יבול שיא
הרפת והחלב
shutterstock 552242461

השום כמשל ל"רפורמת היבוא": איך מחסלים את ענף השום בישראל

2 דק' קריאה

שיתוף:

" לאור צעדיו של שר החקלאות, בגיבוי שר האוצר, ובמחיר הגישה הפופוליסטית של כביכול הטבה לציבור לנוכח יוקר המחיה, שמוכיחה את עצמה ככישלון מוחלט – הולכת ונסדקת החקלאות הישראלית, ובעקבותיה ביטחון המזון, שמירת הגבולות והשטחים הירוקים. אם לא ייעצר התהליך, זאת תהיה בכייה לדורות"כך חוזר ומדגיש מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות, את אשר מעיק על ליבם של חקלאי ישראל, והוא מייחד דברים במכתב מפורט לשר החקלאות, עודד פורר, בנושא השום:

לכבוד

מר עודד פורר

שר החקלאות

הנדון: חיסול גידול השום בישראל

על המכה הקשה שסופגת החקלאות בישראל מה"רפורמה" שאתם מבקשים להחיל בחוסר אחריות – עוד ידובר רבות. בינתיים אנחנו כותבים לכם על דוגמא של עוול אחד משווע שנגרם לענף השום בישראל. מחד הפקרתם את הענף לתחרות ללא כל הגנה, תוך הורדת המכס על יבוא שום לאפס, ובמקביל אתם מאפשרים לרשתות שיווק, שפועלות כגוף אחד בשלושה כובעים – סיטונאיות, קמעונאיות ויבואניות, למכור אצלן ברשתות אך ורק את השום המיובא. בכך עובדים על הציבור בישראל, שאפילו לא זוכה לתצוגת השום הישראלי הזול יותר על המדף, ולזה עוד קוראים מאבק ביוקר המחיה…

וביתר פירוט, בפעולה חד צדדית, ללא התייעצות עם גורמי המקצוע, פתחתם את ענף השום ליבוא באפס מכס באמצעות הצו שהעברתם כמחטף בכנסת. עשיתם זאת ללא דיון מסודר, ללא דיבור עם הענפים הנפגעים ונציגיהם, וספציפית, בענף השום הנחתתם בכך מכת מוות על הענף.

צריכת השום בישראל היא 12,000 טונות. ב-7 השנים האחרונות יובאו לישראל כ7,000 טונות שום לשנה. לפני הפחתת המכס לאפס על ידיכם, שילמו היבואנים מכס עבור תוצרת מיובאת בשיעור של 7 ש"ח לק"ג, והשום המיובא היה יקר לפחות פי 4 מהשום המקומי.

כיום פטרתם את היבואנים מתשלום מכס בכלל, ועדיין השום המיובא הינו במחיר פי 3 לק"ג ויותר מהשום הישראלי.

העוול הינו כפול ומכופל. ההטבה שהענקתם ליבואנים בלבד אינה מגיעה  כלל וכלל אל הציבור הרחב, כי בחלק מרשתות השיווק, המקום המרכזי של הציבור לרכישת תוצרת ירקות טרייה, השום הישראלי הזול יותר והאיכותי יותר כלל אינו מוצג למכירה.

במצב זה, בו רשתות אינן מציעות לציבור שום ישראלי על המדף, נשארים מגדלי השום חשופים להוצאות הגידול, להשקעות במכונות מיון וזריעה ובחדרי קירור במיליוני שקלים.

בנוסף, חומר הריבוי של השום הוא מגידול השום עצמו, והפסקה של שנה בגידול תאפשר לחזור לגידול שום רק לאחר שנים.

ללא קשר לרפורמה, הנך מתבקש לחשב מסלול מחדש בענף השום. באופן מיידי יש לתקן עוול זה ולפחות להחזיר את המכס לקדמותו ולהכליל את הענף בתוכנית הוגנת שתיחתם, תוך מתן פיצוי מיידי של 45 מיליון ש"ח למגדלי השום הישראליים.

גם במסגרת ממשלת המעבר, חשוב ואפשרי לתקן את העוולה שנעשתה למגדלי השום.

אבקש לבדוק אפשרות לסיוע מיידי לענף, שמועסקים בו חקלאים מקיבוצים, ממושבים, והוא ענף עיקרי בפרנסתם של מגדלים באזור התענך.

בברכה,

מאיר יפרח

מזכיר ארגון מגדלי ירקות

העתק:

השדולה החקלאית בכנסת

עמית יפרח, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל

אבשלום וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל

צבי אלון, מנכ"ל מועצת הצמחים

שולחן השום מזכירות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן