יבול שיא
הרפת והחלב
מילי זנבר

מילי זנבר חוקרת תחום Post Harvest במרכז לחקלאות מדברית רמת נגב ובמו"פ ערבה תיכונה

2 דק' קריאה

שיתוף:

בשנים האחרונות הולכת ועולה דרישת השוק לאיכות מעולה של תוצרת חקלאית טרייה. הצרכן חכם יותר ומחפש מותגים המצדיקים את שמם, וגם מוכן לשלם עבורם מחיר גבוה. ישנה חשיבות להרחבת מחקרים שמטרתם לשפר את איכות התוצרת הטרייה, להאריך את חיי המדף ולהבטיח טעם פרי משובח.

מזה כעשור אני משמשת כחוקרת תחום PostHarvest במרכז לחקלאות מדברית רמת נגב ובמו"פ ערבה תיכונה וצפונית. במסגרת התפקיד באחריותי לקדם מחקר חקלאי יישומי בנושא הטיפול בפרי הקטוף תוך התמקדות בהארכת חיי המדף ושיפור האיכות והטעם של תוצרת חקלאית טרייה.

בלימודי המוסמך, אותם השלמתי בפקולטה לחקלאות, ערכתי עבודת מחקר במחלקה לחקר תוצרת חקלאית במכון וולקני, במעבדתו של דר' אמנון לרס. המחקר עסק בבחינת הקשר בין עקות צינה ומליחות בפלפל ובזיל. לשמחתי, לאורך השנים וגם כיום, נמשכים שיתופי פעולה פוריים עם חוקרי המחלקה.

עבודת המחקר באזור רמת נגב מתמקדת בעיקר בעגבניות צ'רי אך אנו מטפלים גם בגידולים נוספים בניהם פלפל סוויטבייט, מלפפון בייבי, תות, אבטיח וכן גידולי נישה כגון כורכום, פטל שחור, אננס, אפונת שלג, במיה הודית ועוד. בערבה התיכונה עיקר המחקר על גידול פלפל, אך ישנה גם עבודה נרחבת על גידולי חציל ומנגו.

במהלך השנים למדנו כי הבטחת איכות הפרי אינה מתחילה מרגע הקטיף אלא הרבה קודם לכן – כבר בשלב הגידול.

הקפדה על ממשק גידול והגנת הצומח, בחירת זנים, יחד עם טיפול נכון בפרי הקטוף הם המפתח להשגת תוצרת איכותית.

בין הנושאים שאנו בוחנים את השפעתם על איכות הפרי: טיפולי טרום ולאחר קטיף להשריית סבילות לצינה, בחינת חומרי חיטוי להפחתת שיעורי רקבון, התאמת אריזות לשמירה על מוצקות הפרי, בחינת מדדי קטיף להבטחת טעם הפרי, השפעות אגרוטכניקה וממשקי השקיה על איכות וטעם הפרי.

לעבודת המחקר בשתי תחנות המחקר שותפות מנהלות המעבדה איימי חזקיהו (רמת נגב) וסבטלנה גוגיו (ערבה תיכונה) וכן שאר צוות המו"פ. כמו כן ישנם לא מעט שיתופי פעולה עם חקלאים, עם חברות יצוא וחברות זרעים וכן עם תעשיית הפלסטיק.

"האדם אינו אלא קרקע ארץ קטנה…" / שאול טשרנחובסקי

גדלתי והתחנכתי בגבעת שמואל. בשנות ילדותי גבעת שמואל היה יישוב קטן מוקף פרדסים. טיולים חורפיים בין עצי התפוז נשארו כזיכרונות ילדות מתוקים, מהם, כנראה, מגיעה אהבתי לחקלאות והחיבור לאדמה.

כיום רובה של החקלאות בישראל מתרכז בפריפריה ואני מאמינה שיש לתמוך בחקלאים ולהבטיח את פרנסתם. בעיני זהו ערך לאומי. "לעורר אהבה וכבוד וחיבה וקנאה לתוצרת הארץ…" רלוונטי מתמיד. עוד כנערה אהבתי מאד את המדבר.

אהבתי את השקט ואת העוצמה שיש בו. וגם כיום, אני נושמת מדבר בוקר וערב, והלב מתרחב בכל פעם מחדש מהנופים הנשקפים בירידה מהר הנגב לערבה, ומהשקיעות הכי יפות בעולם הנשקפות מחלון ביתי במדבר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן