים שביום פקודה, כאשר הייבוא החקלאי מחו"ל ייפסק – יהיו בישראל מספיק גידולים ומספיק חקלאים לספק את התוצרת? אם זממם של אנשי האוצר והחקלאות יתממש – יהיה זה יום הכיפורים וההרס של חקלאות ישראל. תזכרו את זה."

שוק מחנה יהודה צילום עמוס דה וינטר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן